Me ostetaan mun siskolle oma talo :))

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jippii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jippii

Vieras
Viimeinkin saatiin miehen kanssa sopu aikaan mitä hyvää voimme siskoni eteen tehdä ja tuloksena on ostaa hänelle oma pikku tönö :)

Noin 20km päästä meiltä on myynnissä pienehkö (94neliöinen) omakotitalo. siskoni on haaveillut omasta talosta kauan, mutta taloudellisesti se ei ole ollut mahdollista, eikä tulisi hyvin pitkään aikaan olemaankaan.

Siskon mies kuoli noin vuosi sitten, hän jäi yksin vauvaikäisen lapsen kanssa. Talous heitti härän pyllyä, isosta vastaostetusta talosta kerrostalo yksiiöön. Talosta saaduilla rahoilla sai juuri ja juuri maksettua talo ja autolainan pois.

Sisko on töissä puhelinmyyjänä, joten rahaa ei kovinkaan paljon ole. Me taas saimme muutama vuosi sitten kohtuu kokoisen perinnön, joka on oikein sijoitettuna poikinut meille huomattavan määrän rahaa. Omaa lainaa ei ole, eikä muitakaan suuria kustannuksia.

Voi, mä olen niiiiin iloinen että me voidaan tehä yllätykseksi jotain tälläistä! Ja ennen kuin joku kerkiää kommentoida että ehkä talo ei ole mieleinen niin varmaksi tiedetään että kyllä on. Veimme siskomme katsomaan taloa, aikeissa ostaa se muka esikoisellemme. sisko rakastui ja kaihoten toivoi että saisi itse samanlaisen.

Ensi viikon perjantaina on tarkoitus antaa siskolle avaimet ja 10 000e lahjakortti uusien huonekalujen hankintaan :)

Ei kyllä minun tietääkseni onneksi täällä palstalla käy, ei mene ihan mönkään koko suunnitelma yllätyksestä :)

Keskimmäinen lapsemme on jo salaa saanut selville mieluisat seinien värit ja kaapistot, huomenna menee meidän perhe maalaamaan ja laittamaan paikkoja kuntoon )

Pitäkää silti talo omissa nimissänne, muuten mätkähtää siukulle melkoiset lahjaverot! Ja toi lahjakortti kannattaa myös tehdä kahtena 3999 euron suuruisena lahjoituksena, toinen sinulta ja toinen mieheltäsi. Tehkää lahjakirjat paperilla, niin ei pääse verottaja väliin. Tsekkaa vero.fi

Wautsi.. kyllä teillä pitää olla hyvät välit keskenänne... mut pitääks tosta maksaa jotain lahjaveroa tai jotain?? ja tuli vaan sekin mieleen et onko siskollas varaa sitte asua siinä? ku kuiteski omakotitalossa on menoja....

Me maksetaan lahjaverot siskon puolesta.

Ja joku kyseli että onko varaa asua.
On. Laskeskeltiin valmiiksi että kun hänellä on nyt vuokra 380e/kk, niin sillä saa katettua kaikki sellaiset menot joita vastaan voi omakotitalossa tulla, pohjan meidän omat menot.

Mullekkin tuli niin hyvä mieli :) Rahaa ei kuuna kullan valkeana ottaisi vastaan, mutta tämän kyllä. Ihan jo silläkin että hän on aikanaan, minun ollessa vielä teini-ikäinen, auttanut minua tavalla jota en ikinä unohda tai voi korvata.

Siis, tarkoitus on ANTAA se talo, ei peritä vuokraa. Tottakai hän sitten vastaa käyttökustannuksistakin itse. On siis täysin vapaa tekemään mitä haluaa, vaikka polttamaan koko mökin :)

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

On. Laskeskeltiin valmiiksi että kun hänellä on nyt vuokra 380e/kk, niin sillä saa katettua kaikki sellaiset menot joita vastaan voi omakotitalossa tulla, pohjan meidän omat menot.

Mullekkin tuli niin hyvä mieli :) Rahaa ei kuuna kullan valkeana ottaisi vastaan, mutta tämän kyllä. Ihan jo silläkin että hän on aikanaan, minun ollessa vielä teini-ikäinen, auttanut minua tavalla jota en ikinä unohda tai voi korvata.

Jos te maksatte talon arvosta lahjaverot, kuka maksaa lahjaverot siitä summasta jolla maksatte talon lahjaverot?

Mutta minä kyllä ottaisin siskonkin mielipiteen asiaan ennen toteutusta. Ehkäpä hän mielellään lausuis mielipiteensä siihen että hänen tuleva kotinsa on sillä- ja sillä suunnalla (vaikka haluais samanlaisen kun teidän esikoisellanne, ei ehkä samalla sijainnilla) ja keittiön kaapiston ja seinän maalinkin hän ehkä iloissaan valkkais teidän kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

Jos te maksatte talon arvosta lahjaverot, kuka maksaa lahjaverot siitä summasta jolla maksatte talon lahjaverot?

Mutta minä kyllä ottaisin siskonkin mielipiteen asiaan ennen toteutusta. Ehkäpä hän mielellään lausuis mielipiteensä siihen että hänen tuleva kotinsa on sillä- ja sillä suunnalla (vaikka haluais samanlaisen kun teidän esikoisellanne, ei ehkä samalla sijainnilla) ja keittiön kaapiston ja seinän maalinkin hän ehkä iloissaan valkkais teidän kanssa.

No pistää sitten vaikka vuokralle jos ei siskolle kelpaa!

Ja luulenpa että kelpaa, vaihtoehtona yksiö... :D

Niin, tää on kyllä ihan totta, kyllä mäkin haluaisin olla itse vaikuttamassa oman tulevan kotini väreihin....-muutenhan sitä on tunne että on vaan "kylässä" siskon sisustamassa kodissa.
:wave:

Yhteistyössä