Neuvolankyselyistä: Mä esikoista aikoinaan siitä audit-kyselystä vetelin ihan yläpäähän omat pisteeni, ihan heittämällä kaikkien riskirajojen ylitse. Mä olin vuosia ollut opiskelijana jo siinä vaiheessa, ja todellakin elänyt kaikki kissanristiäiset lävitse että tuli läträttyä ihan ilosta - ei ongelmasta, jouduin sitten HAL-polille tarkkailuun koko raskaudeksi, ja siellä kätilö selitti että ei niissä auditkyselyisttä oikein meinata edes saada oikeasti ongelmaisia kiinni, sillä he osaavat kyllä valehdella ja peitellä käyttönsä. Hyvähän se todellakin on, että seulotaan ja kysellään - eikä minua haitannut pariin ylimääräiseen ultraan päästä esikoista katsomaan, vaikkakin siellä HAL-polilla ihmistä kohdeltiin kuin kapista piskiä.
Nyt tässä toisessa raskaudessa, vaikka audit-kyselyn pistemäärä oli öhöm, ehkä 6, jouduin silti takaisin sinne polille. Pikkusen ärähdin raivoissani ja ei kuulemma tarvitse enään tulla, halusivat vain varmistaa että menee nykyään hyvin. Ainut mitä pohdin oli, että enpä kyllä muista että jossain vaiheessa olisi huonostikkin mennyt.
Noi
ristiäiset tuo mulle päiväpäivältä enempi päänvaivaa - oikeastaan niin paljon, että olen harkinnut josko jättäisi kastamatta koko lapsen. Vaikka esikoisella kummit ja kaste onkin, ja sitten mietittiin että onko se tavallaan "reilua" toista kohtaan, jos hänelle ei samaa suoda. Tuntuu että valittiin jo kaikki potentiaaliset kummit esikoiselle ja kaikilla jäljelle jääneillä olisi niin paljon jo kummilapsia, että tekee melkein pahaa pyytäkin, josko suostuisivat vielä yhdelle.
Toinen mitä ärsyttää, on anoppi joka velvottaisi että kyllä pitäisi kaikki miehen sisarukset kutsua - noh hitto, muuten ihan hyvä, mutta ei meillä ole niin iso koti että kaikki tänne mahtuisi ja rouva vetää hernettä nenään jos otetaan tänne vain kummit ja isovanhemmat. Varmaan suutuspäissäni vielä pamautan, että rouva on hyvä ja järjestää sitten ihan itse ne kekkerit - kerta vieraslistaakin jo luo. Me nimittäin ei millään pystytä kutsumaan kaikkia, saatika haluta enään tilaa vuokrata ja isoja bileitä pitää, aivan kuin ei stressaisi muutenkin tarpeeksi. :kieh:
17+6