Maksavatko koulujen retket ja leirikoulut ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cosmopolitan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suomessa on vallalla propaganda, että se on maailman paras maa ; on lottovoitto syntyä Suomeen. Onhan se varmasti parempi kuin esim.moni Afrikan maa, mutta löytyy niitä paljon vähintään yhtä hyviäkin...

Jätetään laskuista pois öljyllä rikastuneet maat, niin ei niitä oikeasti ole kovin montaa maata. Muutama Keski-Euroopan maa, Ruotsi ja Tanska. Siinä ne alkaa olemaan.

Missä maassa ? Esim. Sveitsissä koululaisten retket ovat ilmaisia ja neljännellä luokalla alkavat viikon leirikoulut samoin. Ja maan veroprosentti on paljon alhaisempi kuin Suomessa.

Genevessä ainakin saa aina vähän väliä olla antamassa 4-5 frangia (3,7-4-7 euroa) ties vaikka mihin tarkoitukseen, kunta / kaupunki kyllä osallistuu aina kustannuksiin, mutta esim 1 yön leiristä sai maksaa 15 frangia.

Tosin meidän vanhin lapsi on nyt vanhan systeemin tokalla uuden systeemin neljännellä luokalla eli 2 p:llä.

Totta on, että täällä verotus on todella paljon alhaisempi kuin Suomessa ja palkat hyvät. Jos puoliso on kotona veroprosentti laskee n 10% ja joka lapsesta vähän lisää. Lapsilisää täällä saa suunilleen saman verran kuin Suomessa. MUTTA äitiyslöma on 4 kk, pakolliset sairasvakuutukset ovat n 80 frangia/ 70 euroa per lapsi ja 200 frangia / 180 euroa per aikuinen. ja esim. minulla on kalenterivuosittainen 1300 frangin omavastuu lääkärikuluissa ja sitten vasta saa korvausta ja aina pitää vielä maksaa 10% lääkärikuluista. Ruoka ja asuminen on todella kallista, kaikki muutenkin täällä on kallista - vaikka on palkatkin ihan hyvät ja tuo perheverotus tukee toisen vanhemman kotona oloa.

Täällä KAIKKI maksaa, mikään ei ole ilmaista. esim kerhomaksu on 4 x 2,5 t / vko - 300 frangia 270 euroa, ei sisällä mitään. eväät viedään itse. Tarahpaikka, jos sellaisen lottovoiton onnistuu saamaan on sitten väh. n 1000 frangia / kk...

Mitään leikkipuisto toimintaa ei ole / avoimia päiväkoteja / seurakunnan kerhoja..

Sorry meni vähän ot.

Täytyy kuitenkin sanoa, että on täällä monin puolin mahtavaa asua ja elää, tänäänkin on +27 astetta lämmintä.

Itse olen kuullut pelkkää positiivista. http://www.sponssiboxi.fi/ Eli marssia, snickersiä ja twixiä myymään, menevät helposti ja todella nopeasti kaupaksi.

Myyjätunnus/kampanjakoodi kohtaan kannattaa muuten täydentää: 030 ihan näin vinkkinä ;)

Yhteistyössä