Matkakuluvähennys, hakea vai ei? (äitiyspäiväraha asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Kas siinä pulma.

Tilanne on siis se että palasin viime vuonna syyskuusta töihin (olin hoitovapaalla). Nyt pitäisi ilmoittaa matkakulut jos haluaa ne verovähennyksiin.

Noh.. olen jäämässä äitiyslomalle 19.6 ja aion hakea päivärahaa viimeisen 6kk mukaan, eli 18.12-19.6. Vaihdoin työmaata 28.12 jonka jälkeen mulle ei siis ole tullut enään matkakuluja, eikä mun tarvitse niitä hakiessa myöskään ilmoittaa. Pitäisköhän siis jättää varoiks toi 18.12---> tulevat matkakulut ilmoittamatta verottajalle jotta eivät pääse sitten mutisemaan pävärahaa hakiessa että olen ottanut siihen sen verovähennyksen, vaikka kyse ei olekaan kuin parista päivästä??

Ymmärsikö nyt yksikään mitä mä ajan takaa? On niin vaikea selittää.

mutta kaikki raha on kotiinpäin8) mutta jos ymmärsin oikein niin kyse on siis muutamasta eurosta joten itse varmaan jättäisin hakmetta jos mahdollista että tulee ongelmia näiden jo muutenkin niin ihmisystävällisten virastojen kanssa...

Ymmärsin, kun olen itse ollut vähän samankaltaisessa tilanteessa. Yritin saada äitiyspäivärahan ilman matkakulujen huomioimista. Kelalta ilmoittivat, että koska matkakuluja on ollyt, ne huomiodaan, hainpa niitä verotuksessa vähennyksiksi tai en.

Sinulla tuo aika on niin lyhyt, jolloin matkakustannuksia on syntynyt, että sillä tuskin merkitystä on. Muttavoithan laskea päivärahasi ilman matkakustannuksia ja toisaalta ne huomioiden

Alkuperäinen kirjoittaja äö:
Ymmärsin, kun olen itse ollut vähän samankaltaisessa tilanteessa. Yritin saada äitiyspäivärahan ilman matkakulujen huomioimista. Kelalta ilmoittivat, että koska matkakuluja on ollyt, ne huomiodaan, hainpa niitä verotuksessa vähennyksiksi tai en.

Sinulla tuo aika on niin lyhyt, jolloin matkakustannuksia on syntynyt, että sillä tuskin merkitystä on. Muttavoithan laskea päivärahasi ilman matkakustannuksia ja toisaalta ne huomioiden

Kuinka pitkä matka sulla oli? Kun on mulla nytkin matkaa (tosin paljon vähemmän) ja en aio niitä vähennyksiin ottaa, joten uskoin ja toivoin ettei kelakaan (tai mun tapauksessa sairauskassa) niitä vaadi ilmoittamaan, mut hitto jos tarvii sittenkin ilmoittaa? Jos sanon että kuljen kimppakyydillä? Meniskö läpi?

Älä hae noita matkoja, omavastuu on jo 500e ja jos ne ottaa ne päivärahaa laskiessa niin ne ottaa ne koknaismääräisenä ja niille ei auta selitykset. Et palautuksia kumminkaan saa.

Alkuperäinen kirjoittaja Apsi Deisi:

Kuinka pitkä matka sulla oli? Kun on mulla nytkin matkaa (tosin paljon vähemmän) ja en aio niitä vähennyksiin ottaa, joten uskoin ja toivoin ettei kelakaan (tai mun tapauksessa sairauskassa) niitä vaadi ilmoittamaan, mut hitto jos tarvii sittenkin ilmoittaa? Jos sanon että kuljen kimppakyydillä? Meniskö läpi?

Tuo kelantäti kohtaista kuinka ne ne katsoo. Ellet hae vähennyksiä ei niitä myös huomioda.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä hae noita matkoja, omavastuu on jo 500e ja jos ne ottaa ne päivärahaa laskiessa niin ne ottaa ne koknaismääräisenä ja niille ei auta selitykset. Et palautuksia kumminkaan saa.

Saisin viimevuoden 4kk ajalta 150? palautuksia jos hakisin ne matkakuluvähennykset. (ja se omastuu on 600? nykyään, kuulemma) Joten raha se on sekin, mut pitää nyt vielä miettiä ja vaikka soittaa sairaskassaan ja kysyä.

Minulla on matkaa 60 kilometriä suuntaansa. Siinä hakemuksessahan on kohta, johon tulee merkitä työmatka ja sen synnyttämät kulut. Jos asuinpaikka ja työpaikka ovat eri kunnissa, niin jotainhan siihen on merkittävä. Edellisen lapsen kohdalla laitoin kulut seutulipun (100 e/kk) mukaan. Kyllä uskoisin tuon kimppakyydinkin menevän läpi. Ja totta: riippuu aina Kelan etuisuuskäsittelijästä ja myös asuinpaikasta, mitä sieltä vastaukseksi mihinkin asiaan saa. Mitään yhteneväisiä kriteerejä siellä ei tunnu olevan minkään asian suhteen.

Minulla on matkaa 60 kilometriä suuntaansa. Siinä hakemuksessahan on kohta, johon tulee merkitä työmatka ja sen synnyttämät kulut. Jos asuinpaikka ja työpaikka ovat eri kunnissa, niin jotainhan siihen on merkittävä. Edellisen lapsen kohdalla laitoin kulut seutulipun (100 e/kk) mukaan. Kyllä uskoisin tuon kimppakyydinkin menevän läpi. Ja totta: riippuu aina Kelan etuisuuskäsittelijästä ja myös asuinpaikasta, mitä sieltä vastaukseksi mihinkin asiaan saa. Mitään yhteneväisiä kriteerejä siellä ei tunnu olevan minkään asian suhteen.

Juu mun työpaikka on kanssa eri kunnassa, matkaa on 20km. Laskin että tulee edullisemmaksi olla ottamatta niistä vähennyksiä, Päivärahaa saisin kuitenkin sen 10kk aikana enemmän kuin esim. veronpalautusta noista. Pitää ottaa selvää mitä täällä seutulippu maksais jos ilmoittais sitten kanssa sen, jos jotain on pakko ilmoittaa.

Yhteistyössä