Matikka apua taas, kiitos! 5.luokka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
1.Viisi joukuetta pelaa turnauksessa kaksi kertaa jokaista joukuetta vastaan. Kuinka monta peliä on yhteensä?
Itse sain 40 mutta olisi kivaa jos joku osaisi tehdä lausekkeen

2. Minkä kahden peräkkäisen luvun summa on 397?

Ps. joo, ei sitten tarvii päivitellä, että miten olet päässyt peruskoulusta ja sitä rataa, kiitos

eka 2 x (eka pelaa 4 vastaan, toka pelaa 3 muuta vastaan kolmas pelaa lisäksi 2 muuta vastaan ja neljäs vielä yhtä muuta vastaan). Tulisko 2 x (4+3+2+1) = 20 peliä ?

Viisi joukkuetta, joten yhdellä täydellä kierroksella tulee neljä ottelua (itseään vastaan ei pelata), joten kahdella kierroksella 8. Toiseen miettii antoi jo vastauksen.

[QUOTE="minä";24698340]Ei ole 40.

Oletetaan, että joukkueet on A B C D ja E

A+B, A+C, A+D, A+E
B+C, B+D, B+E
C+D, C+E
D+E

ja tuolloin kaikki on pelanneet kerran. Tuo kerrotaan sitten kahdella.[/QUOTE]

Viisi joukuetta pelaa turnauksessa _kaksi kertaa jokaista_ joukuetta vastaan.

[QUOTE="vieras";24698383]Sillä aikaa kun joukkue a pelaa joukkuetta b vastaan, niin ketä vastaan se b pelaa?[/QUOTE]

Juu sori... Oikea vastaus taitaa tosiaan olla tuo 20. Täähän oli vaikee :D

[QUOTE="...";24698353]Viisi joukuetta pelaa turnauksessa _kaksi kertaa jokaista_ joukuetta vastaan.[/QUOTE]

Niin pelaa. Eli kun tuossa minun esimerkissä on kaikki pelit ekalta kierrokselta (yhteensä 10) ja se kerrotaan kahdella, niin vastaus on 20 peliä. Mutta en jaksa vängätä tästä asiasta yhtään enempää :D Miusta ei selvästi tulis opettajaa... :D