Me kaikki 60-70-80 luvulla lapsuutemme eläneet!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nepeteus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tulee väkisinkin mieleen lisää muistoja. Esimurkkuiässä soiteltiin salaa vanhemmilta kontaktipuhelimeen pojille, sillä ihanalla kiekkopuhelimella "salaa" ja eiköhän alakerrassa (omakotitalo) asuvat isovanhemmat joskus kuunnellut salaa niitä puheluita, kun kuuli kun se "yläkerran kiekkopuhelin aina lärisi" numeroa vievataessa, voi jessus sentään.

Mä olen astmaattinen ja allerginen, mutta tuskinpa nämä seikat mun lapsuuden kenkävalinnoista johtuu, epäilisin. B)

Ja uskokaa tai älkää, mukulana mä en suostunut pitämään kumisaappaita jalassa, pakonkaan edessä. Nyt kahta en vaihda, Ratiat ja Kontiot. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Asiaa! :D Hengissä on selvitty myös ilman auton turvavöitä, pyöräilykypäriä, pelastusliivejä jne (yhtään niiden tärkeyttä toki vähättelemättä).

Niin, ne jotka ovat kuolleet ilman turvavöitä tai muita juttuja eivät voikaan olla täällä kirjoittamassa!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kukamieoon:

:laugh: ja meil ei ees ollu puhelinta...

Meil oli, mutta naapurilla ei ja ne kävi aina meillä soittamassa ja sillon puhelutkin oli niin kalliita, että kun naapuri kävi soittamassa, oli selvää, että se myös maksettiin ja puhelujen kestoa muutenkin rajoitettiin...

Meillä ei ollut puhelinta (ei edes sitä kiekkomallia ) , ei suihkua, eikä sisävessaa. Kirpparilta ostetut tai äidin ompelemat vaatteet. Kesät uitiin tai "urheiltiin" urheilukentällä, talvet luisteltiin tai hiihdettiin. Enkä osannut/halunnut vaatia yhtään enempää. =)

hyvä LUMIINA! Nauroin itseni kipeäksi ja pakko tunnustaa, et arvostan nyky mukavuuksia todella paljon, kaiken tuon kirjoittamasi kanssa, kun olen elänyt lapsuuteni!
Kaikki kirjoittamasi on niin totta, ei nykynuoret oikeesti tajuu millasta kärsimystä meillä oli lapsuudessa, kirjastossakin saattoi olla riski et haluamasi kirja oli kaukolainattu ties mihin ja sait odottaa sitä monta kuukautta, et se nopea tapa etsiä tietoa koulutehtäviin oli aikoinaan todellakin kirjaston varassa.. miten sitä onkaan selvitty aikanaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vacca Foeda:
Asiaa! :D Hengissä on selvitty myös ilman auton turvavöitä, pyöräilykypäriä, pelastusliivejä jne (yhtään niiden tärkeyttä toki vähättelemättä).

Niin, ne jotka ovat kuolleet ilman turvavöitä tai muita juttuja eivät voikaan olla täällä kirjoittamassa!!!!

Tiukkis

:hug:

Meil oli sentään commodore ja myöhemmin amica :D

Niin ja sit mul oli sellanen turvaistun (oltaiskohan eletty vuotta-80) Että kun kesähelteellä mut siihen laitettiin niin perse ja selkä palo..Musta keinonahka on tosi cool B)

Kontaktipuhelimeen soitettiin meilläkin, enemmän kyllä pikku sisko kaverinsa kans. Ja laskut oli sen mukaiset. :D
Puhelinkopista (kolikoilla ja sit kortilla kun se tuli), tuli reissun päältä soitettua vanhemmille, vaikka olin jo täys ikänen tai hiukan siinä kynnyksellä...että kaikki on ok.
Radiosta tuli äänitettyä kasetille musaa, myös LP levyjä tuli hankittua jonku verran. Tapani Ripatti oli yks suosikki juontajistani.
Suosikkia luin ahkerammin kuin koulukirjoja.

Siis ilmankin pärjäs (kannettavaa tietokonetta, tavall. tai kameralla/mp3 soittimella varust. puhelinta jne.) kun ei tiennyt mitään näistä mukavuuksista.
;)

Alkuperäinen kirjoittaja hepsukka:
Kontaktipuhelimeen soitettiin meilläkin, enemmän kyllä pikku sisko kaverinsa kans. Ja laskut oli sen mukaiset. :D
Puhelinkopista (kolikoilla ja sit kortilla kun se tuli), tuli reissun päältä soitettua vanhemmille, vaikka olin jo täys ikänen tai hiukan siinä kynnyksellä...että kaikki on ok.
Radiosta tuli äänitettyä kasetille musaa, myös LP levyjä tuli hankittua jonku verran. Tapani Ripatti oli yks suosikki juontajistani.

Siis ilmankin pärjäs (kannettavaa tietokonetta, tavall. tai kameralla/mp3 soittimella varust. puhelinta jne.) kun ei tiennyt mitään näistä mukavuuksista.
;)

Voi ei..Mekin soitettiin LINJOILLE heti ku tilaisuus koitti ja aina sai olla pelko persiissä et koska lasku tulee :whistle: .

OMG, Me oltiin pentuna niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin rakastuttu yhteen poikaan ja kontaktilinjoilla puhuttiin sen kanssa. Kaikista kamalinta se, että poika oli oikeesti kiinnostunut ja kunhan leikittiin -vanhempien puhelin laskun kustannuksella- lähetettiin vielä sellaisen vähemmän suositun luokkakaverin kuva sille pojalle -herra tietää yksin miksi :o :laugh: - Nyt jälkeenpäin näen sitä miestä melkein viikottain työni puolesta ja hävettää, vaikkei se edes tiedä kuka olen :laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Alkuperäinen kirjoittaja hepsukka:

;)

Voi ei..Mekin soitettiin LINJOILLE heti ku tilaisuus koitti ja aina sai olla pelko persiissä et koska lasku tulee :whistle: .
:laugh: Mekin tehtiin kaverin kans tuota... :laugh:
Kerran kerroin sit miehelleni, että pentuna soiteltiin sellaiseen paikkaan, niin mies sano, että hekin soittelivat joskus ja siellä oli aina sellainen kuiskaaja! Vähänkö repesin, ku mekin aina naureskeltiin sille kuiskaajalle... :laugh:
Sinne joku äijä soitteli ja aina kuiskaili kaikkia pimeitä juttuja.... :whistle:

näin -60 luvun alkupuolella syntyneenä olen viimeaikoina monesti miettinyt,onko koskaan ollu näin pientä aikaväliä kivikaudesta tähän elettyyn päivään.

Siis eihän meidän nyky pikkulapset edes tiedä mikä on c-kasetti.Lankapuhelinta lapset ei monesti nää kun mummolassa.ym ym.historiallisia kapistuksia ja toimintatapoja,kuinka me on ennen eletty ja tehty.Ja siit ei todellakaan ole kauan.
Ei tämmöstä vauhtia ole muiden sukupolvien aikana ollu.Se oli sillon kun muisteltiin että väritelkkari tuli..naapuriin..
Ja meillekin puhelin vasta varmaan vuonna -80.

Kotikutoisia lapasia kuivateltiin patterilla pitkät rivit.Ei meidän äidit keskustellu myöskään coretexeistä tai yleensäkään mistään lasten kamppeista.Taisi olla jotain enstex kangasta silloin parhaimmillaan.

En mäkää kyllä siinä ajassa enään pärjäis millään.Mut hauskaa oli sillon eikä muusta tienny!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
näin -60 luvun alkupuolella syntyneenä olen viimeaikoina monesti miettinyt,onko koskaan ollu näin pientä aikaväliä kivikaudesta tähän elettyyn päivään.

Siis eihän meidän nyky pikkulapset edes tiedä mikä on c-kasetti.Lankapuhelinta lapset ei monesti nää kun mummolassa.ym ym.historiallisia kapistuksia ja toimintatapoja,kuinka me on ennen eletty ja tehty.Ja siit ei todellakaan ole kauan.
Ei tämmöstä vauhtia ole muiden sukupolvien aikana ollu.Se oli sillon kun muisteltiin että väritelkkari tuli..naapuriin..
Ja meillekin puhelin vasta varmaan vuonna -80.

Kotikutoisia lapasia kuivateltiin patterilla pitkät rivit.Ei meidän äidit keskustellu myöskään coretexeistä tai yleensäkään mistään lasten kamppeista.Taisi olla jotain enstex kangasta silloin parhaimmillaan.

En mäkää kyllä siinä ajassa enään pärjäis millään.Mut hauskaa oli sillon eikä muusta tienny!

Pakko vielä jatkaa nuoruuden muisteloita. Muistan vieläkin sen päivän, kun sain ensimmäisen oman radion
:laugh: oikeesti , sellaisen älyttömän kokoinen laatikko, josta meni tunti-pari kun löysi oikean taajuuden, jotta kuuli Tapani Ripattia ja sävel radiota :o :laugh: Perjantaisin kuuntelin jotain hikistä lapin radiolta taajudelta tuntematon, kun tuli "bad ja ryyd" vai-mitä-lie olivatkaan

ju-huu. Eikö kukaan muu kuunnellut badia ja ryydia kuin mä...Huh, nyt tuntuu pitkästä aikaa, että nuoruusmuistot tulee mieleen, kun ei löydä oikeita kirjaimia näippäimistöltä-

Alkuperäinen kirjoittaja Nepeteus:
ju-huu. Eikö kukaan muu kuunnellut badia ja ryydia kuin mä...Huh, nyt tuntuu pitkästä aikaa, että nuoruusmuistot tulee mieleen, kun ei löydä oikeita kirjaimia näippäimistöltä-

badia ja ryydiä en kuunnellut, mutta sävelradiota ja Ripattia

ja kotimaista puolituntista, josta sitten parhaat palat äänitin c-kasetille.

Ja sitä kelattiin ees taas.

Voi hyvä sylvi kun tul lapsuus mieleen.
Meille ei tullut vettä sisälle,sekin piti hakee kanistereissa 10km päästä-oli saastunut kaivo pihassa.En vieläkään ymmärrä miksei sitä haettu vuokranantajalta 500m päästä??
Tiskit,ne limaiset röykkiöt mitä äitee ei viitsinyt tiskata kotona ollessaan,piti vesi lämmittää muuri padassa tien toisella puolella sijaistevassa navetan keittiössä.Oli helpompi rahdata paljuissa astiat tien toiselle puolelle ja tiskata kyykyssä sementti lattialla-se ergonomiasta.
Puhelimia ei ollut.
Kouluun oli vähintään 30km ja läksyt sai tehdä vasta aamulla bussissa,jäivätpä siten hyvin mieleen.
Kavereita ei ollut,ei lapsia lähimaillakaan.Mihinkään koulun ulkopuoliseen toimintaan esm.harrastuksiin ei päästy-joutavaa toimintaa.
Ja tämä kaikki peräti70-80 vaihteessa, ei sota-aikaa ;)

Lähikioskilta haettiin kavereiden kanssa sekalaisia! :p Merkkarit, nallekarkit, lätkäliigat, salmiakkijauho ja Hubbabubba on jäänyt ainakin mieleen. Karkkivalikoima on nykyään ihan mieletön. Karkkihyllyt, kauppakeskukset ja aukioloajat ovat kasvaneet. Eikä ollut tietoakaan mistään Heseistä ja Mäkkäreistä. Kyllä oli juhlaa meillä lapsilla, kun joskus harvoin saatiin kioskilta ranskalaisia. Oikein rasvaisia, sipulia ja suolakurkkua mukana. :)

Yhteistyössä