maksaisitko koiran leikkauksesta tuhansia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä tiedän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä tiedän

Vieras
Kyseessä paperiton kääpiökoira. Molemmat takajalat pitäisi leikata, lisäksi koiralla jatkuva epilepsialääkitys. Tiedän että virhe oli ottaa paperiton ja seuraava koira tulee olemaan vakuutuksella varustettu paperikoira, mutta mitä mä tämän kanssa nyt teen? Mitään takeita ei leikkauksen onnistumisesta ole, voidaan joutua uusimaankin. Ja koiran epilepsia on melko paha, joten elinikäennuste ei kovin hyvä ole muutenkaan. Koira on kyllä rakas ja tärkeä ja kaikki asianmukaiset rokotukset ja terveystarkastukset on tehty ja aina kaikki hoidettu. Nyt mies pistää vastaan. Minulla sydän sanoo että tottakai koitetaan kaikki ja toisaalta järki sanoo, että kannattaako, kun koiralla on muutenkin tuskia?

Lisään vielä että koiran myyjästä olemme rikosilmoituksen tehneet. (epilepsia johtuu kallonmurtumasta joka tullut pentuna) Ja että ensimmäinen eläinlääkäri olisi lopettanut saman tien, mutta toinen antoi hieman toivoa.

mikä niissä jaloissa on?

mulla on kaksi koiraa, ihan paperillisia ja vakuutettuja, mutta itse en silti ryhtyisi välttämättä leikkelemään koiraa, jos täydellisestä toipumisesta ei ole takeita. Ei se elämän pituus, vaan se laatu.

onko epilepsialle haettu jo lääkitys?

Minä sun kengissäsi, antaisin toisen mennä.

Mä ymmärrän sekä sun miehen että myös sun kannan asiaan.

Mitä mieltä ELL oli asiasta?

Kun kyseessä on eläin jolla on tollanen sairaus mitä epilepsia ja se on lääkityksellä, joten se ei varmasti mene parempaan suuntaan ajan myötä kuitenkaan.

En tiedä mistä vammasta jalkojen osalta on kyse, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan ihan pienestä ja leikkauksesta kun kirjoitit että siitä ei ole takuita miten onnistuu ja voidaan joutua uusimaan.

Minkälainen elämä koiralla olis edessä? Pystyisikö elämään esim. ilman mahdollista jatkuvaa kipulääkitystä?

Menkää yhdessä keskustelamaan rauhallisesti ELL kans ja tehkää päätös punniten kaikki asiat mahdollisimman rauhallisesti ja järkevästi.

Ei ole helppo asia tiedän kokemuksesta. Olen leikkauttanut ja yksi vuotias lopetettiin juuri viime kesänä haikein mielin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mikä niissä jaloissa on?

mulla on kaksi koiraa, ihan paperillisia ja vakuutettuja, mutta itse en silti ryhtyisi välttämättä leikkelemään koiraa, jos täydellisestä toipumisesta ei ole takeita. Ei se elämän pituus, vaan se laatu.

Epilepsiaan on jatkuva lääkitys, kohtauksia tulee silti useampia kuussa. Lonkkaluun päät ovat epämuodostuneet, eli siis vielä pahempi kuin huonoin lonkkaluokitus. Lonkkaluut eivät ole ollenkaan missään lähelläkään lonkkamaljoja ja lonkkamaljat ovat olemattomat. Nyt kun koiralle on tullut painoa, niin oireilevat, koska takajalat ovat käytännössä irti, painavat ympäröiviä lihaksia ja hermoja. Toinen lonkkaluu myös kovertaa lantiota ja on jo rappeutunut.

meidän koiralta leikattiin kahteen vuoteen mennessä molemmat ristisiteet, sitten anaalirauhaset pois jatkuvien tulehdusten vuoksi, se kärsi lukuisista ruoka-aine allergioista ja lopuksi alkoivat kyynärät vaivata niin pahasti (niissä oli niverikko) että päädyimme lopettamaan koiran vain 3-vuotiaana. enää en uskalla ottaa mitään koiraa.. pelkään että sama toistuu..

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Mä ymmärrän sekä sun miehen että myös sun kannan asiaan.

Mitä mieltä ELL oli asiasta?

Kun kyseessä on eläin jolla on tollanen sairaus mitä epilepsia ja se on lääkityksellä, joten se ei varmasti mene parempaan suuntaan ajan myötä kuitenkaan.

En tiedä mistä vammasta jalkojen osalta on kyse, mutta ilmeisesti ei kuitenkaan ihan pienestä ja leikkauksesta kun kirjoitit että siitä ei ole takuita miten onnistuu ja voidaan joutua uusimaan.

Minkälainen elämä koiralla olis edessä? Pystyisikö elämään esim. ilman mahdollista jatkuvaa kipulääkitystä?

Menkää yhdessä keskustelamaan rauhallisesti ELL kans ja tehkää päätös punniten kaikki asiat mahdollisimman rauhallisesti ja järkevästi.

Ei ole helppo asia tiedän kokemuksesta. Olen leikkauttanut ja yksi vuotias lopetettiin juuri viime kesänä haikein mielin.

Ensimmäinen eläinlääkäri sanoi heti röntgenkuvat nähtyään, että ei tästä ole eläjäksi, haluatteko lopettaa tänään vai tuletteko ensiviikolla. Toinen oli erikoistuneempi ja antoi toivoa, että leikkauksella voitaisiin yrittää jalkoja pelastaa. Kuitenkin hänkin antoi huonot mahdollisuudet ja on mahdollista että koira joutuu syömään kipulääkkeitä ikänsä ja leikkaus uusimaan tai tekemään useammassa erässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mikä niissä jaloissa on?

Epilepsiaan on jatkuva lääkitys, kohtauksia tulee silti useampia kuussa. Lonkkaluun päät ovat epämuodostuneet, eli siis vielä pahempi kuin huonoin lonkkaluokitus. Lonkkaluut eivät ole ollenkaan missään lähelläkään lonkkamaljoja ja lonkkamaljat ovat olemattomat. Nyt kun koiralle on tullut painoa, niin oireilevat, koska takajalat ovat käytännössä irti, painavat ympäröiviä lihaksia ja hermoja. Toinen lonkkaluu myös kovertaa lantiota ja on jo rappeutunut.

En lähtis leikkauttamaan

Muista että joskus se suurin rakkaus on se luopuminen

mikä niissä jaloissa on?

laita pois, tee koirallesi palvelus..

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
mikä niissä jaloissa on?

En lähtis leikkauttamaan

Muista että joskus se suurin rakkaus on se luopuminen

Tätä peesaillen :(

Aivan kamalalta tuntuu, koska koira on ihana ja rakas. Aivan upea yksilö joka ei kipuaan pahemmin näytä, vaan iloisena tulee vastaan kun töistä palaa, vaikka kivut varmasti ovat järkyttävät. Nyt viikonlopun yli piikitän sille kaksi kertaa päivässä kipulääkettä. Mutta kyllä se on luovuttava vaan. Maanantaiksi koitan saada ajan viimeiselle käynnille. Menetämme ihanan ystävän, jota olemme hoivanneet ja josta olemme parhaamme mukaan huolehtineet. Mutta vahingoista viisastuu, älä ota ikinä paperitonta koiraa vaikka kuinka normaaleilta vaikuttaisivat kasvattajat!

Voih, todella vaikea tilanne tuollainen. Tietenkin haluaisi tehdä kaikkensa rakkaan lemmikin tähden, itsekkäistä syistä että saa pitää sen luonaan vielä. Joskus tuollainen päätös on ylivoimaisen vaikea tehdä. Kannattaa vaan miettiä miten koiran elämänlaadulle käy, onko leikkaus hyvä vai huono asia. Jos koiran elämä on yhtä tuskaa senkin jälkeen niin rakas lemmikki saatettava lepoon. Voi kun alkaa ihan itkettää kun itse samoja ajatuksia kävin läpi 11v sitten kun rakkaan koiravanhukseni vein viimeiselle piikille :snotty:

Vaikka tuntuu miten pahalta tehdä se lopullinen päätös koiran lopettamisesta, tiedät jo itsekin että se on oikea päätös. Yleensä se menee niin, että jos asiaa tarvitsee edes miettiä, on koiralle palvelus päästä tuskistaan.

Itse pitkitin päätöstä tosin jo vanhemman koiran lopettamisesta ja kun lopulta koira pääsi tuskistaan, syytin itseäni, etten ollut sitä jo aiemmin tehnyt.

Mutta todellakin ymmärrän päätöksen vaikeuden.. Voimia kuitenkin!

Aivan kamalalta tuntuu, koska koira on ihana ja rakas. Aivan upea yksilö joka ei kipuaan pahemmin näytä, vaan iloisena tulee vastaan kun töistä palaa, vaikka kivut varmasti ovat järkyttävät. Nyt viikonlopun yli piikitän sille kaksi kertaa päivässä kipulääkettä. Mutta kyllä se on luovuttava vaan. Maanantaiksi koitan saada ajan viimeiselle käynnille. Menetämme ihanan ystävän, jota olemme hoivanneet ja josta olemme parhaamme mukaan huolehtineet. Mutta vahingoista viisastuu, älä ota ikinä paperitonta koiraa vaikka kuinka normaaleilta vaikuttaisivat kasvattajat!

Ei ne paperit takaa terveyttä kuitenkaan :(

Voin oikein hyvin kuvitella sun tunteet. Itse kävin alkukesästä läpi leikata/ei leikata asiaa. Koira oli tosiaan sit 1v 1kk kun mentiin hakemaan se lopetuspiikki.
Eläimen ei kuulu joutua kestämään turhaa kipua, eikä syömään jatkuvasti kipulääkkeitä, siksi että tämän eläimen elämä jatkuis.
Meille ihmisille on annettu oikeus ja säädetty velvollisuus olla aiheuttamatta tarpeetonta kipua eläimille.
Joskus vaan tulee eteen tilanne että se lopetus on se armollisin, vaikka se tuottaa surua sydämeen sinne sydämeen saa ujutettua mukaan myös sen että on tehnyt kaikkensa hoitaen eläimen hyvin ja tähän sisältyy myös se lopetus.

:hug:

Varmasti tuntuu kamalalta :hug: Mä olen aina kuunnellut lemmikkieni kohdalla eläinlääkärin mielipidettä siitä, miten mielekästä lemmikin elämä olisi, jos sairautta vielä koitettaisiin hoitaa. Usein olen kysynytkin, mitä eläinlääkäri itse tekisi, jos lemmikki olisi hänen.

meidän koiralta leikattiin kahteen vuoteen mennessä molemmat ristisiteet, sitten anaalirauhaset pois jatkuvien tulehdusten vuoksi, se kärsi lukuisista ruoka-aine allergioista ja lopuksi alkoivat kyynärät vaivata niin pahasti (niissä oli niverikko) että päädyimme lopettamaan koiran vain 3-vuotiaana. enää en uskalla ottaa mitään koiraa.. pelkään että sama toistuu..

tämä meidän koira oli muuten myös paperiton.. venäjältä tuotu.. ja nuo kaikki ristisidehommat semmosia jotka ei yleensä kuulemma niin kevyt rakenteista koiraa vaivaa.. eläinlekurin mukaan.

Yhteistyössä