marraskuun odottajat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mammaksi: Mä menin kanssa aloittamaan ketjun ;) - voidaan tietty jatkaa tätä, kun en huomannu että tämä olikin kai perustettu aikasemmin.

Mä oon laskenu että mulla ois nyt 5+0, ja LA 7.11. Hoitojen myötähän aika lasketaan hedelmöittymisen, ei viimeisten menkkojen mukaan. Joten eipä sitä vois sitten mitkään ultrauksetkan muuttaa.

Nel.

Nel: meillä on sit aika lähekkäin nuo lasketut ku mul on 4.11! :) siis menkoista laskettuna.ens keskiviikkona ois varhaisultra ja mua jännittää ihan sikana! mieskin uhkas tulla mukaan....

Mitäs oireita sulla on? Kai tämä on se vaihe raskaudesta kun ei tunnu juuri missään. Loppuraskaudesta sitä ei sitten voikaan unohtaa että raskaana on. ;) Koko ajan kyllä jännittää ja huolestuttaa, vaikka sellainen positiivinen asenne ois varmaan hyväksi. Lähinnä kova väsymys, ja rinnoissa tapahtuvat muutokset (varsinkin aamulla on tosi hellänä ja turvoksissa) kertoo siitä että jotain on tapahtunut. Vatsan pohjalla tuntuu välillä jotain, mutta ei paljoa. Hassua kyllä vaikka on tosi väsynyt, ja hajamielinen, niin silti on sellaista kummaa energiaa jotain koko ajan touhuta. Kotonakaan en pysty vaan sohvalla makailee. ;) Edellisessä raskaudessa kuvotus alkoi rvkolla 6. Siis ruoka ei maistunut kunnolla 2,5 kuukauteen, mutta kunnolla oksensin vain pari kertaa. Kaikki kylmä ruoka tuntui hyvältä, myta höyryävä lihapata sai yökkäämään. Mutta nyt siis ollu viimeset kolme viikkoa tosi hyvä ruokahalu, suorastaan ahmin. Ei muuta kun lounaalle.

Nel. rvko 5+3

mulla on ollu tosi kovaa väsymystä eikä saa oikein mitää aikaseks.vatsan pohjalla menkka tuntemuksia ja repäisyjä ylös noustessa tai yskiessä. kaikki rasvainen yököttää joten aika salaatti linjal oon menny.muutenki tuntuu et ruokahalu on kadonnu....ja mul on KYLMÄ! ja selkee ihon rasvottuminen, hiusrajaan on pukannu jo muutama tollo. jännitää ihan kamalasti et onx kaikki ok...ei oikee uskalla viel täysil heittäytyy mukaan.onx sulla alavatsan turvotusta???

Kyllä housut kiristää, ja tänäänkin istuin töissä nappi auki. Mä luulen että mulla toi edelleen jatkuva kortisoni pitää ruokahalun hyvänä. Nyt siis oikein ahmin, jos vaikka se ruokahaluttomuusjaksokin vielä edessä.

Tänään autosta ylös noustessa repäisi alavatsalta oikein kunnolla. Ja kun olin sunnuntaina hiihtämässä niin sen jälkeen nivusissa tuntui, samoin eilen reippaan kävelyn jälkeen. Mullahan ekassa raskaudessa oli liitoskipuvaivaa, mikä jatkui vielä pitkään synnytyksen jälkeenkin. Mun siskolla ne on ollu niinkin pahat ettei ole kävelemään päässyt.

Ihan peti valmis jo oon. Meillä kun toi esikoinen menee vasta klo22 nukkumaan...., jos on nukkunu päiväkodissa päikkärit.

Touhukas viikonloppu luvassa - missähän välissä ne omat päiväunet?

Nel. rvko 5+4

pientä kuvotusta on ollu ilmassa muttei mitään mullistavaa.vatsa sen verran turvoksissa että äitikin näki....ei toivookaan että sais vedettyy farkut jalkaan.täytyy varmaan pokkana vaan vetää mammahousut jalkaan ni ei kiristä vatsasta. :D meilläkin poika meni ennen klo 22 ja jälkeen nukkuu kun nukkui päiväkodissa päikkärit, mut kun sanoin sinne ettei saa enää laittaa nukkumaan niin nyt menee klo 20-20.30! jää itsellekin hetki aikaa illalla. :)

rv 6+2

Ilmoittaudun mukaan maagisiin marrastyyppeihin..masuasukki on luultavasti tulossa pois pitkästä prosessistaan maailman valoon 8.11..eli noh pimeintä aikaa juuri vuodesta. :) Mutta valoisaan kotiin:);))).
Täällä on vissiin päästy hyvään alkuun ketjussa. Toivottavasti joukkoon liittyy porukkaa:). Täytyykin päivittää listaa la:n mukaiseksi.

Olotila on paksuhko jo nyt:)..masu turpeessa..rinnat turpeessa, hermot välillä niiiin tiukilla..makeanhimoa, väsymystä ja KYLMä mullakin:).
Mahtava tunnelma ihanan odotuksen johdosta:)!

Kiva että saatiin kolmaskin jäsen tähän listaan - eiköhän näitä enemmänkin tule.

Listaus:

Mammaksi.......... La 4.11.2011
Nel. ................... La 7.11.2011 (esikoinen 02/07 poika)
Tiukku ................La 8.11.2011 (esikoinen 03/10 tyttö)

Tein pitkän ihmettelyn jälkeen eilen positiivisen raskaustestin, oireet: menkat viikon myöhässä ja jatkuva väsymys ja heikko olo, eikä päässä raksuttanut :) Tämä on neljäs raskaus, mulla on 3 lasta edellisestä avioliitosta. Uusperhe siis ollaan, tämä on miehelle ensimmäinen lapsi. Ikää mulla 30v, miehellä 28v. Lapset 05, 06 ja 08.

Lakurin mukaan LA 18.11.

MiniPinni rv 5+0

Moikka
Mulla ensimmäinen lapsi tulossa, rv 6 juuri alkanut ja LA 9.11.2011, tai näin olen netin laskureiden avulla laskenut. Me tiedetään ihan tarkkaan että milloin munasolu on hedelmöittynyt kun ICSI:n avulla olen tullut raskaaksi. Ensimmäinen ICSI, joten ihan mielettömän onnellisia ja huojentuneita ollaan. Tosin ne ensimmäiset 12vko:han on vielä korkea riski.
Alkuraskaus on sujunut aika hyvin vähän on vain etonut, mutta sunnuntaista lähtien on etonut tosi paljon ja koko ajan. Ja samalla hirveä nälkä. Mietin koko ajan kuumeisesti että mitäköhän sitä söisi, mitä tekisi mieli, mitä ei. Mikä auttaisi etovaan oloon...
Yleensä syön tosi terveellisesti enkä muista milloin viimeksi olisin syönyt hampurilaisen, eilen en sitten muuta pystynyt ajattelemaankaan kuin hampurilaisia, ranskalaisia ja kebabia... lopuksi kun koko kotimatkan kerroin miehelleni hampurilaisista, ranskalaisista ym niin hän kävi ostamassa kebabin ranskalaisilla iltapalaksi, ilman salaattia.
Sänkyyn menen yhdeksän maissa joka ilta, vaikka yleensä vasta puolenyön aikaan. Lounaan jälkeen tekisi jo mieli lähteä töistä kotiin kun väsyttää niin.

Kati rv 6+0

Täällä toinen jolla laskettu aika on myös 4.11.2011 :) Ensimmäinen neuvolakäynti on tulevana perjantaina ja ultra ensi viikolla sillä tämä on ns. riskiraskaus. Huonovointisuutta ja varsinkin närästystä on ollut, vatsaa turvottaa (hyvä ku farkut enää mahtuu päälle), rinnat todella arat ellei suorastaan kipeät ja turvoksissa (kohta rintsikka-ostoksille varmaankin...). Ja raskaus ei ollut suunniteltu vaan täysin ylläri <3

Kiva että tänne on tullut uusia, ja että myös muita jotka on hoidoilla raskautuneet. Jotenkin en uskalla tänne kauheesti kirjoitella - mua niin pelottaa tän sujuminen. Jos oiskin kaikki alkanu luomusti, ottaisin varmasti rennommin.

Toivotaan että kaikilla pysyy pikkuiset tiukasti matkassa mukana.

Tärkeä ultraus maanantaina, kun 7+0.

Nel. 6+2

Joo mulla kans ultra ens viikolla kun rv 7+3.
Sain kaverilta äitiysfarkkuja ja housuja ja tekisi kyllä mieli alkaa käyttää jo kun mulla menee vain yhdet työhousut päälle enää... Farkuista ainoastaan ne jotka on tosi matalat.

Kiva että tänne on tullut uusia, ja että myös muita jotka on hoidoilla raskautuneet. Jotenkin en uskalla tänne kauheesti kirjoitella - mua niin pelottaa tän sujuminen. Jos oiskin kaikki alkanu luomusti, ottaisin varmasti rennommin.

Toivotaan että kaikilla pysyy pikkuiset tiukasti matkassa mukana.

Tärkeä ultraus maanantaina, kun 7+0.

Nel. 6+2

Viimeksi muokattu:
Listaus:

Mammaksi.......... La 4.11.2011(esikoinen 02/06 poika)
Lady1978............La 4.11.2011
Kati.....................La 9.11.2011
MinniPinni...........La18.11.2011

meillä oli eilen ultra ja nähtiin pikkuinen syke! <3
rv 6+6

Ihana kuulla että muillakin rupee nyt jo olemaan ongelmia housujen kanssa ;) Sitä olen ihmetelly että kuuluuko aivan tajuton jano tähän alkuraskauteen?? Mites muilla?? Ystävät jotka olleet raskaana ja joiden kanssa olen jutellut asiat niin ei kenelläkään ole ollut kauhea jano koko aikaa... Eilen illalla oli taas todella huono ilta; oli niin huono olo että teki mieli vain itkeä, vatsassa velloi, korvissa suhisi ja pyörrytti. Ja tietty tää ainainen väsymys ja energian puute iltaisin :O

Mä kirjotin päiväkirjaa edellisen raskauden aikana, siitä mitä oireita ja tuntemuksia milloinkin oli - siitä on nyt apua. Täytyykin tarkistaa miten se nyt oli, että eihän rinnat ole kivuliaat koko raskauden ajan, vaan kuuluiko se vaan tähän alkuun? Tietty rintojen koko muuttuu, ja sitten ne vasta poksahtaakin kun maidot nousee synnytyksen jälkeen. Ja samoin mietin että oliko vatsan turvotus vain alkuvaiheessa. Eihän itse kohtu ole kasvanut alkuun juuri ollenkaan, joten se ei aiheuta housujen kiristymistä. Muistan että viimeksi pystyin pitkäänkin menemään tavallisilla housuilla. Kai tämäkin on yksilöllistä.

Muistan että menkkamaisia tuntemuksia oli ainakin ekat pari viikkoa plussan jälkeen. Ja ne oli tosi kovia kramppeja mulla silloin, nyt paljon lievempiä. Tässä vaiheessa mulla viimeksi alkoi yökötys, joten kaipa tämä hiukka ällö olo nyt jo sitten siihen liittyy. On ollu niin mielettömän hyvä ruokahalu viime viikot - se on ollu mukavaa.

Mietin vaan että jos tulee oireettomia päiviä, niin onko se sitten huono juttu?

Nel. 6+3

Toivotaan että kaikilla odotusaika sujuis ongelmitta. Ihan hirveesti en itse tässä toista odottaessa enää hötkyile:D. Ensimmäistä odottaessa tuli tutkittua koko ajan viikko viikolta kehitystä ym ym- noh tokihan se aina rauhoittaa kun tietää vähän mitä se on odotus ja syntymä ym.
Mutta tokihan tässä aina oma jännityksensä on. Ensinnäkin 1/3 menee pienessä pelossa ettei tulisi keskenmenoa. Ja sitten ultriin viikoille 20 asti että onhan varmasti terve pieni syntymässä. Isoja asioita sinänsä jokaisella meistä ,mutta ei kannata liikaa miettiä- Koettaa vaan uskoa hyvään. Pitää huolta itsestään. :)

Tosiaan turvotusta on:)..ostin stretch farkut..ja isompaa kokoa..niitä on aikomus pitää yllä niin kauan kuin mahdollista. En suostu mihkää mammalookiin jossa kulkisin vaan säkki yllä ja jotkut lapsikkaat jalassa. Vetäsen Victoria Becham tyylin;))):)))hah!:DDD
Mulla on muuten myös ollut ihan älyttömän kova jano tässä alussa. Ja toinen on syömisen tarve..ja ellen jotain syö tulee tosi heikko hutera olo. Ekassa raskaudessa taas oli ihan karsee pahaolo. Nyt ei sitä taas ole näkynyt tässä kohtaa. Aika jee jos säästyn edes siltä. Mites muilla..millaisia oireita:)?
Väsymys on tosi kovaa..se on alussa aina. Mäkin meen jo 21 aikaan nukkumaan. Sitä on aika taantunut ja kroppa on ihan veltto. Rauta arvojen takia monilla tää väsymys..raskaus laskee monesti. Kantsii seurata hb eka kerrasta alkaen ja joka neuvolakäynnillä- kuten pissan valkuaisainepitoisuutta myös ja verenpaine tietenkin. Mutta ne onkin rutiineja sitten. Meillä eka neuvola on ensi viikolla.

Aiotteko ottaa miehet mukaan neuvolaan? Ja muutenkin onko tarkoitus että miehet kulkee mukana lääkärikäynneissä ym? Meillä on sovittu että hän tulee mukaan..haluaa ehdottomasti olla kaikissa kuvioissa mukana. Ja hyvä niin.

Nyt tekee mieli kaivella kevätvaatteita kaapista ja toiseksi miettiä mihin sitä mahtuukaan kohta. Joku iso takki täytys kai käydä ostamassa..

Hyvii vointeja kaikille ja onnee odotukseen:)

Moikka!

Täälläkin on heikkoa oloa välillä, varsinkaan jos ei ole muutamaan tuntiin syönyt mitään. Töissä on välillä raskasta olla kun pitäisi koko ajan napsia syömistä ja käydä vessassa :) Ihmettelin jo ennen testin tekemistä miksi mua pissattaa koko ajan...muissa raskauksissa en muista tällaista oiretta. Muuta ei ole ainakaan vielä...kahvi maistuu edelleen eikä vatsakaan ole kipeä. Iltaisin kylläkin turvoksissa :)

Ja joo, kun on jo neljäs raskaus menossa niin ei jaksa kaikesta hätäillä/hehkuttaa, on niin paljon tekemistä noiden kolmen muksun kanssa että välillä meinaa unohtua koko raskaus :D Tietysti sitä toivoo että masussa olisi elämää ja kaikki kunnossa. Mun miehellä on synnynnäinen sydänvika, siitä pieni pelko, mutta ainakaan kardiologi ei uskonut sen periytyvän siinä mittakaavassa (miehellä tahdistin ja keinoläppiä sydämessä sekä jatkuva lääkitys). Uskon että asiaa seurataan äippäpolilla.

Mulla eka neuvola vasta 13.4.

Uusi marrasmamma ilmoittautuu.. Laskettuaika suunnilleen 15.11 (kierto vähän heittelehtinyt). Ensimmäisestä clomikierrosta tärppäsi parin vuoden yrityksen jälkeen ja nyt en meinaa uskoa että oikeesti oon raskaana. Rinnat on kipeet, mutta muita oireita ei oo. Päästään ultraan 28. päivä, sitten näkee onko siellä oikeesti joku.

Listaus:

Mammaksi.......... La 4.11.2011(esikoinen 02/06 poika)
HelKa.................La 15.11.2011 (esikoinen 0708 poika)
MinniPinni...........La18.11.2011

Tervetuloa joukkoon HelKa!

Ja onnea mammaksi sykkeestä!

Moni toista lasta pienellä ikäerolla odottanut kaverini on sanonut, että se toinen raskaus menee siinä sivussa, ja että sitä joutuu niin keskittymään vaativassa iässä olevaan esikoiseen. Moni ei edes jaksa sitä raskaana olemista kun sen on jo kerran kokenut, ja odottaa vaan että se vauva tulis jo. Mutta jos siitä ekasta on vähän enemmän aikaa, ja on ollut raskaana tulemisessa vaikeuksia niin siihen raskauteen ja kaikkiin oireisin suhtautuu kyllä jopa ekaa raskautta tarkaavaisemmin. Mä ajattelin vielä aikasemmin että ai kun ihanaa ois olla raskaana, siis nimenomaan kantaa sitä mahaa jne, mutta kun tähän liittyy tää jatkuva jännitys, niin eihän se kauheen nautinnollista ole. Nyt vaan odotan sitä hetkeä että voisin jo kertoa muutamille niille, jotka ovat tieneet meidän vaikeuksista, ja varsinkin niille joille tämä tavallaan positiivisena yllärinä tulee. Mä kun oon menny sanomaan että voi olla ettei sitä toista koskaan tule. Esim mieheni vanhemmat ei vielä tiedä mitään.

Välillä on kyllä niin menkkamainen olo, jopa kiukuttaa ja näppylöitä pamahtaa sinne tänne. Täytyy kysyä kaikkitietävältä lääkäriltäni, että miten nää oireet on niin lähellä tosiaan. Ja miten oireet voi olla niin erilaiset eri raskauksissa - hormoonit kuitenkin samat.

Nel. 6+4

Minkälaisia tuntemuksia teillä kohdun paikkeilla? Mulla tänään kotiin tullessa alkoi kohdun kohalla tuntua ihme vihlaisuja, ensi vartin välein, ja liikahtaessa, ja sitten useammin pitkin iltaa. Se ei pahasti satu, mutta on outo tunne. Ei siis mitenkään menkkamainen. Vaikea kuvailla. Makailinkin pitkään ja tuntui paremmalta. Jotain ilmavaivaakin on yhtäaikaa. Mullahan on usein maha löysällä, mutta nyt tosiaan viimeiset kolme viikkoa ollu ehkä ns. normaali vatsan toiminta, mikä mulle tuntuu lievältä ummetukselta.;)

Toinen asia mikä ihmetyttää, on että miltä kohdun suun pitikään tuntua tässä vaiheessa? Tosiaan sitä tulee tunnusteltua väkisinkin kun laittaa luge-kapselia. Kohdun suu tuntuu olevan normaalia alempana...? Noh, tääkin asia selviää sit maanantaina.

Hyvää viikonloppua!

Listaus:

Mammaksi.......... La 4.11.2011 (esikoinen 02/06 poika)
HelKa.................La 15.11.2011 (esikoinen 0708 poika)
MinniPinni...........La 18.11.2011
Sajj....................La 19.11.2011?

Moikka kaikille marrasmasuille!

Jokohan tänne uskaltais ilmoittautua mukaan. Reilu viikko sitten plussasin haamulla, jonka jälkeen tein neljä testiä lisää ja nätisti se viiva sieltä päivittäin vahvistui :) Oireita on ollut laidasta laitaan, pahimpana varmaan rintojen kipeys ja turvotus. Saan kohta lähteä rintsikkaostoksille.. Myös maha on turvoksissa, kasvojen iho on aivan älyttömän rasvainen, palelen ja hikoilen vuorotellen. Ja ensimmäistä kertaa elämässäni mua on närästänyt.
Vielä jännittää ja pelottaa, että mitenköhän tässä käy. Joulukuussa jouduin kokemaan varhaisen keskenmenon. Nytkin pelkään joka vessakäynnillä, että näkyykö jotain punaista. Mutta eipä ole näkynyt. Toivottavasti tällä kertaa päästään loppuun asti :)
Ensimmäinen neuvola olis parin viikon päästä, 7+3. Haluaisin niihin aikoihin käydä myös yksityisellä ultrassa, haluaisin niin varmistua siitä että kaikki on hyvin tällä kertaa.

Onnea kaikille odottajille :)
Mitä jos laitettais tohon listaan myös synnytyssairaala? Olis kiva tietää jos joku olis kotoisin samalta paikkakunnalta :) Lihavoin nuo nimimerkit, toivottavasti on ok.

Sajj 5+0

Yhteistyössä