Siis ajatus oli että se lähtee itsestään, jos on lähteäkseen. Itsestään=ei käskemällä.Masennus ei kyllä lähde hoitamattomana yhtään mihinkään itsestään, päinvastoin voi kroonistua ja sitten sitä ollaankin pulassa.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Siis ajatus oli että se lähtee itsestään, jos on lähteäkseen. Itsestään=ei käskemällä.Masennus ei kyllä lähde hoitamattomana yhtään mihinkään itsestään, päinvastoin voi kroonistua ja sitten sitä ollaankin pulassa.
Nohh....en uskaltanut sanoa psykoottisesta masennuksesta ja arjesta etten jo vaikuttaisi julmurilta, mutta kyllä niilläkin potilailla rohkaistaan elämänhallintaan.
Eli vaikka olisi skitsofrenia, niin sairaalajakson jälkeen imuri vaan käteen.
Rakkaan kuolema voi sairastuttaa masennukseen.Mielestäni täällä on käyty läpi sitä, että toiset ihmiset (ihmistyypit) sairastuvat herkemmin masennukseen kuin toiset. Kukaan sille tuskin on täysin immuunni.
Masennusta taas ei ole surutyö tai jonkin trauman käsittely.
Ja mitä tarkoitat "hoitamattomana"?Masennus ei kyllä lähde hoitamattomana yhtään mihinkään itsestään, päinvastoin voi kroonistua ja sitten sitä ollaankin pulassa.
Ei lähde, ei ainakaan ilman suoranaista ihmettä.Siis ajatus oli että se lähtee itsestään, jos on lähteäkseen. Itsestään=ei käskemällä.
Niinpä...heitä paapotaan joskus ihan liikaa.Kieltämättä on hämmentävää, millaisen paskamyrskyn saa niskaansa, jos kokee, että masennuspotilaan olisi hyvä yrittää tarttua kiinni arkeen ja alkaa työstää itseään. En oikein tiedä mitä siitä pitäisi ajatella? Onko parempi jättää ihminen sänkyyn kusemaan housuunsa ja antaa sille vaan riittävästi lääkkeitä ja sanoa, että ei kannata edes yrittää?
Rakkaan kuolema voi sairastuttaa masennukseen.
Mee pau la pois. Et tajua tästäkään mitään.
Ihminen jonka tunnen menetti lapsensa ja sai kaikki mahdolliset avut mitä antaa voidaan ja sairastui syvään masennukseen silti, sekä hän että vaimonsa. Se vaan ei aina mene niin kuin sinä asiasta ajattelet.Suru voi johtaa masennukseen. Joidenkin mukaan se johtuu epäonnistuneesta surutyöstä.
https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2009/16/duo98251
Ihminen jonka tunnen menetti lapsensa ja sai kaikki mahdolliset avut mitä antaa voidaan ja sairastui syvään masennukseen silti, sekä hän että vaimonsa. Se vaan ei aina mene niin kuin sinä asiasta ajattelet.
Ei, kun pitää ymmärtää neuvoa asioista, joista tietää jotain. Mä en mene neuvomaaan autoasentajaa sytystulppien vaihdon jälkeen miten sytys viritetään. Vaikka tiedän ettå niin pitää tehdä.Kieltämättä on hämmentävää, millaisen paskamyrskyn saa niskaansa, jos kokee, että masennuspotilaan olisi hyvä yrittää tarttua kiinni arkeen ja alkaa työstää itseään. En oikein tiedä mitä siitä pitäisi ajatella? Onko parempi jättää ihminen sänkyyn kusemaan housuunsa ja antaa sille vaan riittävästi lääkkeitä ja sanoa, että ei kannata edes yrittää?
Luuletko sinä oikeasti, että vakavasti masentunut käyttää tilaansa tekosyynä yhtään mihinkään?Mä puhun heistä, mutta MYÖS toisenlaisista ja pitkäaikaisista masentujista, jotka käyttää masennusta vuosikaudet tekosyynä velttoudelleen, ja jotka tartteis vaan potkun p*rsiiseen.
"Okei sua on masentanut syksystä -18, mutta nyt leikkaat nurmikon ja huomenna menet muksun vanhempainvarttiin".
Kyllä niitä semmoisiakin on.Luuletko sinä oikeasti, että vakavasti masentunut käyttää tilaansa tekosyynä yhtään mihinkään?![]()
Ei, kun pitää ymmärtää neuvoa asioista, joista tietää jotain. Mä en mene neuvomaaan autoasentajaa sytystulppien vaihdon jälkeen miten sytys viritetään. Vaikka tiedän ettå niin pitää tehdä.
Joka ikinen masennuspotilaan omaiselle annettava opus kertoo ettei nämä "ota itseä niskasta kiinni ja liiku" kommentit ole oikein. Ja sinullekin täällä toistuvasti jopa perusteltu miksi. Niin ei kun sama jankkaus. Olettaisin että masnnuspotilaiden omaisten ohjeet on kirjoittanut tahot, joilla on tietämys miten ko. tautiin suhtautua.
Ja vitun loukkaavaa on että kehtaatkin sanoa että masennuspotilaat kusee housuunsa. Kertoo tyhmyydestä.
Mutta ymmärrätkö mikä AS:n ketjun pointti on?Ihminen jonka tunnen menetti lapsensa ja sai kaikki mahdolliset avut mitä antaa voidaan ja sairastui syvään masennukseen silti, sekä hän että vaimonsa. Se vaan ei aina mene niin kuin sinä asiasta ajattelet.
Oikeasto masentunut ei käytä.Kyllä niitä semmoisiakin on.
Jos sä olet sairastanut masennuksen niin et sä silti asiantuntija ole jokaisen kohdalla. Se ei myöskään tee sustakaan ihan älyttömän hyvää sisälukutaidon omaavaa tällä palstalla.Oikeasto masentunut ei käytä.
Mutta ihmiset joiden on vaikea muuten vaan olla mukana tässä maailmassa, joille ongelmat on aina jonkun muun syy ja itsessä itsessä ei koskaan ole vikaa - tykkäävät diagnosoida itse itselleen masennuksen ja ratsastaa sillä huomioo
Itse olen masennuksesta parantumisen jälkeen ollut paljon vertaistukitoiminnassa ja voin sanoa, heistä kukaan ei ratsasta sairaudellaan. Pääsääntöisesti pitävä salassa kaikilta leimaantumisen pelossa.
Kannattaa ymmärtää tämä suuri ero wannabe-masennuksesta kärsivän ja oikeasti sairastuneen välillä. Piste.
Niin onkin. Jos vanhemmilta löytyy vähänkin diagnoosia, saa lapsi sen hyvin helposti. Vähän sama kuin statiinilääkitys lykätään sydärin saaneelle sohvaperunalleKyllä niitä semmoisiakin on.
Itsetehdyt diagnoosit on aina itse tehtyjä diagnooseja.Jos sä olet sairastanut masennuksen niin et sä silti asiantuntija ole jokaisen kohdalla. Se ei myöskään tee sustakaan ihan älyttömän hyvää sisälukutaidon omaavaa tällä palstalla.
Mäkin olen sairastanut ihan oikean masennuksen, täysin pimeä tunneli ja olin varma etten koskaan selviäisi normaaliin elämään jne.
Mutta ei olisi tullut mieleenkään
A) haukkua ja rettelöidä sen takia muille
B) jättää muuta elämää hoitamatta.
Ja yksi asia: masennus voi olla hyvin aito ja vakava, vaikka se ihminen ei käyttäisi psykiatrian palveluja tai lääkitystä.
Ei mulla ollut silloin nuorena hajua, mitä hieno psykologi mulle ees puhui, sen sijaan tuttujen ihmisten kansankielinen tuki auttoi. Ei sen tuen aina tarvitse tulla ammattilaisen kautta.
Suurin osa maailmanhistorian ihmisistä on joutunut tasapainoilemaan arjessa masentuneenakin.
Ja vielä:
Ei ole niin että oikeasti masentunut on täysin ameeba, viaton sääliteltävä jolla on oikeus jäädä vuodeksi makaamaan.
Pointtini on se, että masennuksesta HUOLIMATTA on hyvä pysyä arjessa kiinni.
Tehdä arkea masentuneenakin.
Muut ympärillä tekevät sen mahdolliseksi, kun täytyy mukamasMutta ymmärrätkö mikä AS:n ketjun pointti on?
Jollakulla voi olla masennus vaikka vuosia. Mutta oikeuttaako se käyttäytymään huonosti? Ei masentunut mikään 2-v. uhmaikäinen pikkulapsi ole.
Mikä itsetehty diagnoosi?Itsetehdyt diagnoosit on aina itse tehtyjä diagnooseja.
Masennuksessa on monta muotoa, mutta läheisiä ei tule altistaa omalle sairaudelleen. Läheiset ovat liian lähellä. Paykiatreja on moneen lähtöön, samoin terapiamuotoja. Ne ovat sitä varten ettei masentunut sairastuta ympärillä oleviaan. Siksi ammatti apua tarvitaan, ei yksin masentuneen vaan omaisten jaksamisen vuoksi.
Arjessa kai on pakko pysyä kiinni tai muuten kuolee? On pakko syödä, käydä vessassa jne. Mutta se on ihan vitun vaikeaa ja siinä ei "yritäppä nyt" auta.
Väitän että vertaistukitoiminnassa olen enemmän masennustapauksia nähnyt kuin sinä. Mutta ei tämä toki kisa ole.