Masentuneet! Voisikohan oireilunne syy olla kilpirauhasen vajaatoiminta? Luit oikein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Halikatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Halikatti"

Vieras
Itselleni on selviämässä, että monivuotinen masentumisoireiluni saattaakin johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta! Miksi tästä ei puhuta Suomessa enempää? Meillä on kuulemma seleeniköyhä maaperä, jonka takia alttius kilpirauhashäiriöille on kohonnut. Täällä tuijotetaan laboratoriosta saataviin viitearvoihin, sen sijaan, että kartoitettaisiin potilaan kokemaa oireistoa ja tällöin jää kilpirauhashormonitaso korjaamatta. Se nimittäin voi olla henkilöllä riittämätön, vaikka labratulokset sanoisivat muuta. Jo viitearvojen valintakin on kumma kysymys, muualla päin maailmaa monissa maissa (ymmärtääkseni ainakin USA ja Saksa) vähemmänkin poikkeavilla arvoilla kokeillaan, auttaisiko tyroksiinilääkitys.

Tässä lainaus kilpirauhanen.com sivustolta:

Siis puhe on KILPIRAUHASPOTILAISTA! Oletko tietämättäsi yksi heistä?

"Mitkä ovat tyypillisiä psyykkisiä oireita, joita ilmenee kilpirauhasen vajaatoimintapotilailla?
Masennus, ahdistuneisuus, levottomuus, paniikkikohtaukset, erilaiset pelkotilat, torikammo, pakkoneuroottisuus, herkkänahkaisuus toisten kommenteille, ihmispelko, heikko itsevarmuus, keskittymiskyvyn ja motivaation puute, tunneailahdukset, muistiongelmat, harhakuvitelmat, itsemurha-ajatukset, hajamielisyys, havaintokyvyn heikkeneminen, näkö- tai muut hallusinaatiot.

Vajaatoimintapotilaat ovat helposti itsekeskeisempiä kuin muut, koska heiltä uupuu tarvittavat resurssit sekä energia pitää itsestään huolta puhumattakaan siitä, että heidän pitäisi puuttua muiden elämään. Joskus he voivat olla äkäisiä, loukkaavia, pisteliäitä, kriittisiä, tuomitsevia ja omata muita hyvin epämiellyttäviä piirteitä. He voivat kärsiä motivaation ja/tai päämäärän puutteesta, ja yksinkertaistenkin tehtävien suorittaminen voi tuntua ylivoimaiselta. He myös yleensä tietävät, että heidän käyttäytymisensä on epäsopivaa. He voivat tuntea olonsa turhautuneeksi, koska heidän parhaista yrityksistään huolimatta heillä on vaikeuksia kontrolloida tunteitaan, varsinkin kun yllämainituilla oireilla on tapana pahentua stressin tai vaikka kuukautisten aikana. Nautinnon tai ilon löytäminen arkipäivän asioista on vaikeaa. Hyvin usein heistä voi tuntua, että he eivät yksinkertaisesti vain halua tehdä mitään. Asiat, joista potilaat saivat ennen nautintoa, voivat vajaatoiminnassa tuntua mitäänsanomattomilta ja merkityksettömiltä. Pienet ylämäet tuntuvat helposti vuorilta."

Asian voi uskoa koska (lisää lainausta:)

(Kilpirauhasen tuottama) T3-hormoni säätelee myös aivojen serotoniini-, noradrenaliini- ja GABA- (Gamma-Aminobutyric Acid) tasoja, joilla kaikilla on oma roolinsa masennuksen sekä joidenkin pelkotilahäiriöiden muodostumisessa. Keho tarvitsee aina tietyn määrän T3-hormonia ylläpitääkseen aivojen normaaleja serotoniini- ja noradrenaliinitasoja. Laajoissa eläin- ja ihmiskokeissa on todettu, että aivojen serotoniinitaso laskee huomattavasti, jos riittävää määrää T3-hormonia ei ole saatavilla. T3-hormonin vajaatoiminta aivoissa johtaa noradrenaliinin toimimattomuuteen tärkeiden kemikaalien välittäjäaineena, ja juuri noradrenaliinin liika- tai vajaatoiminnan on todettu joidenkin potilaiden kohdalla olevan syy masennuksen laukaisemiseen.

But hey, that's me! Isäni, äitini ja mummini syövät tyroksiinia, mutta mulla ne arvot olivat muka kohdallaan, kun vuosia sitten mittautin. Ja katin viikset, olen just tuommoinen "huonosti käyttäytyvä" Nainen.

Itse olen juuri tuollainen ärtynyt ja aikaansaamaton, ja muutenkin olen epäillyt kilpirauhasen vajaatoimintaa itselläni (vanhvat oireet), mutta kun arvot on normaalit.

[QUOTE="Halikatti";23941668]Itselleni on selviämässä, että monivuotinen masentumisoireiluni saattaakin johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta! [/QUOTE]

Mun yhdellä ystävälläni oireilu oli juuri tuollaista, kunnes kilpirauhasen vajaatoiminta lopulta diagnosointiin ja syö lääkkeitä lopun elämäänsä. Oli kyllä helpottunut diagnoosin saatuaan! Onneksi sait tiedon! Tsemppiä ja jaksamista sinulle!

Mulla testattiin ensimmäisenä kilpirauhanen kun masennusoireiden takia menin lääkäriin. No ei siinä vikaa ollut, ihan masennus mulla, mutta testattiin kuitenkin jo ennen kuin mitään lääkkeitä määrättiin jne.

Voi jee, joo, olet siis kohtalotoverini. Mä aion mennä mittauttamaan tk:ssa noi arvot, viimeksi otettu 2004. Jos ne ei ole viitearvojen ulkopuolella eikä lääkäri uskalla aloittaa lääkekokeilua, koitan etsiä lääkärin (endokrinologin) joka uskaltaa. Olen varma, että heitä on, siis minunkin tapaukselleni. Vaikka en ole ihan tyypillisimmästä päästä. Pahin oireeni on kuitenkin saamattomuus.

Paras on tuo: Hyvin usein heistä voi tuntua, että he eivät yksinkertaisesti vain halua tehdä mitään.
Juuri näin. Ja mä olen syyttänyt itseäni ihan simona tuosta.

Mulla on kuitenkin "sukuperimä", joka tukee mun ajatuksia siitä, että nyt ei ole kaikki kohdallaan ja lisäksi yksi lehtijuttu avasi mun silmät. Siinä nainen oli syönyt 10v masennuslääkkeitä turhaan, kunnes huomattiin vajis ja lääkityksellä oireet vihdoin helpottivat. Hänelläkin ne arvot olivat viitearvojen rajoissa, mutta viisas lääkäri aloitti silti hoitokokeilun ja sitähän se oli sitten. Juttu oli Hyvä Terveys -lehdessä (En osaa sanoa, mikä numero, oli meillä töissä)

Mä syön tyroksiinia (eli on vajis) mutta eipä NOI oireet oo hävinny...ja by the way...noi sopii vaikka hometalo-oireisiin...jota myös alkanu epäilee :(
Ei siis (jos noita oireita katotaan, muutama osuu) oo hävinny vaikka arvot kohdillaan ja olo muuten hyvä kun melkein liikatoiminnan rajoja hipoo. Ja syöny jo vuosikausia.

Minäkin oon syöny tyroksiinia pari vuotta mutta nuo psyykkiset oireet ei oo kadonnu. Fyysiset oireet on, ei esim. palele koko ajan niin kuin ennen, ennen olin näin helteilläkin aina jäässä. Yleensä muuten vajiksessa on fyysisiäkin oireita, harvemmin pelkkiä psyykkisiä. Esim. minä lihoin kahdessa kuukaudessa 8 kiloa, vaikka söin paljon vähemmän kuin tavallisesti, eli laihdutin ja silti lihoin

[QUOTE="kiia";23941687]Mulla testattiin ensimmäisenä kilpirauhanen kun masennusoireiden takia menin lääkäriin. No ei siinä vikaa ollut, ihan masennus mulla, mutta testattiin kuitenkin jo ennen kuin mitään lääkkeitä määrättiin jne.[/QUOTE]

Suuri osa lääkäreistä ei aloita kilpirauhaslääkitystä, jos arvot on viitearvojen siällä, vaikka oireisto viittaisi kilpirauhaseen. Monet katsovat _vain_ niitä tuloksia labrasta, eivät potilaan _oireistoa_.

Nyt olen "opiskellut" aihetta ja opin, että ennen kuin Thyroxin-lääke 70-luvulla tuli markkinoille, ei THS-määritystä tehty, vaan kartoitettiin potilaan oirekuvaa ja sen perusteella arvioitiin tilanne. Aloitettiin lääkitys jos olo oli huono. Tietysti on sitten oikeaakin masennusta, ja on mullakin ollut kriisejä, joita olen terapiassa käynyt selvittämässä, mutta en mä ole niistä täysin parantunut terapialla, vaikka ne on kaukana menneisyydessä ne asiat. Aina vaan olen pää kainalossa, muka niin masentunut.

Eli minulla tämä ei enää ole ainakaan puhdasta masennusta, jos oli ikinä. Siis lääkärit diagnostisoi välillä masennuksen kun eivät muuta syytä ihmisen huonolle ololle löydä, tottakai. Ja kyllä se minustakin tuntui silloin ihan siltä.

En halua vähätellä masennusta, vaan kritisoin Suomen lääkärikunnan tietämättömyyttä tai osaamattomuutta siitä miten kilpirauhasen vajaatoiminta diagnostisoidaan.
Mistä ihmeestä se edes johtuu? Onko meillä varaa makuuttaa monia nuoriakin ihmisiä kotona masentuneina, jos kilpirauhashormonien puutetta ei korjata, vaikka saattaisi olla syytä?

Mä syön tyroksiinia (eli on vajis) mutta eipä NOI oireet oo hävinny...ja by the way...noi sopii vaikka hometalo-oireisiin...jota myös alkanu epäilee :(
Ei siis (jos noita oireita katotaan, muutama osuu) oo hävinny vaikka arvot kohdillaan ja olo muuten hyvä kun melkein liikatoiminnan rajoja hipoo. Ja syöny jo vuosikausia.

Oletko kuullut siitä lääkkeestä, jota saa erityisluvalla? Armour Thyroid.

Mä luin siitäkinnyt ja joo-o, on Suomessa asiat kyllä todella vinksallaan, kun ei kyseistä lääkettä tunne lääkärit ja ei ole edes myyntilupaa sille haettu. Se sisältää kaikkia kilpirauhasen tuottamia hormoneja, niitä oli jotain 5 erilaista. Thyroxin-lääke sisältää vain yhtä niistä, T4:ää mutta ei tuota T3:sta ollenkaan. Joten ehkä ei ihme, ettei Thyroxin auta kaikkia. Sinulla voi olla kilpirauhasen toiminta lamaantunut muiltakin osin kuin vain sen T4:n osalta, ja elimistö ei saa niitä muita terveen kilpirauhasen tuottamia hormoneja mistään. Siksi oireet ei poistu kunnolla.

[QUOTE="aapee";23941724]Oletko kuullut siitä lääkkeestä, jota saa erityisluvalla? Armour Thyroid.

Mä luin siitäkinnyt ja joo-o, on Suomessa asiat kyllä todella vinksallaan, kun ei kyseistä lääkettä tunne lääkärit ja ei ole edes myyntilupaa sille haettu. Se sisältää kaikkia kilpirauhasen tuottamia hormoneja, niitä oli jotain 5 erilaista. Thyroxin-lääke sisältää vain yhtä niistä, T4:ää mutta ei tuota T3:sta ollenkaan. Joten ehkä ei ihme, ettei Thyroxin auta kaikkia. Sinulla voi olla kilpirauhasen toiminta lamaantunut muiltakin osin kuin vain sen T4:n osalta, ja elimistö ei saa niitä muita terveen kilpirauhasen tuottamia hormoneja mistään. Siksi oireet ei poistu kunnolla.[/QUOTE]

Juu, voi olla. Sillon aikanaan kyllä luin tuosta kun ahkeraan vierailin kilpparifoorumilla, mutta sittemmin jäänyt. Pitääpä jossain vaiheessa tutustua taas.
Ja mullekkaan ei meinaanu mun gastro määrätä tyroksiinia vaikka arvo oli 10...kun mun vatsa ylitoimi. Kunnes meni yksityiselle (endokrinologi, onks se noin) joka HETI määräsi lääkkeet. Mun vatsavaivat on ihan eri kuin vajis...

[QUOTE="kiia";23941687]Mulla testattiin ensimmäisenä kilpirauhanen kun masennusoireiden takia menin lääkäriin. No ei siinä vikaa ollut, ihan masennus mulla, mutta testattiin kuitenkin jo ennen kuin mitään lääkkeitä määrättiin jne.[/QUOTE]

Näin taidetaan toimia. Ensimmäisenä otetaan kilpirauhasarvot jos masennusta epäillään.

Jatkan vielä kertomista vähän tuosta mystisestä lääkkeestä:

Armour Thyroidia on vaikea saada sen takia, että lääkärit eivät tunne sitä lääkettä. Siihen täytyy saada erityislupa lääkelaitokselta vai Fimealta nykyään ja lääkärin täytyy se anoa. Mutta jotkut lääkärit Suomessa osaavat hoitaa sillä, itse aion hakeutua sellaisen pakeille, jos ei tavallinen Thyroxin auta.

Erityisluvallinen lääke on sellainen, jolla on myyntilupa jossain muualla päin maailmaa, mutta ei Suomessa. Suomeenkin sitä voi saada, mutta se pitää anoa potilaskohtaisesti, kun yhtenäistä lupaa ei ole.

Erityisluparesepti on voimassa vuoden ja se säilytetään siinä apteekissa, jonne sen ekana vie (se apteekki hakee sen luvan kun toimittaa lääkärin tekemän anomuksen yhdessä reseptin kanssa heille). Luvan haku maksaa 10-18 euroa, kiireellinen 18e ja 2 viikossa tuleva 10e. Uusi lupa ja resepti pitää hakea kerran vuodessa.

Mitä mä luin tuosta lääkkeestä niin vaivojen poistossa se olisi aivan omaa luokkaansa verrattuna Thyroxiniin. Noin 10-20% ihmisistä, vain kuulemma, saa hyvän ja riittävän avun T4-hormonista, eli Thyroxinista.

Juu, voi olla. Sillon aikanaan kyllä luin tuosta kun ahkeraan vierailin kilpparifoorumilla, mutta sittemmin jäänyt. Pitääpä jossain vaiheessa tutustua taas.
Ja mullekkaan ei meinaanu mun gastro määrätä tyroksiinia vaikka arvo oli 10...kun mun vatsa ylitoimi. Kunnes meni yksityiselle (endokrinologi, onks se noin) joka HETI määräsi lääkkeet. Mun vatsavaivat on ihan eri kuin vajis...

No just! :) On ne kanssa....

Mulle viimeinkin muutaman vuoden pyytelyn jälkeen psykiatri määräsi tyroksiinia lääkekokeiluna masennukseen. Ja oon oireitten puhkeamisesta saakka vaatinu kilpirauhastestejä säännöllisin väliajoin ja jokaiselta vaihtuneelta lääkäriltä pyytänyt tyroksiinia. En oo saanut, koska arvot on olleet niin hyvät.

Nyt kumminkin sitä sain ja se on ainoa lääke, joka mulla on auttanut edes vähän masennusoireisiin. Monet lääkkeet oon ehtinyt kokeilla.
Ja sain kuulla ihan vähän aikaa sitten, että isän puolella sukua on tosi paljon kilpirauhasongelmaisia - tosi iso osa suvusta nappaa tyroksiinit purkista.

Tahtoisin vielä, että tätä annostusta nostettaisiin, mutta se ei ole psykiatrin mielestä tarpeen, koska mulla on arvot niin hyvät.

Tästä tuli mieleeni että minä sain tk.ssa kilpirauhasen vajaatoiminta diagnoosin n. 6 vuotta sitten. Arvot olivat 'pielessä' mutta ei kovin radigaalisti vielä silloin. Lääkäri ei määrännyt lääkitystä vaikka minulla ei ollut kuukautiskiertoa ollenkaan muutamaan kuukauteen :o Puoli vuotta sitten kärvistelin ilman lääkitystä ja kun toinen lapsi tuli haaveisiin niin kävin VAATIMASSA kahteen kertaan tk.lääkäriltä ennen kuin sain lääkityksen.
Toista lasta ei tästä huolimatta kuulunut yli vuoteen joten pyysin lääkäriltä lähetteen naistentautienlääkärille. Kävin siellä pari kertaa, miehen sperma tutkittiin ja loppujen lopuksi gyne löysi vian kilpirauhasarvoista.
Arvot oli viitearvoissa mutta gyne käski nostaa pikkuriikkisen thyroxiini annosta ja kappas... 2 kuukautta meni ja olin raskaana :)

Minulla tuo kilpirauhasarvo ei ole vieläkään tasaantunut vaan lääkitystä muutellaan lähes joka kerta kun käyn kontrollissa apteekissa. Aina vaan saa syödä suurempaa annosta. 25 mikrogrammasta aloitettiin ja nyt menee 100 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Mutta tuohon masennusoireisiin olin oikeasti vastaamassa :D
Minulla oli ennen toisen lapsen alulle saamista, eli tuossa 2 vuoden yrittämisen aikana, tosi saamaton olo. Tuntui ettei jaksaisi aamulla herätä tai kestäisi koko päivää hereillä. Työn teko oli tuskallista jatkuvan väsymyksen vuoksi ja tuntui kuin oli elänyt pimeässä, sumussa! Vielä nytkin kun tuota aikaa muistelee niin tulee sellainen hämärä muistikuva kaikesta.
Menin tk.lääkärille ja tämä määräsi mielialalääkkeitä samantien eikä edes katsonut kilpirauhasarvoja vaikka tiesi sairaudestani :o
2 päivää söin tuota mielialalääkettä ja sitten jätin sen omin nokkineni pois koska tiesin ettei kyse ole mistään sellaisesta.
Ja sitten tosiaan löytyikin korjattavaa kilpirauhasarvoissa... Ja kyllä tuollanen mielialalääkkeiden sysääminen "kaikille joilla on surua, stressiä, väsymystä" on TOSI törkeää mielestäni! Asioita pitäisi tutkia enemmän.

eikä 4 tai 4,5 kuten Suomen labroissa on viiterajana. Tästä syystä moni vajaatoiminta jää diagnoosia vaille. USA:ssa ja Ruotissa viitearvoja on jo muutettu.
Raskaana ollessa arvot tulee olla välillä 1-2.

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00667

Minuun tuo aapeen tarina sopii kuin nakutettu. Nyt minimiannos tyroksiinia kokeilussa ja olo on kuin toisella ihmisellä. Arvot olivat koholla hieman, ei mitenkään radikaalisti.

[QUOTE="vieras";23945729]Minuun tuo aapeen tarina sopii kuin nakutettu. Nyt minimiannos tyroksiinia kokeilussa ja olo on kuin toisella ihmisellä. Arvot olivat koholla hieman, ei mitenkään radikaalisti.[/QUOTE]

Hienoa! Onnittelut.

Mä en meinaa jaksaa millään odottaa, että pääsen lääkäriin (josta toivottavasti tuloksena parantunut olo), lääkäri on 15.6. !!!!!!!!!!
Jännittää, että jos arvot on rajojen sisällä, niin saanko tk:sta lääkettä vai en. Varattuna on kaiken varalta myös endokrinologi elokuulle.

[QUOTE="Aapee";23946015]Hienoa! Onnittelut.

Mä en meinaa jaksaa millään odottaa, että pääsen lääkäriin (josta toivottavasti tuloksena parantunut olo), lääkäri on 15.6. !!!!!!!!!!
Jännittää, että jos arvot on rajojen sisällä, niin saanko tk:sta lääkettä vai en. Varattuna on kaiken varalta myös endokrinologi elokuulle.[/QUOTE]

myös lääkitys vajaatoimintaan ollut reilun kuukauden ja oireet helpottaneet todella paljon! Kävin kokeissa ja vieläkin arvo yli kolmen, joten lääkitystä nostetaan hieman. Alussa arvoni olivat yli 5 ja sain lääkkeet työterveyshuollon lääkäriltä.

Multa poistettu puolikas kilpparia, kun oli suurentunu. Jäljelle jääny puolikas myös suurentunu ja aiheuttaa ongelmia :(

Thyroxinia menee puolikas per päivä. Tuntuu ettei se riitä, kun on oireita enemmänkin. Viimeks ku oli kahtena päivänä kokonainen tabletti ja 5 päivänä puolikas tabletti, heitti liikatoiminna puolelle. Sen jälkeen 1 pvänä kokonainen ja 6 pvänä puolikas. Tuntui ihan ok. Sitte lääkäri keksi puolittaa vielä sen kokonaisenki. Mitä ihmettä? Oireita tosiaan on. Eikö niitä oireita pitäs hoitaa myös?

Täs viimesimmät arvoni. Uus asia mulle, joten en tiiä noista arvoista mitään :(

S -TSH S -Tyreotropiini 0.648 mU/l

S -T3-V S -Trijodityroniini, vapaa 4.3 pmol/L

S -T4-V S -Tyroksiini,vapaa 11 pmol/l

Minä sain vuosien taistelun jälkeen lääkityksen kun vaadin koelääkitystä toiselta lääkäriltä. Oma lääkärini tietysti suuttui, mutta kun tulin raskaaksi ja arvoni huononivat todella paljon niin johan myönsi vajikseni. Tästä opin, että olen itse oma parempi lääkärini ja kyseenalaistan mielipidettäni vastaanolevat lääkärin mielipiteet jatkossakin jos mielestäni epäselvyyttä.
Psyykkisen puolen oiretta ennen lääkitystä mm. 2krt/viikossa psykoterapiaa, paniikkihäiriöitä, masennusta, jne. Tuolloin en edes tiennyt tuon kilpirauhasen vaikuttavan noihin psyykenjuttuihin. Muita oireita oli paljon mm. täysi hikoilettomuus saunassakin. Hikoilemattomuus teki huonoa oloa ja aloin voida huonosti kuumassa mm. kaupassa ja aloin saada paniikkikohtauksia.
Minun TSH oli 2,8 kun sain koelääkityksen! Raskausaikana tsh sai mennä todella alas lähelle nollaa, koska st4v oli tällöin liian matala ja se tärkeämpi eli seurattiin sen mukaan.
Etsikää sitä tietoa vaikka kilpirauhasfoorumilta ja vaihtakaa lääkäriä ja vaatikaa koelääkitys, jos niitä oireita ja mielestänne johtuu tuosta! Ilmoita, että haluat kokeilla tätä ennenkuin mielialalääkkeitä.

Mulla t4-v oli vähän yli 4 ja tsh yli 15. Tarkkoja lukuja en muista, mutta se jäi mieleen että arvot olisivat menneet ristiin toistensa viitearvoihin. Aika hälyttävät arvot siis. Oireina mm. hiusten lähtö, aivan järjetön väsymys, puheen tuottaminen oli vaikeaa - puhe olikin välillä puuroutunutta ja järki ei pelannut yhtään. Musta tuli sanalla sanoen aivan idiootti :/ Paino ei kyllä muuttunut mihinkään. Olin hiljattain synnyttänyt ja kilot karisi samantein. Voi olla, että painoakin olisi kertynyt jos tila olisi jatkunut pidempään. Oireet olivat kyllä aivan kauheat ja epätietoisuus omasta tilasta oli huolestuttavaa. Tuntui, että kuvittelen kaiken ja mietinkin sairastuinko tietämättäni synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Vauva oli maailman ihanin ja elämä tuntui muutenkin rullaavan hienosti, siksi sekin selitys tuntui järjettömältä.

Onneksi oikea annostus löytyi pian, ja olo kohentui nopeasti. Nyt tunnen oireet jo selkeästi ja osaan ottaa heti yhteyttä lääkäriin jos annostus tuntuu liian pieneltä.

Yhteistyössä