maniasta tietävät... valottakaahan asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Auttakaapas nyt jotain asiasta tietävät! Mistä tiedän sairastanko maniaa vai onko tämä vain normaalin rajoihin mahtuvaa energisyyttä? Eli touhuan kaikki päivät kahden lapsen kanssa ihan täysillä enkä pode juuri väsymystä. Iltaisinkin olen energinen ja minulla on uniongelmia. Uni ei meinaa tulla millään ja monesti nukun vain 3-5t. Aamulla kyllä uni maistuisi kun vihdoin viimein saan nukahdettua,mutta pakko vain nousta ylös ja aloittaa päivä. Olen aina ollut huono nukkuja, mutta nyt lasten myötä asia on alkanut vaivata ja pelkään jo nukkumaan menoa kun en kuitenkaan nukahda.
Poden jatkuvaa puheripulia, ajatus lentääja minun on vaikea lopettaa touhuaminenja istahtaa aloilleni kun tekemättömättömät työt vaivaavat mielessä. En käytä päihteitä ollenkaan,raha-asiat suht ok.
Meillä on vauva 6kk ja 5v esikoinen. Vauvan syntymän jälkeen olen ollut levoton ja käyn jatkuvilla ylikierroksilla kun tuntuu että pakkohan se on jos meinasi päivän työt saada tehtyä. Olen siis aina ollut energinen mutta nyt minua vaivaa että onko tämä jo sairasta? Olen hyvin tunnollinen ja pedantti luonne, en voi elää sotkussa ja lapset sieltä tännepäin hoidettuna.. Ymmärtäisinkö edes miettiä tällaisia jos sairastaisin maniaa?

Hypomanialta kuulostaa. Maniasta puhutaan usein kaksisuuntaisen mielialahäiriön yhteydessä, jolloin mania ja masennus vaihtelevat selkeinä jaksoina. Hypomaniaa voi tulla ns. taviksellekin, osalle jo siitä että nukkuu pidemmän aikaa huonosti.

Uniongelmat johtuvat ehkä circadiaanisesta rytmistä. Sisäinen vuorokautesi ei ehkä ole 24h (tältä kuulostaisi). Pysy jatkossakin erossa päihteistä äläkä hoida unettomuutta alkoholilla. Alkoholi, uniongelmat, valonvaihtelu ja NAPS! Siinä resepti hypomanialle, jos siihen on taipumusta.
2-suuntainen mielialahäiriö on aivojen välittäjäaineiden epätasapainosta johtuvaa eli ruumillisista syistä johtuvaa. Muistaakseni sama geeni aiheuttaa myös skitsofreniaa, mikä on dopamiinin puutostila, kun taas 2suunt. On epätasapaino dopamiinin, noradrenaliinin ja serotoniinin kanssa. Niitä sitten sorvataan lääkkeillä kohdilleen, jos on onnekas ja lääkitys toimii.
Maniaa voi helpommin ajatella valkoisena ja mustana maniana. Valkoinen on aikaansaapa, hyvinvoiva, ympäristön kehuja keräävä ja säteilevä. Mustassa maniassa ihmissuhteet katkeavat, työympäristö reagoi voimakkaasti negatiivisesti ja jopa poliisit saattavat kolkutella ovea.
Jos mietityttää kannattaa googletella ja mainita neuvolassa. Itse sanoin neukkutädille, että jos en synnytyksen jälkeen tule kahteen tapaamiseen peräkkäin, vaikka peruisin ne, niin kannattaa ehkä tavoitella. Aivan asiallisesti ottivat koko mahd. 2suunt. , aina välillä kysyivät masentaako ja miten menee.
Kun itselleni sorvattiin lääkitystä, minulta tutkittiin kilpirauhanen. Sen pitäisi olla suht normaali tutkimus esim masennusta epäillessä. Kannattaa pitää mielessä, että poikkeavaan tarmokkuuteen tai saamattomuuteen voi olla hoidettavissa olevat elimelliset syyt, jossa oireet näyttäytyvät erilaisina mielalahäiriöinä.

• Tykkää
Reactions: newbie

Yhteistyössä