Maustetut kivennäisvedet vaaraksi hampaille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolehtikaa leegoistanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolehtikaa leegoistanne

Vieras
...kävin tänään hammaslääkärissä ja hammaslääkäri kertoi, että maustetut kivennäisvedet (varsinkin sitruuna) on yhtä pahaksi hampaille kuin esim. cokis. Jotenkin en ole osannut asiaa noin ajatella ja esim. koko raskausajan join Novelle Citrusta pelkästään en juuri muuta juonutkaan! --> varmaan hammaseroosio on pitkällä jäytämässä niin ettei ole vanhana kuin nysät jäljellä. Muutenkin kun nuoruudessa ei hammaslankaa pidetty normaalina käyttää, niin hammasvälit on täynnä paikkoja.
Niin, maustamattomat kivennäisvedet on hampaiden psta ok käyttää.

Höpö höpö. Riippuu täysin vedestä. Olen itse mitannut labrassa esim. BonAqua Vadelman pH:n, joka oli yli 6 eli lähes neutraali. En sitten tiedä mitä ne ovat ne happamat kivennäisvedet, tosin itse en koskaan osta niitä sitrusmakuja. Kannattaa katsoa niistä etiketeistä lukeeko niissä esim. sitruunahappo.

Minä kivennäisveden suurkuluttaja kysyin asiaa suuhygienistiltä ja hän sanoi että kivennäisveden juonti syönnin yhteydesä ei ole haitaksi, mutta jos sitä "lipittää" janojuomana niin kyllä se happo vaan hampaita syö..ehkei nyt ihan samalla mitalla kuin sokerilimsat mutta kuitenkin! :p

Alkuperäinen kirjoittaja SaNi-81:
no eikös ne kaikki hiilihapotetut vjuomat oo pahaks? oli maustettu tai ei... :)

Ei. Se riippuu täysin pH:sta. Elintarvikkeiden joukosta löytyy myös paljon muitakin happamia ruokia, mehu, marjat, hedelmät, etikkasäilykkeet. Kaikista huonoin yhdistelmä on esim. näkkäri ja suolakurkku-> hapan ja kova.

Yhteistyössä