Mamu lapset kerhossa ja ei rasisti juttu vaan lastensuojelu (ko)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apap

Vieras
Mun teini pitää kaverin kanssa seurakunnan kokkikerhoa. Siellä käy moni lapsisen mamu perheen lapsia 4, 3, 1luokkalaiset. Tänään ne oli kertonu että niiden piti jättää yksi pois arpomalla koska niiden 2v oli ollu koko päivän niiden hoidettavana, et arpovat kuka ei pääse kerhoon vaan jää pienen kanssa kotiin. Oli sitte kysyny että jos ois saanu tuoda sen 2v:n sinne mukaan, mut nää ei uskaltanu ottaa sitä. Ja sitte oli yksi lapsi ollu syömättä siis se joka jäi kotii.

Kuulostaako kenestäkään muusta oudolta? Et sanokaa vaan että pidä huolta omista asioistasi että noilla on kaikki ok kotona :/

Mä sanon et mä en oikeen ymmärtäny?

Jäikö se yks hoitaan sitä 2vuotiasta kotiin niin että vanhemmat eivät olleet kotona? Vai pitikö hänen jäädä äidin avuksi?
Ja mikä on mamu-perhe?

Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jäikö se yks hoitaan sitä 2vuotiasta kotiin niin että vanhemmat eivät olleet kotona? Vai pitikö hänen jäädä äidin avuksi?
Ja mikä on mamu-perhe?

maahanmuuttaja

okei. En ole tota sanaa koskaan kuullu heistä käytettävän ja täällä päin niitä ei juurikaan ole.

Ja mikä on mamu-perhe?

Siis ne lapset kerto että ovat olleet kokopäivän lapsenvahtina kun vanhemmat on jossakin. Eikä niillä ollu tietoa koska ne tulee kotiin. Ja niiden piti siis hoitaa yksin niiden 2 vuotiasta sisarusta. Olisivat halunneet ottaa sen pienen mukaan että kaikki olis päässy syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:

Ja mikä on mamu-perhe?

maahanmuuttaja

okei. En ole tota sanaa koskaan kuullu heistä käytettävän ja täällä päin niitä ei juurikaan ole.

No toki hieman epäolennainen juttu, mutta toki sellanen että niillä on eritapoja kuin meillä ja että lapset hoitaa pieniä. Tuossa lähitaloissa näkee paljon että perheen isommat vahtii ihan taaperoitaki. Heti kun osaa kävellä niin koko lapsilauma ulos joka vähän aina katsoo perään.

Miksi sinä mietit lastensuojeluilmoitusta? Miksi et kysy suoraan lapsilta mikä on tilanne? Tapaatko lapsen vanhempia ollenkaan ja onko heillä millainen súomen kielen taito? Kysyt vanhemmilta. Kerrot että olet ymmärtänyt että lapset ovat kotona ilman aikuista 2 vuotiasta hoitamassa, onko näin ?

Mitä kuvittelet lastensuojelun tekevän tai miten toimivan tässä tilanteessa? Järjestävän perheelle lastenhoitoapua aina kun he tarvitsevat? Ottavan lapset huostaan? Prosessi on tosi pitkä, eli jos teet ilmon huomenna, varsinainen asia on päässyt eteenpäin esim. 2 kk siitä kun olet ilmoiotuksen jättänyt.

Ja kyseessä saattaa olla todellakinv ain tämä yksi kerta, ja kyseessä voi olla liioittelua. Eiköhän siellä kotona ole ruokaa niin 2 vuotiaalle kuin koululaisillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja kuule :
Miksi sinä mietit lastensuojeluilmoitusta? Miksi et kysy suoraan lapsilta mikä on tilanne? Tapaatko lapsen vanhempia ollenkaan ja onko heillä millainen súomen kielen taito? Kysyt vanhemmilta. Kerrot että olet ymmärtänyt että lapset ovat kotona ilman aikuista 2 vuotiasta hoitamassa, onko näin ?

Mitä kuvittelet lastensuojelun tekevän tai miten toimivan tässä tilanteessa? Järjestävän perheelle lastenhoitoapua aina kun he tarvitsevat? Ottavan lapset huostaan? Prosessi on tosi pitkä, eli jos teet ilmon huomenna, varsinainen asia on päässyt eteenpäin esim. 2 kk siitä kun olet ilmoiotuksen jättänyt.

Ja kyseessä saattaa olla todellakinv ain tämä yksi kerta, ja kyseessä voi olla liioittelua. Eiköhän siellä kotona ole ruokaa niin 2 vuotiaalle kuin koululaisillekin.

:hug: sulle :hug: luitko ollenkaan mitä kirjoitin tuossa alussa?? Ja missäkohtaa luki että olen tekemässä jotaki ilmoitusta?

En tiedä useimmista perheistä, mutta kyllä mun lapset on vahtinu 2v:tä esim että oon kaupassa kävässy tuossa n. 10v mutta ei ne tuntikausia oo pienen kanssa ollu. Eikä tulis itsellä mieleen jättää ihan pientä noin pienten lasten kanssa pitkäksi aikaa. Ja koulussa tuon ikäisten pitäisi olla päivällä eikä kotona lastenvahtina.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmejakumma:
Mutta kun meillä Suomessa ei kaksivuotiasta voi antaa isosisarusten hoitoon. On lsv-asia tarkistaa, miten perheessä menee. Mamuja tai ei.

Miten niin ei voi? Kielletäänkö se jossain?

Lastensuojelulaissa sanotaan kai joteki tulkittavasti että lapsella on oikeus ikätasoiseensa hoivaan. Korjatkaa viisaammat jos olen väärässä. Siis on aika tulkittava juttu että mikä on sopiva ikä minkäkin ikäistä hoitaa. Mutta aika iso vastuu pienille ihmisille.

Alkuperäinen kirjoittaja apap:

:hug: sulle :hug: luitko ollenkaan mitä kirjoitin tuossa alussa?? Ja missäkohtaa luki että olen tekemässä jotaki ilmoitusta?

Tämän aloituksen otsikossa luki: ei rasisti juttua vaan lastensuojelu (ko).

Otsikossa siis esität kysymyksen, että onko tämä lastensuojelukysymys.

Jaada jaada saat kai nautintoa asioiden vääristelystä. Onnea sulle :hug:

Rasistista juttua!!!!

No ei kyllä ole. Kuulostaa vaan aika huolestuttavalta niiden lasten elo :(

Kopion nyt tämän osan, mutta tuolla on aika paljon mielipiteitä lastensuojelun puolesta, siis huolta olisi ja ilmoituksen paikka.

mutta entäs jos mietittäisi, mitä on omakohtainen välittäminen toisesta ihmisestä.
Se ei ole sitä, että soitetaan aina ja joka kerta viranomaiset hätiin ja sulkeudutaan omaan kotiin toivomaan että joku muu, siis viranomaiset, tekisi jotain.
Eikö se välittäminen ja huoli voisi olla ihan omakohtaista konkreettista toimintaa. Jututat lapsia. Annat heille jämäannokset mukaan ruokaa. Tms. Teet jotain konkreettista lapsille, ehkä vanhemmillekin. Ihan itse. Ensimmäinena sia on jutella ihan kunnaolla näiden ihmisten kanssa.

4. luokkalaisen, siis sisarusparven vanhimman, kanssa voisi jutella ihan ajan kanssa. Sanoa, että mulla on asiaa sinulle, haluaisin jutella, kun olen miettinyt ...
Suoraan kysymykseen tulee yleensä suora vastaus.

Rasistista juttua!!!!

No ei kyllä ole. Kuulostaa vaan aika huolestuttavalta niiden lasten elo :(

Kopion nyt tämän osan, mutta tuolla on aika paljon mielipiteitä lastensuojelun puolesta, siis huolta olisi ja ilmoituksen paikka.

mutta entäs jos mietittäisi, mitä on omakohtainen välittäminen toisesta ihmisestä.
Se ei ole sitä, että soitetaan aina ja joka kerta viranomaiset hätiin ja sulkeudutaan omaan kotiin toivomaan että joku muu, siis viranomaiset, tekisi jotain.
Eikö se välittäminen ja huoli voisi olla ihan omakohtaista konkreettista toimintaa. Jututat lapsia. Annat heille jämäannokset mukaan ruokaa. Tms. Teet jotain konkreettista lapsille, ehkä vanhemmillekin. Ihan itse. Ensimmäinena sia on jutella ihan kunnaolla näiden ihmisten kanssa.

4. luokkalaisen, siis sisarusparven vanhimman, kanssa voisi jutella ihan ajan kanssa. Sanoa, että mulla on asiaa sinulle, haluaisin jutella, kun olen miettinyt ...
Suoraan kysymykseen tulee yleensä suora vastaus.

Siis et tainnu oikeesti lukea tota mun aloitus tekstiä tai sitte et vaan tahallaan ymmärrä. Anna olla.

Mamu lapset kerhossa ja ei rasisti juttu vaan lastensuojelu (ko)

TUOSSA YLLÄ ON AP:N OTSIKKO. Kerro ap mitä tuo otsikko ns. tarkoittaa sinulle.
Minulle se tarkoittaa sitä, että mamu-lapset ovat kerhossa, ja siellä on tapahtunut jotain, mitä ihmettelet, ja asia ei ole rasistinen pohdista, vaan lastensuojelullinen pohdinta, eli ilmoituksen jättämisen kannalta ls-pohdinta.

Me ihmiset luemme asiat eri tavalla, ja ymmärrämme vajaat lauseet eri tavalla.

Jaada jaada saat kai nautintoa asioiden vääristelystä. Onnea sulle :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Iso Sydän :
hoidat asian niin että ensi kerralla näille lapsille isot eväät kokkikerhosta kotiinviemisiksi.
jotakin jämiä mitä yli jää tai tekevät isompia annoksia.

Joo kiitos sinulle myös mutta kerhoa pitää siis mun teini-ikäinen lapsi ja hänen ystävänsä. Että minä en pakkaa eväitä enkä valmista heille ruokaa tai muutakaan :D