massullaan nukkumisesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mam1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mam1

Vieras
Hei,
meillä nyt reilu 5kk ikäinen neiti on alkanut nukkuessaan sekä yöllä, että päivällä kääntämään itsensä unissaan massulleen. Osaa kyllä kääntää itse päänsä jommalle kummalle sivulle, mutta voinko luottaa siihen vastaisuudessakin? Olen hieman paniikinomaisesti yöllä herännyt kääntämään hänet takaisin selälleen ja yrittänyt tyyneillä yms. vuorata reunoja kääntymisen estämiseksi mutta eipä ole konstit auttaneet...
Neiti ei osaa kääntyä mahaltaan takaisin selälleen ja kun mahallaan nukkuminen alkaa tympiä alkaa älytön ährääminen, johon äiti sitten viimeistään havahtuu.. :)
Eli antaako neidin itse päättää nukkumisistaan vaiko käydä asentoa muuttelemassa? Onko tukentumisvaara suurempi tämän ikäisillä lapsilla mahallaan nukkuessa?
Kiitoksia jo vastauksistanne! :)

Mulle ainakin sanottiin neuvolassa, että sitten kun itse osaa kääntyä niin saa nukkua mieleisessään asennossa. Kunhan tarkistaa ettei sängyssä ole mitään ylimääräistä mihin voi tukehtua.

Minä olin ihan skitso alkuun juuri tuon vauvan nukkumisasennon kanssa =) Meillä poika nukkui kyljellään ekat 4,5 kk. Sitten alkoi itse jo pyöriä yön aikana, joten laitoin kyljelleen vain nukkumaan laittaessa, yöllä en enää vahtinut, että miten nukkuu.
Tyynyä, pehmoleluja tms. ei sängyssä suositusten mukaan kannata pitää.

Meillä neiti ei vielä osaa itse mahalleen kääntyä (5kk +), mutta on jo pari kuukautta nauttinut nukkumisesta vatsallaan, eli ensin joskus päiväunilla kokeilin rauhoittumista masuvaivoista ja selvästi nukkui paremmin.

Niinpä olen sen jälkeen monesti kääntänyt hänet vatsalleen, jos on ollut rauhattoman oloinen. Aluksi nukuin koiranunta, mutta kun kaikki on mennyt hyvin ja neiti tyytyväinen, niin nyt meillä nukutaan masultaan, silloin kun neiti tuntuu sitä haluavan.

Meidän vauva on nukkunut masullaan jo pitkään, siitä lähtien kun oppi 3 kk ikäisenä itse niin kääntymään. Se on selvästi rauhoittavin ja paras asento. Aluksi pelkäsin ehkä vähän, mutta nyt olen huomannut, että hengittää hyvin, vaikka välillä nenä suoraa patjassa kiinni ja tutti suussa... Ikää yli 5 kk. Minkäs sille voikaan, kun vauva itse kääntyy. Ei kai kukaan yöllä voi vauvan nukkumista valvoa.

Alussa kun vauva kääntyi mahalleen nukkumaan niin laitoin takaisin kyljelleen jos satuin huomaamaan.Sitten huomasin sen olevan turhaa koska alkoi nukkumaan melkein aina vatsallaan eikä voi koko yötä vahtia vieressä.Ja parhaiten nukkuu masullaan.Jos vain pään kääntää sivulle niin anna nukkua=)

Nukutin vauvani jo 1kk ikäisestä masullaan..ilmat tulivat näin paremmin ihalle, eikä vauva herännyt omiin säpsähdyksiinsä. Nyt 3,5kk ikäisenä se on ainoa asento, jossa pyllyyn taputellen saan vauvan nukahtamaan. Aluksihan sitä heräsi koko ajan katsomaan hengittääkö vauva, mutta nyt sängyssä jo unirätti ja pupu kaverina ja hyvin menee.

Meillä on nukkunut 3 viikon ikäisestä mahallaan. Oppia tosi varhain kääntämään päätä puolelta toiselle ja osas aika äkkiä kannatella sitä. Nyt kohta nukkunu 4kk mahallaan ja ainoa asento missä on hyvä olla. Mahavaivat aikasemmin vaivasi, mutta ei niinkään mahalla ollessa. Turvallista nukkua mahallaan viimeistään silloin kun osaa päätä kannatella, että ei jää kasvot patjaa vasten kun pään kääntää puolelta toiselle. Ei tarvi kokonaan osata kääntyä.

krooh: meillä ihan samoin kuin teillä, eli 3viikkoisesta asti tyttö on nukkunut eniten mahallaan. Nukahtaa parhaiten mahalleen ja nukkuu parhaat unet niin. Neuvolastakin suositeltiin massullaan nukuttamista päivisin heti masuvaivojen alettua. Meillä vauva on nukkunut yötkin mahallaan jo aika varhaisesta vaiheesta. Ei vielä osaa kääntyä mahalta selälleen, mutta on jo pitkään kannatellut hyvin päätä.

Meille taas neuvolalääkäri suositteli, ettei mahallaan nukuttaisi ennen kuin vauva itse kääntyy. Sehän on tosiaan nykyinen suositus (koska mahallaan nukkuessa kätkyt-kuoleman riski saattaa kasvaa), vaikka aikaisemmin vauvat on järjestään nukutettu mahallaan. Itse sitten odotin tuota vauvan kääntymistä, vaikka tiesin, että mahallaan unet ovat paremmat.

Yhteistyössä