MAMMA ITALIANA!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kyy

Aktiivinen jäsen
24.04.2008
7 396
4
36
Missä päin Italiaa asut? Onko siellä millainen talvi? Kauanko olet asunut ja mikä sai muuttamaan? Sujuiko muutto helposti? Entä oletko siellä kotiäiti vai käytkö töissä?

Kauheasti kysymyksiä, mutta ulkomailla asuminen kiinnostaa. :D

Pohjois-italiassa asustan , 14 v. talvi on vaihtelevaa, tànà talvena on olluyt kunnon lumipyry jo 4 kertaa. Eilen oli jo toiva kevààstà ja pelkàllà nahkatakilla tarkeni. Tànààn taas sataa...

Minulla on italialainen mies. Olen kerennyt olemaan mukavasti tòissàkin, mutta tàllà hetkellà olen mieluummin kotona, vaikka tyttò pàivisin tarhassa. Onkohan sinusta tulosa uusi naapurini...?

Pakko mennà koiran kannsa lenkille. Jos sulla on lisàà kysymyksià taivoin muuten auttaa , vastaan mielelllàni yv:nà. Olen siis mustakin, mutta usein kirjautuneena lennàn systeemeistà ulos :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Pohjois-italiassa asustan , 14 v. talvi on vaihtelevaa, tànà talvena on olluyt kunnon lumipyry jo 4 kertaa. Eilen oli jo toiva kevààstà ja pelkàllà nahkatakilla tarkeni. Tànààn taas sataa...

Minulla on italialainen mies. Olen kerennyt olemaan mukavasti tòissàkin, mutta tàllà hetkellà olen mieluummin kotona, vaikka tyttò pàivisin tarhassa. Onkohan sinusta tulosa uusi naapurini...?

miksi olet mielummin kotona ja lapsi tarhassa? Siis ihan rauhanomaisesti kysyn. Onko sielläpäin tapa tehdä näin? Suomessahan saa kakkaa niskaan jo siitä että on töissä ja lapsi tarhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

miksi olet mielummin kotona ja lapsi tarhassa? Siis ihan rauhanomaisesti kysyn. Onko sielläpäin tapa tehdä näin? Suomessahan saa kakkaa niskaan jo siitä että on töissä ja lapsi tarhassa.

mulla oli ympàripyòreet tyòajat ja tarha-ajat ovat kuitenkin toiset: loppuu klo 15:45 ja tyòpàivà mun kohdalla monta tuntia myòhemmin. tyòmatkat usein paljon pidemmàt kuin suomessa. kun aion palata tòihin, tàytyy minun maksaa jollekin ettà vie ja hakee lapsen tarhasta ja etenkin hoitaa esim kesàloman aikanaa (3 kk) lasta, jolloin tarhat ovat kiinni. lisàksi hoidosta: la scuola materna ei ole pakollinen mutta melkein kaikki lapset kàyvàt siellà 3 v làhtien. ai niin ja edes 7 v lapsia ei voi jàttàà tààllà valvomatta

mulla oli ympàripyòreet tyòajat ja tarha-ajat ovat kuitenkin toiset: loppuu klo 15:45 ja tyòpàivà mun kohdalla monta tuntia myòhemmin. tyòmatkat usein paljon pidemmàt kuin suomessa. kun aion palata tòihin, tàytyy minun maksaa jollekin ettà vie ja hakee lapsen tarhasta ja etenkin hoitaa esim kesàloman aikanaa (3 kk) lasta, jolloin tarhat ovat kiinni. lisàksi hoidosta: la scuola materna ei ole pakollinen mutta melkein kaikki lapset kàyvàt siellà 3 v làhtien. ai niin ja edes 7 v lapsia ei voi jàttàà tààllà valvomatta

onko tää vähän niinku koulua mutta ihan pienille lapsille? Järjestetäänkö sellaista päivähoitoa niinku suomessa?

Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:

onko tää vähän niinku koulua mutta ihan pienille lapsille? Järjestetäänkö sellaista päivähoitoa niinku suomessa?

en osaa sanoa mità vastaisi Suomessa, mutta tààllà todellakin ihan normikàytàntò. ei se sinàànsà ole koulua, vaikka kaikkia teemoja siellà muuten onkin (viimeisin tàmà interculturale ohjelma johon hankin minàkin suomi-materiaalia, hih). askartlua, satuja, retkià, uskontoa (kerran viikosssa), liikuntaa (kerran viikossa), juuri loppui musiikkitunnit (kerran viikossa).
paljon olivat ainakin eka vuonna puuhaillet, tyòkansiosta pààtellen. eka vuonna nukutaan vielà pàivàunetkin. jok pàivà on myòs kunnon ruoka, joka maksaa noin 4 euroa/ateria. paikka on ihan julkinen, mutta toimii mielestàni hyvin (os katsotaan opettajien taitavuutta, kàytòstà ja yleità jàrjestelmàllisyyttà). olemme olleet erittàin tyytyvàisià eikà tààllà moisia arvostelujupakoita ole palstoilla.

Kyllä mä niin mielelläni muuttaisin johonkin ulkomaille, mutta mies ei ole innostunut asiasta. Joten joudun tyytymään kuulemaan muiden elämästä siellä. :D Ehkä vielä joskus, ainakin hetkeksi tulee lähdettyäkin.

Kuulostaa kyllä ihanalta, että jo helmikuussa voisi nahkatakki päällä kulkea ja toivoa kevättä! :D Jos mä tuun vaikka kesävieraaksi sulle sinne? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Kyllä mä niin mielelläni muuttaisin johonkin ulkomaille, mutta mies ei ole innostunut asiasta. Joten joudun tyytymään kuulemaan muiden elämästä siellä. :D Ehkä vielä joskus, ainakin hetkeksi tulee lähdettyäkin.

Kuulostaa kyllä ihanalta, että jo helmikuussa voisi nahkatakki päällä kulkea ja toivoa kevättä! :D Jos mä tuun vaikka kesävieraaksi sulle sinne? ;)

juu, kevàttà odottelemme. kuukauden pààstà on jo hieno aika, puut ja pensaat kukkaloistossa. kesàllà liian kuumaa ja kaupungissa hikoiluttavaa. kun làhdimme viime syysykuun aluassa hesan satamasta, mittari nàytti noin 10 C ja satoi. tànne pààstyàmme oli noin 30C!!!! suome kesà on kiva silloin kun on làmmintà, ei niinkuin viime vuonna

ps. manittakoon ettà suomessakin on paljon mukavia asioita joita en nyt luetteloi. tààllà rakastan esim elàmànmyònteisyyttà, avoimuutta, joustavuutta, aurinkoa ja monia italian esteettsià puolia ja tuotteita

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

juu, kevàttà odottelemme. kuukauden pààstà on jo hieno aika, puut ja pensaat kukkaloistossa. kesàllà liian kuumaa ja kaupungissa hikoiluttavaa. kun làhdimme viime syysykuun aluassa hesan satamasta, mittari nàytti noin 10 C ja satoi. tànne pààstyàmme oli noin 30C!!!! suome kesà on kiva silloin kun on làmmintà, ei niinkuin viime vuonna

Tämä oli kiva kuulla! Meillä paras aika on matkustaa juuri tuossa maalis/huhtikuussa miehen kanssa ja itsekin rakasta upeaa kevättä. Joten hienoa, jos Italiasta tuli näin yksi mahdollinen kevätkohde! :D

makoilla kotona kun lapset olisi tarhassa, ehkä omassa puutarhassa+ harrastuksissa viettäisin ajan. Mamma notkuu täällä ja NYT ymmärrä miksi oli huonona kun tein avauksen, että koen olevani hyvä äiti. Taitaa italian mammalla olla vähän huono omatunto omista valinnoista. Voihan snif..
Ja en pyydä anteeksi olit niin törkeä mua kohtaan tuossa loppuvuodesta (muutkin huomasi, eikä vähiten modet).

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Mamma Italiana, kuule minulla olisi myös Italia-aiheinen kysymys sinulle, tai oikeammin pyytäisin arveluasi eräästä asiasta =)

kerro, vastaan kyllà jos osaan

Ootas kysynkin y-viestinä =)

joo parempi niin =) . vastaan ehkà myòhemmin....

Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
makoilla kotona kun lapset olisi tarhassa, ehkä omassa puutarhassa+ harrastuksissa viettäisin ajan. Mamma notkuu täällä ja NYT ymmärrä miksi oli huonona kun tein avauksen, että koen olevani hyvä äiti. Taitaa italian mammalla olla vähän huono omatunto omista valinnoista. Voihan snif..
Ja en pyydä anteeksi olit niin törkeä mua kohtaan tuossa loppuvuodesta (muutkin huomasi, eikä vähiten modet).

anteeksi, en nyt kyllà ymmàrtànyt sanaakaan. mutta àlà ole silti katkera elàmàlle :flower:

että nyt ymmärrän paremmin miksi olit niin hiilenä siitä, että koin olevani hyvä KOTIäiti, kun ilmeisesti sellainen ei kuulu sun arkitermistöön. Olit mua kohtaan tosi törkeä ja en silloin ymmärtäny t mistä on kyse, mutta nyt I see. Olet kotirouva jonka muksu on hoidossa päivät, ymmärrän,e ttä sulla on "paska-äiti" syndrooma jota peilasti muhun

Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
että nyt ymmärrän paremmin miksi olit niin hiilenä siitä, että koin olevani hyvä KOTIäiti, kun ilmeisesti sellainen ei kuulu sun arkitermistöön. Olit mua kohtaan tosi törkeä ja en silloin ymmärtäny t mistä on kyse, mutta nyt I see. Olet kotirouva jonka muksu on hoidossa päivät, ymmärrän,e ttä sulla on "paska-äiti" syndrooma jota peilasti muhun

valitetavasti en tunne syyllisyyttà jostain valinnastani niin kuin kuvailit. olen aivan normaaliàiti, tyytyvàinen elàmààni. jos jos niin ei olisi, muuttaisin valintojani. en kuitenkaan valitettavasti muista kekusteluamme. enkà ainakaan tiedà moderattorien puuttumisesta asiaan. lisàksi minà osaan ja voin pyytàà anteeksi jos olen sinua loukannut. siispà, anteeksi nyt vaan.

Yhteistyössä