Masennuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yks hullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yks hullu

Vieras
Millaisia oireita teillä on ollu, ennen lääkityksen aloittamista? Miten saitte lääkityksen?
Onko teillä joku oikea diagnoosi?
Ite kävin vaihtelevasti terapiassa monia vuosia ennen kuin sain lääkityksen ja vielläkään mulla ei ole diagnoosia, syön mieleiala lääkkeitä, mutta en tiedä mihin vaivaan. Masennusta toki oli ja siitä aiheutuvaa ahdisusta ja todellisuudentajun heikkenemistä, vainoharhaisuuttakin, mutta en tosiaan tiedä, onko mninulla masennus, ahdisuneisuus vai kenties joku persoonallisuushäiriö.
Vaikka käyn yksityisellä psykiatrillam minulla on tunne, että kun se resepti nyt on kirjoitettu, saan luvan pärjätä omillani. Kun sain reseptin käteen, hän sanoi että muutaman viikonpäästä voisit vielä käydä. No, ajan otin heti seuraavalle viikolle ja sitten sillä käynnillä hän antoi selkeästi ymmärtää, että kuukausi piytäisi olla väliä seuraavaan käyntiin.
Mä tunnen olevani jotenkin tyhjänpäällä, koska pelkään, että jos kuitenkin romahdan, en saa aikaa tarpeeksi pian. Tai siis tiedän, etten saa samalle päivälle, varsinkin kun vaikeinta on yleensä viikonloppuisin.
Nyt pitäis sitten päästä ihan noin vaan arkeen kiinni, selvittää paljonko on maksamattomia laskuja ja muuta normaaliin elämään liittyvää...Jotenkin mun mielestä, vaikka sen lääkityksen sainkin, muo ei missään vaiheessa otettu vakavasti. Olin oppinu mestariksi sairauden salaisussa ja loppuun asti pystyin esim. esittämään, että teen töitä...joo, avaamatonta postia on pöydällä iso nippu...Mutta jokatauksessa sain uskoteltua, että kotityöt on trkrmättä, koska työt vie niin paljon aikaa ja lapsilla ja itelklä kuitenkin aina pois kotoa lähtiessä oli siistit vaatteet ja sain julkisivun muilta osin pidettyä pystyssä.
Mulla ei varmaan vielläkään olis sitä lääkitystä, jos mies ei lopulta olis sanonu, että nyt mennään ja hankitaan se ja kertonu totuuden terapeutille, mä olisin varmaan vielläkin onnistunu hämäämään sitä.

Masennusta, väsymystä ruoka haluuttomuutta, tunnetta "tässä elämässä ei ole mitään järkeä"
Jouiduin ekan kerran 15-vuotiaana nuorisopsykiatrin polille ja sieltä sain masennuslääkkeet,,
Välillä meni paremmin, välillä huonommin. Seuraava diagnoosi oli paniikkihäiriö.. Taas lääkkeitä ja terapiaa.
Seuraavaksi sitten menikin nuppi ihan sekaisin: Diagnooseina vakava masennus ja persoonallisuushäiriö
Välillä kävin myös terapiassa väkivaltaisen eks mieheni takia
Raskauden jälkeen ainoa kontaktini oli lääkäri, joka nyt taas keväällä ohjasi terapiaan..

Näiden asioiden takia multa jäi melkein 9. luokka käymättä, eristäydyin työelämästä, iltalukio jäi kesken ja sellainenkin kiistely asia, että lapseni syntyi sektiolla, koska en sitä henkisesti ollut halukas synnyttämään

Ja nyt sit taasen uusi alamäki. Lääkärille tänään siis soitin ja samalla ilmoitin, etten mene enää terapeutilleni, koska siitä ei ole apua. Tammikuussa aletaan sitten mun lääkärin kanssa (psykiatrian ylilääkäri) miettimään uutta terapiaa, jonka ehkä kela edes osin maksaisi

Mä olen miettiny, pitäiskö tuon psykoiatrin lisäksi alkaa käydä psykologilla, sinne kun varmaan saisin myös ajan, mutta kun koin sen jotenkin ihan turhaksi :/ Se täti vaan pyöritteli kynää ja kuunteli, mä kun hain jotain ratkaisua. Psykiatri sentään joskus ehdottaa tai kysyy jotain, minkä voi tulkita niin, että tuommoistakin vois koittaa.
Miten usein käyt terapiassa? Mä siis käyn lääkärillä, joka on leimansa mukaan "lääketiet. ja kir. tri, dosentti, erikoislääkäri, ylemmän erityistason psykoterapeutti", mutta mun mielestä se käynti kerran kuussa tyyliin on liian vähän, varsinkin näin lääkityksen alussa.
mulla on ollu Cipralex 10 Mg/vrs nyt vajaan kuukauden. Se tuntuu kyllä toimivan hyvin, mutta pelkään että annos on liian pieni ja tosiaan haluaisin, että tilannetta seurattais tarkemmin.

Mä nyt lopetin sen terapian, se oli kerran viikossa. Sielläkin se mies vaan istui, ei oikeastaan puhunu mulle mitään. Ja jos mä en puhunu, niin sit oltiin hiljaa :headwall:
Nyt ei vaan siinä yksikössä, missä olen käyny ole mahdollisuuttaa toiseen terapeuttiin

Mulla on tuota citalopramia 40 mg/vuorokausi ja sitten tuo Ketipinor nostetaan tänään 100 mg:n.. :whistle:

kuule tuosta terapiasta.. laiskana en kaikke asamperin tekstejä jaksanut lukea,, mutta pitkäkestoisen terapian atrkoitus on juuri se että sinä olen siellä aluksi äänessä 70-99% ajasta. siinä omat ajatukset selviää ja itse puhumalla säännöllisesti saatajatukset selviksi ja keksit itse vastaukset omgelmiisi elämän kautta.. tiedän että se on kummallista puhua joka viikko minäkin miehelle jo kolmatta vuotta, mutta usko pois se toimii.. vaikeita aikoja ollut ja plopettaa on tehnyt mieli... nyt kuitenkin 2,5 vuotta takana ja olen aivan eri ihminen mieheni ja läheisteni mielestä... tasapainpoinen ja aikuine nainen ja puoli vuotrta terapiaa vielläkin jäljellä..

mars sinne terapiian siitä.. ja asiat kylläalakaa piikku hiljaa seljetqä.. mutta aikaa kyynelia ja sisua se vaatii :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
kuule tuosta terapiasta.. laiskana en kaikke asamperin tekstejä jaksanut lukea,, mutta pitkäkestoisen terapian atrkoitus on juuri se että sinä olen siellä aluksi äänessä 70-99% ajasta. siinä omat ajatukset selviää ja itse puhumalla säännöllisesti saatajatukset selviksi ja keksit itse vastaukset omgelmiisi elämän kautta.. tiedän että se on kummallista puhua joka viikko minäkin miehelle jo kolmatta vuotta, mutta usko pois se toimii.. vaikeita aikoja ollut ja plopettaa on tehnyt mieli... nyt kuitenkin 2,5 vuotta takana ja olen aivan eri ihminen mieheni ja läheisteni mielestä... tasapainpoinen ja aikuine nainen ja puoli vuotrta terapiaa vielläkin jäljellä..

mars sinne terapiian siitä.. ja asiat kylläalakaa piikku hiljaa seljetqä.. mutta aikaa kyynelia ja sisua se vaatii :hug:

Mä olen elämäni aikana hyvin monella terapeutilla käynyt ja osa niistä on hyviä. Osa huonoja, ninku tää nykyinen.. Kokemuksesta sen tiedän, ettei tuollainen auta..

Mä olen kkäyny yksityisellä, kun mulla on sairauskulu vakuutus. Topisaalta olen harkinnu toisen lääkärin kokeilemista, mutta toisaalta on sellanen olo, että sit kaikki alkais taas alusta. Tuon luona olen kuitenkin käyny jo...varmaan 5-7 vuotta vaihtelevasti, välillä muutama käynti kerran viikossa, välillä parikin vuotta taukoa.
Sinne psykologille pääsin kerran ihan tk:sta päivystyksen kautta ja tosiaan varmaan saisin sinne taas soittamalla ajan, mutta kun tosiaan yhtä hyvin mä kai voin yksinpuhua ihan täällä kotona yksin :headwall:
On tää niin vaikeeta! Mutta jotenkin se asian myöntäminen on kyllä helpottanu tilannetta, vaikka näin maalla asuvana asian kanssa sopii silti pitää matalaa profiilia. Täällä kun mieleialalääkitys nyt kuitenkin on hullun merrki ja kun yksi tietää niin kohta kaikki :/ Joten asiasta ei sit miehen lisäksi tiedä kun sikoni ja yksi kaveri, jotka molemmat asuu kaukana ja eri ympyröissä.

kyllähän se aluksi näkyi ihmisten naamast akun saivat tietää että käytän masennuslääkkeitä, mutta ajan kanssa 3vuotta kun on mennyt ovat huomanneet että normaali tapus olen vaikkakin käytän lääkettä... lääke ku nlääke.. joku sairastaa diapeettesta joku jotain muuta mulla vajaa serotoniinin tuotanto ja piste. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
kyllähän se aluksi näkyi ihmisten naamast akun saivat tietää että käytän masennuslääkkeitä, mutta ajan kanssa 3vuotta kun on mennyt ovat huomanneet että normaali tapus olen vaikkakin käytän lääkettä... lääke ku nlääke.. joku sairastaa diapeettesta joku jotain muuta mulla vajaa serotoniinin tuotanto ja piste. :whistle:

Asiasta pitäis kyllä yleisesti puhua enemmän. Varmaan yksi syy lisääntyneeseen mielialalääkkeiden käyttöön jo nyt se, että kynnys hakea apua on laskenut, mutta silti se on vielläkin liian korkea.
Asian pitäis olla sellainen, että jos joku puhuu vaikeasta olostaan, soohen voisi ihan hyvin vastaukseksi kertoa itse saaneensa avun lääkkeistä.
Toisekseen se avun saaminen on tehty ihan liian vaikeaksi. Luulis, että ammatti-ihmiset tajuaa, että koska asia nyt on sellainen, mitä vähän häpeillään, siitä on lääkärillekin vaikea puhua, mutta ei! Jos on oppinu taitavaksi sairautensa peittelijäksi, niin ihan vapaasti saa lampata lääkärissä ilman että kukaan huomaa mitään |O

Yhteistyössä