Masuvauva ei ole liikkunut tänään eikä eilen aamun jälkeen, rv 19+3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoli

Vieras
Pari viikkoa olen tuntenut liikkeitä, yleensä vain aamulla ja illalla. Kuitenkin pari päivää sitten tuntui jo mahan päällekin, ja nyt eilis-aamun jälkeen en ole tuntenut mitään.. :(

Kannattaako edes soittaa neuvolaan tässä vaiheessa? Onko teillä ollut niin että pariin päivään ei ole tuntunut mitään? Olen kamalan huolissani nyt. Neuvolantäti vaan yleensä on ollut tyyliä "turha stressata mistään kun ei sille keskenmenolle mitään voi".. esikoista odotan.

Kääntynyt niin päin, ettei liikkeet tunnu. Itsekin tunsin viikolla 16+, mutta noilla 20-22 viikoilla saattoi olla tosi hiljaisia päiviä. En olis yhtään huolissani.

[QUOTE="eve";23407613]pitää mennä näytille. olet tuntenut liikkeet selvästi ja nyt ei tunnu enää.[/QUOTE]

Höpsis. Noin pienillä viikoilla ei moni edes tunne koko liikkeitä!

No ei todellakaan kannata soittaa mihinkään :)
Noilla viikoilla tulee vielä varmasti kuule monta kertaa se tilanne, että et vähään aikaan tunne liikkeitä. Kohdussa on vielä niin paljon tilaa, että vauva voi kääntyä ihan miten päin tahansa, joten voi mennä parikin päivää, ettet kunnolla tunne mitään.

tuntu liikkeet melko aikasessa vaiheessa ja sit oli ettei tuntunut lainkaan.Ajattelin et on vaan sellasessa asennossa et siks ei tunnu.Menin rakenneultraan rv 20 ja risat.Pikkuinen oli menehtynyt.
Toivon vilpittömästi että sun pikkuisella on kaikki kunnossa.Käy tarkistamassa jo oman mielenrauhasi vuoksi.

Tunsin liikkeet jo n. rv 16. Mulla oli niin juurikin tuossa puolivälin paikkeilla, että ei tuntunut noin viikkoon mitään. Ei edes hyvällä mielikuvituksella. Mutta sillon mulle sanottiin, että se on ihan normaalia koska vauva on vain todennäköisesti vaihtanut asentoa niin, ettei liikkeet tunnu vaikka vauva kovasti liikkuisikin.
Huolissaan olin ja kyllä kannattaa käydä vaikka kuuntelemassa sydänäänet jos siltä tuntuu.

No ei todellakaan kannata tai tarvitse soittaa mihinkään :)
Noilla viikoilla tulee vielä varmasti kuule monta kertaa se tilanne, että et vähään aikaan tunne liikkeitä. Kohdussa on vielä niin paljon tilaa, että vauva voi kääntyä ihan miten päin tahansa, joten voi mennä parikin päivää, ettet kunnolla tunne mitään.

[QUOTE="eve";23407613]pitää mennä näytille. olet tuntenut liikkeet selvästi ja nyt ei tunnu enää.[/QUOTE]

Ja mitähän asialle voidaan tehdä jos ei löytyisikään esim. sykettä enää? Vauva on niin pieni vielä että tosiaan pelkkä asennonmuutos voi aiheuttaa sen että potkuja ei tunnu ja saattaa mennä päiviäkin että liikettä ei ole/hyvin heiveröistä. Toki jos ei muuten mielenrauhaa saa niin sitten voi soittaa neuvolaan ja kysäistä saisiko käydä kuunteluttamassa ne sydänäänet.

mulla oli istukka edessä ja meni pitkästi yli 20 viikolle ennen kuin tunsin kunnolla liikkeitä muutenkaan ja oli niitä päiviä kun piti oikein miettiä että onkohan vauva liikkunut. Mutta saat itsellesi rauhallisen mielen kun soitat neuvolaan ja käyt kuuntelemassa sydänäänet, kaikki on varmasti hyvin!

Mulla tuntui liikkeet rv 15 lähtien, säännöllinen rytmikin oli nopeasti selvillä. Rv 21 liikkeet loppuivat kuin seinään, paniikissa soitin neuvolaan ja käskivät kokeilemaan liikelaskentaa. Lopulta mentiin sinne kuuntelemaan sydänäänet, vauva oli vain kääntynyt sellaiseen asentoon ettei liikkeet tuntuneet. Jos olet huolissasi, siitä tuskin on mitään haittaakaan että soitat neuvolaan. :)

Siis voiko sinne vaan varata pika-ajan kuuntelua varten? Kun mun neuvolantäti ei ole koskaan esittänyt kutsuja, että "tule vaan käymään ja soita heti jos on jotain". Päinvastoin, "se sikiö on niin pieni että ei sille mitään voi".. :(

[QUOTE="a p";23407704]Siis voiko sinne vaan varata pika-ajan kuuntelua varten? Kun mun neuvolantäti ei ole koskaan esittänyt kutsuja, että "tule vaan käymään ja soita heti jos on jotain". Päinvastoin, "se sikiö on niin pieni että ei sille mitään voi".. :([/QUOTE]

Soita ja sano, että sua huolettaa. Ottavat kyllä yleensä jossain välissä.

Ja mitähän asialle voidaan tehdä jos ei löytyisikään esim. sykettä enää? Vauva on niin pieni vielä että tosiaan pelkkä asennonmuutos voi aiheuttaa sen että potkuja ei tunnu ja saattaa mennä päiviäkin että liikettä ei ole/hyvin heiveröistä. Toki jos ei muuten mielenrauhaa saa niin sitten voi soittaa neuvolaan ja kysäistä saisiko käydä kuunteluttamassa ne sydänäänet.

No siinä tapauksessa otetaan osastolle, ja käynnistetään synnytys. Mulle on käynyt niin. Ja kolmannessa raskaudessa oli puolessa välissä vaihe, etten tuntenut liikkeitä pariin päivään, joten käväisin äitiyspkl:lla. Kaikki oli hyvin sillä kertaa, mutta kätilö oli tosi vihainen kun en ollut käynyt aikasemmin, olis kuulemma pitänyt heti ekana "liikkeettömänä" päivänä tulla näytille...

Kun odotin kaksosia, mulla oli rv18 pari päivää sellaisia, etten ollut varma oliko toinen liikkunut ollenkaan. Lisäksi samoihin aikoihin oli pientä verenvuotoa. A-vauva oli hyvin aktiivinen liikkuja, hänen myllerryksensä oli jatkuvaa. B-vauva oli hyvin rauhallinen ja saattoi olla että vain iltaisin tuntui pari selvää potkua. Silloin en tosiaan ollut pariin päivään tunnistanut B:n liikkeitä.

Tuolloin pääsin neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet samana päivänä kun soitin. Ei siihen varttia kauempaa mene, kun äänet kuunnellaan. Tosin tuolloin oli onneksi hiljainen päiväkin, joten neuvolantäti löysi helposti ajan. Kummallakin sydän löi vahvasti, mikä huojensi oloa todella paljon.

Ei neuvolaan soittamisesta ainakaan haittaa ole. Aina kannattaa kyvyä :)

Mulla on viikkoja 1 vähemmän kuin sulla ja pari viikkoa liikkeet on tuntuneet aina selvästi aamulla ja illalla. Pari päivää sitten ei tuntunut aamulla, illalla eikä seuraavana aamuna. Olin ihan paniikissa. Oli sitten muuta ajateltavaa, makoilin sohvalla kun huomasin että maha alkoi liikkua. :D Sitten luin että vasta n. viikolta 30 lähtien liikkeet pitää tuntua säännöllisesti, sitä ennen vauvalla on reilusti tilaa liikkua, joten et aina tunne liikkeitä. Ja jos jotain olisu pielessä, ei ne ennen 22. viikkoa mitään tee...
Koita nyt rauhoittua, juo sokeripitoista mehua ja töki mahaa ja makaa selälläsi tai kyljelläsi niin ehkä saatat tuntea liikettä. Yksi keino on laittaa kännykkä tai kaukosäädin mahan päälle ja katsoa heiluuko.

Huh, makasin äsken ensin kyljellä ja sitten selällä ja tunsin yhden pukkaisun :) Toista en saanut tuntumaan, mutta kai se vauva ihan hyvin voi.

Ja niille jotka ihmettelee että miksi huolehtia, kun ei mitään voida tehdä vielä, niin todellakin haluan tietää mahdollisimman äkkiä jos vauva on kuollut, vaikka ei pelastaa voisikaan. Eikä ole kiva jos täytyy stressata.
Harmittaa vähän se oma neuvolantäti, kun vaikuttaa niin nihkeältä. Ei ole koskaan sanonut, että soita jos on huolta.

[QUOTE="a p";23407704]Siis voiko sinne vaan varata pika-ajan kuuntelua varten? Kun mun neuvolantäti ei ole koskaan esittänyt kutsuja, että "tule vaan käymään ja soita heti jos on jotain". Päinvastoin, "se sikiö on niin pieni että ei sille mitään voi".. :([/QUOTE]

Itse kävin rv15 kuuntelemassa äänet ja riitti pelkkä soitto. tosin eivät kuulleet neuvolan doblerilla ääniä ja sairalaan lähettivät. kaikki oli kuitenkin ok.
Nyt on rv28 ja viime viikolla soitin neuvolaan ja esitin huolni että vaikka kuinka tönin ja tökin ja makeaa juon/syön ei mitään. sanoi että tule vaan tänne niin kuunnellaan. kauan kuunteli ja kaikki kuulosti hyvältä. ja sitten se vauveli vilkastukin niin että potkiä täräytteli niin että koko maha heilui :)

JOs ei muuten ota uskoakseen huoltasi niin "väritä" vähän juttuasi että pääsee. siis jos on niin nihkee neuvolan täti

Yhteistyössä