Meidän 3,5v kävi tänään hammaslääkärissä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja spu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

spu

Vieras
Kotona laitettiin rauhottava peräpuikko ja vajaan puolen tunnin päästä alko kävely vähän horjumaan, mutta muuten oli koko ajan aivan normaali oma ittensä. Ensimmäistä kertaa elämässään suostui aivan reippaasti hammaslääkärin tuoliin. Kiipes siihen ite ja meni pötköttää. Jutteli koko ajan kovasti kaikkea hoitajille, sellaista, jotka oli jo kotona päättänyt heille kertoa tai kysellä. Pyysi saada aurinkolasit ym...

Ilokaasu maskin sai nenälle ja tosi reippaasti sen otti ja piti vielä itse kiinni, että se varmasti pysyy. Välillä alkoi puheripuli, mutta kun suu piti avata, aukaisi sen reippaasti toooosi isolle!

Siihen asti kaikki meni viimeisen päälle hyvin, kunnes päätettiin alkaa yhden hampaan reikää hoitamaan ja laitettiin puudutuspiikkejä (paljon, useaan otteeseen) Vaikka oli saanut mansikanmakuisen puudutegeelin ikenen pintaan, ei se ehtinyt vaikuttaa, joten itki kun kävi kipeää. Ois halunnut äidin syliin. Silti itkun ja huudonkin seasta aukaisi suutaan isosti ja reippaasti, jotta saatiin porattua. Alkuun ei pelännyt poraakaan, mutta lopulta kaikki itketti.

Suostui kuitenkin yllättävän reippaasti mm. sulkemaan suunsa tarvittaessa, pureskelemaan mustaa paperia jne... Ei mitään vastaan hankaamista, vaikka itkikin.

Hoidon jälkeen kiitteli ja sanoi, että "tuun tänne vielä uudestaanki!"

Puudutus kesti suussa pitkään ja sen seurauksena oli pieni purru vahingossa puolet huulestaan ja kielestään hajalle. Huuli oli kolminkertainen, mutta eipä tuo ole kipua valitellut. :) Vähän vain hassun näköinen jne...

Eniten mua ihmetyttää se, että miten lapsi muistaa koko hammaslääkärikäynnin, ihan kaikki, aivan selvästi!! Kun joka paikasta lukee, että lapsi ei muista noiden lääkkeiden takia/ansiosta tapahtumista mitään. Mut kyllä meidän lapsi oli koko ajan tässä ja nyt, ajan tasalla ja toistellu kotona kaikki mitä hammaslääkärissä tapahtui sekä että mitä hän kyseli ja kertoi ja mitä hoitajat vastaili.

Kaikenkaikkiaan meille jäi silti reissusta tosi hyvä mieli!! Hoitaja ja lääkäri esitteli lapselle välineitä ja kertoi niistä, kuunteli lapsen juttelut ja oli lapsen tasolla.

oisko kuitenkin helpompi
a)pestä hampaat riittävän usein
b) vähentää napostelua, eli max 5 happohyökkäystä per päivä tai sit välissä hampaiden pesu...
c) pitää karkkipäivä (eikä joka päivä herkkuja/karkkeja)

Mun mies kun oli tämmöisessä lääkitys hammiksessa, kertoi mulle että, sattui ihan saatanasti (sille tehtiin vähän isompi operaatio) lääkäri taasen totesi mulle, että mies oli ihan kanttuvei, eikä tiennyt mistään mitään.

Tosin oli jouduttu antamaan tuplamäärä mitä normisti käytetään ja mies oli kuin tuhannen tuiterissa.

reppana kun noin pienenä jo reikiä...

Itselläni 2 lasta ja kovasti pidän huolen että saisivat yhtä hyvät hampaat kuin minulla. Ikää kohta 27v ja 0 reikää...

Enkä nyt mitenkään itseäni tässä tahdo hehkuttaa, mut en usko geeneissäkään tulevan. Isällä tekarit alhaalla ja äidillä hampit huonossa jamassa.

Mä sanoisin että 90 % pystyy estämään reikiintymisen oikealla hampaiden huollolla, mutta joillakin on vaan niin helposti reikiintyvät hampaat ettei mikään auta. Olen nähnyt tällaisia tapauksia, eikä vika ole tosiaan ollut hampaiden pesussa, napostelussa tms.

Reippaasti oli lapsi ollut ja hyvä kun jäi hyvä mieli. :)

Hienoa, kun homma sujui noin hyvin! :)
Seuraavalla kerralla ei välttämättä rauhoittavaa esilääkitystä edes tarvita. Lääkkeen vaikutus on todella yksilöllistä, toiset muistaa paljonkin, toiset ei mitään.

Syyllistäminen ei tässä asiassa johda mihinkään. Tärkeintä on luoda lapselle turvallinen olo hammaslääkärikäynnistä, jotta kammoa ei pääsisi syntymään. Ja kuten tässä tapauksessa, kammo on todennäköisesti menneen talven lumia. :)

[QUOTE="Lissu";24623965]Mä sanoisin että 90 % pystyy estämään reikiintymisen oikealla hampaiden huollolla, mutta joillakin on vaan niin helposti reikiintyvät hampaat ettei mikään auta. Olen nähnyt tällaisia tapauksia, eikä vika ole tosiaan ollut hampaiden pesussa, napostelussa tms.

Reippaasti oli lapsi ollut ja hyvä kun jäi hyvä mieli. :)[/QUOTE]

Tuo on ihan täyttä puppua, että toisilla on herkemmin reikiintyvät hampaat. Voit kysyä vaikka omalta hammashoitajaltasi tai hammaslääkäriltäsi.

[QUOTE="vieras";24623972]Tuo on ihan täyttä puppua, että toisilla on herkemmin reikiintyvät hampaat. Voit kysyä vaikka omalta hammashoitajaltasi tai hammaslääkäriltäsi.[/QUOTE]

Niin olen kysynytkin. :) En muista oliko syy hammasluun laadussa vai siinä että joillakin on heikompi kiille, mutta toisilla vaan reikiintyy hampaat helpommin vaikka kuinka hyvin huoltaisi. Toki huonolla huollolla vieläkin helpommin.

[QUOTE="vieras";24623972]Tuo on ihan täyttä puppua, että toisilla on herkemmin reikiintyvät hampaat. Voit kysyä vaikka omalta hammashoitajaltasi tai hammaslääkäriltäsi.[/QUOTE]

Kyllä vain on totta, toiset ovat karies-multimiljonäärejä, toiset (harvat, mutta onnekkaat) välttyvät saamasta koko kiusanhenkeä vaivoikseen. Tietenkin ruokailutottumuksilla sun muulla on väliä, mutta todellakin toiset ovat karies alttiimpia kuin toiset.

[QUOTE="Lissu";24623979]Niin olen kysynytkin. :) En muista oliko syy hammasluun laadussa vai siinä että joillakin on heikompi kiille, mutta toisilla vaan reikiintyy hampaat helpommin vaikka kuinka hyvin huoltaisi. Toki huonolla huollolla vieläkin helpommin.[/QUOTE]

Aha. No ilmeisesti meille pidetyt hammaslääkärin luennot oli ihan täyttä puppua sitte :whistle:

Kyllä vain on totta, toiset ovat karies-multimiljonäärejä, toiset (harvat, mutta onnekkaat) välttyvät saamasta koko kiusanhenkeä vaivoikseen. Tietenkin ruokailutottumuksilla sun muulla on väliä, mutta todellakin toiset ovat karies alttiimpia kuin toiset.

Alttiita kyllä, se on totta, mutta totta on myös se, että puhtaisiin hampaisiin EI reikiä tule. Eli reikä hampaassa tarkoittaa vain ja ainoastaan huonoa pesua, oli hammaslaatu sitten mikä tahansa. Valitan!

[QUOTE="hoitaja";24624017]Alttiita kyllä, se on totta, mutta totta on myös se, että puhtaisiin hampaisiin EI reikiä tule. Eli reikä hampaassa tarkoittaa vain ja ainoastaan huonoa pesua, oli hammaslaatu sitten mikä tahansa. Valitan![/QUOTE]

Hampaat voidaan pestä huolellisesti sen vaadittavan kaksi kertaa päivässä, mutta reikiä voi silti tulla. Napostelu, maidon tai mehun tiheään juominen ym. on siinä tapauksessa syy reikiintymiseen. Hoitajana varmaan tiedät, että ihmisen hampaat kestävät noin viisi happohyökkäystä päivässä. Jos syö tai juo useammin, on hyvä sen jälkeen käyttää ksylitol-tuotteita. 3-vuotiaan voi jo huoletta opettaa niitä käyttämään.

Sitä vain jäin ihmettelemään, että hoitajana alat syyllistämään äitiä lapsensa hampaiden reikiintymisestä. Aina kannattaa antaa ohjeita ja neuvoja ennemmin kuin ruveta mollamaan.

No, meillä lasten isä periyttää mineraalipitoista ja runsasta sylkeä, joka aiheuttaa hammaskiveä mutta estää reikiintymistä. Ja on tosi, että isä ja lapset ovat hoitaneet hampaitaan aika huolettomasti, olisivat kyllä ansainneet reikiä! Minä raukka sen sijaan pesen JOKA AINOA ILTA 20 min. hampaitani ja reikiä tulee vaan. Ja kyllä on hammaslääkäri sanonut, että syljissä on eroa!

Kyllä niitä tekijöitä vaan on jotka altiistaa reikiintymiselle, vaikka hoitaisikin hampaitaan huolella... esim. säännöllinen astmalääkitys, antibioottikuurit, niin lähekkäin olevat hampaat että välien puhdistus on vaikeaa jne. Tottakai silloin on erityisen tärkeää huolehtia hampaistaan. :)

[QUOTE="liina";24624025]Aivan tosiko lapselle annetaan rauhoittavia,että voi käydä hammaslääkärissä??!![/QUOTE]

Tätä minäkin ihmettelen. Aika raju lääkitys pikkulapselle ihan vain reiän paikkaamista varten. Tuntuis että tuolla konstilla saadaan vain pahemmat traumat lapselle.

[QUOTE="hoitaja";24624017]Alttiita kyllä, se on totta, mutta totta on myös se, että puhtaisiin hampaisiin EI reikiä tule. Eli reikä hampaassa tarkoittaa vain ja ainoastaan huonoa pesua, oli hammaslaatu sitten mikä tahansa. Valitan![/QUOTE]

Et ainakaan hammashoitaja taida olla.

Reiät aiheuttaa bakteerit, yleisin mutans-bakteeri. Jos sen välttää saamasta ei heikollakaan hoidolla reikiä tule...

[QUOTE="sama";24624009]Joo, mutta kenestäkään ei tuu kariesmultimiljonäärejä jos alusta alkaenkin hoitaa hampaita oikein :)[/QUOTE]

Karies "peritään" vanhemmilta tai muulta läheiseltä hoitajalta. Vanhempien suositellaankin itse käyttävän runsaasti ksylitol-tuotteita lapsen ollessa alle 2-vuotias. (varsinkin niiden vanhempien, joilla on tai on ollut runsaasti reikiä hampaissaan)

Lasta ei pidä syöttää samalla lusikalla, millä itse syö (älä maista ruokaa, jota lapselle tarjoat, kokeile sen sopivuus esim. kädelläsi) älä pussaile lasta suulle, älä "puhdista" lattialle tipahtanutta tuttia omassa suussasi. Nämä ovat varteenotettavia neuvoja, jos haluat välttää karies-bakteerin tarttumisen lapsellesi.

Tosiasia on, että mikäli lapsi välttyy karies-bakteerilta kahteen ikävuoteen mennessä, on hyvin epätodennäköistä, että hän saa kyseisen riesan koskaan vaivoikseen. Ihminen, jolla ei suussaan karies-bakteeria ole, voi mennä nukkumaan vaikka toffee suussa joka ilta, mutta reikiä ei tule! :)

Tänään vanhempainillassa oli ylihammaslääkäri luennoimassa lasten hampaiden hoidosta. Hän kertoi uusimmasta tutkimuksesta, jossa selvisi, että ISÄT ovat avainasemassa lasten hampaiden hyvän hoidon oppimisessa.

Älkää kysykö miksi, mutta jostain syystä lapset omaksuvat iseiltään hyvän hampaiden perushoidon.:D

[QUOTE="vieras";24624143]Tätä minäkin ihmettelen. Aika raju lääkitys pikkulapselle ihan vain reiän paikkaamista varten. Tuntuis että tuolla konstilla saadaan vain pahemmat traumat lapselle.[/QUOTE]

jotkut lapset kun ovat luonteeltaan vilkkaampia tai arempia niin jos jotakin aikoo pystyä tekemään niin pakko on rauhottaa.

Yhteistyössä