Mammografia ja ultra mitä sen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetyttää

Vieras
Kuukausi sitten kävin gynellä, koska molemmista rinnoista tulee joskus "vhrtävää" nestettä pari tippaa, myös maitomaisia tippoja on tullut, rinnat kihlmöi myös välillä, en ole raskaana ja tätä on ollut n. 4kk. Gyne ei löytänyt tunnustelemalla mitään ylinmääräistä (sanoi vaan että tosi paljon maitorauhasia tuntuu olevan ja imetys varmaan sujunut joskus hyvin) sit ultrasi alakautta varuilta kohdun, näytti kuulema hyvältä.. Laittoi lähetteen naistenpolille.

Naistenpoli aika oli sitten gyneajasta n. 2 viikon päästä eli nyt siitä on 2 viikoa aikaa, ottivat molemmista rinnoista mammografia kuvat ja ultrasivat, radiologi ei siinä äkkiseltään kuulema mitään erikoista nähnyt.. Oli vähän epäselvää soitanko tulokset itse gyneltä vai tuolta polilta.. No tänään aioin soittaa gynelle, kunnes posti tuli ja siellä oli uusi aika naistenpolille ensi viikolla ja kehotettiin varaamaan käyntiin aikaa 1-2 tuntia.. Soitin sinne kysyin miksi, onko löytynyt jotain vai mikä aika tämä on, niin sanoivat että ei tässä sinun tiedoissa oikein mitään lue, tule vaan sitten ensi viikolla ja ole ihan rauhallisin mielin..

Ok, rauhallisin mielin, mutta en ole saanut vastausta tuohon että miksi sitä aikaa pitää varata 1-2 tuntia jos siellä vaan kertoisi ettei mitään ole?? Onko kukaan käynyt mammografiassa tai ultrasa , miten teille on sitten ilmoitettu ne tulokset, vai onko sen jälkeen ollut jotain testejä joihin pyydetään varmaan se 1-2 tuntia aikaa?? Eivät kyllä puhelimessa aiankaan mitä alkaneet kertomaan..

Äidiltäni kysyin kun hän on käynyt 50 vuotiaana mammossa, niin hän sai vastauksen kotiin postilla, ettei mitään ole, tästä on 4 vuotta aikaa.. Onkohan se käytäntö sit muuttunut vai tekeekö lisää testejä ilmoittamatta potilaalle mitä tehdään, vai kerrotaanko huonot uutiset vain kasvotusten??

Kiitos jos joku viitsi kertoa..

Jos kuvissa tai ultrassa olisi ilmennyt jotain poikkeavaa, vaikka patti, niin siitä olisi otettu näyte samalla reissulla. On tietty mahdollista, että patti on nähty kuvissa vasta jälkikäteen ja haluavat varmistaa, että se ei ole mitään vaarallista.

Mun käsityksen mukaan suunnillaan kaikissa polikäynneissä pitää varata aikaa vähintään 1-2 tuntia, Ihan siks ettäs iellä ei kaikki käy ihan sujuvasti, sua voi tutkia hoitaja, lääkäri, opiskelija... ja välillä odottelet taas odotustilassa- aikaa kuluu. Ihan normaalilta kuulostaa.

Juu no munkin polikutsuissa on käskettu useinkin varaamaan aikaa tuon verran. Tunti voi mennä jo siihen, että aikasi on myöhässä sen verran.. tai ettei mene sopimaan poliaikasi perään heti jotain omia menoja.

Se saattaa olla ihan semmonen "mitäs seuraavaksi" käynti. Eli katotaan mitä kuvissa on ollut kun radiologi on ne syynännyt ja mietitään mitä jatkossa asian hyväksi tehdään. Tarvitko vaikka jotain lääkekuuria tai sovitaanko kontrolleja tai pitäiskö ottaa lisänäytteitä. Koita olla huolehtimatta vaikka se vaikeaa varmasti onkin.

Joo voihan se olla että se on vaan varalta se aika, mutta lähinnä mietin että miks sinne pitää mennä? Miks mua tutkii lääkäri, hoitaja tai piskelija, mitä ne vielä tutkii kertomatta mulle? ei mulle oo kerrottu mistään tutkimuksista..?? Mammo ja ultra oli, menin naistenpolille, tiesin miksi menin sinne kun oli ajanvaraus lapussa, mutta nyt on vaan on aika enkä yhtään tiedä miksi..

Tiedä sitten nuista, kummallista ettei kerrota potilaalle miks sinne pitää uudelleen mennä, ei kirjeessä jossa kerrotaan uusi aika eikä edes sitten osata sanoa kun soitetaan ja varta vasten kysytään, että miks se aika on...

Mietin tuossa, että voisko kyse olla siitä, että vihertävän nesteen syy ei selvinnyt mammografiassa. (Siis jos oikein ymmärsin, niin se oli se syy miksi sinut sinne tutkimuksiin lähetettiin.)

Aika on ehkä lääkärille ja tarkoitus miettiä mitä seuraavaksi tutkitaan, jotta vihreän nesteen syy selviäisi. Esimerkiksi voi olla, että pitää ottaa verikokeita. Mulla on ainakin otettu joskus prolaktiini-arvo, tämä voi aiheuttaa vuotoa rinnoista jos arvo pielessä.

Yhteistyössä