Mätäpaise alapäässä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Mulla on/oli iso patti tossa nivusen/bikinirajan kohdalla. Kipee ku mikäki.
Äsken ihmettelin, että miks mulla on pikkarit märkänä.

No se patti puhkes, mätää tuli ihan tolkkuttomasti. Patti pieneni melkein olemattomiin. Eli oli siis mätäpaise.

Mut tartteeko soittaa terv.asemalle tai varata aika lääkärille kun se kerta puhkes?

Mä oon nyt sit desinfioinu sitä ja laitoin siteenkin ettei pääse pöpöjä.

Kyllä mä ehkä soittaisin tai jtn.

Mulla oli kerran mätäpaiseet reiden takana ja alaselässä. Olivat ihan tajuttoman kipeät (en esim. nukkunut muutamaan yöhön säryn takia). Lääkäri puhkoi paiseet ja sain antibioottikuurin, särkylääkettä ja hoito-ohjeet (esim. suihkuttelu monta kerta päivässä ).

Mulla taisi olla kyllä suuremmat paiseet, kuin sinulla, koska olin TOSI, TOSI kipeä ja mätää tuli paljon (kahvikupillinen tuli heti, kun vähänkin puristi - tiedän, ällöä :x ). Tästä on aikaa 10 vuotta ja selvät arvet näkyy vieläkin.

Jos mätä on ihan puhdasta valkoista, en usko, ett on tarvetta lekuriin, vaan jos se alkaa kellertää tai vihertää, niin sit voi jo harkita. Sulla on varmaankin ihokarva kääntynyt sisäänpäin ja se tekee tuollaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ottis:
Jos mätä on ihan puhdasta valkoista, en usko, ett on tarvetta lekuriin, vaan jos se alkaa kellertää tai vihertää, niin sit voi jo harkita. Sulla on varmaankin ihokarva kääntynyt sisäänpäin ja se tekee tuollaista.

Mulla niitä on silloin tällöin kyllä ihan tuolla alapään limakalvoilla, joten ei varmaankaan ole kysymys sisäänpäin kasvaneesta karvasta.

Mutta tosiaan jos ärtyy pahaksi niin sitten soitto terveyskeskukseen tms, mutta mä en ole koskaan käynyt, on parantuneet itsekseen.

Alkuperäinen kirjoittaja zxc:
Alkuperäinen kirjoittaja Ottis:

Mulla niitä on silloin tällöin kyllä ihan tuolla alapään limakalvoilla, joten ei varmaankaan ole kysymys sisäänpäin kasvaneesta karvasta.

Mutta tosiaan jos ärtyy pahaksi niin sitten soitto terveyskeskukseen tms, mutta mä en ole koskaan käynyt, on parantuneet itsekseen.

Tarkoitin, että AINA ei ole kysymys sisäänpäin kasvaneesta karvasta.

Huomasin eilen paiseen toisessa häpyhuulessa. Yöllä oli kivulias ja aamulla koko häpyhuuli ihan turvonnut. Menin sit heti päivystykseen ja sain vahvat antibiootit ja fucidin-voidetta. Nyt päivän mittaan kipu vaan menny pahemmaks ja tuntuu että toinen puoli alapäästä turvonnut entisestään. Miten ihmeessä saan tätä kipuu lievitettyy ja pitäskö mennä uudestaan päivystykseen??? HELP! :´(

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
Huomasin eilen paiseen toisessa häpyhuulessa. Yöllä oli kivulias ja aamulla koko häpyhuuli ihan turvonnut. Menin sit heti päivystykseen ja sain vahvat antibiootit ja fucidin-voidetta. Nyt päivän mittaan kipu vaan menny pahemmaks ja tuntuu että toinen puoli alapäästä turvonnut entisestään. Miten ihmeessä saan tätä kipuu lievitettyy ja pitäskö mennä uudestaan päivystykseen??? HELP! :´(

Syö tulehduskipulääkettä. Ab:t lähtee helpottaan vuorokauden sisään.

Voi jestas tän kanssa. Eilen tosiaan kävin uudestaan päivystyksessä kun tilanne vaan menny pahemmaks. koittivat puhkoa, mutta ei puhjennut kun oli kuulemma liian kova (ei tarpeeks kypsä puhkeamaan). Sanottiin vaan, että syö niitä antibiootteja. Nyt kolmas päivä menossa eikä mitään vaikututusta noilla lääkkeillä. alapää vaan entistä kipeempi eilísestä puhkasuyrityksestä. Sain jopa puudutusainetta, mutta ei toimi. Tulehduskipulääkkeitä en viitti enää syödä, kun eilen ei pysyny mikään, ees antibiootit sisällä niin suuren lääkeannoksen takia. Ja järkyttävän huono olo. Huhuh kauankohan tätä kestää..kokemuksia???

no mulla oli ekaks ihan tavallinen karvatupentulehdus, joita nyt tulee kaikille esim, ajelun tai hikoilun/hankauksen seurauksena.. sit se jotenkin ärty ja nyt ihan helvetinmoinen paise. ei oo kivaa :`(

Bartoliniitti (häpyhuulen rauhasen tulehdus)

Lääkärikirja Duodecim
8.10.2009
Aila Tiitinen, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri
Oireet
Taudin toteaminen
Milloin lääkäriin
Ehkäisy
Bartholinin rauhaset sijaitsevat osittain isojen häpyhuulten takana emättimen suuaukon vieressä lantionpohjan sisällä. Rauhanen on parillinen ja noin senttimetrin kokoinen ja sen kahden senttimetrin mittainen tiehyt avautuu pienten häpyhuulten takaosan sisäpinnalle. Joskus rauhanen voi tulehtua.

Oireet

Lievässä tulehduksessa tiehyestä tuleva märkäerite on ainoa oire. Vaikeammassa tulehduksessa tiehyeen tukkeuduttua rauhaseen syntyy paise, joka on kivulias ja vaikeuttaa istumista ja kävelemistä. Yleisoireena voi olla kuumetta.

Kysta-rakkula muodostuu tavallisesti tulehduksen jälkitilana ja on monesti oireetoon. Kasvaessaan kysta voi aiheuttaa yhdyntäkipuja. Se voi myös tulehtua uudelleen ja muodostaa paiseen.

Taudin toteaminen

Normaalisti Bartholinin rauhanen ei ole tunnusteltavissa. Bartholinin rauhasen tulehdus on helppo todeta tavallisen gynekologisen tutkimuksen yhteydessä. Emättimen suulla, ison häpyhuulen alla on arka, punoittava ja kuumottava paise. Tulehdus on tavallisesti bakteerien aiheuttama sekainfektio. Tippurin ja klamydian mahdollisuus on muistettava.

Milloin lääkäriin

Jos häpyhuuleen on kehittynyt kipeä paise, se puhkaistaan päivystyksenä. Antibioottilääkitys liitetään mukaan jatkohoidoksi, jos paise on kookas tai potilaalla on kuumetta. Jos tulehduksen jälkeen häpyhuuleen jää haittaava kysta, se poistetaan leikkauksessa. Joskus kystan voi tyhjentää neulalla, mikäli se aiheuttaa vaivoja kokonsa puolesta.

Ehkäisy

Bartoliniittiin ei tunneta omin toimin toteutettua ehkäisyä. Jos rauhastulehduksia esiintyy toistuvasti, voidaan harkita Bartholinin rauhasten poistoa leikkauksella, mikä ehkäisee uusintatulehduksia.

Ei oo mielestäni mikään leukailun asia...tuskin kukaan noita vapaaehtoisesti intiimialueilleen haluaa...Helosan voide on myös erittäin hyvää!!On paksuu, aika kammon hajuista tököttiä, mutta toimii hyvin kaikkiin pikku haavoihin..

Minulla on nuo bartholinit tulehtuneet, toinen on puhkaistu, toinen puhkesi ajoissa ennen kananmunaksi paisumista itsekseen. Olen ennaltaehkäissyt ja hoitanut niitä nyt kuten hiivaakin, maitohappobakteerituotteilla, merisuolakylvyillä yms.

Ei oo mulla toi bartholinin rauhanen. Gyne sano, että bartholin rauhanen on siellä syvällä. Mulla patti ulommassa häpyhuulessa. Täytyypä kokeilla sitä helosania tai ihan mitä vaan mikä rauhottas tilannetta ees vähän..