Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Terapiaa on myös monenlaista. Mä kävin ns. ratkaisukeskeissä terapiassa, jossa ei juuri etsitä syitä -toki niistäkin puhutaan, jos ne on ilmeisiä- eikä puhuta menneisyydestä, vaan ratkaistaan käytännön asioita tällä hetkellä ja rakennetaan tulevaisuutta niin, että elämä alkais taas sujua. Autetaan ulos siitä "en pysty vaikuttaman elämääni" umpikujasta ja käytännön asioilla ositetaan, että kyllä vainkin pystyy. Siis pakotetaan tekemään juttuja ja ottamaan elämä hallintaan ja lopettamaan se ruikutus.
Saanko kysyä mikä oli sulla se "ratkaisun avain", milloin aloit parantua? Oliko se just tuo terapia lääkkeet vai joku muu asia?
No se lopullinen ratkaisu, että kierre loppui, oli oikea diagnoosi. Mulla on ADHD ja sen takia arjen hallinta on vaikeaa ja siitä johtui masennus. Alunperin lähtökohta oli, että arjen hallinta on vaikea masennuksen tkai, eli juttu kääntyi päälaelleen. Mutta ei tuota oikeaa diagnoosiakaan pystyny löytämään masennuksen läpi, vaan vasta kun tajus, että ei enää ole masentunu, mutta arjen hallinta on edelleen mahdotonta.
Mutta kyllä se ratkaisun avain oli juuri se, että pystyi -sen lääkityksen avulla- näkemään realistisesti mahdollisuutensa ja alkoi uskoa että kyllä se tosiaan on niin, että jos muo ottaa pattiin se ei ole jonkun muun vika, muut eivät ohjaile minun tunteitani, vaan miä itse valitsen ja päätän miten reagoin ympäristön tapahtumiin.
Oppi "hyväksymään asiat mitä ei voi muuttaa, muuttamaan ne mitä voi ja erottamaan nämä toisistaan"
Nyt mun pitää lähteä, mutta sa laittaa yv:tä, jos haluat jotain vieä kysyä :wave: