MARRASMAHAT 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heegel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa!

Mulla Sf-mitta oli viime neuvolakäynnillä 18 mikä oli kyllä alle keskikäyrän. Esikoisesta oli samaisella viikolla 19,5. Itse kyllä vähän huolestuin, mutta toki toivon, että tämä olisi pienempi kuin isoveljensä, joka painoi syntyessään 4,2kg :)). Saa nähdä, mulla on huomenna neuvola ja lääkäri, missä sitten katsotaan taas tarkemmin strategiset mitat.

Itsellä paino nousi edellisellä kuulla 3kg ja kokonais paino oli silloin 4kg. Mutta nyt ei ole kuukauteen paino noussut juuri lainkaan, maksimissaan kilon. Ihme juttu... Olen kuitenkin syönyt ihan normaalisti ja herkkujakin on tullut vedettyä. Tosin liikun edelleen aika paljon, joten kaipa se kulutus on vain aika kovaa.

Meillä on onneksi esikoiselta tallessa vielä vaunut (brion happyt) ja turvakaukalo (recaro), joten isompia ostoksia ei onneksi tule. Ainut mikä pitää hankki on rintapumppu. Se oli mulla ihan ehdoton esikoisen kohdalla. Myös uudet imetysliivit pitää ostaa. Vauvalle ostin muutaman uuden bodyn kokoa 56cm. Ne kun esikoisella oli lähinnä kesäbodeja (lyhyt hihaisia). Ja käytettynä saadaan pieni toppapuku. Se pakkauksen puku on niin iso, että ainakin kaukaloon laitettaessa voi olla hankala vastasyntyneellä. Vauvan ensisänky saadaan taas tuttavilta. Siinä on pyörät alla, joten sitä oli loistava siirrellä huoneesta toiseen ja nukkuessa heijata. Tosin siihen vauva ei mahdu kuin ensimmäiset kuukaudet. Pinnasänky on myös omasta takaa.

Tällaista siis tänne. Huomenna saa sitten neuvollassa kuulla taas miten menee :)

Hei,

mullakin oli tänään neuvolalääkäri joka mittasi sf-mitaksi 26! Vaikka 5.8 terkkarin mitatessa se oli muka vain 18? Ehkä heillä on eri mittaustyylit tai sitten vauva oli eri asennossa tällä kertaa :) Tiedä sitten.

Mitä mieltä olette Concord rattaista/yhdistelmästä? Mietin, että aika kätevä kun siihen saa myös turvakaukalon nopeasti siihen kiinni mutta mietityttää, että miten hyvä tota on työntää esim. talvella ja loskasäällä kun noissa on kääntyvät renkaat.

Pelkät rattaat maksaa 479 € ja 410 euron lisähintaan siihen saisi kopan ja kaukalon.

Concord Fusion -rattaat - Villiankan pesäkolo

Olen nyt kahden vaiheilla, emmaljunga vaiko Concordit. Emmaljungat on kyllä selvästi paremmat mutta mietin, että onko ne sitten kesällä miten raskaat. No onneksi tässä on vielä aikaa miettiä parisen kuukautta.

TÄssä alkuun neuvolakuulumisia. Mulla nyt siis rv27 ja Sf-mitta 21. Mennään siis todellakin alakäyrällä ja sen johdosta mulla on kontrolli kahden viikon päästä. Jos edelleen mennään noin pienissä lukemissa, saan lähetteen sairaalaan, missä sitten tutkitaan istukan virtaukset ym vai onko vain niin, että vauva on tosi pieni. Tämä tosin ihme juttu, kun esikoinen oli yli neljä kiloa syntyessään. Painoa mulla oli nyt tullut yhteensä 5kg. Sydänäänet olivat hyvät. Sairasloma jatkuu nyt sitten loppuun asti ja neuvolassa mua ohjattiin varhennetulle äippälomalle, joka alkaisi sitten jo viiden viikon päästä. Mutta kun menin tätä muutosta tekemään, kelasta olikin tullut jo päätös, että äippäloma alkaa normaaliin aikaan 11.10. Kaipa sitten olen saikulla sinne asti. Tämä vain tarkoittaa sitä, että mulla on kahden viikon välein lääkäriaika, ei neuvolaa. Siellä tutkitaan koko ajan kohdun suuta ja kohdunkaulan pituutta. Nyt kohdun suu oli jo pehmennyt ja kaulaa oli vielä vajaa 3cm jäljellä. Eli vähän oli sekin kutistunut.

Mitä noihin vaunuihin tulee, niin me ei sen takia otettu kääntyviä pyöriä, kun suurimmaks osaks kuljetaan sorateitä pitkin, jotka saattaa olla kuoppaisia. Muutenkin valittiin esikoisen kohdalla kova koppa, koska silloin oli kesähelteet ja pyrittiin siihen, että päikkärit nukuttais aina ulkona. Siksi päädyttiin noihin brion vaunuihin. Niin ja meillä on vaunuissa compakt runko, joka menee pieneen tilaan (silloin meillä oli pieni bmw autona, jossa ei liiemmin tilaa ollut). Nyt jos tekisin vaunuhankintoja, en satsais niinkään vaunuihin vaan rattaisiin. Meillä vaunut olivat lähinnä nukkumista varten ja heti kun vauva oppi istumaan, ostettiin kevyet rattaat, missä selkänojan sai makuuasentoon. Yhdistelmät painavat paljon ja niitä olisi ollut ihan kaamea nostella autoon ja takas. Samoin hölkkälenkin vaunuilla/ yhdistelmillä oli tosi rankkaa. Rattaat taas ovat olleet kovassa käytössä aina tähän päivään asti, kun lapsi on jo kolme vuotias.

Ostin tänään kirpparilta vauvalle toppapuvun 60cm ja lämpöpuvun 60cm. Maksoi yhteensä 14€!

Ainiin, mulle tuli ihan yllärinä, että meidän kunnan MLL on kerännyt kassillisen tavaraa odottaville äideille. Siinä oli vauva perusvoiteen, yleisvoide perheelle, raskaus- ja imetysajan vitamiinit, aventin koliikkipullo ja muotoillut tutit, body, lelu, äidille apteekin kasvonhoitotuotteita (puhdistusmaito, kasvovesi, kosteusvoide), erilaisia vauvalehtiä, lehtisiä paikkakunnan vauva/lapsiharrastuksista ym. Oli kyllä todella kiva yllätys. Tän siis sai neuvolasta :)

Eipäs muuta kuin hauskaa odotusta!

Aika kiva Oona10 toi ylimääräinen paketti! =D

Mä katoin Linnna niitä Concord-yhdistelmiä, ihan kivannäköiset! Ja saahan niistä ne etupyörät lukittua, ettei se pitäis olla ongelma. Mutta kovin pieniltä eturenkaat kyllä musta näytti! Mahtaakohan sillä olla kuinka paljon merkitystä loskassa?

Mulla oli tänään se neuvolalääkäri ja hänkin otti sf-mitan ja sai lukemaksi 23! Kysyin, että mikä siihen mittaustulokseen vaikuttaa, kun viime viikosta oli niin paljon eroa. Kuulemma tosiaan mittaaja, vauvan asento ja sitten vielä miten mitattava siinä pöydällä istuu. Seuraavia mittaustuloksia mielenkiinnolla odotellessa... ;)

Ja Sisukkaalta tuli kiva retro vauvanvaatepaketti! (Jokohan mä oon siitä aikasemmin maininnu?) Aika kalliita kyllä! Muutaman normihintaisen tilasin ja joitain alennusjuttuja myös!

Missäs kaikki muut marrasmahat luuraa?

Täällä kans kaikki hyvin!:) Vatsa kasvanu pieneksi fudispalloksi ja vauva rötköttää pää alaspäin niinku pitääkin. Sf- mitta oli viime kerralla (rv 26+6) normaali 24.
Nyt mennään viikoilla..hmm..27+6 ja sairaslomalla oltu nyt parisen viikkoa, kun ei meinannut pystyä kävelemään, pakaralla hermo niin jumissa, että ilkeesti puukotti joka kerta, kun yritti liikkua, ei siis mikään perus iskias kipu vaan jotain paljon kamalempaa. :-/ Viikonlopuksi ajattelin palata töihin. :) saahan tässä vielä kotona olla, joten hermoja lepuuttamaan töihin vielä vähäksi aikaa.

Mitähän me ollaan hankittu vaavelille jo; kaikki! x) Vaunut sain kaverilta TODELLA halvalla 60e, yhdistelmät ja tosi hyvässä kunnossa, 2007 malli. Sitten toiselta kaverilta ostan turvakaukalon jossa on se ihme telakka systeemi ja samalla saan siinä kylkiäisenä sitterin. :) että aika halvaksi tuli meille nämä kaikki. Omat vanhemmat halus ostaa vauvalle sängyn ja sekin ikeasta toooosi halvalla 50e ja nätti ku mikä. Hoitopöytä myös ikeasta 80e?! muistaakseni. Sit vaatteita olis vaikka muille jakaa, kun on eka lapsenlapsi niin sille ostellaan sitten vaikka ja mitä. :)
Ite oon nyt yrittäny hillitä omaa ostelua joten saa tulevat mummut ja tädit ostella vapaasti. :)

No suurin hankinta meillä olis uus auto, koska meiltähän löytyy myös ne kaksi isoa karvaista koiraa. Joten autoon pitäis mahtua vaunut, koirat, me ja vauva..+jos tässä nyt luoja suo niin toinen vauva olis tervetullut heti, ku mahdollista. :) eli uusi asuntokin pitäis katsoo jossain välissä. O_o (eihän tää enää tullukkaan niin halvaksi) X-D

Mites te muut ootte kuntoillu raskausaikana?!Itellä nyt jäi hetkeksi kuntosali, kun jalat ei tahtonu toimia mihinkään suuntaan, jopa perusvenyttely sattui ja olin totaalisen solmussa itkuisena lattialla , koomisen näköistä uskoisin. x)

Me saadaan kavereilta vauvalle sänky, joka kulkee kaveripiirien vauvoilla :). Sitä ei tosin pysty käyttämään kuin muutaman ekan kuukauden. Kirpparilta ostin vauvalle toppapuvun (60cm) ja välipuvun (60cm). Äiti halus ostaa vauvalle vielä pussin turvakaukaloon, minkä saa kiinni turvavöihin. Niin ja kirpparilta ostin myös unipussin. Esikoinen oli alussa niin levoton nukkuja, että hänet piti aina kapaloida ja kun kapalosta päästiin, niin sitten peitto ei ollut koskaan päällä. Unipussista tuli aivan korvaamaton kapistus, mutta sekin meillä oli viimeksi lainassa. Nyt siis ostin oman.

Mä kun oon nyt saikulla, tulee liikuttua kyllä aika paljon. Salilla pyrin käymään 4-5 kertaa viikossa (crosstraineria noin 15min, lihaskuntoliikkeitä noin 45min) ja sitten kävelyllä käydään melkein joka ilta perheen kesken. Tosin tuon esikoisen kävelyvauhti ei päätä huimaa, mutta se on kyllä mulle ihan passeli vauhti :). Vatsaa tosin repii aika kovin kävellessä, mutta kipu on vain tunne näin lääkäri mulle sanoi :).

Onkos teillä muilla muutoksia jo kohdunkaulalla. Mulla on pehmennyt jo jonkin verran ja kanavaa jäljellä noin 2,5cm.

Hei kaikille,

Jonsu, onko pinnasänkynne nimi Hensvik? Itse katsellut kyseistä mallia ja harmittaa etten kesällä ostanut sitä hintaan 49 euroa muistaakseni ja nytten sen hinta on sitten 129 euroa :D

Mites te muut ootte voinu? Ootteko saanu hyvin nukuttua? Itsestäni tuntuu, etten oikein löydä oikeaa asuntoa kun vauva rupee aina potkimaan kovasti kun yritän nukkua puoliksi mahallani/kyljelläni ja joskus kyljelläänkin kun yrittää nukkua niin hirveä potkiminen ja pyöriminen alkaa niin mua pelottaa, että vauvalla on huono olla niin se rupee sitten myllertämään kovasti :D

hmm..mitäs muuta. Ootteko jo saanut äitiyspakkauksen? Maanantaina tuli kelasta päätös että 2 viikon päästä saisin äitiyspakkauksen mutta tänään sainkin postista lapun, että pakkaus on noudettavissa. Huomenna täytyy käydä noutamassa niin pääse kattomaan tavarat läpi :D

Kohdunkaulalla ei ollut mitään muutosta tapahtunut kun kävin neuvolalääkärillä viime tiistaina. Kohdunkaula oli kiinteä ja kiinni :D

Joo kyllä se taitaa olla just kyseinen sänky. :) Oli pakko käydä kesällä se heti hakemassa, kun niin edullisesti sai. :)
Tulipa siitä mieleen mitä eilen laitto naurattaan..jotain tässä kotona puuhailin ja sit huomasin, että nuorempi koirista oli ottanut sieltä vauvansängystä yhden pehmolelun (mikä on siis MUN pehmo, ei ostettu vauvalle. X-D )
ihmettelin vähän, että mites sä nyt noin, no nakkasin sen takaisin sinne. Hetken päästä kuului ihme ääntä taas makuuhuoneesta ja koira istui kiltisti pehmo suussaan sielä vauvansängyssä. X-D Meinasin tukehtua nauruun, kun oli niin hellyyttävän näköinen. :) Eihän se meinannu sit päästä pois sieltä, vissiin tuli suorituspaineita pojalle, ku kikatin vieressä. Korkealle näytti poika pomppaavan, kun pinnasänkyyn pääsi. O_o Pitää vaan nyt kattoo, ettei ota tavaksi, löytyy pian joku päivä vauvan vierestä nukkumasta.

Täällä nukutaan vähän vaihdellen, välillä levottomasti ja välillä oikein mukavasti. :) Riippuu mitä on tehny päivän aikana ja mitä syönyt, illalla jos syön niin menee täysin yöunet, koska alkaa ahdistaa ihan hirveästi hengitykseen iltasyöminen, joten yritän välttää sitä. Viime yönä supisteli ihan mielettömästi ja varmaan johtui siitä, kun päivällä hääräilin varastolla ja nostelin ehkä turhan painavia laatikoita. Supisteli jo päivällä sen jälkeen..joten täytyypä vähän luovuttaa ja jättää kaikki nostelut sikseen.

Paljonkos teillä näyttää vyötärönympärysmitta tällä hetkellä? itellä 90cm..kamala ajatella, kun normaalisti se on siinä reilu 65cm. O_o Mutta ei onneksi vielä näy ainuttakaan raskausarpea, ehkä kasvanu sopivan hitaasti sitten. :)

Mulla tuo vyötärönympärys oli lähtöön 71cm ja nyt 96cm. Ajattelin jo, että tää on tooooosi iso, mutta kun katsoin esikoisesta niin silloin parhaimmillaan tai pitäiskö sanoa pahimmillaan vyötärö oli 114cm vaikka lähtömitta oli 69cm :). Joten vielä tää ehtii hyvin kasvaa.

Mulle tuli rahat äippäpakkauksesta tilille eilen, joten varmaan lähiaikoina ne jakelee marrasmasuille paketteja. Kelasta tuli myös lappu, että tarvitsen B-todistuksen lääkäriltä, jotta he maksaisivat mulle sairaspäivärahaa. Koska oon yrittäjä, mulle siis maksaa kela, eikä työnantaja sairasajan palkkaa. Hyvät sivut kyllä tuolla kelalla, kun sieltä näkee jo kaikki rahat mitä milloinkin äippälomalla maksetaan.

Nyt pitäis tehdä inventaario vaatekaappiin, mitkä vaatteet mahtuvat päälle ja mitkä ei. Kelitkin on sen verran kylmemmät, että voi kohta heivata kesävaatteet odottamaan ensi kesää. Heh, änkesin vielä mun tavisfarkut jalkaa ja ihme kyllä meni! Varmaan johtui siitä, kun ne on tosi matalavyötäröiset. Kyllä on ikävä farkkuja! Mä niin inhoon näitä mammahousuja. Nämä kun on siis jäämistöä esikoisen odotuksesta ja olin silloin numeroa suurempi, niin nyt kaikki farkut lepattaa päällä. Ei todellakaan mitään mukavaan katsoa peiliin.

Jokos ootte miettineet mitä sairaalaan mukaan? Kannattaa varautua kuitenkin siihen, että vauva voi tulla "normiaikaisena" jo viikolla 37! Kamala, siihen on lyhyt aika. Nyt siis menossa rv 28+2. Kyllä aika menee nopeesti.

Kuinkas usein teillä käydään neuvollassa. Mulla on nyt kahden viikon välein, johtuen osittain tästä sairaslomasta, mutta joka kerta mulla on myös neuvolassa käynti, vaikka menisin vain lekurille hakee saikkua.

Tervehdys täältäkin pitkästä aikaa :)

Mä sain äitiyspakkauksen jo muutama viikko sitten. Ihan OK vaatteita, vaikkakin ehkä vähän poikamaisia :-)

Me ollaan myös jo tehty kaikki isoimmat hankinnat: sänky, sitteri, vaunut, turvakaukalo.. ja vaatteitakin on vauvalle ostettuna jo ihan liikaa ;) Ne on vaan niiiiin ihania että ei malta olla ostamatta!

Mä en kauheasti pysty enää liikkumaan kun jos yritän esim. kävellä vähänkin lujempaa, alkaa heti vihlomaan inhottavasti alavatsaan :/ Välillä yritän kuitenkin pienellä lenkillä käydä, mutta vauhti on TOOOODELLA hidas. Ihan naurattaa kun oon kunnon mummoksi tullut :D

Oona10 - mä oon aiemmin käynyt neuvolassa 4 viikon välein, mutta nyt alkaa käynnit 2 viikon välein. En oo ollenkaan miettinyt mitä kannattaa ottaa sairaalaan.. hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)

Linnna - mä oon nukkunut ihan OK, vaikkakin pissalla tulee ravatua 2-3 kertaa yössä.

Mimis 28+3

Minkämerkkiset vaunut ja turvakaukalot ootte ostanu? Mä himoitsen Maxi Cosi Cabriofix kaukaloa mutta vaunuja etsiskelen vielä. Isompi kämppäkin olisi hakusessa kun meillä on niin pieni makuuhuone että tulee aika ahdasta jos pinnasängyn sinne laittaa :S

Harmittaa, etten mitannut vyötäröä raskauden alussa ja sitten nyt raskauden lopussa niin olisi voinut vertailla. Ei löydy kyllä mittanauhaa että voisi mitata mutta ehkä neuvolassa käydessä voisi mitata :D

Me ostettiin Maxi Cosi Pebble -turvakaukalo isofix jalustalla :)
Ja vaunut on Emmaljungan White Crocit. Ne oli mun mielestä niiiiin ihanat että muut ei sitten kelvannutkaan kun ne olin nähnyt... :D

Meillä on esikoiselta jääneet Brion Happyt. Tähän päädyttiin, kun meillä oli ensin erittäin pieni auto, minkä tavaratilaan ei oikein muut mahtuneet. Toiseksi halusin vaunut kovalla kopalla ja kun meillä tiet ovat sorateitä, niin ehdottomasti tukevarenkaiset! Loskassa kulkivatmyös erinomaisesti. Yksi tärkeimmistä osista vaunuissa (ainakin meillä) oli heittoaisa! Kun aurinko kevät talvella paistaa matalalla, on helppo vaihtaa aisalla kopan suuntaa. Sitä siis tuli käytettyä tosi paljon. Muuten en tiedä valitsisinko enää samoja vaunuja. Nyt ehkä enemmän satsaisin kevyisiin rattaisiin, missä saa selkänojan ala-asentoon. Noita yhdistelmiä (vaikka briossa onkin istuinosa erikiseen) kun ei oikeesti huvita nostella autoon ja takas.
Turvakaukalona meillä on Recaron joku malli, en nyt muista mikä. Siihen olin kyllä tosi tyytyväinen. Yksi mikä kannattaa testata jo ostopaikalla, on se, että turvavyt ylettyy kauakalon yli (jos ei ole telakkaa). Turvavyön jatkopaloja kyllä myydään, mutta kannattaa silti kokeilla, että laitto on helppoa.
Maanantaina on taas lekuri. Saa nähdä mitä sieltä tulee tuomioks. Mulla kun on siis rauta tosi alhaalla 116, vaikka syön tuplana nyt rautaa (nesteenä sekä pillerinä). Samoin se sf-mitta on tosi pieni ja painokaan ei ole kahdessa viikossa noussut piirun vertaa :(. Tässä joutuu kohta oikeesti lihotuskuurille :).
Tänään kävin kampaajalla ja huoltamassa ripset. Piti vielä varata ajat lokakuun loppuun, jotta on sitten hiukset ja naamavärkki kunnossa kun synnytys alkaa :)))). Pientä turhamaisuutta elämään.

Mitä tulee sairaalakassiin, niin mä ajattelin ottaa taas omat vaatteet sinne mukaan. Oli kuitenkin kiva pukea imetyspaita päälle ja omat olohousut. Myös omat alusvaatteet ja siteet meinaan ottaa mukaan ja tietty kaikki hygieniatarvikkeet. Vauvalle pakkaan vain turvakaukaloon omat vaatteet, jotka isukki sitten tuo sinä päivänä kun päästään pois. Mulla ainakin oli viimeks aivot niin solmussa vauvasta, että mitään muuta kuin hömppälehtiä jaksoi lukea. Joten varmaan jotain lehtiä tulee ostettua mukaan. TOivottavasti tälläkin kertaa saadaan yhden hengen huone.

Ootteko jo saaneet aikataulun synntysvalmennuksista?

Tänään käytiin ostamassa vaunut ja turvakaukalo. Vaunut on Emmaljunga Duo edge sporttirungolla (värinä Pro titan) ja kaukalona Maxi Cosin Cabriofix ilman telakkaa.

Suonenvetoja on nyt ollut aika tiheään tahtiin. Melkein joka päivä niitä tulee. Toissapäivänä tuli kaksi kertaa aamulla. Vieläkin on pohje kipeä et joutuu linkuttaa ku tekee sen verran kipeetä kävely :S

Ajattelitteko hankkia vauvalle unipussin vai millanen tsydeemi teillä on sängyssä. Olen miettinyt myös lämpöpussin hankkimista vauvalle niin ei tarvitsisi hirveästi pukea ulos lähtiessä. Lämpöpusseja kehutaan, että voisi vauvan sisävaatteissa sujuttaa pussin ja lähteä ulos mutta ei varmaan kuitenkaan sitten kun mennään pakkasen puolelle?

Meillä esikoinen oli tosi levoton nukkuja alkuun, joten tuli kyllä kapaloitua jonkin aikaa. Sen jälkeen kun osas jo itsensä irroittaa kapalosta siirryttiin unipussiin, mikä oli aivan huippu. Ei siis tarvinnut miettiä yöllä onko toisella peitto päällä vai ei. Nyt ostin vauvalle oman unipussin, mikä on lämpimämpi kuin tuo esikoisen kesäunipussi.

Lämpöpussit ovat hyvin, mutta ylöosahan jää aika avoinaiseksi, joten kyllä sitä joutuu ainakin yläosaan laittaa enemmän päälle sinne lämpöpussiinkin kuin alaosaan. Mutta meillä ainakin lämpöpussi oli tosi kovasa käytössä, koska esikoinen nukkuin kaikki päikkärit vaunuissa/ rattaissa aina pari vuotiaaksi asti, säässä kuin säässä. Tosin silloin talvet eivät oleet viime talven pakkastalven veroisia.

Nyt kyllä tuo haastetta miten päästä vaunulenkeille, kun on myös tuo esikoinen kuvioissa. Esikoisen kanssa tuli käytyä tunnin ja puolentoista hikilenkkejä joka päivä. Nyt esikoinen on sen verran hidas kävelijä, että lenkit ovat aika sunnuntaikävelyä ja matkan pituuskaan ei kovin kummoinen ole. Tosin esikoinen jatkaa tarhassa 2-3 päivää viikossa, joten silloin pääsee hyvin lenkille.

Mulla suonenvedot tulevat pohkeiden lisäksi myös reisiin ja pakaroihin asti! Tänään oli niin kovat liitoskivut, että ei pystynyt seisomaan ollenkaan vaan piti joko istua tai tehdä kyykkyliikkeitä. Onneks ne on nyt taas ohi. Oon kyllä käynyt hieronnassa kerran viikossa ja nyt kun aloitettiin jalkojen hieronta, on suonenvedot helpottaneet.

Tällaista tänne :)

Nostan ketjua kun se meinaa tippua toiselle sivulle.

Mitäs te marrasmahaiset oikeen puuhaatte :D Tää keskustelu tässä ketjussa on aika hiljaista.

Kertokaas miten ootte voinu tai mitä ootte puuhannut?

Hyvin täällä ainakin voidaan, toki saikulle jäin loppuajaksi, kun lantio ei kestä tuota mun työtäni. Kivahan se on kotona hengailla ja nukkua pitkään, mutta aika tylsää on!!!!:-/

Hah,hah, kävin neuvolassa eilen tiistaina ja kaikki hyvin, mutta neuvolantädillä olis kyllä matikankertaus kohdillaan, kun jostain kumman syystä keksi, että mulla olis nyt noussu paino 15kg raskauden aikana. X-D Jos lähtöpaino oli 65,7kg ja nyt painoa oli 71,7 niin eikös se tee 6kg? En tiedä pyöristelikö se vähä enemmänkin, kun väitti laskevansa 15kg, pöh, jos mulla niin paljon olis tullu painoa niin johan se nyt näkyis muuallakin kuin tuos massulla ja mikään muu paikka mulla ei oo levenny tai kasvanu suuntaan eikä toiseen.

Supisteluja ei oo enää ollu yhtään, kun oon vähän rauhoittunu, enkä nostele tai riehu turhia. :-) Vissiin alan tajuta, että tässä ollaan raskaana, eikä voi enää niin paljon tehdä ite.

Tilasin tuossa sellaisen tuubimallisen tukivyön ja aivan ihana päällä ja tukee mahaa kyllä tosi mukavasti, heti kun otti pois niin alkoi ahdistaa hengitykseen,yms. :-/

Mites muilla menee?!Eihän tässä oo enää pitkä matka LA:n..Oonko kamala, kun sanon, että haluan eroon jo tästä masusta, vaikkei iso olekkaan, mutta..ei tunnu yhtään omalta kropalta, kun pitää sängyssäkin kääntyillä, ku isompiki hylje. Saati sitten se ylös nouseminen, voi hyvää päivää miten vaikeaksi sekin on muuttunut. x)

Tasaisen tappavasti menee täälläkin. Saikulla siis olen myös minä, joten aika on välillä tooooosi pitkä. Harkkarisuppareita tulee yleensä iltaisin, välillä ne ovat jopa kivuliaita. Mutta muuten olo ihan ok. Tosin nyt kun kulutus on vähentynyt huomattavasti ja syömiset pysyneet entisellään, on painoa alkanut kertymään ihan erimalliin kuin esim. kuukausi sitten. Viime neuvolassa painoa oli siis tullut 650g/vko ja siitä tuli pikkaisen noottia :). Tosin kokonais paino on siinä 7-8kg.

Musta tuntuu, että en saa mitään tehtyä valmiiksi vauvalle. Kaikki vaatteet ovat vielä pesemättä, sänky hakematta ja imetysliivit ym ostamatta. Kohta sitä huomaa, että on lähdössä synnyttämään, eikä mitään ole vielä valmiina.

Ootteko miettineet synnytystä etukäteen; kipulääkkeitä ym. Mä ajattelin kokeilla tällä kertaa (jos muistan vielä sairaalassa) vyöhyketerapiaa ja akupuntiota kipuihin. Viimeksikin mun piti niitä kokeilla, mutta unohdin sitten kokonaan nämä vaihtoehdot, kun kivut olivat aika sietämättömiä. Muutenkin, luulen ja toivon, että tällä kertaa kestäisin pidempään ilman epiduraalia. Jumppapallo tulee olemaan mulle varmaan taas se paras paikki odotella jotain tapahtuvaksi. Myös lämmitetty kauratyyny selällä oli aivan ihana kipuun.

Tällaista tänne. Seuraava neuvola on sitten kahden viikon päästä. Nyt siis menossa raskausvikko 30+1

Ihan sama fiilis mulla, että nyt on kaikki hankinnat tyssänny totaalisesti, ei vaan jotenkaan jaksa! Kuukausi takaperin olisin ollu aivan tärinäs kattelemas ja ostelemas kaikenlaista, mut nyt jotenkin väsähtäny.
Ja kaiken lisäksi pitäis uus auto käydä katselees ja uus keittiön pöytä, mutta.....plaaaaaaaaah!!

Mulla olis reilu 3 viikkoa sit tullu painoa lisää 840g per viikko, eli aika paljon, mutta ei neuvolantäti tuumannu muuta kun, että ei hätää, kun niin vähän vasta noussu paino. :) Nyt oli painon nousu puolittunu tuosta. :) edellisen kerran jälkeen, kun aloin katsoo vähän mitä suuhuni laitan ja käyny enemmän koirien kanssa lenkillä ja muutenkin kentällä kouluttamassa niitä. <3 Rakkaat palleroiset alkaa tajuta, että kuka on talossa pomo. x) Vähän ollut tuon johtajuuden kanssa ongelmia, mutta asia korjattu, HYVÄ MINÄ+mies. x) Koiraihmiset ymmärtää mitä tarkoitan!!:)

Huomenta!

Sama juttu täällä! Oon ollut väsynyt, eikä oikeen mitään huvittais tehdä. Herään aamuyöllä, en mistään erityisestä syystä, mutta uni ei meinaa sen jälkeen tulla. Joskus auttaa, kun otan pientä yöpalaa ja luen vähän. Vaan esim. tänä aamuna heräsin neljän aikaan, eikä puhettakaan uudelleen nukahtamisesta. Ei ihme, jos on sitten päivällä väsynyt ja alakuloinen! Mutta, luulen keksineeni eilen siihen syyn. Kaivoin nimittäin kaapista verenpainemittarin ja totesin, että mun yläpaine on laskenut noin 10-20 yksikköä. Mulla siis normaalisti paineet 110-120/60-70 ja nyt ne oli 102/58. Oireena on ollut sydämen tykytys, tunne että happi loppuu ja se väsymys vielä siihen päälle on kai aiheuttanut itkuisuutta ja mielenherkistymistä. Mä ehdin jo säikähtää, että mikä ihme mua vaivaa, oonko masentumassa vai mistä on kyse? Onneks mulla on torstaina neuvola ja voin kysyä sieltä vielä mielipidettä. Jostain luin, että runsas veden juonti (juon sitä nyt jo kyllä litratolkulla päivässä) ja salmiakki vois auttaa. Salmiakista en tiiä, onko se kovin suositeltavaa runsaan suolan takia, mutta taidan syödä sitä vähän ja kysyä vielä neuvolasta!!

Ehkä mua vähän lannistaa myös se, että mies on tällä hetkellä matkatöissä, vuoroviikoin kotona ja töissä. Parin viikon kuluttua sen täytyy lähteä kuukaudeks reissuun, tulee sitten kyllä hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. :) Nyt se on pari viikkoa kotona ja kaikk loput tärkeet asiat pitäs hoitaa ennen sitä. Listalla olis vaunut, pinnasänky, hoitopöydät ym. säilytyskalusteet, 15-v. teinin rippijuhlat, partsin viimeistely jne. Ajattelin tehdä pakkaseen valmiiksi erilaisia ruokia siltä varalta, että tää väsymys jatkuu. Eipähän tarvi sitten turvautua kaupan valmispöperöihin, kun mies on siellä matkalla.

Varmasti olo helpottuu, kun saadaan mieltä painavat asiat hoidettua. Josko sitten palaisi se hyvän tuulisuus ja virkeyskin! :)

Mulle on muuten tullut tähän mennessä 7kg painoa, mahakin näyttää ihan sopusuhtaiselta. Eli eikun aamiaista syömään siis! ;)

Nyt on itselläni laskettuun aikaan vielä n. 10 viikkoa aikaa, laskettu aika 25.11.

Satunnaisia supisteluja on ollut silloin tällöin ja selkävaivojakin on ollut jonkin verran. Olen kanssa ollut viimeiset 3 viikkoa sairaslomalle. Ensi viikolla pitäisi kokeilla töihin paluuta josko nämä selkävaivat olisi mennyt ohi.

Eilen oli sikiön kontrolliultra naistenklinikalla ja muuten näytti ok:lta paitsi että vauvan paino oli alarajoissa eli painoarvio oli n. 1250g jonka takia joudun rv 35 uudestaan ultraan jossa seurataan vauvan kasvua. Tästä rakenneultrassa tekemästään löydöksestä heillä ei ollut oikein uutta tietoa. Sanoivat, että vaikuttaa kystalta mutta osaavat sanoa tarkemmin vasta vauvan synnyttyä. Lääkäri sanoi että ei vaikuta vaaralliselta vauvan kehitykselle, mutta ultran kautta eivät saa selkoa mitä nämä löydökset ovat. Ei aikaan kromosomeissa ole mitään erikoista.

Vaikea pysyä erossa vauvanvaatteista, koko ajan haalin vaaleanpunaisia vaatteita ja pitäisi Pikkukarhu lämpöpussi sekä Ruskovillan kapalovaate hankkia kun vaikuttivat hyviltä ja käytännöllisiltä.

Mites teillä muilla? Onko kaikki hankinnat tehty? Meiltä puuttuu isoista hankinnoista vielä vauvan sänky jonka luultavasti ostamme ikeasta.

Tervehdys pitkästä aikaa arvon ladyt :)

Oona - mä meinaan ottaa kaikki kipulääkkeet mitä vain irtoaa! Mulla ei ole mitään intressejä lähteä luomuilemaan :-)

Jonsu - mulla oli viime neuvolassa paino laskenut noin puoli kiloa :O neuvolantäti jo kyseli maistuuko ruoka.. ihan normaalisti olen kyllä syönyt! Nyt kyllä painoa on tullut lisää ainakin kotivaa'an mukaan :) seuraava neuvola tiistaina.

Kirppuliina - Sama juttu noiden yöheräämisten kanssa! Herään melkein joka yö noin 2-3 maissa ja saatan valvoa pari-kolme tuntiakin ilman mitään syytä! Raivostuttavaa. Ja aamulla kello soi klo 6, jolloin väsyttäisi niin maan perkeleesti :D No onneksi enää 3 viikkoa töitä ennen mammaloman alkua.

Linna - täällä olisi vielä vähän vajaa 8 viikkoa laskettuun aikaan, joka on 15.11. =) Ihana juttu, että kystan ei pitäisi vaikuttaa vauvan kehitykseen <3 mulla on monella tutulla mennyt vauvan kasvu alakäyrillä ja ihan kivan kokoinen baby sieltä on kuitenkin tullut :)

Meillä on hommattuna jo kaikki isoimmat jutut: sänky, vaunut, turvakaukalo, sitteri.. Ja vaatteita alkaa olla jo liikaakin :) Tuttipullot ja muuta pienempää vielä puuttuu, ne ajattelin hommata sitten kun äippäloma alkaa.

Pari viikkoa sitten neuvolakäynnillä huomattiin meidän vauvalla sydämessä sivulyöntejä :( Lähdettiin sitten heti Naistenklinikalle käyriin ja sivulyönnit näkyi myös siinä. Lääkäri katsoi ultralla eikä sydämen rakenteissa kuitenkaan näkynyt mitään poikkeavaa. Todennäköisesti johtuu kuulemma sydämen johoradan(?) kehittymättömyydestä ja pitäisi korjaantua itsestään. On kuulemma melko yleistä näillä viikoilla (n. rv 30).

Ollaan nyt käyty pari kertaa neuvolassa extra-ajoilla kuuntelemassa sydänääniä ja viimekerralla (perjantaina) lyhyen kuuntelun aikana ei sivulyöntejä kuulunut enää ollenkaan <3 Maanantaina on vielä kontrolli Naikkarilla, mutta nyt ainakin näyttäisi siltä että tästä selvitään pelkällä säikähdyksellä! Ja kyllä sitä säikähdettiinkin!

Mulle on iskenyt syysflunssa! Nenä vuotaa, yskittää ja kurkku on kipeä :( Ihan kun vauvakin olisi liikkunut viikonlopun aikana vähän vähemmän kun yleensä. Potkuja kyllä tulee, mutta vähemmän kun normaalisti. Voikohan siis mun flunssa vaikuttaa vauvaankin?

Mimis 31+6

Tervehdys täältäkin.

No johna nyt täällä kuulee paljon erilaisista "ongelmista" raskauden aikana. Toivottavasti teillä sydänäänet nyt tasoittuu ja loppuraskaus menee ihan ilman ongelmia. Samoin tuo kysta juttu. On varmaan tylsää, kun ei asiaan saada selvyyttä ultrassa. Mutta pääasia, että kaikki elimet ovat kehittyneet normaalisti. Onko teille jo sanottu, vaatiiko kysta poistoa heti synnytyksen jälkeen?

Omat ongelmat liittyvät lähinnä yölliseen närästykseen ja suonenvetoihin. Magnesium ei oo hirveesti auttanut ja mitään närästyslääkettä en ole kyllä kokeillutkaan. Autossa istuminen aiheuttaa mulla paljon supisteluja eikä ne oo aina ihan kivuttomia. Mutta toivottavasti tää vauveli nyt kuitenkin pysyttelisi tuolla masussa ihan sinne H-hetkeen asti. Kuuluuko muuten teidän masuistanne napsahtelua? Joka kerta kun sellainen napsahdus kuuluu, olen varma että vedet menee. Se on kuitenkin aika kova ääni mikä siitä lähtee.

Mulla on neuvola tiistaina ja saa nähdä, kuinka paljon sitä painoa on nyt viime käynnistä tullut. Varmaan ihan liikaa.... Meillä on oikea synttärisuma näin syksyllä. Tiedossa on noin kymmenet synttärit tässä ennen laskettua aikaa, joten kakkua ja herkkuja tulee kyllä syötyä.

Mä oon nyt hankkinut melkein kaiken tarvittavan. Korviketta, pieniä vaippoja ja muutama tuttipullo vielä uupuu, mutta muuten alkaa olemaan kaikki valmista. Tosin en ole vielä pessyt vauvan vaatteita enkä silittänyt niitä, enkä ole vuodetta laittanut kuntoon ym. Mutta tavarat sentään on hankittu. Tuntuu vain, että aika loppuu kesken.

Mulla siis tänään 31+6 menossa.

Yhteistyössä