Maksa-arvot ja hormonaalinen ehkäisy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karo-Liina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karo-Liina

Vieras
Onko kellään kokemusta siitä, että pillerit tai muu hormoneihin vaikuttava ehkäisy olisi nostanut maksa-arvoja (ALAT-arvoa)? Itselläni on käytössä Nuva Ring ja ALAT-arvo on koholla ja yhtenä syynä lääkäri arveli, että saattaisi olla tuo (alkoholia en juurikaan käytä, en myöskään syö lääkkeitä).

En ole itse kuullut, että ystäväpiirissäni olisi ollut tällaista ongelmaa eli ajattelin kysyä täältä kokemuksia.

no varsinaisesti tuohon en osaa vastata, mutta itselläni on aina raskauksissa ollut raskaushepatogestoosi, jossa siis maksa ja sappiarvot nousevat. Lääkäri sanoi teininä käytetyn ehkäisypillerikauden tod.näköisesti laukaisseen sen. Nyt en saa käyttää enää mitään hormonipitoista ehkäisyä, paitsi sellasia jotka eivät kulje maksan kautta eli h.kierukka ja rengas ovat sellaisia jotka sopivat. Verikokeissa pitää kyllä silloin tällöin käydä varsinkin renkaan käytön aikana.

Millaiset on oireet, jos esim. maksa-arvot on koholla ehkäisyn vuoks? Ja eikö renkaasta vapautuvat hormoonit kulje sitten maksan kautta? Itse aloittelen renkaan kanssa ja mietiskelin näitä maksa-arvoja..

Alkuperäinen kirjoittaja luulosairas :):
Millaiset on oireet, jos esim. maksa-arvot on koholla ehkäisyn vuoks? Ja eikö renkaasta vapautuvat hormoonit kulje sitten maksan kautta? Itse aloittelen renkaan kanssa ja mietiskelin näitä maksa-arvoja..

renkaan hormonien pitäisi olla huomattavasti pienempi määräisiä ja paikallisia eli ei mene maksan kautta ainakaan samallalailla kuin syötävät pillerit.

Raskaushepatoosissa ainakin kutina (kämmenet, jalkapohjat) on se oire, joka kertoo maksan ja sapin arvojen kohoamisesta.