Matkalle rv 28, onko kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lomalle?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lomalle?

Vieras
Odottelen täällä esikoistani ja olemme kuukauden päästä lähdössä viikon matkalle Espanjaan. Silloin minulla on menossa rv 28. Mahani on nyt jo tosi iso ja mietinkin täällä, että onko jotain riskiä lähteä lennolle ja ulkomaille noilla viikoilla. Kun varasimme matkaa lääkäri sanoi, että kyllä noilla viikoilla voi hyvin vielä matkustaa.... Mulla on ollut harjoitussupistuksia, mutta ne eivät lääkärin mukaan minun tapauksessani ainakaan vielä ole tehneet mitään muutoksia kohdunkaulassa. Itseäni hieman epäilyttää lähtö ja pelottaakin, mutta kaikki on maksettu ja lomat anottu. Haluaisin kuulla matkakokemuksia noilla viikoilla muilta, joilla on ollut jo iso maha. Pystyykö matkasta nauttimaan? Vinkkejä? Kiitoksia jo etekäteen!

Heips, olin itse suunnilleen samoilla viikoilla (työ)matkalla Barcelonassa. Mun masu ei ollut erityisen iso, mutta siis jo toki selvästi näkyvissä tuolloin. Kaikki muu meni loistavasti, mutta paluulento oli pahasti myöhässä - ja muutenkin yöaikaan, ja se otti jonkun verran voimille. Jalat turposivat palvikinkun näköisiksi ja viimeiset pari tuntia oli tuskaa istuskella ahtaalla penkillä. Luulen että lentosukat olisivat auttaneet tässä asiassa. Onneksi mun mies oli mukana kun jäätin kokousten jälkeen pariksi päiväksi viettämään lomaa, joten hän hoiti raskaan laukun kantamisen lentokentällä. Espanjassa oli ihania vauvanvaatteita, niitä tulikin hankittua vaikka kuinka ja paljon. Ruoka ei ollut mikään ongelma - tosin taidan suhtautua muutenkin keskiverto-odottajaa löysemmin kaikkiin ruokasuosituksiin. Mutta siis, söin ja join kaikkea mitä tarjolla oli ja hyvin meni. Eli senkun lähdet matkaan, pistä vaan miehesi kantamaan ne raskaimmat ostoskassit :)

Kävin noilla viikoilla syksyllä Italiassa välilennon kera ja kaikki meni ihan ok. Kyllä matkasta nautti, erityisesti ulkona syömisestä :), mutta lähdin kyllä tavoistani poiketen enemmän katselemaan kuin kiertelemään, jätin suosiolla pitkät maratonikävelyt vähemmälle ja kiertelin kaupoissa ja toreilla lyhyitä matkoja. Ota päälle oikein rentoja ja löysiä vaatteita ja parit hyvät kengät. Koneessa matkustin tunikan ja jumppahousujeni kanssa :). Kannattaa myös pyytää heti alkuun koneessa paljon vettä, kun tarjoilukärryt kulkevat ohi vasta kun on jo hurja jano ja turvotus jaloissa. Tukisukat auttavat myös. Ruoka ei minullekaan ollut ongelma, valitsin pääasiassa varmasti kypsiä ruokia (lähinnä pastaa).

Muistelen, että ainakin Finnair vaatii 28.rv:n jälkeen todistuksen raskauden normaliudesta, joten kannattaa varmistaa lentoyhtiöltä, haluavatko he todistuksen. Finnairin todistuslomake löytyi muistaakseni verkosta.

olen lentänyt 7. raskauskuukauden loppuun, raskauteni oli ongelmaton, eikä ongelmia tullut. matkalaukkua en kantanut, mies oli mukana ;), mutta muuten kyllä normaaleja käsimatkatavaroita. kuvittelisin olevan rankkaa, jos lennot myöhässä, pitkiä tai yöaikaan (väsyksissä).
ihan alkuraskaudessa 4.-7. viikoilla oli muuten paljon raskaampaa (2. raskaus), olin väsynyt ja hiukan pahoinvoivakin.
kysy ihmeessä lääkäriltä "lupaa", vaikka "varmuudenvuoksi kirjallinen todistuskin!

Mitään syytä ei ole olla matkaamatta, ellei sinulla ole suuria vaikeuksia istua pitempää aikaa paikallaan, tai mikäli yksinkertaisesti itse pelkäät lapsen syntyvän etuajassa. Osaat varmaan itse päätellä ensimmäisessä tapauksessa kykysi lähteä ja toisessa tapauksessa ei kannata mennä jos kovin pelottaa. Tietysti reippailu tulee olemaan ulkomailla samanlaista kuin täällä kotona joten se huomioon ottaen... Tämä on kaikille ihan yhtä henkilökohtainen juttu kuin raskauskin, joten kukaan ei voi sanoa puolestasi. Toisilla raskaus sujuu ilman mutkia matkassa ja toisilla ei.

Mä olin rv 30 viikon Espanjassa ja hyvin meni, vaikka olinkin jo hiukan auennut ja kohdunkaula pehmentynyt. Kävely oli välillä rankkaa, mutta lomallahan on aikaa istuskella. Lennot sujui hyvin. Inhottavinta oli se, että kaikesta huolimatta pelkäsin vauvan syntyvän matkalla vaikka mitään konkreettista huolta ei ollutkaan...Mutta silti jännitin aika lailla. Lähtisin kyllä uudestaankin!

Itse en lähtisi, ei olisi tullut mieleenkään. Mutta jos vointi on hyvä miksei pystyisi matkasta nauttimaan. Samat "rajoitukset" ja krempat sitä olisi kotosuomessakin, lomalla ehkä vain ottaa rennommin ja voi olla mukavampaakin kuin kotosuomessa.

Mutta käsittääkseni tarvitset lääkärintodistuksen noilla rv:koilla matkustaessa, ainakin finskillä. Eli lääkärintodistus siitä , että "kaikki on hyvin ja olet matkustuskuntoinen". Ainakin joskus näin oli. Mutta itse en lähtisi. Mutta mukavaa matkaa sinulle :)

Itse olin viikolla 30 pari päivää Tukholmassa ja täytyy sanoa, että tuo oli kyllä aivan viimeinen aika lähteä minnekään. Mulla alkoivat juuri tuolloin ennakoivat supistukset (joista en ollut juurikaan kärsinyt aikaisemmin) ja koko aika meni käytännössä istuen tai seisten seiniä vasten. Huh. Jos on aikaa ottaa rennosti niin voi hyvin lähteä, mutta jos on tiedossa tiukkoja aikatauluja niin miettisin hetken...

Olin vuosi sitten Thaimaassa RV 23-26. Maha oli tosi iso jo. Olimme yrittäneet etukäteen varata Finnairin lennolta tilavampaa, eturivin paikkaa, mutta jouduinkin sellaiseeen koloon istumaan, missä edes penkin selkänojaa ei saanut laskettua taaksepäin. Lisäksi koneemme rikkoutui ja olimme vuorokauden Intiassa. Lennot olivat toisin sanoen yhtä helvettiä, kiitos kotimaisen lentoyhtiön, mutta itse oleskelu Thaimaassa meni ongelmitta. Rennosti kun sai vain ottaa, ei edes kuumuus haitannut. Päin vastoin, kotimaan talvessa vaivannut ihon kuivuus ja kovat liitoskivutkin häipyivät etelän lämmössä.

Kiitoksia vaan kaikille kokemusten jakamisesta. Kovasti mieli tekisi lähteä, mutta pelkään, että jos jotain sattuu kadun loppuelämäni. Toisaalta eihän raskaus ole sairaus ja voihan sitä täälläkin sattua...Joka tapauksessa aion vielä käydä viikko ennen lähtöä omalla gynellä varmistamassa kaiken olevan kunnossa. Jos jollain on vielä kokemuksia ja vinkkejä, niin luen niitä mielellään. Meillä on Finnairin suora lento, joten ei ole tiedossa pitkiä vaihtoja lentokentällä. Espanjan päässä ajoa on vielä lennon päälle n. 180 km, mutta siinähän voi ajalla omaa tahtia ja pysähtyä välillä lounaalle jne... Jotenkin sitä ennen raskautta ajatteli, että raskaana on vaan varmaan ihanaa ja voi tehdä samoja asioita kun ennenkin, mutta on tää vaan aikamoista epävarmuuden aikaa.

Mäkin olen lähdössä parin päivän reissuun, tosin keskieurooppaan ja lento on lyhyt. Ajattelin varustautua tukisukin ja juoda paljon, ja kun lähtöportille menee tosi ajoissa, voi tod. näk vaikuttaa istumapaikaan. Käytävältä on helpompi hypätä vessaan :) Kaikki menee niin kuin on mennäkseen, älä murehdi liikaa.
Mieltä voi rauhoittaa ottamalla etukäteen selville tietoja alueen parhaimmista sairaaloista ja huolehtimalla että vakuutukset on kunnossa. Espanja on niin suomalais-turistien kyllästämä maa, että varmaan jostain suomi-espanja-fanien sivuilta voit kysellä kohteesi lähellä olevia laadukkaita lääkäripalveluja.

Itse olin matkalla Etelä-Euroopassa rv 27 ja meni hienosti, ei mitään muuta vaivaa kuin että ajoittain stressasin vähän tuhan paljon syömisistä, tyyliin "mistä voi tietää onko tää pastöroitu"? Tukisukat on lentokoneessa ja automatkoilla hyvät, kannattaa hankkia. Rv 28 alkaen tarvitaan lääkärintodistus (jonka voi hakea jo rv 27) että raskaus on sujunut normaalisti.
Kirjoitat että "Kovasti mieli tekisi lähteä, mutta pelkään, että jos jotain sattuu kadun loppuelämäni. " Minkälaisia asioita arvelet siellä sattuvan? Tietty ei olisi kiva synnyttää ulkomailla, mutta en usko ulkomaanmatkan varsinaisesti aiheuttavan mitään erityisiä vaaroja, joita ei kotimaassakin olisi. Ellein nyt sitten matkusta johonkin sota-alueelle tms...

Mekin suunnitellaan matkaa Espanjaan kun mulla olisi rv 28-29. Saa nyt nähdä toteutuuko matka vai jääkö ihan haaveilu puolelle! Mutta olipa hyvä tietää tuosta lento-lupa-lapusta.
Kyllä raskaana ollessa voi ihan hyvin matkustaa. Juuri tultiin Kanarialta. (rv 21) ja kaikki meni hienosti. Kaikki liitoskivut olivat poissa matkan ajan ja samoin kuin joku toinenkin mainitsi niin kuivia käsiä ei tarvinnut rasvata kertaakaan! Ruoan kanssa kannattaa olla ehkä tarkempi.. ettei saa mitään kivaa pöpöä tuliaisiksi. Ja vettä kannattaa muistaa juoda runsaasti!
Viime raskaudessa oltiin mökillä (siis ihan koti Suomessa) metsän keskellä vielä viikkoa ennen laskettua aikaa. Ison mahan kanssa ei ollut edes mielestäni kamalaa matkustaa autolla, tosin matkat olivat pari tuntia suunta. Kotona ehdin olla muutaman päivän ennen kuin lähdin synnyttämään. Mulla suunniteltu käynnistys joten osasin tulla ajoissa kotiin. Nyt en kyllä enää uskaltaisi lähteä niin korpeen samoilla viikoilla. Sen verran nopeasti meni synnytys. Ei oltaisi ehditty sairaalaan edes vaikka oltaisiin kotoa lähdetty, onneksi olin jo paikan päällä valmiiksi.
Ja kävin muuten junalla (6h suunta) esikoisen kanssa sukuloimassa kuukautta ennen h-hetkeä.. sekin matka meni ihan kivasti, vaikka maha oli kyllä tosi iso.
Hui, olinpas uhkarohkea viime kerralla! Nyt rauhoitun kotiin viimeisiksi viikoiksi. Varmuuden vuoksi... Mutta siis jos raskaus on normaali ja kaikki hyvin niin ihan hyvin voi matkustella raskaanakin. Vaikkapa sinne ulkomaille!

Hyvää matkaa!

Uusimmat

Yhteistyössä