matkasänky/vaunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukkuminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukkuminen

Vieras
Hei! Tässä yksi tyhmä kysymys ensikertalaiselta. Mitä hyötyä on matkasängystä, eikö vauva voi nukkua tilapäisesti myös vaunuissa? Ja voisiko vauva nukkua aluksi muutenkin vaunuissa jos ei ole ehditty ostaa sänkyä?

Kun vauva on isompi, matkasänky tulee tarpeelliseksi. Meillä ainakin kävi yksinkertaisesti mahdottomaksi yrittää nukuttaa vaunuihin. Kääntyilee unissaan kovasti ja hermostui kun vaunuissa ei ollutkaan oikein tilaa ""peuhata"". Nousee myös istumaan vaunuissa ja siinä voisi olla vaaratilannetta kerrakseen jos vanhemmat ei olekaan hereillä.
Ei matkasänky mitenkään pakollinen ole, jotkut ottavat kyläreissulla vauvan vanhempien väliin nukkumaan ja alussa minä kyhäilin suurista nojatuoleista sänkyjä. Sitten kun lapsi alkaa toden teolla liikkumaan, matkasänky on turvallisin.
Toki alussa vaunut kelpaavat nukkumispaikaksi, ainakin meillä niitä käytettiin mummolareissuilla sänkynä. Jos tarkoitit että voiko vauva heti kotiin tultuaan nukkua vaunuissa, niin miksei, mutta saathan sänkyn äitiyspakkauksen laatikostakin jos pakkauksen olet hankkinut.

Vauva mahtuu hienosti nukkumaan vaunun kopassa, mutta ainakin meillä koppa jäi pieneksi n. vuoden iän paikkeilla. Silloin hommasimme matkasängyn jolloin mummolareissuilla, hotelleissa ym. oli nukkumapaikka helppo järjestää. Voihan sitä tietty viereensäkin lapsen ottaa, mutta meillä matkasänky takasi vanhemmillekin unen, lapsi on niin kova pyörimään ja potkimaan.

Minä olen ajatellut niin, että vauva saa nukkua aluksi vaunussa, jos yleensä suostuu nukkumaan muualla kuin vieressä. Jos oppii nukkumaan siellä vaunuissa yönsä, ostetaan matkasänky ainoaksi pinnasängyksi. Siinä hän saisi nukkua myös kotona. Sitten on tuttu sänky mukana myös reissussa, joten on vähän toivoa, että pienen saa hyvin rauhoittumaan myös reissun ensimmäisenä yönä.

Yhteistyössä