" Me emme opeta lapsesta materialistia emmekä osallistu kulutusjuhlaan "

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei tullut minustakaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eipä ole väliä onko materialistinen vai ei, kunhan on kasvatettu ja koulutettu hyvin: opetan lastani empaattiseksi, kohteliaaksi ja perus käytöstavat pitää olla :) joskus voi olla hyvin raha-asiat elämässä, tärkeintä on että rahan käyttö on hallinassa ja ei ole tuhlaileva elämäntyyli.

Outo ketju, ei voi muuta sanoa. Itse olen suht köyhästä perheestä, ihanasta sellaisesta ja arvot oli kyllä kohdillaan. Mutta INHOSIN sitä köyhyyttä ja se sai mut paiskimaan töitä, opiskelemaan kunnon ammatin ja saamaan sellaisen työpaikan, joka tuo mulle rahaa ja paljon. Ja nyt nautin niistä oman työni tuloksista ISOSSA talossa, jossa on niitä makkareita jopa enemmän kuin on lapsia. Kuvitella!

Opetan lapsilleni ennen kaikkea sitä, että on tärkeää kouluttautua ja saada itselleen sitä kautta hyvä elämä, sellainen, jossa ei tarvitse joka penniä venyttää tai itseään työn teolla rikkoa. Lahjoja ostetaan jouluna jokaiselle muutamia.

En koe, että joulu on meille kulutusjuhla sen kummemmin kuin muillekaan.

[QUOTE="vieras";27664148]Outo ketju, ei voi muuta sanoa. Itse olen suht köyhästä perheestä, ihanasta sellaisesta ja arvot oli kyllä kohdillaan. Mutta INHOSIN sitä köyhyyttä ja se sai mut paiskimaan töitä, opiskelemaan kunnon ammatin ja saamaan sellaisen työpaikan, joka tuo mulle rahaa ja paljon. Ja nyt nautin niistä oman työni tuloksista ISOSSA talossa, jossa on niitä makkareita jopa enemmän kuin on lapsia. Kuvitella!

Opetan lapsilleni ennen kaikkea sitä, että on tärkeää kouluttautua ja saada itselleen sitä kautta hyvä elämä, sellainen, jossa ei tarvitse joka penniä venyttää tai itseään työn teolla rikkoa. Lahjoja ostetaan jouluna jokaiselle muutamia.

En koe, että joulu on meille kulutusjuhla sen kummemmin kuin muillekaan.[/QUOTE]

ja onkohan kotisi velaton?

[QUOTE="vieras";27664148]Outo ketju, ei voi muuta sanoa. Itse olen suht köyhästä perheestä, ihanasta sellaisesta ja arvot oli kyllä kohdillaan. Mutta INHOSIN sitä köyhyyttä ja se sai mut paiskimaan töitä, opiskelemaan kunnon ammatin ja saamaan sellaisen työpaikan, joka tuo mulle rahaa ja paljon. Ja nyt nautin niistä oman työni tuloksista ISOSSA talossa, jossa on niitä makkareita jopa enemmän kuin on lapsia. Kuvitella!

En koe, että joulu on meille kulutusjuhla sen kummemmin kuin muillekaan.[/QUOTE]

Sinun arvosi ovat oudot. Opetat siis lapsillesikin, että hyvän elämän saa rahalla? Eli siirrät omaa arvoasi (joka on hyvinkin materialistinen) lapsiisi. Köyhäkin elämä voi olla onnellinen ja mielestäni lapselle on tärkeää opettaa ettei onnellisuus ole rahamäärästä kiinni. Toivottavasti joskus huomaat ettei raha ole kaikki kaikessa. Surullista tuollainen rahan palvominen :(

Itse en käsitä logiikkaa että lapsille kerrotaan joulupukin tuovan noin vaan sitä sun tätä krääsää ja vuoden parin kuluttua kerrotaan ettei joulupukkia (jonka sylissä lapsi on istunut) oikeasti ole olemassakaan, oikeasti nämä lelut yms. on äiti,isä, mummi, kummi,jne ostanut mutta nyt pitäis alkaa uskomaan jumalaan, jota kukaanei ole nähnyt mutta...
Kyllähän tuollasessa pyörityksekssä aikunenkin hetken haukkoisi henkeä.

Sinun arvosi ovat oudot. Opetat siis lapsillesikin, että hyvän elämän saa rahalla? Eli siirrät omaa arvoasi (joka on hyvinkin materialistinen) lapsiisi. Köyhäkin elämä voi olla onnellinen ja mielestäni lapselle on tärkeää opettaa ettei onnellisuus ole rahamäärästä kiinni. Toivottavasti joskus huomaat ettei raha ole kaikki kaikessa. Surullista tuollainen rahan palvominen :(

Missä niin sanoin? Eivät vanhempani opettaneet mulle, että onnellisuus on kiinni rahamäärästä, mulla oli erittäin onnellinen lapsuus ja rakastan vanhempiani yli kaiken. Mutta en vaan halunnut samanlaista elämää, halusin elämääni enemmän vapautta ja sitähän se raha tuo, vapautta. Voi matkustella, harrastaa, tehdä kaikkea ekstraa, mitä ilman rahaa ei voi.

Ja arvostan vanhempieni panosta meidän kasvatuksessa äärimmäisen paljon; vähistä rahoista huolimatta ovat panostaneet meihin lapsiin siten, että ollaan pystytty kouluttautumaan paremmin kuin he aikoinaan ja nyt voimme osaltamme antaa heille takaisin :)

[QUOTE="vieras";27664201]Itse en käsitä logiikkaa että lapsille kerrotaan joulupukin tuovan noin vaan sitä sun tätä krääsää ja vuoden parin kuluttua kerrotaan ettei joulupukkia (jonka sylissä lapsi on istunut) oikeasti ole olemassakaan, oikeasti nämä lelut yms. on äiti,isä, mummi, kummi,jne ostanut mutta nyt pitäis alkaa uskomaan jumalaan, jota kukaanei ole nähnyt mutta...
Kyllähän tuollasessa pyörityksekssä aikunenkin hetken haukkoisi henkeä.[/QUOTE]

:D :D :D

... Juu hiukka ohi aiheen mutta hauska.

[QUOTE="vieras";27664211]Missä niin sanoin? Eivät vanhempani opettaneet mulle, että onnellisuus on kiinni rahamäärästä, mulla oli erittäin onnellinen lapsuus ja rakastan vanhempiani yli kaiken. Mutta en vaan halunnut samanlaista elämää, halusin elämääni enemmän vapautta ja sitähän se raha tuo, vapautta. Voi matkustella, harrastaa, tehdä kaikkea ekstraa, mitä ilman rahaa ei voi.

Ja arvostan vanhempieni panosta meidän kasvatuksessa äärimmäisen paljon; vähistä rahoista huolimatta ovat panostaneet meihin lapsiin siten, että ollaan pystytty kouluttautumaan paremmin kuin he aikoinaan ja nyt voimme osaltamme antaa heille takaisin :)[/QUOTE]

Mutta tuot silti esiin sen, että omillesi opetat vaan sitä työntekoa jne. ettei vaan tulisi köyhä elämä. Kovat on paineet lapsellasi, jos vaikka selkä pettää jo kesken opiskeluiden eikä pystykään luomaan uraa vaan tippuu sinne ns. köyhien jatkoksi...

Joulupukkihan on vaan sellainen leikki, jota leikitään ympäri maailmaa, ei siitä muuta tarvi kertoa lapsillekaan. Osallistuu seitten kukin miten haluaa. Kaikkein ikävintä on niillä laosilla, jotka vanhempana eivät saaneetkaan enää paketteja samaan tapaan kuin lapsena. Siitä toipuminen voi olla hankalaa esim 10-vuotiaalle.
Joululevyjä ei juuri muulloin saa, kuin ennen joulua, esim itse ostin Jarkko Aholan levyn eikä todellakaan mennyt rahat hukkaan. Tässä yks esitys, jos joku ei tunne vielä tyyppiä:
http://www.youtube.com/watch?v=g8rxIuHSCX8

Mutta tuot silti esiin sen, että omillesi opetat vaan sitä työntekoa jne. ettei vaan tulisi köyhä elämä. Kovat on paineet lapsellasi, jos vaikka selkä pettää jo kesken opiskeluiden eikä pystykään luomaan uraa vaan tippuu sinne ns. köyhien jatkoksi...

No mun mielestä yksi tärkeimmistä asoista mitä lapsille voi opettaa on se, että elämässä kannattaa tehdä töitä! Ehdottomasti pitää kouluttautua ja hankkia sellainen ammatti, josta nauttii ja jolla pärjää elämässään.

Mitä ihmeen vikaa siinä on? Eihän kukaan voi tietää jos fysiikka tai psyyke pettää, mutta eihän se nyt oletusarvoisesti siihen asennoitua kannata! :D

[QUOTE="vieras";27664262]No mun mielestä yksi tärkeimmistä asoista mitä lapsille voi opettaa on se, että elämässä kannattaa tehdä töitä! Ehdottomasti pitää kouluttautua ja hankkia sellainen ammatti, josta nauttii ja jolla pärjää elämässään.

Mitä ihmeen vikaa siinä on? Eihän kukaan voi tietää jos fysiikka tai psyyke pettää, mutta eihän se nyt oletusarvoisesti siihen asennoitua kannata! :D[/QUOTE]

Lisään vielä, että sekin on yksi syy miksi halusin paremmat "eväät" itselleni; jos lapseni oikeasti sairastuukin eikä pärjää elämässään omillaan, niin voivat aina turvautua meihin myös taloudellisesti :)

En jaksa nyt lukea koko ketjua läpi, mutta otsikosta ja aiheesta tuli mieleen, että eihän se kulutusjuhlan kritisoiminen tarkoita, ettei lahjoja antais. Mulle se ainakin tarkoittaa sitä, että antaa vain muutaman, tarkoin harkitun tavaralahjan. Ja että lahja voi olla myös aineeton.

On jotenkin kaksinaismoralistista opettaa ettei raha oo tärkeää kun nimenomaan se tätä maapalloa pyörittää. Vaikka itse yritän pärjätä mahdollisimman pienellä rahalla niin joka perkeleen vuosi nousee sähkömaksut, verot, alvit, ruoka, ihan kaikki.
Valitettava tosiasia on että jos antsaitsee kohtalaisen hyvin, voi käyttää vapaa-aikansa miten haluaa eikä tarvi esim. tehdä keittiöremonttia koska sen voi teettää muilla. Ei tarvi korjata autoa itse kun senkin voi teettää muilla.

Itsellä ei ollut lapsena Leviksiä ja jostain moposta sai vain haaveilla. Itse ajattelin että lapsi saa kohtuudella myös merkkivaatteita - ja mopo hommataan heti kun innostusta aiheeseen löytyy.

Vasta nyt huomaan miten köyhästi me oikeasti elettiinkään lapsena; oliko monilla tapana käyttää vain puolikas talouspaperi? Monista asioista tingittiin ja kyllähän se koulussa söi miestä kun kavereilla on hienot farkut ja hupparit mutta itsellä toppahousut. Ei ollut elektroniikkapelejä meidän perheessä eikä radio-ohjattavia autoja. Telkkariakaan ei ollut yhteen aikaan vaan kavereilla joutui sitä tuijottamaan ja hiukan sekin masensi.

Valitettava totuus on että Suomessa elääkseen vaatii tietyn tulotason. Jos tuon tason ylittää voi elää hieman leveämmin ja jos sen ylittää reilusti voi tehdä paljon vapaammin valintoja elämässään. Raha liikutta niin paljon nykyään ihan kaikkea että on jotenkin hölmöä jos en opettaisi lasta jo pienestä pitäen että on esim. järkevämpää vaihtaa oma lelu johonkin kaverin leluun kuin vain antaa se lahjaksi kaverille. Itse olin enemmänkin se lahjan antaja ja vaikka siitä tuli hyvä mieli niin sitä huomaa että oikeassa elämässä se kiitos unohtuu lahjan vastaanottajalta aika pian.

Se saattaa olla ihan hyvä kimmoke lapselle hankkia varallisuutta, että jos vanhemmat köyhäilevät. Etenkin jos lapsesi on poika, niin hieno homma! Kunhan muistat aina palkita poikasi työstä myös sillä materialla vaikka se sinulle paha asia onkin. Mutta jos hän on tyttö, niin todennäköisesti hänestä tulee gold diggeri ja miehensä siivellä loisiva.

Samaa mieltä "juuh"in kanssa. Eli muutama tarkkaan harkittu lahja lapselle ei varmastikaan ole pahasta. Itseäni on kuitenkin alkanut suunnattomasti ahdistaa joulua edeltävä lahjarumba. Meillä on 1 v ikäinen poika, jolla on jo kaikkea, joten aiomme joululahjaksi laittaa hänelle vähän rahaa tilille, sillä lahjoja hän tulee takuulla saamaan sukulaisilta, eikä hän vielä varsinaisesti ymmärrä lahjojen päälle. Ongelmana joulun jälkeen on lähinnä, minne kaiken tavaran saamme mahtumaan :/ Ylipäänsä joululahjoissa ahdistaa ainakin omalla kohdallani on se, että läheisillä on jo kaikkea tarvittavaa ja liikaakin niin, että kaapit pursuilevat yli. Ja kuitenkin on sosiaalinen "pakko" ostaa kaikille sisarusten lapsille lahjat, kun näin on ollut aina tapana. Ehkä ensi vuonna voisi repäistä ja kertoa ostavansa vain kummilapsille lahjat ja tiedottaa, ettei meidänkään muksulle tarvitse lahjoja kantaa... Itse voi sitten pari pakettia jotain tarvittavaa ostaa.

Isommille lapsille lahjat ovat tietysti tärkeitä, mutta tarvitseeko niitäkään olla ihan kahtakymmentä? Olen ajatellut, että lapsen kasvaessa, voisi pari lahjaa ostaa, mitä hän eniten haluaa. Kaikkea meidän perheellä onneksi on ja maailma hukkuu tähän muoviin ja krääsään! Huoh... Kaipaisin konkreettisia vinkkejä kulutusoravanpyörästä hyppämiseen joulun aikana, koska silloin tämä ongelma ainakin itseäni eniten koskee.

Ja vielä kommentti tuohon lapsen kasvattamiseen: Eivät pelkät joululahjat varmasti lapsesta ahnetta tee. Minustakin on tärkeää opettaa lapselle toisista välittämistä, eikä vain oman aseman pönkittämistä kyynärpäätaktiikalla. Uskon, että näillä eväillä lapsi myös pärjää elämässä. Tottakai terve itsetunto on hyvästä, mutta mielestäni nykyisin liikaa keskitytään kilpailemiseen jo pienestä pitäen ja empatia unohtuu.

Yhteistyössä