Masennuslääkkeet+IVF hoito - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Puppeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Puppeli

Jäsen
11.09.2007
79
0
6
Olen aloittamassa 2. IVF ja sumut on jo menossa. Tarkoitus on että vkolla 20 olisi keräys.

Nyt kuitenkin työterveyslääkäri on todennut minulla keskivaikean depression, johon mielellään hän määräisiä lääkkeet. Ei kuitenkaan vielä uskaltanut kun ei tiedä miten se toimii samaan aikaan IVF lääkkeiden kanssa, eikä tiennyt mitä lääkkeitä voisin edes ottaa nyt. Depressio liittyy työhöni.

Asia on hänellä nyt mietinnässä ja kysyn tätä itsekin klinikalta seuraavan kerran kun menen sinne. Mutta onko kenelläkään kokemuksia, että olisi yhtä aikaa syönyt jotain masennuslääkettä, kun on käyttänyt IVF lääkkeitä (mm. Synarela, Pregnyl, Lugesterol)?

Vastauksia odotellen.
t. Puppeli

Minulla oli masennusta vuosi sitten keväällä ja aloitin siihen lääkityksen, joka auttoi nopeasti. Meilläkin oli tarkoitus tehdä ICSI hoito, mutta lapsettomuuslääkäri ei halunnut hoitoa tehdä ennen kuin masennuslääkitys oli lopetettu. Hoito ja sen tuoma stressi tuskin on hyvästä depression paranemisen kannalta... Kysy ihmeessä lapsettomuuslääkäriltä neuvoa...

Tyyne

Puppeli, olen ymmärtänyt ettei masennuslääkkeiden syömisessä IVF-hoidon aikana ole mitään ongelmaa, mutta raskaus onkin sitten asia erikseen, ja siihenhän hoidolla pyritään. Tietenkin raskauden aikanakin on mahdollista syödä joitakin lääkkeitä, mutta kyllähän se aina parempi olisi pärjätä ilman. Suosittelisin jonkinlaista keskusteluapua sinulle,sitähän on monilla klinikoillakin tarjolla. Kaikkein parasta olisi tietenkin aloittaa hoito vasta sitten, kun masentuneisuus helpottanut, mutta eipä se nyt ihan niin vaan mene. Kaiken lisäksi kun lapsettomuus ei taatusti paranna oloa, varmasti meillä kaikilla siitä kärsivästä on jonkinasteista masentuneisuutta...
Paljon voimia sinulle hoitoon ja muuhun!!

Kiitos vastauksista.

Olen menossa psykologille puhumaan asiasta, mutta kuten sanoin, tämä on työperäistä vaikkakin tuo lapsettomuus varmasti vaikuttaa asiaan. En aio siirtää jo aloitettua IVF hoitoa tämän takia. Uskon että lääkkeitä voi käyttää yhtä aikaa tämän hoidon kanssa. Mutta jos ei voi, niin sitten tehdään IVF ja sen jälkeen hoidetaan masennuslääkkeillä. Hyvällä tuurilla masennus häviää ilman lääkkeitä.

Onko muilla kokemuksia?

Puppeli, miten kävi?

Mulla on sellainen kokemus, että masennus ei häviä ilman lääkitystä, ei edes lääkkeillä. Joskin lääkkeet antavat päälle mahdollisuuden "levätä" ja ajan kanssa parantua.

Itse tappelin pitkään lääkitystä vastaan, kunnes lopulta suostuin ja nyt olen tyytyväinen, että suostuin. On paljon parempi olla itteni kansssa.

Lääkekysymyksissä kannattaa soittaa Teratologian laitokselle 09-47176500 ilmaiseen neuvontaan. Heiltä saa parhaan tiedon. Totta on, että jotkin lääkkeet ei sovi raskauden aikana, mutta minulla on käytössä yksi niistä, joita saa käyttää lähes raskauden loppuun saakka. Teratologian laitokselta neuvoivat, että lääkkeen määrä minimiin kuukautta ennen laskettua aikaa, sillä ehkäistään syntyvän lapsen vieroitusoireita. Itse ajattelin lopettaa lääkkeet kokonaan vähitellen ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, kun pahin riski on ohi. Alkuvuodesta sain keskenmenon rv11 tienoilla ja olin varsin tyytyväinen, etten ollut ehtinyt lopettaa lääkitystä kokonaan. Olisin muuten varmasti hajonnut lopullisiesti...

Ensi torstaina on suunnitteilla pas. Pakkasesa vain yksi alkio ja jännittää ihan älyttömästi, miten huurunenä selviää sulatuksesta...