maksikirjeen kulkuaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmi"

Vieras
hei te, jotka olette saaneet lähetyksiä maksikirjeinä, kuinka nopeasti Suomen sisällä kirje on kulkenut käytännössä? Postin sivuilla on yksi päivä, mutta onko näin käytännössä? Minulle laitettiin maksikirje Turusta tiistaina ja tänäänkään se ei tullut perille Tampereelle. Mietin kyllä, mahtoiko lähettäjä sitä ollenkaan laittaa, kun valitsi vaihtoehdon, jossa ei ole seurantakoodia.

Se postin sivuilla luvattu päivä on minunkin käsitykseni. Epäilen suuresti, että lähettäjä on päättänyt itse pitää ne tavarat, jotka hänen piti laittaa minulle ja nyt syyttää postia. Jostain syystä hän valitsi lähetystavaksi kysymättä minulta tämän maksikirjeen, vaikka sitä ei voi seurata. Kyseessä oli 140 euron arvoinen lähetys, joten kyllä harmittaa. Postissa täällä Treella sanottii, että minä ei voi oikein lähetystä mitenkään alkaa etsimään, vaan lähettäjä voi tehdä katoamisilmoituksen.

Jos on laitettu 2. luokan maksikirjeenä, niin voi mennä 2 vuorokautta + vielä 1 vuorokausi kun kortti tulee kotiin - näin ainakin minulle tulleilla maksikirjeillä viime aikoina. Lähettäjä ei varmaan olli ottanut tuosta maksikirjeestä kuittia? Postista voi nimittäin pyytää kuitin (virkailija kirjoittaa käsin) lähetyksestä - todiste että kirje/paketti on lähetetty.

On kyllä tosi uskaliasta laittaa noin arvokasta maksikirjeenä! Itse en olisi suostunut. Jos kirje on ihan oikeasti lähetetty ja jos se katoaa posti ei todennäköisesti edes suostu maksamaan mitään korvauksia. Niin ainakin minulle postista kerrottiin kun kerran maksikirje seikkaili 3kk ennen kuin löysi perille. Korvaavat vain paketteja ja kirjattuja lähetyksiä.

sama homma...
Siis, minulle on 26.3 postitettu maksikirje, eikä näy. Kakkosluokan postissakin olisi periaatteessa pitänyt tulla... Ja olen ollut kotona aina kun on posti tullut, eikä ole yritetty jättää luukkuun.
Ja maksikirjehän ei mene postitoimipaikkaan koska siinä ei ole seurantakoodia! Jos ei mahdu luukkuun eikä kukaan ole kotona, posteljooni jättää lapun "teille on saapunut isokokoinen kirje" ja kerrotaan mistä ja monelta sen voisi sitten noutaa.

Mulla kyseessä 60e arvoinen lähetys. Mutta oottelen huomisen vielä ja sitten kysäisen myyjältä että onkohan paketti varmasti jo tulossa, tai siis kirje :)

Viimeksi muokattu:
Mäkin suuresti toivon, että saan vielä lähetykseni. Lähettäjä siis valitsi maksikirjeen kysymättä minulta. En itse olisi säästellyt paria euroa, kun lähetys kuitenkin on noin arvokas. Olen pyytänyt lähetystietoja ja kuvaa kuitista, katsotaan saanko.

tuossa tapauksessa tosiaan olisi voinut laittaa pakettina että olisit saanut koodin.

Jos tuotetta ei kuulu, aina voi tehdä rikosilmoituksen. Syyttäjä kyllä päättää syytetäänkö (voisko olla muita samanlaisia juttuja jo tilillä?) vai jätetäänkö syyttämättä.