Maksa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Panikoija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Panikoija

Vieras
Monen mielestä varmaan hyvinkin säälittävä juttu, mutta rakastan maksamakkaraa, maksalaatikkoa ja jauhemaksapihvejä. Ja kyllä, olen raskaana. Rv 7 nyt lopuillaan ja siis himoitsen maksaruokia vielä enemmän, kuin ennen ja unohdan kaupassa käydessä, ettei niitä saisi syödä. Siispä haluaisin kuulla teidän mielipiteitänne tähän maksa-asiaan. Olen lukenut, että enintään 30g saa päivässä syödä maksaa raskaana, ettei se aiheuta sikiölle vaaraa. Mutta tarkoittaako tuo pelkkää maksaa vaiko ihan esim. maksalaatikkoa? Koska maksalaatikko ei ainakaan paljoa prosentuaalisesti sisällä maksaa. Ja voiko maksa tosiaan aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä yms.?

Kiitos etukäteen maksa-panikoijalta!

Maksan A vitaiini kun ei liukene kuten vesiliukoiset vitamiinit vaan kertyy elimistöön -ja voi aiheuttaa sikiölle vaaraa. Ja kaiketi siinä maksassa on myös myrkkyjä, elimistön myrkkysuodatin kun on.
Eli himoonsa vedettynynä suuret määrät, voi ongelmia tuoda. Mutta esim minun neuvola ääkäri suositteli mulle maksaa, koska hb:ni on alle sata. Maalaisjärjellä siis sitäkin voi syödä kohtuudella silloin tällöin.
Mikä ei koske esim tyhjiöpakattua raakaa kalaa, koska pienessäkin määrässä voi olla taudin aiheuttaja.

Yhteistyössä