Matalalattiaraitiovaunut poistumassa Helsingistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hoodrat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hoodrat

Aktiivinen jäsen
11.05.2009
4 024
0
36
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1363156&ref=lk_is_ko_1

Vittu,ihmiset kunmuutenkin on niin innokkaita auttamaan nostaa vaunuja.

Taas joutui viimeksi huudella kovaan ääneen.Ihmiset tekevät kaikkensa ettei tarvitsisi auttaa.MIKÄ VITUN VAIKEUS ON AUTTAA TOISTA NOSTAMAAN YHDETHELVETIN VAUNUT??
Jo ennen kuin sain lapsen, autoin aina.Ollaan miehen kanssa puhuttu,että ihan uskomatonta toimintaa välillä. Viimeksi syötin pullosta seisoen, koska mummot olivat vallanneet penkit+ nuori kundi. Äiti sattui soittamaan ja sanoin puhelimeenkin kovaan ääneen, että joudun syöttämään pullosta horjuen ja seisoen, koska kukaan ei voi siirtyä pidemmälle tyhjiin paikkoihin.
Horjuin koko matkan vaunujen kanssa pidellen pulloa. Kiitos ihanat kanssa matkustajat, jotka ymmärrätte miksi inva+vaunupaikat ovat ovien vieressä. Kävi vituttamaan.

Tuli siis mieleen tuosta vanhasta jutusta..

No olisit pitänyt lapsen siellä rattaissa ja syöttäny siitä.
Mikään ei ole ärsyttävempää kun ruuhkabussissa tyhjät rattaat ja äiti muksun kanssa viemässä penkkitilan.

Kun otsikossa kerrotaan raitiovaunuista ja itse tekstissä puhutaan vaunujen nostamisesta, niin näin itseni sieluni silmin seisoskelemassa kädet taskuissa raiteiltaan suistuneen raitiovaunun vieressä. Minäkö niksauttaisin selkäni yrittäessäni turhaan nostaa monta kymmentä tonnia painavan vaunun takaisin raiteilleen? Ei tässä ajassa eikä paikassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikään ei ole ärsyttävempää kun ruuhkabussissa tyhjät rattaat ja äiti muksun kanssa viemässä penkkitilan.

Se olikin vaunuissa 4 vkoinen kun on. Mutta vaunu kiihdytteli ja jarrutteli niin yritä siinä sitten syöttää ja pitää toisella kädellä kaiteesta kiinni tms..
Välilllä saat kysellä monet kerrat "anteeksi, voisiko joku auttaa? " ja kiittänyt aina kyllä nätisti, mutta tuo kaunistikaan kysyminen ei auta. Ja tämä on ihan yleinen ongelma.

Kumpaa päätä tarjoat vieraalle nostettavaksi? Tankopäätä vai pitääkö vieraan ihmisen kykkiä, sieltä alhaalta nostaa SINUN KURAISIA VAUNUJASI? Kyllä ihmiset avittavat, kunhan saavat nostaa tankopäästä. Itse en enää nosta kuraisesta päästä ollenkaan, miksi minä likaisin vaatteeni ja niksauttaisin selkäni sinun vaunujesi takia. Nosta itse sieltä, vieras nostaa kyllä tankopäästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Mä olen huomannut että kun kohteliaasti kysyy "Anteeksi, voisitko auttaa", niin 99,9% ihmisistä auttaa. Vähän omaa aktiivisuutta ja käytöstapoja.

Helsingissä? Niistä, jotka katsovat jo valmiiksi kohti ja kuulevat sen ensimmäisen "anteeksi" kyllä kaikki auttavatkin. Mutta sitten ne, jotka ovat jo valmiiksi päättäneet olla huomaamatta, eivät kaikki reagoi vaikka yrittäisi. Tai ehkä se johtuu habituksestani :whistle:

Ps. ja nostan itse kyllä kurapäästä, jos niin pitkälle päästään.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Se olikin vaunuissa 4 vkoinen kun on. Mutta vaunu kiihdytteli ja jarrutteli niin yritä siinä sitten syöttää ja pitää toisella kädellä kaiteesta kiinni tms..
Välilllä saat kysellä monet kerrat "anteeksi, voisiko joku auttaa? " ja kiittänyt aina kyllä nätisti, mutta tuo kaunistikaan kysyminen ei auta. Ja tämä on ihan yleinen ongelma.
Sulla on väärä taktiikka. "Joku" = "joku muu". Katsot suoraan sitä ihmistä jolta kaipaat apua ja sanot "Anteeksi, voisitko (sinä) auttaa".

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Mä olen huomannut että kun kohteliaasti kysyy "Anteeksi, voisitko auttaa", niin 99,9% ihmisistä auttaa. Vähän omaa aktiivisuutta ja käytöstapoja.

Helsingissä? Niistä, jotka katsovat jo valmiiksi kohti ja kuulevat sen ensimmäisen "anteeksi" kyllä kaikki auttavatkin. Mutta sitten ne, jotka ovat jo valmiiksi päättäneet olla huomaamatta, eivät kaikki reagoi vaikka yrittäisi. Tai ehkä se johtuu habituksestani :whistle:
Ihme juttu, mä ainakin saan ihmisten huomion kun puhuttelen niitä suoraan. Mutta pitää tosiaan osata avata suu että saa huomion, ihmiset kun saattaa olla omissa ajatuksissaan. Ja niin mäkin olen, en mä mene julkisiin seurustelemaan, vaan siirtyäkseni paikasta toiseen. Mielummin ilman liiallista ihmiskontaktia.

Olen saanut apua Helsingissä juuri tuolla taktiikalla kanssa. Katson suoraan silmiin ja pyydän apua. Toimii. Jos taas odottelee tuppisuuna vaunujen kanssa niin ei sitä apua tule. Mutta matalalattia ratikat, ne oli ihania.

Ihme juttu, mä ainakin saan ihmisten huomion kun puhuttelen niitä suoraan. Mutta pitää tosiaan osata avata suu että saa huomion, ihmiset kun saattaa olla omissa ajatuksissaan. Ja niin mäkin olen, en mä mene julkisiin seurustelemaan, vaan siirtyäkseni paikasta toiseen. Mielummin ilman liiallista ihmiskontaktia.

Pystyn kyllä puhumaan, mutta saatko sinä (aina) sellaisten huomion, joilla lukee jo otsassa "en katso kohti, en katso tuota kohti ettei se pyydä minua nostamaan". Vai olenko ainoa, jonka kohdalle sattuu sellaisia(kin). (Ei sillä, voihan niillä olla ihan hyvät syyt olla nostamatta enkä sikäli syyttele)

Pystyn kyllä puhumaan, mutta saatko sinä (aina) sellaisten huomion, joilla lukee jo otsassa "en katso kohti, en katso tuota kohti ettei se pyydä minua nostamaan". Vai olenko ainoa, jonka kohdalle sattuu sellaisia(kin). (Ei sillä, voihan niillä olla ihan hyvät syyt olla nostamatta enkä sikäli syyttele)

Vaikken raitala olekkaan, niin ei, en saa. Mutta usein niillä pysäkeillä on useampi kuin yksi tai kaksi ihmistä.
Päivittäin kuljetaan junalla, ja tyhmän usein sattuu korkealattiaiset, mutta onneksi on ihania ihmisiä jotka itse tulevat jopa kysymään tarvitseeko apua .:)

Mua vituttaa se kun jätetään vaunut tai rattaan siihen paikalle ja karataan lapsen kanssa penkille istumaan vieden vaunupaikan ja istuimet ja ollaan pari pysäkkiä kyydissä ja sitten pitäisi vielä nostaa vaunut ratikkaan ja laskea vielä pysäkillä maahan.

Ensisijaisesti pyrin pyytämään apua sellaisilta, jotka eivät tietoisesti välttele katsetta, mutta jos ei muunlaisia paikalla ole, niin kyllä silloin on onnistunut. Ei kai ole pakko pyytää just sitä kaikkein ujointa/väsyneintä/kiukkuisinta?

Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Heh heh ilmoitus oli 04.05.2007.....

jep, jep, niinpä, edelleen liikenteessä..

Ja mitä siihe nostamiseen tulee, autan aina, no lähes aina, tuplia en nosta. Lauantaina oli junassa nainen niillä Phil & Ted rattailla, isompi lapsi istui penkillä junassa, oli n. 1½-2v. (vauva siel alhaalla) ja kun tuli poistumisen hetki, länttäsi lapsen rattaisiin. Tunnustan et en auttanut, en olisi jaksanut nostaa sitä paino määrää.

Juu ja muistan omista vaunuilu reissuista mm. sellaisen kerran, kun tarvitsin nostoapua, niin ensin sanoo vanhempi mies kohteliaasti (odottelimme samalla asemalla junaa, junan tuloon oli vielä tovi aikaa) vaikken ollut mitään kysynytkään, ettei valitettavasti voi auttaa. Hänellä on selkä niin kiepeä. Kiitin kauniista ajatuksesta, ja toivotin paranemisia selälle. Sain sillä kertaa apua muilta junan odottajilta :)

Kerran eräs nainen (oli ainoa joka tuli samalta asemalta) puhua pälätti kännyyn ja näytti kännyään, tarkoittaen ettei voi auttaa.. jooh, selvähän se ettei voinut auttaa.. menin sitten odottamaan junaan arvioituun lipunmyyntivaunun pysähdys kohtaan ja jos sieltä vaikka saan apuja konnarilta. No meinas jäädä saamatta, kun konnari olikin juuri vaunun toisessa päässä, mutta huomasi, kun oli junaa lähettämässä, et olen apuja vaille ja tuli reippaasti auttamaan, että kiitos VR:n konnareille jotka ovat lukemattomia kertoja auttaneet minua erittäin ystävällisesti.

Sitten ovien aukaisu, en odota koskaan et joku minulle olisi pitänyt ovia auki, kun vaunuilla kuljimme. Saan ne itsekkin kätevästi auki ja vaunut niistä siään, mutta moni RÖYHKEÄ tyyppi (useinmiten nainen n.50v.) kuvittelee et auon ovea huvin vuoks heille ja änkevät edestäni sisään. Noh, minustakin tuli törkeen röyhkeä ja menin vaunuilla päälle, vähän sama tilanne, kun poistutaan junasta/metrosta niin kaikki on heti ovien edessä änkemässä sisään ja ulos pyrkijöillä ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin tulla päälle. Jep ja näin sain tehdä kerran vaunuilu urani aikana. Nainen (jälleen kerran) seistä tönötti ihan edessä, eikä pyynnöstä huolimatta väistänyt edes senttiä! Oikeesti ei väistänyt ja sanoinkin, et jos et nyt väisty niin tulen päälle, koska meidän pitää nyt jäädä pois kyydistä, et valitse jäätkö alle vai väistytkö suosiolla, väisti sitten niin et vaunut mahtuivat hänen ohi menemään niin et vain varpaansa sai alle jätettyä ja mulkoili minua pahasti, sanoin et sen siintä saa jos ei väisty, kun ensin olin anteeksi pyydellyt et vositteko ystävällisesti väistyä..

Yhteistyössä