Marketit täynnä tietämättömiä "kesähessuja"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osakasomistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

osakasomistaja

Vieras
Mikä näitä kesätyöntekijöiden perehdyttäjiä oikein vaivaa?! Nyt kun koulut on loppu, niin joka marketti on tietenkin miehitetty nuorilla kesätyöntekijöillä. Varmasti ovat ahkeria jne. mutta menepä kysymään ihan mitä tahansa neuvoa niiltä! En oletakaan että kesätyöntekijän pitää tietää mitä Oivariini maksaa tai mistä löytyy mainoksessa ollut mölkky-peli.... mutta kun tänään oli jo tälle kesälle neljäs kerta kun kesätyöntekijä vastaa "en mä tiedä, mä olen vain kesätyöntekijä".

Missä vaiheessa perehdytystä on kerrottu, että ei tarvitse tietää, mutta asiakasta autetaan viimeiseen saakka. Jos ei tiedetä, siitä otetaan selvää. Mennään kysymään joltain vakituiselta työntekijältä - vaikka kassalta jonon ohi, jos kerran ei tiedetä.

Nyt tilanne on ollut se, että tuon vastauksen jälkeen kesätyöntekijä on vähin äänin äkkiä poistunut tilanteesta.

Ja tämä ei ole kesätyöntekijöiden vika, vaan perehdyttäjien! Haloo kaikki te marketeissa työskentelevät: opettakaa oikeaa asiakaspalvelua.

Itse olen törmännyt vastaavaan ilmiöön. Aikoinaan itse olin isäni yrityksessä kesätöissä ja autoin joskus myös muulloin. Kerran vastasin puhelimeen ja eräs vakioasiakas tietysti alkoi heti selittää asiaansa. En itse tiennyt yhtään mitään siitä, mistä hän puhui, mutta kun sain suunvuoron noin minuutin päästä, sanoin hetki pieni yhdistän xx:lle. Seuraavana päivänä kyseinen asiakas oli nähnyt isäni jossakin kaupungilla ja kysynyt, että olenko mä jättänyt lukion kesken, kun olen puhelinvaihteen hoitajana. Isä oli ihan, että mitä ihmettä. Kun asiakas sanoi, että olin edellisenä päivänä vastannut puhelimeen ja yhdistänyt xx:lle puhelun... Sen jälkeen isä oli sanonut vaan, että varmaan pitäis harkita asiaa, kun kerran noin hyvin osaa sen työn...

Meillä ainakin painotetaan kesätyöntekijöille, että jos et itse osaa auttaa asiakasta niin hae paikalle joku joka osaa! Mutta valitettavasti monille nuorille tämä on liian vaikeaa sisäistää tai sitten heitä ei vain kiinnosta.. valitettavasti :( Näin meillä.

Mä olen ollut kaupassa työharjoittelussa ja kyllä mä aina haen jonkun vakihenkilökunnasta paikalle jos en itse osaa auttaa. Usein vaan moni tuumaa kiukkuisesti että antaa olla. Kun kerron että haen jonkun joka tietää asiasta hetki pieni.

[QUOTE="ttttt";28630735]Mä olen ollut kaupassa työharjoittelussa ja kyllä mä aina haen jonkun vakihenkilökunnasta paikalle jos en itse osaa auttaa. Usein vaan moni tuumaa kiukkuisesti että antaa olla. Kun kerron että haen jonkun joka tietää asiasta hetki pieni.[/QUOTE]

Minä törmäsin samaan ilmiöön, kun olin aikoinani kaupassa töissä :O mikä järki on pyytää apua ja vetää sen jälkeen herne nokkaan jos pyydetään paikalle joku joka osaa auttaa?

[QUOTE="ttttt";28630735]...Usein vaan moni tuumaa kiukkuisesti että antaa olla. Kun kerron että haen jonkun joka tietää asiasta hetki pieni.[/QUOTE]

Tuskinpa kovin kiukkuisesti sentään. Jos asia ei ole ehkä maailman tärkein, niin asiakas voi ajatella että antaa olla. Tuolloin noheva kesis toteaa asiakkaalle, että "Ihan kuten haluatte. Tulkaa kysymään uudestaan, jos haluatte vielä apua."

Yhteistyössä