Me ollaan kohta ihan kusessa! Mitä mä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko miehellä edessä pitkä sairasloma?
Mä hakisin tuossa tilanteessa töitä, ihan mitä vaan.
Entä voisiko joku lapsen isovanhemmista tms. hoitaa esikoistanne, jos pääset töihin?

Ei ole haltiakeijuja. Ei perintötätejä. Pahoittelen asiaa.

Aina ei lottoaminen tai Karpokaan auta. Pitää vaan tehdä se mikä pitää, ja ainoa järkevä vaihtoehto on tehdä työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:
Siis riippunee teidän omaisuudesta? Jos teillä on omistusasunto missä ITSE asutte, siihenkin voi saada toimeentulotukea, kuten myös asumistukea. Siihen vaikuttaa niin monet eri asiat. Mutta jos teillä on esim. asunto, jossa itse ette asu niin tuskin saatte tukea, ennen kuin olette myynneet omaisuuden. Näihin on hankala vastata.. kannattaa ottaa yhteyttä vaan omaan sossuun. Ja kannattaa lukea oman kunnan ja kaupungin sivuilta ohjeet toimeentulotukeen.

Kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta! :) Meillä on pieni kaksio (meille liian pieni, mutta minkäs teet) jossa siis itse asumme. Pakko kai mennä kohta sossuun. :( Mies nyt vielä yrittää aikaistaa leikkausaikatauluaan, jolloin saattaisimme välttää päivärahat... :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja töihin:
Oikeasti. Sulla on vain yksi järkevä vaihtoehto: Mennä TÖIHIN!
Vai mitä vastausta sä odotat? Että joku kertoo miten saat tukia joihin et ole oikeutettu? Töihin töihin TÖIHIN!

Menen töihin, jos lapsi saa hoitopaikan ja itse löydän töitä.

Ajattelin, että jollain olisi esittää jotain järkeviä vaihtoehtoja. Jopa minä osasin pätellä, että rahaa saa, jos töitä saa. Silti kun en lasta hoitoon haluaisi laittaa, yrittäisin ensin keksiä muita ratkaisuja. Ja töitä kun juuri nyt ei noin vaan löydykkään. Onko siinä jotain väärää?

Harmi, kun täällä ei kukaan nyt saa sulle mitään järkeviä vaihtoehtoja annettua. Enkä edes osaa neuvoa mistä voisit niitä tiedustella..
Kun nyt on ehdotettu
-omaisuuden myyntiä
-töihin menoa
-ja sit sitä luukkuilua(kelaa+sossua) kysellä sieltä mitä saisitte

Noiden ed. mainittujen lisäksi ei kyllä tule oikein muita mieleen..

Mutta toivottavasti asiat selkiytyy :hug: ja aurinkoista kesää sinulle ja perheellesi :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Ei ole haltiakeijuja. Ei perintötätejä. Pahoittelen asiaa.

Aina ei lottoaminen tai Karpokaan auta. Pitää vaan tehdä se mikä pitää, ja ainoa järkevä vaihtoehto on tehdä työtä.

Varmasti, mutta kunnes sitä työta saa, on jollain elettävä.

Vaan kaikki paperit yhteen nippuun ja haette ensin asumistukea sitä sai muistaakseni asuntolainan korkoihin ja sitten sosiaalitoimistoon hakemaan toimeentulotukea.En itsekään pidä sitä ensimmäisenä vaihtoehtona että asunto myydään,monasti asumiskustannukset on kuitenkin pienemmät kuin vuokra-asunnoissa ja jos todellakin on tilapäisestä tilanteesta niin kannattaa vain noilla luukuilla asioida.

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Onko miehellä edessä pitkä sairasloma?
Mä hakisin tuossa tilanteessa töitä, ihan mitä vaan.
Entä voisiko joku lapsen isovanhemmista tms. hoitaa esikoistanne, jos pääset töihin?

Ei, kun kaikki isovanhemmat on töissä.

Asunnon jossa asutte saatte pitää, samoin halvan auton. Ainakin alle 3000 euron auton voit omistaa huoletta. Tilaa toimeentulovirastosta aika ja laita hakemus, he kyllä auttavat jotenkin. Käy myös Kelasta kysymässä, oletteko oikeutettuja johonkin tukeen jota ette ole huomanneet hakea. He ovat siellä auttaakseen, vaikka heitä sitovatkin tietyt säännöt. He eivät ilkeyttään kieltäydy, vaan lakien takia. Jos ette saa tukea, niin kysy toimeentulolainaa.

Ruokajonoissa kannattaa teidän tilanteessa käydä, yleensä he jakavat viikottain.

Mulla on sulle aika hyvä ehdotus, joka auttaa ainakin ruokatilanteeseen. Soita paikkakuntasi seurakunnan diakoniatoimistoon ja kerro tilanne. Uskoisin, että saatte ainakin ruoka-avustusta.

ymmärrän sua, meillä kans vähän samanlainen tilanne. tulot on pienemmät kuin menot. ja nyt mietitään että miten klaarattas.
ymmärrän ettei sun ole helppoa kyl saada töitä, kun kohta jo toinen tulossa! ihme jos joku raskaana olevan palkkaa :/

ainaki asuntolainaan,jos sitä vielä on, pyytäkää maksuvapaata

Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Hakekaa kelalta kaikki tuet mihin olette oikeutettuja. Ja sitten sossuta toimeentulotukea.

Saako toimeentulotukea kun on omaisuutta...?

Sulla on omaisuutta? Mitä? Et sä sit kovin toimeentulon piiriin oikeasti kuuluisi..(mun mielipide)
Oikeasti jos on/tulee tiukaa, niin mulle tulisi mieleen alkaa myymään sitä omaisuutta ja kaikkea pois mistä voisi luopua. Kirppareille vaatetta ja käyttötavaraa jne.. Hakisin töitä ja lapselle hoitajaa/hoitopaikkaa.
Kyllä ekaksi yrittäisin itse pärjätä ja sitten vasta "luukkuilemaan".

Missäs sit asuttais? Jos asunto myytäis... Eikä ole minun nimissä, vaan miehen.

Ja kukaan tätä ei tällähetkellä osta, yritetty on (jo ennen koko sairaus-hässäkkää).

Kelalta saa tukea myös omaan asuntoon!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eletään pitkälti miehen rahoilla, minä olen kotihoidontuella (lapsi 1v, seuraava tulossa vuoden vaihteessa). Eletään jo nyt kädestä suuhun, ruokaan riittää rahat just ja just, mutta muuhun ei. Nyt mies on sairaslomalla ja tippuu kohta kelan päivärahoille; sillä emme pärjää! MITÄ TEEN? Mies ei pysty hoitamaan lasta eikä meillä ole hoitopaikkaa. Eikä minulla ole työpaikkaa.

Siis mille rahalle mies tippuu? Kelan sairaspäivärahalle? vai onko jo 1v. täynnä sairaslomaa?
Sairaspäiväraha on tulosidonnainen eli ei kai se niiiin hirveän pieneksi pitäisi tippua?
Jos sairaslomaa on 1 v. täynnä on vaihtoehtona hakea määräaikainen eläke tai kuntoutustuki kai sen oikea nimi on. Eihän nuo rahat niin isoja ole, mutta parempia kuitenkin kuin työttömyyskorvaus.

Eka pitää hakea asumistukea (vaikka päätös ei tule heti, voitte saada tuolla ajalle toimeentulotukea ja jos asumistukipäätös on myöntävä, ne perivät asumistuen takaisin.Eli käytänössä maksavat asumiskustannuksista ensin, ja jos kelakin meinaa maksaa, ottavat sen osan takaisin itselleen mitä kela maksaisi siltä ajalta kun sossu jo sen maksoi). Sen jälkeen riippuen asumistuen määrästä voitte saada vielä sossusta tukea asuntoon. Tuessa huomioidaan asuntolainan korot,yhtiövasteike,mahdollinen lämmitys (jos ei ole vastikkeessa), vesi (jos ei ole jo vastikkeessa) ja sähkö. Nuo ainakin. Ja tietysti siinä huomioidaan myös jos saitte sitä asumistukea. Asunnon lisäksi voitte saada toimeentulotuen perusosaa, ja lääkäri/sairaala kulut (jos eivät ole yksityisellä).

Alkuperäinen kirjoittaja nyt:
Vaan kaikki paperit yhteen nippuun ja haette ensin asumistukea sitä sai muistaakseni asuntolainan korkoihin ja sitten sosiaalitoimistoon hakemaan toimeentulotukea.En itsekään pidä sitä ensimmäisenä vaihtoehtona että asunto myydään,monasti asumiskustannukset on kuitenkin pienemmät kuin vuokra-asunnoissa ja jos todellakin on tilapäisestä tilanteesta niin kannattaa vain noilla luukuilla asioida.

KIITOS neuvoista! :)

Alkuperäinen kirjoittaja kyselevä:
Eletään pitkälti miehen rahoilla, minä olen kotihoidontuella (lapsi 1v, seuraava tulossa vuoden vaihteessa). Eletään jo nyt kädestä suuhun, ruokaan riittää rahat just ja just, mutta muuhun ei. Nyt mies on sairaslomalla ja tippuu kohta kelan päivärahoille; sillä emme pärjää! MITÄ TEEN? Mies ei pysty hoitamaan lasta eikä meillä ole hoitopaikkaa. Eikä minulla ole työpaikkaa.

Siis mille rahalle mies tippuu? Kelan sairaspäivärahalle? vai onko jo 1v. täynnä sairaslomaa?
Sairaspäiväraha on tulosidonnainen eli ei kai se niiiin hirveän pieneksi pitäisi tippua?
Jos sairaslomaa on 1 v. täynnä on vaihtoehtona hakea määräaikainen eläke tai kuntoutustuki kai sen oikea nimi on. Eihän nuo rahat niin isoja ole, mutta parempia kuitenkin kuin työttömyyskorvaus.

Juu, minä kanssa hiukan ihmettelen, että mille rahalle tippuu. Ei se kelan tulosidonnainen sairauspäiväraha niin surkea ole. Olettekin jo varmaan laskeneet kelan laskurilla paljonko miehesi tulee tuota päivärahaa saamaan? Sitten on eri asia, jos on ollut jo vuoden sairaslomalla, mutta siitä ei tässä taida olla kyse. Voisitko ap vastata?

On se pieni, kun siihen ei lasketa vuorolisiä ja miehen palkasta yli puolet on niitä lisiä. Eli n 1/4 tuloilla pitäisi elää.

Mies juuri sen verran sai selville, että hänen kohdallaan on jo tehty paha HOITOVIRHE. Maanantaina kun soittaa uudestaan, saattaa saada peruutusajan sinne leikkaukseen. Toivottavasti!!

Ei sosiaalitoimistosta ehdoteta myymään omaa asuntoa, tietenkään. Jos on muuta omaisuutta, niin se kehoitetaan realisoimaan. Mutta yleensä sekään ei ole niin helppoa, joten useimmiten voi saada toimeentulotukea muutaman kuukauden ajan joka tapauksessa, että ehtii realisoimaan omaisuutensa. Mutta siis omaa asuntoa ei tietenkään tarvitse myydä. Toimeentulotuessa huomioidaan menona asunnon lainasta korot (ei siis lyhennysosuutta). Pankin kanssa voi neuvotella lyhennysvapaita kuukausia. Nämä ei tietenkään ole pitkän tähtäimen ratkaisuja, mutta auttavat väliaikaisesti. Kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka, jos saat työpaikan.

Alkuperäinen kirjoittaja maria:
Hakekaa kelalta kaikki tuet mihin olette oikeutettuja. Ja sitten sossuta toimeentulotukea.

Saako toimeentulotukea kun on omaisuutta...?

Sulla on omaisuutta? Mitä? Et sä sit kovin toimeentulon piiriin oikeasti kuuluisi..(mun mielipide)
Oikeasti jos on/tulee tiukaa, niin mulle tulisi mieleen alkaa myymään sitä omaisuutta ja kaikkea pois mistä voisi luopua. Kirppareille vaatetta ja käyttötavaraa jne.. Hakisin töitä ja lapselle hoitajaa/hoitopaikkaa.
Kyllä ekaksi yrittäisin itse pärjätä ja sitten vasta "luukkuilemaan".

Kyllä mun mielestä on niin että jos on väliaikaisesti tippunut tulot niin ei siinä pitäisi elämää täysin muuttaa, kyllä luulisi että muutaman kuukauden voisi saada tukea jotta oma talous saataisiin tasapainoon
Eri asia on tietenkin tämän hyväksikäyttäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
jaa.a. jälkiviisaana vois sanoa, että suunnitelmallisuus ja ennakointi ois voinut jotain auttaa. mutta ei itketä nyt sitä, vaan nyt alat todella etsiä töitä itsellesi ja lapselle se hoitopaikka kyllä löytyy jos töitä löydät .
tsemppiä!

Joo elikkä jos jäät työttömäksi (niinkuin tänä ja viimevuonna melko usea)
niin sinun ei olisi koskaan pitänyt ostaa itsellesi asuntoa..Koska eihän sitä ikinä tiedä???

On se pieni, kun siihen ei lasketa vuorolisiä ja miehen palkasta yli puolet on niitä lisiä. Eli n 1/4 tuloilla pitäisi elää.

Mies juuri sen verran sai selville, että hänen kohdallaan on jo tehty paha HOITOVIRHE. Maanantaina kun soittaa uudestaan, saattaa saada peruutusajan sinne leikkaukseen. Toivottavasti!!

Tottakai päivärahaan lasketaan myös vuorolisät. Sairauspäiväraha lasketaan joko edellisen vahvistetun verotuksen mukaan tai viimeísten 6 kuukauden tulojen mukaan (jos tulot ovat nousseet huomattavasti viimeisten puolen vuoden aikana eli +20 %). Mistä ihmeestä olette saaneet sellaisen käsityksen, että lisiä ei oteta huomioon päivärahan lakemisessa? Vastaa pliis!