Makea haju asunnossa, mistä voisi johtua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja homehome
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rivitalossa asuneena voin kyllä sanoa, että naapurin hajut tulee tosi helposti seinän läpi. Yhteiset patteri, vesi ja sähkölinjat. Jouduimme eristämään koko seinän ja nurkat silikonilla ja teipeillä kun emme voineet nukkua lasten kanssa kun iltaisin makuuhuone oli täynnä tupakansavua, naapuri kessutteli sängyssään:( Silti haju tuli levynsaumoista...

Onko rivitalonne ns. valesokkelitalo? Alkaisiko nyt tulla kosteus alapohjan läpi ja lahottaa runkorakenteita? Tuo tuli ekana mieleen, kun kerroit hajun tulleen ensin pistorasiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja lisää vastauksia;26950836:
Onko rivitalonne ns. valesokkelitalo? Alkaisiko nyt tulla kosteus alapohjan läpi ja lahottaa runkorakenteita? Tuo tuli ekana mieleen, kun kerroit hajun tulleen ensin pistorasiasta.

En ole ennen kuullutkaan tuota valesokkeli-termiä, mutta googlailun jälkeen voi todeta, että taitaapa olla valesokkeli. Just tuo alapohjan lahoaminen taitaa aiheuttaa nimenomaan makean hajuista hometta.

[QUOTE="Kkkk";26950161]Kaverin porukat ihmetteli samaa ja syypää hajuun löytyi pojan vaatehuoneesta vihreän kasvatelman muodossa[/QUOTE]

Hahaaa!
Mä olin kaverin kanssa yhden sen kaverin luona käymässä. Siellä oli sellainen outo makea haju ja jotenkin heti ajattelin, että joku kannabis varmaan haisee tuolta. En siis nähnyt kasvia, en ollut ikinä nähnyt tai tiennyt hajua. Jotenkin vain arvasin, että siitä se haju tulee. Oli vähän hipin oloinen tyyppi se kaverin kaveri. Tää vahvisti mun taannoiset epäilyt. Hah, vähänkö olen pätevä huumekoira.

Ei taida apu ehtiä alkuperäisen kysyjän avuksi, mutta kenties apua muille myöhemmin asiaa ihmetteleville. Myös meillä oli rivitalossa kuvatunlainen katku. Sitä siedettiin muutama viikko, kunnes raja tuli vastaa. Seiniä avattiin ensin sisältä päin. Paikat kuivana eikä merkkejä homeesta tms. Sitten ulkopuolelta purettiin ikkunapelti ja muut romppeet kunnes avautui näköyhteys tiiliseinän takana olevaan tuuletusväliin. Sieltä paljastui arviolta noin 1m2:n kokoinen ampiaispesä, joka on tuulensuojalevyssä kiinni. Tätä nyt vahvasti epäillään hajun lähteeksi. Jatkossa pesä tullaan hävittämään, vielä avoinna miten. Ja luultavasti (toivottavasti) haju myös häviää samalla.

Yhteistyössä