Mania nostaa taas päätään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jiyppeeeeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jiyppeeeeee

Vieras
jännää nyt se tulee aikaisemmin kuin muina vuosina, yleensä se tulee tos maalis-huhtikuussa ... ei minulla sitä koskaan ole diagnosoitu vaan itse sitä nimitän maniaksi kun tulee tää ylienerginen superhyvä olo kun jaksaa vaikka mitä ja mennä viipottelee sinne tänne... tällä viikolla oon kuntoillut hulluna, ravannut kavereilla, kotonakaan en pysy paikallaan yhtään... töissä oon super aikaansaava :)
miinuspuolia tässä se et tupakkaa menee tiuhaa tahtia .. alko pysyny kaapissa, joskus tääkin on ollut ongelma "manian" aikaan kun on juhlinut liikaa..

no sit tulee se masennus, vai onko se sit tavallista arkea, en tiiä, loppukeväästä ja syksyllä uus tällanen vauhtivaihde
moinen vuoden kokemuksella ja hallinnassa on et en mitää apua kaipaa

nyt tekee tooooosi vaikeeta olla kotona, tekis mieli jnnekin ulos, vaikka lenkille mut lapsi kipeenä ja mies tulee vasta yhden aikaan.. täällä ihan hermona oon, hitto... siivosinkin jo jotenkuten, mut ei jaksa keskittyy nyt pölyjen pyyhkimiseen, saattas mennä joku rikki

Eikös siinä "sairaudessa" nimenomaan ole tunnusmerkkinä myös se, että henkilö todellakin pitää maniavaiheestaan eikä silloin halua tai koe tarvitsevansa minkään valtakunnan apua.

Ei mustakaan kuulosta ihan normaalilta.

Mullakin kevät vaikuttaa pikkasen tuol viisteen. Koska se ei haittaa elämääni, ei siinä ole mitään hoitamista. Kevät on sellaista "moottoritie on kuuma" -aikaa. Voisin vain mennä, olla ja tehdä. Ja aika usein teenkin näin! :D

Ja vaikkei sinulla ykköstyypin sairautta varmaan ole, jossa manioita, niin kakkonen on todennäköinen. Siinä ongelma ei ole niin paljon ne hypomaniat, vaan alati paheneva masennus. Ei kannata ruokkia sairautta. Ensin muuten yleensä kärsivät omaiset (masennuksen vuoksi ja myös silloin kun äiti on ylihilpeä, ärtyneempi ja "vieras").

no ennen tota sanottiin maanis-depressiivisyydeksi, nykyisin kai bipolaariseksi häiriöksi tjsp. Ja se voi olla tietenkin lievä (kuten sulla) tai vaikea.

EIpä kai siinä mitään, jos itse tunnet hallitsevasi tilanteen myös silloin kun olet alamaissa. Sehän se vaarallisempi on. Ja hypervaiheessa muista nukkua.

Nuppitohtori tietty antaisi sulle diagnoosin. Ymmärrän kyllä että kukaan ei tahdo varttihullun papereita, mutta toisaalta siitä voisi olla hyötyä. Työnhaussa ei, mutta vakkaripaikassa sen voi ihan hyvin kertoakin.

[QUOTE="vieras";22850727]no ennen tota sanottiin maanis-depressiivisyydeksi, nykyisin kai bipolaariseksi häiriöksi tjsp. Ja se voi olla tietenkin lievä (kuten sulla) tai vaikea.

EIpä kai siinä mitään, jos itse tunnet hallitsevasi tilanteen myös silloin kun olet alamaissa. Sehän se vaarallisempi on. Ja hypervaiheessa muista nukkua.

Nuppitohtori tietty antaisi sulle diagnoosin. Ymmärrän kyllä että kukaan ei tahdo varttihullun papereita, mutta toisaalta siitä voisi olla hyötyä. Työnhaussa ei, mutta vakkaripaikassa sen voi ihan hyvin kertoakin.[/QUOTE]

Niin, paitsi että jossain vaiheessa kun tunnet että hallinnassa on, se ei enää olekkaan. Siksi kannattaa nyt jo mennä lääkärille käymään, vaikka luuletkin että kaikki on ok. Lääkitys näissä on kyllä tosi suositeltava juttu. Kannattaa hakea se itse, eikä mennä M1 lähetteen kanssa kuule kohta...

Hypomania. Ja siinäkin on siis niin kaikkivoipainen olo että ottaa loparit kun tietää että on niin loistava että pääsee Nokian johtopallille kun vaan hakee....

Yhteistyössä