Meidän 1v3kk vie ihan täysillä ja mun hermot loppuu ihan just.. :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoraunio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermoraunio

Vieras
Pahanteosta pahantekoon. Ei mene jakeluun vaikka kieltäs maailman tappiin asti. Joka päivä tehdään ne samat kielletyt asiat - sataan kertaan.

Nukkumaan ei mennä suosiolla, eikä öitä nukuta kunnolla vaan herätetään äiti 4-5 kertaa yössä, jos on hyvä yö. Huonona voidaan valvoa tuntikausia.
En ymmärrä mitä teen/oon tehny väärin, tää kun on meidän kolmas lapsi eikä muiden kanssa oo tämmöstä ollu.

Mä olen väsynyt kun en saa nukkua, ja väsynyt siihen "ei":n hokemiseen aamusta iltaan. Musta kun tuntuu, että tuo lapsi ymmärtää kyllä tasan tarkkaan, mut ei halua totella. Menee kiellettyyn paikkaan tms ja katsoo mua odottaen että komennan/haen pois.

Vois ajatella, et eihän tää nyt isolta kuulosta, mutta kun ne yötki on ollu ihan perseestä viimesen 5kk, niin ärsyyntyy jo ihan todella pienestä, ja on tooosi vaikea pysyä rauhallisena kun toinen on koko ajan pahanteossa.

Haukkuja en kaipaa, oon varmasti tosi huono äiti kun en tätä nyt klaaraa, mut oisko jollain jotain hyviä neuvoja?? Vai onko tää kolmas sit vaan semmonen puupää et saadaan seuraavat 17 vuotta vääntää sen kans :(

Mulla on välillä aivan samanlaista(poika 1v11kk). Joskus palaa käämit ja karjun eitä ja nostan pois kielletystä hommasta. Sitten poika tulee halaamaan ja pyydän anteeksi. Voi että tulee äidille paha mieli ku taas tuli huudettua.
Sit mietin et olisinhan voinu ottaa vetimet pois lipastosta niin ei olis sinne päälle kiivenny ja heittäny ylös nostettuja purkkeja ja kirjoja alas. Ja niin edelleen...

Ja tää on mun eka eli tämmönen harjotuskappale vaan...

Kuulostaa tutulta. Meillä oli tollasta vähän reilukis kaksivuotiaaksi asti. Nyt poika on 3 ja puoli ja järkeä ihanasti päässä ja suurin osa hankaluuksista hoituu sanallisesti ja kokonaisia rauhallisia päiviäkin on! Kyllä se päivä vielä paistaa.

No millaisia kiellettyjä paikkoja teillä on? Onko koti lapsiystävällinen saati lapsiturvallinen?!
Ja jos nukkuu yksin, niin silloin niissä olosuhteissa normaalia käytöstä. Toki yöt menis tosi hyvin, jos saisi nukkua sivuvaunussa vieressäsi. Mutta kukin tyylillään...

Mulla on välillä aivan samanlaista(poika 1v11kk). Joskus palaa käämit ja karjun eitä ja nostan pois kielletystä hommasta. Sitten poika tulee halaamaan ja pyydän anteeksi. Voi että tulee äidille paha mieli ku taas tuli huudettua.
Sit mietin et olisinhan voinu ottaa vetimet pois lipastosta niin ei olis sinne päälle kiivenny ja heittäny ylös nostettuja purkkeja ja kirjoja alas. Ja niin edelleen...

Ja tää on mun eka eli tämmönen harjotuskappale vaan...

Ei sitä voi kaikkee ottaa poiskaan, esim. ikkunoita.Niitä ku on mukava mennä hakkaamaan ihan täysillä, ja mä pelkään et joku kerta lasi hajoaa ja tippuu lapsen päälle kamalin seurauksin. Sama homma kirjahyllyn vitriinikaapin kanssa, pelkään et hajoaa lapsen päälle ja oon teipannu sen mut voi se silti hajota. Johdot ja pistorasiat on suojattu mahdollisimman hyvin, mut eihän niitä kaikkia pois saa joten niitähän ollaan sit aina tönkkimässä jne jne.
Nää nyt esimerkkejä jokapäiväsestä touhusta.

[QUOTE="vieras";25467913]No millaisia kiellettyjä paikkoja teillä on? Onko koti lapsiystävällinen saati lapsiturvallinen?!
Ja jos nukkuu yksin, niin silloin niissä olosuhteissa normaalia käytöstä. Toki yöt menis tosi hyvin, jos saisi nukkua sivuvaunussa vieressäsi. Mutta kukin tyylillään...[/QUOTE]

Joo kuule, sivuvaunussa/vieressä nukkuu mut ei auta.
Olipa ärsyttävä kommentti!

Onpas taas ärsittäviä kommentteja, huh hu!

Terve vaan ap! ja voimia!!!!

Mä kans suosittelen, että siirrät lapsesi pois vanhempien makkarista, vois rauhoittua tilanne, kun ei olekaan äiti siinä ihan vierellä passaamassa :) Meillä toimi ja sit kauhiasti jotain sallitua metelöintiä ja paukutusta ja ulkoilua :)

Minun taaperoni on kohta 1v3kk :) Päivän aikana purkaa sen satakaksikymmentäyhdeksän kertaa lelulaatikot, lusikkalaatikon (yleensä on niin ettei saa auki vaan unohtuu...), kirjahyllyn (matala) päältä kaiken mihin yltää ja isompien lasten huoneista löytyy aina kaikkea kivaa mitä kantaa pitkin taloa... mutta minä en ole tuohon hermojani menettänyt kun olen ajatellut,että ainakin osa on lapsen työtä :) Kai sitä tuostakin jotain oppii :D

Kissan ruokakupit ja hiekkalaatikko ovat sellaiset jonne pitää sen tuhat kertaa päivässä yrittää.. vaan nyt on sitten ovet kiinni ja kissa opettelee naukumaan pyllysilmäpitkällä,että pääsee syömään ja hädälle :)

Mikähän saa unettomuuden aikaan lapsellasi?

vien yleensä riehujan porstuaan jäähylle jos tekee luvattomia. en enää jaksa huutaa kun ei se mitään hyövää. kannan vaan arestiin ja sanon että pääsee pois kun uskoo puhetta. ja jos ei yöllä oo mitään ns. järkevää syytä huutaa, niin antaa huutaa. ota tyyny korville. meiän keskimmäinen ruukas(ja vieläkin,tyttö kohta 3v) aina öisin saada "hepulikohtauksia", huusi ihan kurkku suorana ja unessa. yleensä helpotti kun sen herätti ja anto vettä ja vähän hyssytteli. siitä se sitten jatko unia ihan hyvin.

[QUOTE="vieras";25468068]Miten toimit kun lapsi herättää yöllä? Saako jotain "palveluksia"?[/QUOTE]

Ei saa mitään. Pistän takas makuulle ja peiton päälle ja sanon et "nyt nukutaan". Toistan niin monta kertaa et alkaa nukkumaan. Alkaa vaan rasittaa kun ei saa koskaan nukkua ehjää yötä ja tässä vaiheessa jo odottais lapsen nukkuvan yönsä.

[QUOTE="kiisu";25468057]Minun taaperoni on kohta 1v3kk :) Päivän aikana purkaa sen satakaksikymmentäyhdeksän kertaa lelulaatikot, lusikkalaatikon (yleensä on niin ettei saa auki vaan unohtuu...), kirjahyllyn (matala) päältä kaiken mihin yltää ja isompien lasten huoneista löytyy aina kaikkea kivaa mitä kantaa pitkin taloa... mutta minä en ole tuohon hermojani menettänyt kun olen ajatellut,että ainakin osa on lapsen työtä :) Kai sitä tuostakin jotain oppii :D

Kissan ruokakupit ja hiekkalaatikko ovat sellaiset jonne pitää sen tuhat kertaa päivässä yrittää.. vaan nyt on sitten ovet kiinni ja kissa opettelee naukumaan pyllysilmäpitkällä,että pääsee syömään ja hädälle :)

Mikähän saa unettomuuden aikaan lapsellasi?[/QUOTE]

Mä luulen etten menettäis ihan yhtä lujaa hermojani jos saisin edes nukkua.

En tosiaan tiedä miksei pieni nuku.

Oispa meilläki tuommosta. Poika saattaa tulla ja läppästä naamaan ihan muina miehinä. Tai luetaan kirjaa hyvillä mielin ja yhtäkkiä purasee kädestä eikä päästä irti ennenku huudat ku palosireeni. semmosta...:xmas:

Saattaa siskojaan mennä syyttä suotta puremaan /repimään hiuksista. Siinä jos missä menee hermo!

Ja ihan tyhjä tulla jankkaamaan kieltämisestä. Kielletty on, jäähytetty, jopa nippaistu takas. Ei auta itkun feikkaaminen ei sympatian keruu, ei toruminen jne.

Viimeksi muokattu:
Oispa meilläki tuommosta. Poika saattaa tulla ja läppästä naamaan ihan muina miehinä. Tai luetaan kirjaa hyvillä mielin ja yhtäkkiä purasee kädestä eikä päästä irti ennenku huudat ku palosireeni. semmosta...:xmas:

Ja ihan tyhjä tulla jankkaamaan kieltämisestä. Kielletty on, jäähytetty, jopa nippaistu takas. Ei auta itkun feikkaaminen ei sympatian keruu, ei toruminen jne.

Ootko kokeillut sitä, että jätät lapsen täysin huomiotta jos ei osaa olla kunnolla? Meillä on tuon ikäisen kanssa tehty niin, että jos lyö tai yrittää purra, kiellän tiukasti ja lähden pois. Siihen päättyy lukemiset ja muut kivat yhteiset leikit. Myöhemmin voidaan kokeilla uudelleen ja sama toistuu jos ei osaa käyttäytyä. Meillä kaikenlainen negatiivinen huomionhaku on saatu karsittua nopeasti tuolla systeemillä. Mitä enemmän huudat ja mesot, sitä hauskempaa lapsella on ja yrittää jatkossakin saada sinusta hauskoja reaktioita irti.

Olen mä kaikki kokeillut. Jos jätän huomiotta sen siinä niin sit lyö päätään lattiaan. ja sitä mulla ei järki anna periksi kattoa vierestä.

Ihan kuin olisin meidän tytöstä lukenut. :) Alkoi alle 2-vuotiaana, että oikein katsoi päin, varmisti että huomaan ja sitten kiusallaan teki kaikki kielletyt asiat vuoron perään. Kieltäminen ei auttanut hiukkaakaan ja jäähykin lakkasi toimimasta hetken päästä. Jätä huomiotta. Ja kuten edellinenkin kirjoittaja totesi, ei varmastikaan jaksa hakata päätään lattiaan kovin pitkään, kun et noteeraa lainkaan. Muina miehinä käännyt pois ja jatkat hommiasi.

Meillä meni hetken aikaa, ennen kuin sain myös miehelle lanseerattua tuon toimintatavan, että jättää huomiotta. Parissa viikossa tuo pahanteko loppui melkein kokonaan - tai ehkä vieläkin n. kerran kuussa kokeilee, muttei sen suuremmin näe asiasta vaivaa. Nyt ikää 2 v 5 kk. Mä käytän tuota huomiotta jättämistä myös silloin kun haluan, että lapse tekee jotain: "Äiti odottaa tässä että tulet äidin kanssa keräämään nämä lelut." ja sitten en huomaa yhtään, ennen kuin kerää mun kanssa ne lelut. Works every time! :)

[QUOTE="vieras";25468223]Millainen päivärytmi pienellä on? Monetko päikkärit nukkuu ja mihin aikaan viimeiset? Voisko nukkua liikaa päiväsaikaan, eikä riitä unta enää yölle?[/QUOTE]

Yöunille mennään noin 21.30 (nukahtaa tosin usein vasta 30-40min riehumisen jälkeen), aamulla lapsi herää noin klo7-7.30 ja yhdet päiväunet nukkuu noin 14-16 välillä.
Väsyneenä siis mennään nukkumaan, mut se sänkyyn meno saa aikaan jonku hirveen hepulin. Ei varsinaisesti huuda, mut riehuu ja hyörii ja pyörii..

vien yleensä riehujan porstuaan jäähylle jos tekee luvattomia. en enää jaksa huutaa kun ei se mitään hyövää. kannan vaan arestiin ja sanon että pääsee pois kun uskoo puhetta. ja jos ei yöllä oo mitään ns. järkevää syytä huutaa, niin antaa huutaa. ota tyyny korville. meiän keskimmäinen ruukas(ja vieläkin,tyttö kohta 3v) aina öisin saada "hepulikohtauksia", huusi ihan kurkku suorana ja unessa. yleensä helpotti kun sen herätti ja anto vettä ja vähän hyssytteli. siitä se sitten jatko unia ihan hyvin.

Siis neuvotaanko tässä laittamaan reilu vuoden vanha jäähypenkille? :D Toimis varmaan tosi hyvin...

Yhteistyössä