Matala hemoglobiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hetsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hetsku

Vieras
Moikka! Ensimmäistä kertaa kirjoittelen näille sivuille. Odotan nyt ensimmäistäni ja viikkoja kasassa 24+2. Muuten mennyt raskaus aika normaalisti, 15 viikkoa oksensin mutta nyt on ollut parempia päiviä ja joinakin päivinä vain tosi kovia repiviä vatsan kasvukipuja. Eli oireita on yhtä sun toista, mutta eiköhän näistä selviä kunhan vauva syntyy. Ainoa sellainen oire, mitä neuvolassa tarkkaillaan on nyt matala hemoglobiinini. Viime viikolla oli 114 vaikka syön päivittäin kaksi tablettia lisärautaa, ja ei siltikään saada nousemaan. Onko muilla raudan kanssa ollut ongelmia? Ja kuulemma en edes vielä ole niilla raskausviikoilla kun Hb yleensä eniten laskee...

En muista et millä viikoilla mulla toi hb laski, mutta mulla ei kaikki rautatabletit nostaneet sitä. vaan jouduin vahtamaan toiseen. Olikohan se et retafer sitten nostatti mulla sen hb:n taas. Eli kannattaa kokeilla jotain toista rauta valmistetta. Ja sekin et joka raskaudessa ei välttämättä olekkaan se sama rauta joka "käy" vaan voi olla myös se toinen joka ei käynnyt ensimmäisellä kerralla =) Näin ainakin minulla oli. En tiiä et mistä se sitten johtuu.

Mulle eilen rakenneultrassa hoitaja mainitsi nestemäisestä raudasta, joka saattais imeytyä kuulemma paremmin. Itse en vielä syö lisärautaa, mutta kehtoitti aloittelemaan. hb pari viikkoa sitten 119. Nyt rv 21+1.

Myös sillä on merkitystä mitä syö ennen/jälkeen rautatablettien ottamista. Ainakin calsium hidastaa/estää raudan imeytymistä. Ja joku toinen hivenaine/vitamiini taas edistää sitä. Mutta näistä on varmaan puhuttu neuvolassa? Oma vinkkini on, että ota tabletit (tai toinen niistä) yöllisillä vessareissuilla. Tällöin ei tarvitse niin tarkkaan miettiä mitä voi syödä ja milloin ettei raudan imeytyminen esty.

Valmisteita tosiaan on useita erilaisia. Ainakin Retafer, Obsidan (?) ja sitten luontaistuotepuolelta Kräuterblutsaft (nestemuodossa siis). Kannattaa kokeilla jotain toista valmistetta.

Ai ei muka noilla raskausviikoilla? Mulla rv 22+2 ja hb laski 134:tä 114... Sain Retaferia ja passituksen labraan tarkistamaan pikatestin luotettavuus. Kyllä mun käsityksen mukaan näillä viikoilla se hb just rupeaa laskemaan, ja on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Rosan mainitsema nestemäinen rauta (esim. Maltofer) imeytyy tosiaan paremmin, kun taas tabletit/kapselit pitäisi ottaa tyhjään mahaan mieluiten tuoremehun / jonkun c-vitamiinipitoisen kanssa... Ei sais ottaa yhdessä maitotuotteiden, kahvin, teen ym. ym. kanssa. Aiheuttaa mulle ainakin ongelmia, kun ei sitten saisi tabletin oton jälkeenkään syödä ainakaan tuntiin.

Muistaakseni jossain sanottiin, että C-vitamiini edistää raudan imeytymistä. Siinä kirjoituksessa suostiteltiin appelsiinimehulasillista esim.ruisleivän kera.

kiva kun tuli vastauksia näin nopeasti. Joo, en tosin ole varma siitä, millä viikolla Hb yleensä laskee, mutta ymmärtääkseni se tästä vielä laskee enemmän jos on lasku päällä..tiedä sitten, saa nähdä. Minä syön rautavalmistetta, jonka nimi on Spartocine, ja siitä ei ainakaan ole ollut apua vaikka otan 2 tbl:a yöksi. Viimeksi neuvolassa suunniteltiin vaihtoa Obsidaniin, eli varmastikin vaihto siihen nyt sitten edessä. Olen myös kokeillut luntaistuotteita (nestemäistä Kräuterblutsaftia), mutta siitäkään ei ollut apua ja kätilö sanoi ettei siinä ole yhtä paljon rautaa kuin näissä tabuissa. Yleensähän lisärautaan siirrytään kun Hb on 115 tai alle, ainakin minun neuvolassani täällä Vaasassa. No, pääasia on kuitenkin että vauva on kunnossa ja etten itse ole aivan poikki...Tsemppiä kaikille ja kiitti vielä vastauksista!

Raskauden puolivälissä tai hieman ennen sitä hemoglobiini yleensä tippuu, koska veren volyymimäärä kaksinkertaistuu raskaudesta johtuen, joten se on aivan luonnollista.

Jos tavalliset rautatabletit tai -juomat eivät auta niin kannattaa kokeilla myös veriohukaisten syömistä mikäli niitä voi syödä. Neljä - viisi ohukaista päivässä riittää varmistamaan päivittäisen raudan saannin.

Minullakaan ei raskauden keskivaiheilla auttaneet rautatabletit, hb oli luokkaa 112. Yritin sitten syödä paljon paprikaa, ruisleipää, pinaatti- ja verilettuja, mutta ei noussut niilläkään. Jatkoin kuitenkin rautatabujen syömistä. Loppuraskaudessa hb sitten nousi jo päälle 120.

Synnytyksen jälkeen hb oli alimmillaan jotain 70, ellen väärin muista. Kotiinpääsypäivänäkin vain päälle 80. Joten taas alkoi rautakuuri...

Mulla oli raskausviikolla 15 hb muistaakseni 120. En aloittanut rautatablettikuuria, vaan rautapitoisemman ruokavalion: Kuusi viipaletta ruisleipää & kuusi siivua naudanlihaleikettä päivässä ovat nostaneet hb:n 8 viikossa 120:sta 125:een. Muita muutoksia en ole ruokavaliooni tehnyt. Ennen raskautta mun hb pyöri 130-140 välimaastossa.

Muistelen, että hb laskee voimakkaimmin viikoilla n.20 ja on matalimmillaan viikoilla n.24. Esikoista odotellessa hehkutettiin tuon nestemäisen raudan suhteen, nyt pikkukakkosta odotellessa ymmärsin neuvolatädin vinkeistä, että itse asiassa tuo nestemäinen rauta on esim. kapseleita huonompi vaihtoehto, sillä se imeytyy elimistöön jo vatsalaukussa, kun taas kapseli imetyyy vasta ohutsuolessa, mikä on raudan imeytymisen varsinainen paikka. Tiedä sitten...

Itse sain hb:n nousemaan paketillisella verilettuja ja paistamalla parit ruoat valurautapannussa, siitä irtoaa rautaa ruokaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja hetsku:
Moikka! Ensimmäistä kertaa kirjoittelen näille sivuille. Odotan nyt ensimmäistäni ja viikkoja kasassa 24+2. Muuten mennyt raskaus aika normaalisti, 15 viikkoa oksensin mutta nyt on ollut parempia päiviä ja joinakin päivinä vain tosi kovia repiviä vatsan kasvukipuja. Eli oireita on yhtä sun toista, mutta eiköhän näistä selviä kunhan vauva syntyy. Ainoa sellainen oire, mitä neuvolassa tarkkaillaan on nyt matala hemoglobiinini. Viime viikolla oli 114 vaikka syön päivittäin kaksi tablettia lisärautaa, ja ei siltikään saada nousemaan. Onko muilla raudan kanssa ollut ongelmia? Ja kuulemma en edes vielä ole niilla raskausviikoilla kun Hb yleensä eniten laskee...

Mulla on viikkoja 22 ja risat ja juuri neuvolassa sanottiin, että näillä viikoilla hemppari rupeaa laskemaan. Eli niin varmaan on käynyt sullekin, verimäärä kun lisääntyy niin se samalla laimenee. Mulla oli ekassa raskaudessa hemppari alle 100 jo ennen näitä viikkoja.

Tuo hemoglobiinihan nousee hitaasti, vaikka tabuja tms söiskin. Ekassa raskaudessa mulla oli alimmillaan 95 (rv 22+)vaikka olin siinä vaiheessa jo 2 kk napsinut pillereitä. Mutta siitä se sit lähti hitaaseen nousuun ja oli lopuks 120.

Hemppa laskee rv 21 lähtien rajusti monilla.

Obsidan imeytyy ohutsuolessa, muut tabletit ja nesteet vatsalukussa. Obsidan on tämän vuoksi paremmin siedetty.

Kalsium, sinkki, tee ja kahvi ehkäisevät imeytymistä. Kalsiumiahan on maitotuotteissa.

C- ja b_vitamiinit edesauttavat imeytymistä. Kannattaa nauttia tuoremehua tai hedelmää samalla kun ottaa raudan. Nestemäisissä on usein valmiiksi näitä tukivitamiineja.

Kotimaisia nestemäisiä rautavalmisteita ovat mm.Ferroforte B ja Ferronol, molemmat luontaistuotekaupasta. Voi nauttia ihan huoleti.

Hemoglobiini lnousee hitaasti ja 1-2kk lisäraudan aloituksesta vasta voi nähdä tulokset mittauksissa.Onneksi jaksaminen kuitenkin paranee jo siinä parin viikon kuluttua pikkuhiljaa.

Nestemäiset rautavalmisteet Ferronol ja Floravital ovat hyviä, mutta kun syö joka päivä lihaa, saa rautaa riittävästi myös odotusaikana. Liha kannattaa olla tietysti luomua nykyään:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/index.html

Mä otan tuota Floraitalia, sitä saa luontaistuotekaupasta. Siinä on mukana paljon vitamineja, jotka auttaa raudan imeytymistä. Sanotaan, että rautatabletti pitäisi ottaa c-vitamiinin kanssa alas.

tota Kräuterblutsaft:ia olen vetäny kaikkien 3 odotusaikana, saapi luontaistuotekaupasta ja mulla oli ainoo mikä tehos vähäsen. esikoisen odotusaikana hemppa oli alimmillaan 89

se on aika pahaa litkua mutta tepsii =) eikä tarvi ottaa paljoa

rautavalmiste on spartocine. Otan päivittäin yhden multitabs monivitamiinin (missä on myös rautaa) ja 1-2 spartocine-tablettia. Ovat pitäneet hempan n.115-125. Yleensä puhutaan juuri tuon Obsidanin olevan vatsaystävällinen, mut ei vain sopinut mulle... Hyviä ruokaohjeita onkin jo tullut, muista noudattaa myös niitä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja ainoa mahalleni sopiva:
Yleensä puhutaan juuri tuon Obsidanin olevan vatsaystävällinen, mut ei vain sopinut mulle... Hyviä ruokaohjeita onkin jo tullut, muista noudattaa myös niitä! :)

kannattaa syödä joka päivä paljon lihaa, vaikka ei olisi tottunutkaan siihen ja kanamunia saa kans syödä, mulla ainakin on kolesteroliarvot hienosti tasapainossa, sanoi lääkärikin - siis ei se kananmunista nouse, vaan ehkäpä jostakin lisäaineesta - luomumunia ostan aina;-)
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/simmons.htm

Ei pidä uskoa kaikkia mainoksia, jos maha sanoo, ettei sovi...

Mulla vatsassa ongelmia (krooninen vatsakatarri) joten rautatabletit oli viimeinen silaus.. olo oli aika helvetillinen.
Kokeilin sitten aloe vera-mehua ja jätin rautatbl. pois.
Vatsa rauhottui 2 viikossa ja hb nousi 137.
Oli lukemat 108 kun terkka komensi rautakuurille.

Minä sain neuvolasta määräyksen syödä rautaa, vaikka hemoglobiini oli alimmillaan 124. Meidän neuvolan mukaan sitä suositellaan nykyään kaikille odottajille. Tuota en kyllä itse usko, vaikka muutoin olenkin ollut erittäin tyytyväinen neuvolaani. En ole rautatabletteja todellakaan joka päivä napsinut, keskimäärin ehkä n. joka kolmas päivä, ja silti hemppari on nyt noussut Obsidaneilla 132 (nyt rv. 38+5). Jotenkin tuntuu tuo suositus rautatableteista minun kohdallani turhalta ja lääketehtaiden kehittämältä suositukselta...

Alkuperäinen kirjoittaja zAsa:
Mulla vatsassa ongelmia (krooninen vatsakatarri) joten rautatabletit oli viimeinen silaus.. olo oli aika helvetillinen.

Mistä aloe vera-mehua voi ostaa? Onko joku luontaistuote ja kuin hyvin sopii raskaana oleville ja entä lapsille?
Onko kallista?

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Maqia:
Alkuperäinen kirjoittaja zAsa:

Mistä aloe vera-mehua voi ostaa? Onko joku luontaistuote ja kuin hyvin sopii raskaana oleville ja entä lapsille?
Onko kallista?

Aloe veraa myy itsenäiset jälleenmyyjät ainakin yrityksessä Forever living products, itsellä käytössä tämän yrityksen aloe. Lisäksi olen törmännyt luontaistuotekaupoissa.
Eli on luontaistuote. Aloe vera on tutkituin lääkekasvi maailmalla. Meillä ei niin tuttu, viellä.
Sopi ainakin mulle raskausaikana. Ravintoaineitahan siinä on, sama kun söisi ravitsevaa ruokaa (jota ei nykyään ole mahdollista syödä kun kaikki lannoitetaan ja myrkytetään ja ksavatetaan lampun alla tai ainakin kerätään raakana).
Ja lapselleni olen antanut. Vyöhyketerapeutti-tuttuni suosittelee tätä koliikkivauvoille, joten uskalsin alkaa antamaan kun alettiin kiinteitä antamaan.
Ei ole kallista (n.1e/pv.)! Tai mitä nyt sitten kukakin kalliina pitää.. Musta lääkärissäkäynti ja apteekista ostetut hyödyttömät (joskus jopa haitalliset) roskiinheitetyt puristeravinteet on KALLIITA!

Kaikki päättää omasta elämästään parhaan tietämyksensä mukaan.

Yhteistyössä