Marinaa imettämisestä ja kestovaipoista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalamama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kalamama

Aktiivinen jäsen
17.02.2006
1 874
1
36
Mä olen ollut aina sitä mieltä että jos maitoa tulee niin kannattaa imettää, on siinä sapuska vauvalle helposti aina mukana jne. mutta kun se on niin pirun väsyttävää! |O Oon vissiin niin laiska jo tän toisen lapsen kohdalla että tekis mieli jo kahden viikon jälkeen heittää hanskat tiskiin.

Päivisin vielä kestää, mutta kun yöt menee niin että vauva nukahtaa toiselle tissille, ja minä myös, hetken kuluttua herään kun olen litimärkä kun liivinsuoja toisessa tississä on kastunut läpi. Vaihdan liivinsuojan. Puolen tunnin kuluttua vauva herää ja haluaa toiselle tissille, ja sama kuvio uusiksi. Pullomaidolla tuo reppana kuitenkin se pari tuntia pärjää. Maitoa siis tulee enemmän kuin tarpeeksi, mutta vauva vaan ei jaksa pysyä hereillä että saisi mahan tarpeeksi nopeasti täyteen asti.

Päivällä on kans tississä koko ajan, ja aina välillä yritän ehtiä vaihtaa vaipat jne. Ja ne vaipat! Esikoisella käytin menestyksekkäästi harsoja ja villahousuja 3kk, mutta tämä vauvapa pissii niin hirmuisesti, että joka pissan jälkeen on HETI vaihdettava vaippa. Mulla on käytössä äp:n kestoja, harsoja, babuisia lisäimuja, riisipaperia ja fleeceä ja villahousuja. Millään yhdistelmällä (edes niin että kaikkia on yhdet päällekäin) en saa poikaa pysymään tuntia kuivana. Iho punoittaa ja poika on kiukkuinen. Taidan jo luovuttaa siinäkin.

Että silleen.

Mä kyllä sinuna yrittäisin vielä imettää. Se on kuitenkin pieni homma yöllä vaihtaa se liivinsuoja, verrattuna siihen että täytyisi lähteä lämmittämään maitopulloa. Ja kun sua ei kerran satu ja vauva saa sitä maitoa helposti.

Eka kuukausi on imetyksen kannalta se rankin, kun maitoa tursuu yli äyräiden, vauva on tissi suussa miltei 24/7 ja muutenkin olo on vähän hassu hormonihuuruissa. Mutta se alkaa helpottamaan tosi pian, 2kk iässä meidän vauva söi 6-8 kertaa vuorokaudessa eli 3-4 tunnin välein. Öisinkin heräsi siis vaan kerran tai kaksi. Mä yrittäisin välttää sitä pullorumbaa viimeiseen asti.

Susta on siihen! *heiluttaa molemmat peukut pystyssä*

Onnistuisko yöllä imettää istuulteen, ettet(te ) nukahtaiskaan vauvan kans heti, vaan söisitte vaikka vähä molemmista tisuista ja sit aa-aa? Mulla on ihan itellä samalla tapaa ollu märkiä öitä, mut oon vaan niin tykästyny imettämisen halpuuteen, et jaksaa.. Tai no saa nähä miten käy tän tulevan kans.

Noh, kestoista en tiiä mittää, kun oon vannoutunu kertsien käyttäjä.

Käytä yöllä harsoa toisen tissin päällä, se imee paremmin ja ei liu'u pois paikoiltaan niin helposti. Nukutatko vauvan vieressä? Mä koin sen näppäräksi, nukuttiin molemmat ja vauva söi, kun nälätti, nyt 2kk+ iässä ei enään syö kuin pari kertaa yössä.

Ja kertakäyttövaipoilla meillä on menty ja tullaan menemään jatkossakin. Iho on siisti ja vauva sekä äiti tyytyväisiä.

minä koin kertakäyttövaipat helpoimmiksi: aivan sama paljonko imuja laitoin vaippaan, heräsi vauva päikyiltä yltäpäältä pissassa :( siihen jäi meijän kestovaippailut... ja kyllä mieli lepää!!!

Sinnikkyyttä vaan imetykseen, lintsaa vähän kestovaippa-ideologiasta jos et kaikkea meinaa jaksaa. ;) Käytät alkuun kertiksiä, ja sitten kun voimat taas riittää niin koitat kestoilla uudelleen. Tai käytät yhden kestovaipan päivässä ja loput kertiksiä. Tsemppiä!

Mulla tulee niin paljon maitoa, että yölläkin on pakko käyttää kerääjää, välillä sekin tulvii ylitse ku oon torkahtanu istuvalteen.. Useimmiten kuitenkin pysyn hereillä ja heti kun huomaan pojan torkahtava yritän ensin havahduttaa häntä hereille, josko söis vielä, jos ei suostu niin omaan sänkyyn takasin.

Kestot mulla on nyt käyttöönottopesun jäljiltä kuivumassa, katotaan millai sitä sitten jaksaa, tuntuu meinaan myös että tuolta sais vaippaa vaihtaa jatkuvasti.

Mutta tottakai jos tuntuu ettet jaksa niin pulloa ja kertistä kehiin vaan. Kyllä se vauvan rytmi siitä muotoutuu ja pissaakin alkaa tulla vähempi niin kestoa sitten vasta kehiin.. Jaksuja :hug:

Joo me nukutaan vierekkäin, en jaksaiskaan hakea vauvaa syömään joka kerta. Ja vauvaa kyllä ei saa pidettyä hereillä niin pitkään että söis molemmista tisseistä, vaikka istuisinkin. Se pullolla syöttäminen olis yölläkin niin paljon nopeempaa.. koko hommaan menis se 10min kerralla, ja sit sais nukkua 2h aina välissä. Mutta ehkä mä koitan vielä pari kuukautta, jospa se sitten helpottais. Tottahan se on että korvike maksaa. Ja vaipatkin.. Mutta niistä taidan kyllä luopua.

Kyllä se helpottaa, nopeamminkin, kuin parissa kk:ssa. Usko pois! (Mäkin luulin, ettei helpota, mutta nyt huomaan helpottaneen :) )

Ei kai ne kestotkaan ilmaisia ole? Voihan tosiaan halutessaan kestoilla myöhemminkin tai ns. osakestoilla? Palavaan jätteeseen ne kerttikset menee, jotta ei niistäkään jätevuoria jää.

meidän kuopus kun syntyi niin oli ihan painajaista se yöllinen syöminen, vauva söi yhteensä 40 min kerrallaan ja istua torotin sen ajan. Ja kohta uudelleen.. mutta se tasaantu kun vauva oli n. kuukauden vanha, jaksoi syödä jo nopemmin ja yöt rauhottui

ei pullorumba mitää vaikeeta oo.. ite en imetä ollenkaan ja vauva 2kk nukkuu 6-7 tuntia putkeen yöllä kun illalla saa vatsan täyteen tuttelia. ja päivälläkin 2-3 tuntia. ja vauvalle kelpaa ihan huoneen lämpöinen ja jääkaappikylmä maito.
esikoista imetin 2kk ja se heräsi 1-2tunnin välein tissille, mut kun lopetettiin tissittely ja siirryttiin pulloon ni kas vauva rupes nukkuu yöt heräämättä.

Mitäs jos laitat maidon myyntiin? Sairaalassa maksetaan jonkun verran. Mies sanoi silloin kun meidän vauva syntyi ja mulla maitoa alkoi tulvimaan, että hän voikin nyt sitten jättäytyä pois oravanpyörästä ja eletään maitorahoilla ;) Ei sitten siihen ryhdytty, kun sairaala johon olisi pitänyt viedä oli vähän kaukana...
Kestovaippoja myös jaksoin aikani pitää päivisin, öisin en edes yrittänyt. Kun en jaksanut, niin siirryin kertiksiin. Vähän huonolla omallatunnolla, mutta mielenterveys vähän parempana.
Tisseihin vaan harsoa, kerääjää, suojaa jne. ei ne yöpaidat ja lakanat muuten kuivina pysy. Jos yöllä syötät kerättyä tissimaitoa, niin senkin hakeminen jääkaapista ja lämmittäminen on kuitenkin oma vaivansa, tissi on kuitenkin niin halppo. Koita jaksa vain.

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Joo me nukutaan vierekkäin, en jaksaiskaan hakea vauvaa syömään joka kerta. Ja vauvaa kyllä ei saa pidettyä hereillä niin pitkään että söis molemmista tisseistä, vaikka istuisinkin. Se pullolla syöttäminen olis yölläkin niin paljon nopeempaa.. koko hommaan menis se 10min kerralla, ja sit sais nukkua 2h aina välissä. Mutta ehkä mä koitan vielä pari kuukautta, jospa se sitten helpottais. Tottahan se on että korvike maksaa. Ja vaipatkin.. Mutta niistä taidan kyllä luopua.

Totta, pölijä minä. Koita sinnitellä, jos menee yli niin sit menee. Meinasitkos sinä niinko tissimaitoa pullosta sit antaa, vai ihan korviketta? Entäpäs jos vauvalle ei kelpaa pullo? Toi tissimaito pullosta vois olla ihan hyväki juttu yölliseen aikaan.. :)

Ei ne kyllä palavaan jätteeseen ne kertikset mene, niistä kertyy 1500kg vaippajätettä/lapsi/vaippaikä, jos pelkästään kertiksiä käyttää. Mutta tämä alkuaika, jos voimat on vähissä, on varmasti ihan viisasta käyttää kertiksiä ja jatkaa kestoilua vaikka lähempänä puolen vuoden ikää, jolloin lapsellakin on kokoa jo sen verran, että voi käyttää noita superhelppoja ja söpöjä taskuvaippoja.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
jos haluat pullosta syöttää niin lypsä siihen omaa maitoa niin ei lopu maidontuotanto.

Mä muuten lainasin neuvolalta sähköisen rintapumpun. Ja en saa sillä mitään irti!! Se on täysillä, ja nänni liikkuu sutjakasti tötterön sisällä, ja mitään ei heru. Ei tipan tippaa. En tunne sellasta kunnollista imua. Eilen yritin 40min sillä pumpata ja sit suivaannuin ja lypsin käsin vartissa 60ml. ihan onnetonta. Onko mulla jotenkin vääränlaiset tissit?!

Alkuperäinen kirjoittaja imettävä kestoilija:
Ei ne kyllä palavaan jätteeseen ne kertikset mene, niistä kertyy 1500kg vaippajätettä/lapsi/vaippaikä, jos pelkästään kertiksiä käyttää. Mutta tämä alkuaika, jos voimat on vähissä, on varmasti ihan viisasta käyttää kertiksiä ja jatkaa kestoilua vaikka lähempänä puolen vuoden ikää, jolloin lapsellakin on kokoa jo sen verran, että voi käyttää noita superhelppoja ja söpöjä taskuvaippoja.

no, me ainakin poltetaan tossa omassa uunissa vaipat, et kyl ne hienosti palaa.

Oih, muistan tuon väsymyksen imettämiseen, mikä sitten kaatui kun siinä oli läjä muitakin hankaluuksia. Nyt voisin antaa mitä vaan että se yksi yösyöttö hoituisi tissi suuhun-hyvää yötä-tekniikalla eikä tarvitsisi raahautua alakertaan keittiöön maitoa lämmittämään :/ Maidontulo tasaantuu kohta ja vähän myöhemmin voi jo antaa kiinteitä, pikkuhiljaa helpottaa.

Vaippa-asia ei sentään onneksi ole mikään on-off-juttu, voihan sitä käyttää kertistä silloin kun ei jaksa. Tai mennä kertiksillä nyt ja kokeilla pienin väliajoin eri paketteja josko sieltä ajan kanssa sopiva löytyisi.

mulle neuvottiin että hieroo vauvaa jalkapohjasta jos meinaa nukahtaa kesken syöpöttelyn.

Ja noista kestoista, koita jotain sisätäyttövaippaa? Bambu/hamppu-täytteellä tai jollain joka imee tosi paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja imettävä kestoilija:

no, me ainakin poltetaan tossa omassa uunissa vaipat, et kyl ne hienosti palaa.
Tiesitkö, että palaessaan vaipoista muodostuu myrkyllistä kaasua, joka vapautuu huoneilmaan hengitettäväksi? Vaikka hienosti palavatkin, niin terveydelle se on haitallista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kyllä sinuna yrittäisin vielä imettää. Se on kuitenkin pieni homma yöllä vaihtaa se liivinsuoja, verrattuna siihen että täytyisi lähteä lämmittämään maitopulloa. Ja kun sua ei kerran satu ja vauva saa sitä maitoa helposti.

Eka kuukausi on imetyksen kannalta se rankin, kun maitoa tursuu yli äyräiden, vauva on tissi suussa miltei 24/7 ja muutenkin olo on vähän hassu hormonihuuruissa. Mutta se alkaa helpottamaan tosi pian, 2kk iässä meidän vauva söi 6-8 kertaa vuorokaudessa eli 3-4 tunnin välein. Öisinkin heräsi siis vaan kerran tai kaksi. Mä yrittäisin välttää sitä pullorumbaa viimeiseen asti.

Susta on siihen! *heiluttaa molemmat peukut pystyssä*

Peesipeesi!! Mikset kokeilisi maidonkerääjää? Meilläkin poika oli alkuvaiheessa tississä kiinni tunteja ja taas tunteja päivällä (yöllä onneks söi parin-kolmen tunnin välein). Mutta se kipu!! Ihan järkyttävää ekat kaksi kuukautta. Että jos sellasta ei ole, yrittäisin kyllä imettää edelleen. Vielä lapsen ollessa puolivuotias mulla kastui aina toisen rinnan kohdalta yöpaitaa myöten vaatteet joka yö, mutta ei se mulla ainakaan aiheuttanut ajatusta imetyksen lopettamisesta. Kertiksillä mennään, ehkä jatkossa kokeillaan kestoja...

Kertiksissä ei ole mitään pahaa mun mielestä. :D Parempi se kuin loppuunpoltettu äiti.

Mitä tissimaitoon tulee: pumppaa öille maitoa ja anna pullosta. Tai sit vaan pullosta. Ei öisin ole pakko imettää, vaikka päivisin imettäsitkin. Itse imetin ekat kaks viikkoa öisin ja sit totesin, et mä tarviin untakin, joten ekat 4 kk pumppasin aina yöllä kerran ja annoin sen, sit alko tissit olla muutenkin maitoon niin tottuneet, että en ees yöllä pumpannu lainkaan (lapsi alkoi muutenkin nukkua läpi yönsä, en heränny pumppaakaan). Päivisin normaali imetys. Mut yöpumppu vei vartin (pumpun kasasin valmiiksi) ja syöttö viis minsaa. Tissisyöttö piti meitä molempia hereillä toista tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
mulle neuvottiin että hieroo vauvaa jalkapohjasta jos meinaa nukahtaa kesken syöpöttelyn.

Ja noista kestoista, koita jotain sisätäyttövaippaa? Bambu/hamppu-täytteellä tai jollain joka imee tosi paljon.

Juu olen kokeillut jalkoja räplätä.. Bambua mulla on, mutta ei pidä, kaksinkertaisinakin oon koittanut. Harmittaa kyllä, mun omaatuntoa painaa kertikset.

Uusimmat

Yhteistyössä