Masennuksesta ja masennuksettomuudesta

Kaukaa hyvän näkönen

Aktiivinen jäsen
30.12.2005
4 116
0
36
Eli paljonhan puhutaan siitä, että kun ihminen masentuu, mikään ei kiinnosta,on väsynyt jne. (ei mietitä nyt niitä tapauksia, jotka miettii itsemurhaa jne. vaan vaikka lievää masennusta)

Mä en koe itseäni millään tavalla masentuneeksi. Väsynyt olen, kyllä.
Kodin siistinä pitäminen tuntuu välillä ylitsepääsemättömältä. Vietän paljon aikaa kotona. Aamut on kauheita, pakko nousta vaikka väsyttää ihan kauheasti...Päivälläkin väsyttää, mutta jossain vaiheessa se menee vähän ohi..mietin nukunkohan mä liikaa, vai mitä :snotty:

Esimerkki päivä:
7.30 Herätys
8.00 esikoinen pukee vaatteitan (kunhan muistan 2minuutin välein muistuttaa, kun jää haaveilemaan), mä juon kupin kahvia samalla syöttäen kuopukselle aamupalaa. keskimmäinen syö myös aamupalaa.
8.30 Esikoinen on juuri ja juuri kerennyt pukea päälleen, kun täytyy ruveta jo ulkovaatteitaan pukemaan (monesti aamupala jää syömättä)
8.50 taxi hakee esikoisen eskariin
9.00 hyvällä tuurilla keskimmäinen on pukenut jo sisävaatteet, kuopukselle päivävaatteet.
9.10 keskimmäiselle ja kuopukselle ulkovaatteet, autoon ja keskimmäinen hoitoon
9.30 Tullaan kuopuksen kanssa kotiin ja leikitään, juon kupin kahvia
10.00 Kuopus menee ensimmäisille päiväunilla

Ja tässä kohtaa mulla ois 2tuntia aikaa siivota ja pyykätä, mut ei jaksa, oon ihan poikki, eikä mua kiinnosta, tekis mieli mennä nukkumaan....väsyttää..

11.30-12.00 Kuopus herää, vaipanvaihto ja lounas
12.30 Esikoinen tulee eskarista kotiin, välipalaa, juttelua ja raivaamista
14.15 kuopukselle vaatteet päälle ja hakemaan keskimmäistä hoidosta
14.40 Kuopukselle välipala ja päiväunille
15.00-16.30 yritän pitää isommat tytöt hiljaa (ei hiirenhiljaa, mut ei huutookaan), koska kuopus nukkuu
(2kertaa viikossa painiharjoitukset 17-17.45)
16.30-17 kuopus herää, päivällinen(kaikkien) ja vaipanvaihto, pyykin laittoa (jota koitan tehä joka välissä)
18.00 Isommat tytöt suihkuun
19.00 iltapala
20.00 sänkyyn Kuopus menee vasta 20.30
Ja keskimmäinen nukahtaa 22.23.00
Ja mitä mä teen... meen nukkumaan...

Oonko mä vaan totaalisen laiska??Siltä musta ainakin tuntuu.. :ashamed:

Anteeksi sekava sepustus :snotty:

niih... mua nyppii vieläkin että pari vuotta sitten erehdyin pitämään parhaan kaverin masennusta vaan väsymyksenä... ehkä sitä ei oman normi-väsyn läpi nähnyt että toinen oli todella huonossa kunnossa :-(

masennustestit on suuntaa antavia aina ei kyse ole masennuksesta mutta voihan se tehdä tää talvikin?Kenties kannattaa neuvolassa ottaa puheeksi.Miten ne yö unet?Nukutko koko ajan nukahdatko helposti?
Ja sana murtunut piti kirjoittaa edelliseen tekstiin nuutunut.

Älä välitä. :hug: Minulla työn ja kodin yhteen sovittamiseen menee kaikki ylimääränen aika , etten välttämättä saa luuttuakaan esille. Mutta sitten tulee niitä päiviä kun jynssään kunnolla koko huushollin. Pyykkiä mä pesen joka päivä koneellisen ennen töihinlähtöä. Ja laitan puhtaat ja kuivat kaappeihin. Iltapäivällä menenkin sitten töihin. Lapsille annan kaiken vapaa-aikani joten tää huusholli todellakin joskus on sekasin. Mies on alvariinsa töissä ,joten sieltäkään ei apuja tule.
Ei me kaikki olla super mammoja. :D

Masennuksen keskeinen oire on vakava ja pitkäkestoinen mielialan lasku. Muita yleisiä oireita ovat mielenkiinnottomuus, voimakas väsymys, aiheettomatkin syyllisyydentunteet, ruokahalun muutokset, unettomuus tai ylenmääräinen nukkuminen, itsetuhoisuus ja ajatukset tai puheet kuolemasta tai itsemurhasta.

Henkinen vireys ei ole kohdallaan, ja pienetkin tehtävät vaativat erittäin suurta ponnistelua. Tilaan liittyy usein keskittymiskyvyn ja muistitoimintojen heikkenemistä. Muita depression oireita ovat mm. uupumus, kyvyttömyys nauttia tavallisista asioista, arvottomuuden tunne, ärtyneisyys, itkuisuus tai vaikeudet itkeä, epämääräiset kivut, vähentynyt seksuaalinen mielenkiinto ja aktiivisuus, painon muutokset, päänsärky ja vatsavaivat. Masennusta lievempi, pitkäkestoinen tila on dystymia eli pitkäaikainen masennus

Joo ja siis mies lähtee 4-5aikaan aamulla tulee klo:16-21 kotiin, ja testien mukaan mulla ei ole masennusta, en voi käyd perhekerhossa, koska kuopus nukkuu juuri silloin ekat päikkärit.. ooh, maaliskuussa töihin...
Niin ja lasten iät siis 6,4 ja 10kk
4v:tä en veis hoitoon, mut täällä ei oo puheterapeuttia ja on puheentukemispaikalla, joten ois itsekästä pitää se kotona

Niin ja minulla on keskivaikea masennus diagnosoiti 3,5vuotta sitten nyt olen ilman lääkkeitä ja läyn terapiassa ja jokainen pienikin juttu liikuttaa mielen alaani.Joskus teen kuin hullu ja joskus en mitään.Univaikeuksia on vieläkin jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja sartsukka:
oisko just tuossa se syy että polttamisen lopettaminen laihduttamisen kanssa samaan aikaan ottaa nyt aika lujille?

Sekin on mahdollista, vaikka tupakkaa ei tee mieli...
Kaippa tää on vaan mun korvien välissä :ashamed: Vaikka lääkärin mukaan siellä ei mitään ookkaan :whistle: :laugh:

Musta masennus on ihan kamalan hankala asia. Tarkoitan siis sitä, että mistä sen milloinkin erottaa, onko vaan asentunut ja sairastaako sairautta nimeltä masennus, joka vaatisi hoitoa. Tai no..mä tiedän omalla kohdallani, mutta en teekään mitään "masennustestejä", koska niiden perusteella luultavasti saisin diagnoosin maanis-depressiivinen :D

Mä olen lokakuun alusta maaliskuun loppuun kuin zombi. Koska tämä yhteiskunta ei ymmärrä käsitettä talviuni, joudun päristelemään tuonkin ajanjakson säästöliekillä ja koitan selvitä joten kuten pakollisista asioista. Huhtikuun alusta syyskuun loppuun olen kuin duracell-pupu, joka ehtii tehdä kahden tunnin työn 15 minuutissa ja on muutenkin pirteä kuin peipponen...virtaa riittää.

kyllä se vaan on niin että tää Suomen piiitkä ja synkkä talvi vaikuttaa mielialaan todella paljon! ehdottomasti ihmiset ovat paljon pirteämpiä ja iloisempia kun aurinko alkaa paistamaan....Kesää odotellessä :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:
Ehkä mäkin tarvitsisin keittiönoidan puhumaa talviunta.
Mä tiedostin noin 10 vuotta sitten valon merkityksen omaan jaksamiseeni ja yleensäkin henkiseen hyvinvointiini. Jos olisin käynyt lääkärissä, olisin luultavasti saanut jos jonkinlaista mielialalääkettä. Mutta mä jaksan odottaa kevääseen....teen talviuniaikaan vain sen, mikä on ihan pakko.

Tekemättömyys tylsistyttää ainakin minua. Jos ei ole tekemistä, en tee sitäkään vähää mitä ois pakko. Ollessani masentunut olen täysin välinpitämätön ja tuollaisen aikataulun kirjoittaminen olisi jo mahdoton tehtävä. Silloin vain nukun tai typertyneenä toljotan.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
kyllä se vaan on niin että tää Suomen piiitkä ja synkkä talvi vaikuttaa mielialaan todella paljon! ehdottomasti ihmiset ovat paljon pirteämpiä ja iloisempia kun aurinko alkaa paistamaan....Kesää odotellessä :D
Mä jo odotan sitä päivää - ja se tulee joka kevät - kun täällä pääkaupunkiseudun ruuhkabussissa ihmiset ikäänkuin heräävät. Katsovat toisiaan kuin näkisi kanssaihmisensä ensimmäistä kertaa. Leudon kevättuulen pyyhkäistessä ensimmäistä kertaa poskia bussiin myöhästyminen ei haittaa vaan ihmiset alkavat ystävällisesti hymyillä pysäkillä vieressään seisoville ihmisille. Kiitos, anteeksi, ole hyvä... ne alkaa taas kuulua hapannaamojen suusta =)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Tekemättömyys tylsistyttää ainakin minua. Jos ei ole tekemistä, en tee sitäkään vähää mitä ois pakko. Ollessani masentunut olen täysin välinpitämätön ja tuollaisen aikataulun kirjoittaminen olisi jo mahdoton tehtävä. Silloin vain nukun tai typertyneenä toljotan.

Mut kyse onkin siitä, että en koe olevani masentunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä jo odotan sitä päivää - ja se tulee joka kevät - kun täällä pääkaupunkiseudun ruuhkabussissa ihmiset ikäänkuin heräävät. Katsovat toisiaan kuin näkisi kanssaihmisensä ensimmäistä kertaa. Leudon kevättuulen pyyhkäistessä ensimmäistä kertaa poskia bussiin myöhästyminen ei haittaa vaan ihmiset alkavat ystävällisesti hymyillä pysäkillä vieressään seisoville ihmisille. Kiitos, anteeksi, ole hyvä... ne alkaa taas kuulua hapannaamojen suusta =)

Tuon olen täällä ei-pääkaupunkiseudullakin huomannut =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:

Mut kyse onkin siitä, että en koe olevani masentunut.

Ei kukaan masentunut koekaan olevansa. Mutta siis, ehkä ois aika lähteä kotoa jonnekin muualle, virkistyisit. Mä saan työelämässä ollessani enemmän aikaan myös kotona.

Ei kukaan masentunut koekaan olevansa. Mutta siis, ehkä ois aika lähteä kotoa jonnekin muualle, virkistyisit. Mä saan työelämässä ollessani enemmän aikaan myös kotona.
Mulla taas työ vie viimeisetkin jaksamisen rippeet pimeänä vuodenaikana.

En lukenut ketjua. Aikataulussasi ei taida olla varaa sinulle itsellesi, omalle ajalle ja sille tunteelle että voisit määrätä oman ajankäyttösi. Ehkä sinulla on tunne että elät vain muille. Onko sinulla mahdollisuutta järkätä omaa aikaa. Näin äkkiseltään ajateltuna "masennuksen" syy.

Yhteistyössä