Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea kaikille plussanneille!

Mä en sit oo saanut nukuttua, koko ajan pitää passata jompaa kumpaa...=)
Ja nyt näin illalla iski huono olo, äääh, kun ei tarvis oksentaa.

Jouduin eilen ja joudun kahdeksi seuraavaksi päiväksi lähtemään kodin ulkopuolelle töihin, kun ei nyt sairastelujen vuoksi onnistu työt kotona ja mähän oon terve kuin pukki!

Muakin on alkanut vaivata, että voisinko mäkin olla jo pidemmällä kuin viikot 6+6.
Varmaan kuvittelua, mut välillä aivan kuin tuntuis jo sellasia pieniä töytäisyjä masusta. Kun esikoisen liikkeetkin tunsin jo viikolta 16. No, pitää jutella neuvolassa ja viimeistään ultrassahan se selviää ollaanko pidemmällä.=)

Kerroin viikonloppuna äidilleni, että esikoisesta on tulossa isosisko... Äiti oli aivan ymmällään et miten niin isosisko.=) Iloistuihan tuo, vaikka oli yllättynyt... Viimeistään pikkukakkosen syntyessä sen näkee miten iloinen mummeli on.

Jos tuntuu ettei näissä mun jutuissa oo tänään päätä eikä häntää, ei hätää, univelat vaan painaa...=)

En tajunnut että pahoinvointi voi oikeasti alkaa näin nopesti... Nälkä on koko ajan ja tekee mieli kummallisia ruokia..xD Mutta ei tunnu missään...;D Onko muilla mimmosia oireita?:)

Misai82: tyttö 11/05 LA 5.11.2008
Lilieen: 2 poikaa 90-luvulla, LA 4.11.2008
Oona76: LA 8.11.2008, esikoinen
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008
Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen

Hei,

Lisäsin itseni tuohon listaan. Tehkäähän muut samoin. Niin, ja onnea vaan kaikille uusille plussaajille.

Itsellä menee taas yllättävän hyvin täällä. Pahoinvointi (joka ehkä johtui vatsaflunssasta) on nyt kaikonnut ja tilalle on tullut hyvä ruokahalu.
Aika väsynyt olen tosin olut vällillä olen nukkunut ihan maratonmittaisia öitä, mutta aamulla edelleen vaikea herätä. Täytyis vaan maltaa mennä ihan ajoissa nukkumaan...

Toinen asia mikä mietityttää on painon "nousu" ja pömppämaha. Musta tuntuu, että maha on väkisinkin turvoksissa, ja että kaikki voivat nähdä päällepäin, että olen raskaana. Onko teillä muilla jo mahaa. Ymmärtääkseni mahan ei pitäisi näkyä vielä pitkään aikaan? Olen vasta viikolla 7+4.

Kuinka paljon kiloja tulee 1 raskauskolmanneksen aikana? Olen ymmärtänyt että 1-2?

Tällaisia täällä mietiskelen...

Kilojen kertyminen on melko yksilöllistä, toisille eniitä ei alussa juuri kerry mutta joillekin saattaa kertyä useita. Riippuu myös ruokahalusta. Itselläni vatsa turpoaa iltaa kohden, aamulla näyttää ihan litteältä. Olen tosin lenkkeillyt lähes päivittäin, jolloin turvotusta ei pääse niin helposti syntymään. Ystäväni sai heti useita kiloja raskauden ensimmäisillä viikoilla, kun rupesi syömään vähän väliä pitääkseen pahan olon loitolla - eikä kyllä karttanut kaloreita:)

Mullakin pahoinvointi on pysynyt aisoissa, etova olo on lähes koko ajan, mutta kuitenkin lievänä. Eilen illalla mieheni tultua työkavereiden kanssa syömästä ja oluelta, täytyi kyllä pitää kunnon hajurako loppuillan;) Sen verran kuvotti kaljan haju
:( Onneks se käy tosi harvoin missään, en kyllä kestäisi moista vähän väliä. Hajuille oli muutenkin aika herkkä, samoin ajatukset joistakin ruoista yököttää. Jääkaappiakin pitää olla puhdistamassa koko ajan. Nälkäkin vaivaa ja varsinkin jano... Siitäpä tulikin mieleen, että taidan mennä syömään...:)

Mulla on kanssa tullut pömppömaha, ja muutenkin on tosi tankkimainen olo. Vähän niinkuin sellanen ennen kuukautisia-turvotus, mutta pâhempana. Ja nää tissit, voi jeesus maria. Normaalisti olen siis aika hoikka, toivottavasti tätä painoa ei nyt ihan hirveästi lähtisi tulemaan, ainakaan nyt alussa siis, kun sen ei tosiaan kait pitäis edes olla mitenkään perusteltua..

Hertta, isot pahoittelut:-( Toivottavasti saadaan sinut tälle puolen pian uudestaan!

Ainikki ja sacha, minusun tervetuloa joukkoon!

Henriikka, onko sulla otettu kilpirauhasarvot? Itselläni myös ollut rytmihäiriöitä aikanaan ja paljonkin, mutta nyt kun olen saanut kilppariin lääkityksen, rytmihäiriötkin ovat pysyneet kurissa. Ja tuo voimattomuus...voi hyvänen aika, että se oli karmeeta. Toki nyt sitä on ihan muista syistä;-)

Oireita täällä tiedusteltiin: kuvotus, hajut ärsyttää (tänäänkin bussissa joku mies, joka hais musta niin pahalle, että oli pakko pitää nenästä kiinni:-/), väsy, iltaa kohden paheneva mahaturvotus.

Päivittäkäähän uudet plussaajat nimenne tuohon listalle:-D

oona ja 6+4

Moikka!

Äääh, täälä aina vain mies ja tytär sairastaa, eilen lähdin sitten töitten päälle neidin kanssa yksityiselle, saatiin kunnon kuumelääkkeet ja nyt alkaa neitinkin kuumelut helpottaa. Kyllä siinä menikin monta päivää, lauantaista alkaen.
Muhunkin on iskenyt nyt sitten räkätauti ja yskä, mutta onneksi ei oo kuumetta.=)

Munkin maha pömpöttää enemmän kuin ennen ja ihme kyllä jo nyt tuntuu semmosta et joku kurlaisi tuolla mun sisällä, sellasia kuplivia tuntemuksia. Voi ei, pitää varmaan kysyä sitten neuvolasta, että onko se jo nyt mahdollista.

Mä hommasin seisomalaudan vaunuihin, niin päästään ton neitin kanssa sitten ensi talvena johonkin suuntaan. Vaikka neiti täyttääkin marraskuussa kolme vuotta, tulee kävelemisen kanssa varmasti takkua aina välillä.=)

Nyt pitää lähteä aamupalalle, hauskaa pääsiäistä!!

Pilvikirsikka-80: poika 06/07, LA 15.11.2008

Päivitin tietoni, kun nyt kävin ultrassa selvittämässä laskettua aikaa. Kohdussa näkyi ainakin yksi sikiöpussi (ja toinen pussi, joka voi olla vuotoa tai sitten toinen pussi)kääk! Voi olla siis tulossa kaksoset. Sain uuden ultran kahden viikon päähän sillä raskaus on vielä varhaisessa vaiheessa. Todennäköisempää on kuulemma, että on vain yksi tulossa, mutta mahdollista on että kaksi ois tulossa. Aika hämmentyneitä tunnelmia mielessä, mutta ihanaahan se olisi!
Esikoinen on silloin 1vuosi 5 kuukautta ja jos tulee kaksi, niin täytyy kehitellä selviytymissuunnitelma kolmen vauvan hoitoon :D

Täälläkin on iltaisin maha turvoksissa ja on kivaa sovitella äitiyspaitoja. Suolakurkkuun, mysliin ja maitoon on kova himo. Muuten ei meinaa ruoka maistua. Ja kahvi on pannassa.Niin ja se kova väsymys vaivaa..

Moikkelis!

Mulla on joskus otettu kilpirauhasarvot, muttei käsittääkseni ihan viime vuosina. En kyl oo nyt ihan varma, mut pitäis tarkistaa asia. En tiennytkään, että niillä olisi vaikutusta rytmihäiriöihin.. Kiitos vinkistä, Oona:) Tosin oon nyt saanut levätä enemmän ja olen sen huomannut rauhoittavan rytmäreitä.

Mul on tulossa kohta yksi ystävä kylään, en tiedä miten selviän vierailusta kertomatta raskaudesta. En haluaisi kertoa vielä.. Mut kyl se on jo varmaan ihmetellyt, kun mua ei saa nykyisin lähtemään mihinkään. Koko ajan muuttuu vaikeammaksi pitää tieto sisällä mut ei auta kuin yritää kituuttaa.. Ja kartella ystäviä mahdollisuuksien mukaan. Onneks lapsetkaan ei osaa epäillä mitään, ne vaan ihmettelee kun makaan kaiket illat sohvalla ja oon niin väsynyt - sanoin niille, että kevätväsymystä;)

Ilmoittautuisin mukaan joukkoon, vaikka laskettu aika olisikin vasta marraskuun lopulla. Testasin ensimmäisen kerran elämässäni tiistaina, ja plussa oli vahva. Keskiviikkoaamun pissasta se oli vielä vahvempi :)

Nyt tuntuu, että närästys, vihlonnat ja oireet ovat kadonneet, tai sitten olen tottunut niihin jo. Olen tosi väsynyt töissä, mikä harmittaa, kun syytä ei voi kertoa.

Olen pääkaupunkilainen esikoisen odottaja ja tosi jännittynyt! Eka neuvola on raskausviikolle 8, joten sitten vasta kuulen, onko kaikki ok. Toisaalta keskenmeno tulee jos on tullakseen, eli koetan olla miettimättä sitä. On vaan tosi outoa olla syömättä jotain tiettyjä ruokia ihan vaan siksi, että testi näytti plussaa! Eihän siitä alkiosta ole vielä edes varmuutta.

Kahvi maistuu minulle yhä ihan normaalisti, muukin ruoka oikeastaan. Viikko sitten oli jotenkin huonompi olo, nyt ei mikään edes yökötä.

Koetan pysyä listoillanne, toivottavasti saadaan mukaan muitakin loppukuun odottajia!

Malvia, 26

Uutta listaa...

Malvia: esikoinen, LA noin 25.11.2008

Jospa mäkin nyt sitten laittaisin itseni tänne listalle.

Sacha: esikoinen LA 15.11.2008

Mukavaa päivää kaikille.

Sade81: LA 21.11.2008
Brogan: LA 27.11.2008

Nostan ketjua ja lisäsin itseni listaan. Niin ja Sade lisäsin sinutkin. Toivottavasti et pahastu :)

Huomenta!

Mukava kun tulee lisää porukkaa :) Toivottavasti tästä ketju virkoaa, hieman ollut hiljaista viime aikoina. Osasyy lienee pääsiäisessä.

Meillä on ollut tylsä pääsiäinen, ensin mun piti olla kaikki pyhät töissä, mutta kun jäinkin saikulle niin ei oo sitten viitsinyt mihinkään lähteäkään. Lapset on reissun päällä, ollaan saatu miehen kanssa haaveilla vauvasta ilman että on tarvinnut pelätä lasten kuulevan ;) Oon yrittänyt päästä päiväunista eroon jotta olis mahdollista palata joskus töihinkin, mutta sitten olenkin iltaisin niin puhki että vaahto vaan valuu suusta kun makaan elottomana sohvalla.. Oi niitä aikoja kun viikonloppuisin pidettiin vaikka vaan kahdestaan hauskaa, otettiin vähän viiniä, valvottiin myöhään, naurettiin ja höpötettiin... Nyt on naama nurinniskoin suurimman osan aikaa vaikka mieli on onnellinen. Onneks välillä on kirkkaampia hetkiä ja ollaan saatu nauraakin oikein kunnolla - viimeksi huviteltiin keksimällä tulokkaalle mitä hullunkurisempia nimiä. Tottapuhuen mulla on mielessä tytölle sekä pojalle jo hyvät nimet (pitää tosin mies ensin lämmitellä niihin, ei ihan hirveesti innostunut;) vaikka monestihan se nimi muuttuu kun näkee lapsen. Mut nimiä on hauska suunnitella!

Odottelen tässä että pakkanen hieman hellittää, sitten vois lähteä happihyppelylle. Ollaan menossa iltapäivällä asuntoesittelyyn (vaik ei ehkä ihan tosissaan olla vaihtamassa asuntoa). Lapsetkin kotiutuu illan päälle ja alkaa arki - joka tuntuu jo vaihteeksi oikein mukavalta!

Henriikka 7+1 (ja ylihuomenna varhaisultra...jännääää!!!)

Moi!

Tervetuloa Brogan joukkoon, pisti vain silmään sun laskettuaika, mulla oli esikon laskettu aika samana päivänä 2005. Esikko syntyi paria päivää aiemmin, onnneksi.=)

Mä sain oksennustaudin, erehdyin ensin luulemaan sitä raskauspahoinvoinniksi.=)
Mutta, kun melkein vuorokauden oksensin, tulin tulokseen ettei se ihan sitä ole.

Nyt on pakko mennä huilimaan, hauskat pääsiäiset!

On tullu vähä laiskanpuoleisesti kirjoteltua... Mutta mukava huomata että uusia marrasmasuja on liittynyt joukkoon!

Mä oli la ja su töissä aamupäivät, tuntu että oli ihan kamala ikävä poikaa vaikken kuutta tuntia kauempaa ollu pois... Ihan hyvä vaan vähä siedättää itseään ku töihin meno hiipii koko ajan lähemmäs ja lähemmäs...

Mulla on varhaisultra keskiviikkona, omien laskujen mukaan 7+3 rv... Onkohan liian aikaisin?? Esikoisesta en ollu varhaisultrassa ollenkaan ni ei oo vertailupohjaa...

Semmosta painon tunnetta alavatsalla on ja välillä etoo vähän ja rinnat on arat siinä mun oireet, eipä ollu esikoisestakaan uita oireita ni sikäli tuttu juttu. Sillä vähän veikkailen että tämäkin tulokas olis poika :0) Tosin tyttöä ehkä pikkasen toivoisin, jos meidän lapsiluku jää kahteen niinkuin mies ainakin tässä vaiheessa toivoo niin olis kiva kun olis poika ja tyttö. Mutta kahdesta pojasta olis kenties sit enemmän seuraa toisilleen. Eli niin klisee kuin se onkin niin ihan sama kumpi on kunhan on terve! Ajateltiin että vois mennä 4D-ultraan mutta toisaalta se oli niin jännää viimeks kun ei tienny sukupuolta etukäteen että tohtiiko sitä nytkään...

Kamalaa kun sitä on suunnitellu jo huonejaon ja nimen ja kumit ja ristiäiset ja kikki ja sit aina välillä hiipii kammottava pelko...

Mites muiden sukupuoliarvailut? Vai ootteko maltillisempia ettekä oo vielä asiaa miettiny?

Hyvää pääsiäistä!

Liityn odottavaan seuraanne, ja lisään itseni la-listalle:)

Sanna: poika 08/06, la 16.11.2008

Voisimme perustaa suljetun keskusteluryhmän esim. yahoo.com:in sivuille, niin voisimme tutustua paremmin ja jakaa odotusajan iloja ja murheitakin vähän avoimemmin. Minulla on hyvää kokemusta edellisestä ryhmästäni elomammat 2006. Olisiko joku tekniikkaa taitava halukas perustamaan ryhmän??

Onnellisin odotusterkuin,
Sanna:)

Heippa! Uskaltaudun mukaan joukkoon, laskettu aika n. 23.11. :)

Tuulia: esikoinen, LA n. 23.11.2008

Esikoista odotellaan, yritystä onkin ollut jo 7 vuotta joista 3 viimeistä vuotta lapsettomuushoidoissa. Karkauspäivänä siirrettiin 2 pakkasalkiota. Yllätys oli kyllä melkoinen kun raskaustesti näytti plussaa tiistaina, veritesti vahvisti asian keskiviikkona. Varhaisultra on 7.4. jossa sit jännätään onko tulokkaita yksi vaiko tuplat.

Tuulia

Onnea kaikille uusille plussanneille! Huikeeta Tuulia, pisti oikeen miettimään tuo sinun kirjoituksesi, ettei odellakaan ole niin itsestään selvyys tämä raskaaksi tuleminen.. Ja sitten kun on tärpännyt, niin vielä riittää jännäämistä miten kaikki sujuu... Mä olen nyt yrittänyt ottaa sen kannan, etten olisi huolissani koko ajan, tulee mitää tulee, siihen on tyydyttävä ja sen kanssa elettävä. Kuitenkaan sillä pelolla ei mitään saavuta eikä myöskään estä. Eli ollaan onnellisia tästä hetkestä:)

Aurinkoista tiistaita kaikille! :)

Heipparallaa!

Marraskuisiin ilmoittaudun minäkin. Esikoista odotellaan ja la olisi 13.11. Huomenna viikkoja olisi tasan 7, ja olo on kuin maantiejyrän alle jääneellä. Olen erittäin huonovointinen. Viikon verran olen vain maannut, syönyt ja oksentanut. Tiputukseen joudun, jos vesikään ei enää pysy sisällä. Näin rankasti alkoi mun raskaus. Laskeskelen vaan päiviä, koska tämä loppuu. Äitini on voinut myös meitä odottaessa erittäin pahoin, joten perinnöllistä ilmeisesti, great!

Tämä on henkisesti ja fyysisestikin erittäin hermoja raastavaa, kun en voi urheilla tai lähteä kauppaan ym. Oksennuspussi on toki käsilaukussa, ja sille on ollutkin jo käyttöä. Eilen hehkutin jo miehelleni "en ole oksentanut tänään-päivääni", kas kas hampaita pestessäni oksensin lavuaariin. Näin siis meillä täällä...Odotamme pienokaista kovasti, mutta tämä raskausaika ainakin nyt tällä hetkellä raastaa hermojani.

Mukavaa alkavaa vkoa kaikille!

Näköjään sitä täytyy lisätä tiedot listaan...pikkukakkonen on näköjään tulossa.
Kamala väsymys vaivaa ja tissit kutiaa!

Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11

Nyt näin ekan sairaan vauvaunen! Siis viikolla 5+ jotain. En tiedä oliko se oma, mutta olipa tosi pieni ja suloinen.

Mikään ei ole muuttunut oikeastaan viikon aikana, edelleenkin väsyttää eikä vieläkään voi kertoa kenellekään mitään. Mutta olen päättänyt koettaa pitää kiinni siitä 12 viikosta kertomisen suhteen, että säästelisin itseänikin pettymyksiltä. Paitsi kun tuo vappu iskee siihen väliin, sitten ehkä pitää miettiä.

Ensimmäinen neuvola on viikolla 8. Saako sinne viedä miehen mukaan, vaikka terkkari ei maininnut siitä mitään?

Huh, eteenpäin tämä mummo lumessa!

Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11
Sade81: esikoinen LA 21.11.2008
Brogan: esikoinen LA 27.11.2008

Pilikun viilaaja iski!! ;) Eiku oli pakko kirjottaa nuo "esikoiset" tuonne mun ja Saden perään ku unohtu aiemmin. Ja oli pakko laittaa oikeeseen järjestykseen LA:n mukaan noi :)

Täällä ei oikein mitään raskausoireita vielä. Millä viikolla teillä on tuo pahoinvointi alkanut? Hajontaa on varmasti ja kaikille ei tuukkaan. Mun oireet on paleleminen ja menkkajuilinta, ei oikeen muuta..

Malvia; meillä oli keskustelua tuosta aiheesta tuolla Ajatuksista odotukseen -ketjussa. Kaikki tuntu olevan siellä sitä mieltä, että isä ois hyvä ottaa mukaan ekalle käynnille. Ei mullekaan terkka kyllä maininnut asiasta mitään. Ja muutenkin käski varata vaan tunnin aikaa, kun monelle muulle on sanottu 1,5 tuntia..

Tää mun paleleminen taitaa johtua osittain siitä, että taidan ihan oikeasti olla tulossa flunssaan. Nenä vuotaa ja aivastelen.. Toivottavasti en tulis, mut töissä on moni kipeänä.

Brogan huimat 4+6

Yhteistyössä