Maksan vaurioituminen alkoholin käytöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kävin joskus jossain hömppähömppä tutkimuksessa jossa todettiin että mulla ois heikko maksa tms. 13-15vuotiaana. Itse yhdistelin sillon sitä siihen, kun aloin ryypiskelemään 13-vuotiaana (tosin join paljon vähemmän yleensä kun minun kaverit ja paljon harvemmin. ) nii se sit jos joku ois voinu vaurioittaa sitä maksaa, koska 13-14vuotias on kuitenkin kehittyvä ihminen...

Nyt en oo juonu 3-vuoteen mitään alkoholipitosta juomaa. Voiko se maksa parantua/tervehtyä tuossa vaiheessa vai jääkö se pysyvästi sellaseks jos se on vaurioitunu?

Mietin että uskallanko mä aikuisiällä käydä bilettämässä kerran kuussa yhtenä viikonloppuna ilman että pilaan mun maksan lopullisesti ja sit ei juhliminen onnistukkaan ja joudun luopumaan kokonaan alkoholista ja pahimmassa tapauksessa elinsiirtojonoon?

Jännää tässä on se, että itse en ole koskaan huomannut mitään oireita ainakaan aiheutuneen mulle siitä maksasta eli ei mitään tuntemuksia vauriosta.

Ellei ulosteen eri väritykset liity siihen? Mutta niinkin oon luullu, että on ihan normaalia että ulosteen väri vaihtelee normaalin ruskeasta, lähes mustaan ja joskus keltaiseen...

Voi hyvää päivää, siis mä oon juonu senikäisestä joka viikonloppu eka raskauteen asti joka viikonloppu ja joskus viikollakin, suuria määriä. En siis enää vuosiin, mutta silloin ennen. Eikä ole mtn maksassa vialla.

Joittenkin maksat kestää mitä vaan ja toisten ei juuri mitään. Mun mies meni kerran pitkän ryyppyputken päälle maksakokeisiin ja mitään vikaa ei ollut maksa-arvoissa.

Jos kovasti mietityttää niin käypä otattamassa verikoe ja maksa-arvot. Lisäks lääkäri voi tunnustella onko laajentunut tjms. Kyllähän maksa jossain määrintervehtyy alkoholin käytön vähentämisen / lopettamisen jälkeen..mutta niin..toinen juttu on sit se onko vauriota ja jos niin minkäasteista. Alkoholin käytön määrästä ei suoraan voi vetää johtopäätöksiö. Tiedän henkilöitä jotka juonu kymmeniä vuosia rankasti ja maksa kunnossa, mutta esim. vikaa pikkuaivoissa --> tasapaino ja muistihäiriöitä ja toisaalta taas henkilöitä joilla ei paljoa alkoholinkäyttö mutta silti maksa sökönä...

No ompa mukavaa, siis se vaan todettiin semmosessa hömpänpömppä tutkimuksessa, missä taisi olla muutakin hömppää, joista en kokenut oireita...

Ihan oikea lääkäri on puolestaan tunnustellut maksaa joskus ja ei ainakaan ole sanonut että siinä olisi mitään vialla, eikä se kipeältä ole tuntunutkaan.

Miten joillain ei maksa voi muka kestää mitään?

Miltä kuulostaisi, kerran kuukaudessa, nainen, 160cm, 56kg, 12 kaljaa?

Siis aidoilla lääketieteellisillä menetelmillä sun maksassa ei ole koskaan todettu mitään epänormaalia? Unohda koko juttu.

En tietysti kannusta ketään dokaamaan, ja 12 kaljaa kerralla on kyllä turhan reilusti.

Niin olinkin unohtanu, kunnes nyt vaan sattu tulemaan mieleen ja aattelin kysästä. Vois kyllä joskus lääkärissä ihan selvittää tuon verikokeen ja maksa-arvojen kautta että mitä se sanoo huvikseen..

Mutta jos olisitte 160 senttisiä ja 56 kilosia, paljon uskaltaisitte illassa juoda?

Minä en tiedä.

Jo tuolloin kun oltiin ylä-aste ikäsiä niin kaverini kiskoivat 12 kaljaa ja eivät olleet mitenkään lihavia, ei kai niille mitään siitä ole tullut...

Yhteistyössä