Me ei edes harkittu pph:ta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Mun mies on ollut pienenä parilla eri pph:lla hoidossa, ja vähän aikaa päiväkodissa, ja hänellä on ollut niin kamalat kokemukset pph:sta että me valittiin automaattisesti päiväkoti kun poika tarvitsi hoitoa 2 v. Perhepäivähoitajalla kun ei ole mitään aikuiskontrollia, ja mieheni kertomusten mukaan meno voi olla melko.. natsimeininkiä, niin ei uskallettu laittaa poikaa sellaiseen. Eri asia jos tunnettaisiin joku pph, niin että tutulle olisi vienyt.

Pojalla sujui loistavasti tuo 9 kk mitä oli pienten puolella päiväkodissa: omahoitaja, mukavia leluja ja leikki- ja lauluhetkiä, iso piha jne. Ja nyt kun siirtyi isojen ryhmään niin samat tutut kaverit siirtyy mukana ja on vieläkin isompi piha, samoja tätejä näkee, ja kavereita on mukavasti.

Mutta korostan, että tämä on vain meidän kokemus. Jos olis ollut mahdollisuus, olis poika saanut olla kotona, mutta päiväkoti on ollut erinomainen vaihtoehto kun kotonaolo ei ollut mahdollsita. Kun mun äitiysloma alkaa, otan pojan kotiin joulukuussa. Pitää vain jotain harrastuksia keksiä, että näkee lapsia, muskari luultavimmin :)

Ei mekään.

Syynä mm. se, että mun eka pph jätti minut yksin partsille vaunuihin nukkumaan = itkemään kun lähti kauppaan...ja teki sitä usein. Mun kolmas pph oli itse ihan kiva, mutta sen mies toikkaroi kotona humalassa pitkin päivää.

Eli pienoinen luottamuspula, mm. noiden syiden takia.

joutui pph.lle,eipä saaneet päiväkotipaikkaa.Ei siis ollut vaihtoehtoja mihin viedä.Jäinkin sitten aika pian pois töistä ja kotiin ja hoidin itse.Pph.lla oli sen verran huonotasoinen hoito.

Juu ei mekään. Mulla myös huonoja kokemuksia lapsuudesta. Onneksi myös äiti huomasi sen pph:n vittumaisuuden jossain vaiheessa ja pääsin muualle hoitoon. Vaan traumat se jätti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta nykyään varmaan katsotaan tarkemmin tuokin, kuka saa olla perhepäivähoitajana.

:laugh: joo niin varmaan! Siis varmasti on hyviä hoitajia, mutta sit on myös näitä jotka mm jättää lpaset kaupan eteen valjaissa kiinni lyhtytolppaan NIINKUIN KOIRAT! Itse olen nähnyt ja sen jälkeen oli aika varmaa et meidän lapset menee päiväkotiin...

Joo voi se olla että niitä pph nykyään jotenkin paremmin valvotaan, toivottavasti!

Miehellä oli sellanen pph, joka piti pottaa keskellä lattiaa ja kaikkien oli siinä samalla potalla käytävä vuorotellen toisten tuijotellessa (ei nyt mikään maailman kamalin asia mutta on aiheuttanut vessailutrauman hänelle), oli tiukan uskonnollinen ja huomautteli ei-uskovaisen isän lapselle tämän pakanuudesta, ja vei lapsia joka viikko johonkin lahkon kokouksiin :ashamed:

Meidän kuopus menee aikanaan päiväkotiin, syynä on juurikin huonot kokemukset perhepäivähoitajista ja itsehän näen/kuulen päivittäin pphden 'ammattitaidon' tällä kylällä.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
ei mekään. en voisi luottaa yhteen täysin vieraaseen ihmiseen, päiväkodissa on sentään joku kontrolli...

Tiiän päiväkodin jossa lapsille huudetaan yms ja sinne en ikinä antas. Ei se oo välttis vastaus että monta aikusta.

Mä mietin pitkään ja suoraan sanottuna pelkäsin etukäteen, et mimmonen tuo sitten on, joka meille annettaisiin. Ja päätin, et jos tippaakaan epäilyttää, en sinne vie, vaan ennemmin sitten vaikka pidän kotona, jos en muuta paikkaa enää saa. Mäkin olen lapsena ollu parilla ei niin kivalla pph:lla... Ei mitään traumaattista, mut esim. toisen luona ei tehty mitään. Menin sinne aamulla ja hoitaja antoi mulle läjän Noita Nokinenä kasetteja, et kuuntele noita. Ei käyty pihalla koko päivänä ja kun sen oma lapsi tuli koulusta, tunsin olevani täysin ylimääräinen. "Ai otattasiks säkin ruokaa." Mut enpä siellä kauaa sit ollukaan. Äiti onneksi vaihtoi mut toiseen paikkaan. :)

Mutta turhaan pelkäsin tuota tytön hoitoon menoa. :) Just alalleen sopiva tätsy saatiin. Tyttö selkeästi tykkää siitä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
ei mekään. en voisi luottaa yhteen täysin vieraaseen ihmiseen, päiväkodissa on sentään joku kontrolli...

Tiiän päiväkodin jossa lapsille huudetaan yms ja sinne en ikinä antas. Ei se oo välttis vastaus että monta aikusta.

Onhan niitä varmaan huonoja päiväkotejakin, olihan siitä yhdestäkin teippauspaikasta juttua lööpeissä, mutta varmaan kuitenkin pienempi todennäköisyys. Onneksi lapsi on ollut puhuva päiväkotiin laitettaessa, niin voi aina kysellä miten siellä hommat sujuu :)

Mulla on itelläni kokemusta sekä hyvästä että huonosta pph:sta, huonossa oli hoitajalla itellää muutaman vuoden vanhemmat kaksostytöt jotka sai käytännössä tehä mitä vaan joten olin sitten niiden kiusankohteena koko ajan, jos oli ruokaa jota et suostunut syömää niin hoitaja seisotti nurkassa niin kauan et söit ja ei sitä ruokaa lämmitelty uudestaan tms. siinä se seiso pöydällä sen ajan mitä nurkassa seisoit (tän takia en vieläkää voi syödä sieniä.. ), mut sit taas tää kiva kokemus oli sellanen et tappelun kanssa sai äiti hakea pois, hoitaja oli ihan mahtava ja sen kanssa touhuttiin päivät pitkätykset ulkona, askarreltiin, laulettiin jne.. :)

Meillä oli myös vanhassa kämpässä naapurina pph ja hää oli ainakin tosi mukava tapaus ja mitä seurailin sitä päivisin niin oikein hienosti niillä homma toimi.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta nykyään varmaan katsotaan tarkemmin tuokin, kuka saa olla perhepäivähoitajana.

:laugh: joo niin varmaan! Siis varmasti on hyviä hoitajia, mutta sit on myös näitä jotka mm jättää lpaset kaupan eteen valjaissa kiinni lyhtytolppaan NIINKUIN KOIRAT! Itse olen nähnyt ja sen jälkeen oli aika varmaa et meidän lapset menee päiväkotiin...

No tottakai näitäkin on, mutta työt loppuu lyhyeen jos joku vaivautuu asiasta eteenpäin ilmoittamaan.

Meillä taas tytön pph on ihan aarre :heart: Toivottavasti saadaan joskus muutaman vuoden kuluttua paikka sieltä sitten molemmille lapsille, en haluaisi missään nimessä viedä päiväkotiin lapsiani, jos ne olisivat pienempiä niin ehkä sitten, mutta 100 lapsen päiväkoti on jotenkin.. ahdistava ajatukseltaankin :/

Omani on ollut puolitoista vuotta ihanalla pph:lla, mutta nyt tuo jäi ikävä kyllä pitkälle sairauslomalle. Nyt on varahoitoina koettu sekä päiväkoti että toisia pph-paikkoja. Ei ainakaan vielä ole pahaa sanottavaa mistään. Päiväkodissakin viihtyi, mutta kyllä iso ryhmä on vielä meidän pojalle liian levoton paikka, vaikka aikuiset ja koko päiväkoti on siis todella mukava. Illat oli poika ihan todella väsynyt ja vapaa päivät meni toipuessa ja kiukutellessa. Eilen aloittanut yhdellä pph:lla, jota en entuudestaan tunne. Tutustumisessa ja näin ekoina päivinä vaikuttanut ihan mukavalta, mutta kyllähän se jännittää, että millainen sitten oikeasti on.

Ei mekään.

Tunnen pari pph:ta joille en lapsiani antaisi hoitoon. Lisäksi tiedän että kaikki aikuiset eivät luonnollisestikaan pidä kaikista lapsista, joten laskin että kolmesta hoitajasta vähintään yhden kanssa pojalla synkkaa kolme kertaa todennäköisemmin kuin yhden pph:n.

Pph:t saa niin huonoa palkkaa ja on niin huonot ehdot ja olot että kunnalliselle pph:lle tuskin minäkään lasta veisin. Yksityiselle voisin viedä jos vaikuttaisi osaavalta ja kunnolliselta ja jos lasten määrä ja iät olisivat sopivia. Isommalle lapselle taas päiväkoti voi olla ihan ok paikka kunhan päivät eivät veny liian pitkäksi ja pk sopiva. En veisi lastani kenenkään tuntemattoman hoitoon ennen kun osaisi puhua kunnolla, ilmaista itseään ja tunteitaan ja miten päivä on mennyt jne.

Alkuperäinen kirjoittaja aletheia:
Juu ei mekään. Mulla myös huonoja kokemuksia lapsuudesta. Onneksi myös äiti huomasi sen pph:n vittumaisuuden jossain vaiheessa ja pääsin muualle hoitoon. Vaan traumat se jätti.

Millaiset traumat jäi?