Meidän 5v on kiinnostunut kirjaimista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sikke1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sikke1

Aktiivinen jäsen
17.08.2004
4 133
0
36
Tyttö istuskeli aamupalaa syömässä. Meillä on vielä rairuoho pöydässä niin tulikohan siitä hänelle ruoho mieleen. Tyttö taputti sanan ruoho ja kertoi siinä olevan kaksi tavua. Sitten hän yritti sanoa kirjaimia mitä siinä on, RUAH. Ei ihan oikein mennyt, mutta uskoisin hänen oppivan lukemaankin aika helposti. Oiskohan sillä vaikutusta, kun isosisarukset on ekalla ja kolmannella. Lukemaan en ole voinut opöettaa ketään lapsista, kun en osaa nykyistä "tavaamista". Likka 5v on välillä lukenut vähän pidemmänkin sanan, mutta ei kuitenkaan vielä osaa ihan kaikkia kirjaimia. Tyttö menee syksyllä eskariin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Magneettikirjaimet ovat mukavia... Niistä voi opetella kirjaimia ja muodostella sanoja. :) vaikuttaa kyllä siltä, että tyttösi oppii aika aikaisin lukemaan.

Tarviikin hommata noita magneettikirjaimia.

(Meillä on noi vanhemmat lapset oppineet ekalla lukemaan. Vanhin vasta ekan lopussa)

Mulla poika osasi lukea, kirjottaa ja laskea jo päiväkoti/eskari-ikäisenä. Koulua häiritse sillä, että opettaja joutui keksimään muita tehtäviä silloin kun muut opettelivat esim tavaamista. Ei meilläkään kukaan pojalle mitään opettanut, hän vain oppi isoveljen siivellä, joka oli tuolloin ekalla.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni:
Mulla poika osasi lukea, kirjottaa ja laskea jo päiväkoti/eskari-ikäisenä. Koulua häiritse sillä, että opettaja joutui keksimään muita tehtäviä silloin kun muut opettelivat esim tavaamista. Ei meilläkään kukaan pojalle mitään opettanut, hän vain oppi isoveljen siivellä, joka oli tuolloin ekalla.[/quote
Meillä pojan esikoululuokasta noin puolet luki kouluun mennessä, eikä kukaan joutunut pitkästymään, kun heille tietenkin keksittiin muuta tekemistä siksi aikaa, kun toiset opettelivat lukemaan.

Suosittelen ostamaan piirtämislaudan, vai miksi noita nyt sanotaankaan. :D

Meillä poika kiinnostui 2-vuotiaana kirjaimista ja silloin myös oppi ne. Nyt 4-vuotiaana osaa lukea ja kirjoittaa suht sujuvasti.

minun 3,5v tyttö harjoittelee kirjaimia jo nyt..eilenkin piti kaikki aakkoset tehdä paperille ja nytkin hän tuolla raivoaa ja heittelee kyniä kun ei onnistu k:n tekeminen :laugh:
mutta osaa kirjoittaa omaa nimeään niin että kirjaimet ovat hiukan sekaisin vielä mutta kaikki kuitenkin löytyy..

Meillä kaikki kolme poikaa lukivat vähän ennen 5 vuotis synttäreitä . Nykyisin opettajat keksivät aika vähän ylimääräisiä tehtäviä koulussa . Ilmeisesti ajan puute . Joka tapauksessa itse kannattaa jatkossakin pitää huoli siitä tehtävien haasteellisuudesta . Ja opettaa eteenpäin .

Meillä kans tyttö oli 4-5v, kun alko kirjaimet kiinnostamaan. En opettanu, enkä tuputtanu, vaan vastailin aina kysyttäessä kirjaimia ja lukemista koskeviin kysymyksiin.
Eskarin ekojen kuukausien aikana oppi lukemaan ja kirjottamaan :) Nyt 6v, kerkee lukee telkkarin tekstityksistä 2-4 ekaa sanaa.

Mua vaan ahistaa, kun osaa lukee ja kirjottaa jo ennen kouluun menoa. Mitäs siellä koulussa sitten? Tylsistyyköhän ihan siellä oloon? :/

Olin 4-vuotias, kun osasin lukea "suoraan" ja laskea laskuja. Ekalla osasin hieman englantia. Syy: Olin kiinnostunut ja sisarus oli aloittanut koulun. Silti ekalla oli ihan riittävästi haastetta ja ero muihin tasoittui ajan kanssa. Vanhempani eivät onneksi tehneet asiasta numeroa ja sain touhuilla ihan omia leikkejäni :). Nyt oma lapseni on 2v. ja tuntee kymmenisen kirjainta hyvin ja tietää mitkä sanat näillä kirjaimilla alkavat. Annan hänen kehittyä omia aikojaan mitenkään preppaamatta - valloittava pikkuinen persoona :).

Suosittelen lukemaan kirjan Glenn Doman: Miten opetan pienen lapseni lukemaan.
Oma poikani oppi tuolla systeemillä lukemaan jo 4v. Siinä ei todellakaan tavuteta yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:

Meillä poika kiinnostui 2-vuotiaana kirjaimista ja silloin myös oppi ne. Nyt 4-vuotiaana osaa lukea ja kirjoittaa suht sujuvasti.

Meillä kans poika innostui kirjaimista 1v10kk, kun hankin kirjainpalapelin. Osaa tunnistaa osan kirjaimista (me tosin kutsutaan niitä Auto-kirjaimeksi, Omena-kirjaimeksi, jne..). Mutta yleensä näyttää oikein kysyttäessä, ei itse nimeä niitä. Nyt ei ole kukaan tsekannut muistaako enää muuta kuin oman nimensä alkukirjaimen...

Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Meillä kans tyttö oli 4-5v, kun alko kirjaimet kiinnostamaan. En opettanu, enkä tuputtanu, vaan vastailin aina kysyttäessä kirjaimia ja lukemista koskeviin kysymyksiin.
Eskarin ekojen kuukausien aikana oppi lukemaan ja kirjottamaan :) Nyt 6v, kerkee lukee telkkarin tekstityksistä 2-4 ekaa sanaa.

Mua vaan ahistaa, kun osaa lukee ja kirjottaa jo ennen kouluun menoa. Mitäs siellä koulussa sitten? Tylsistyyköhän ihan siellä oloon? :/

Ei tylsisty, vai haluaisitko että kaikki lapset ovat täysin samasta muotista? Nykyään lapsia opetetaan siihen tahtiin missä he oppivat, heille jotka jo osaavat lukea annetaan lisätehtäviä, ja heille jotka eivät opi helposti annetaan lisäopetusta.
Todella vanhanaikaista ajatella että kaikkien tulee oppia samaan aikaan tyyliin "seitsemän veljestä"

Meijän poika myös oppi 2vuotiaana kirjaimet A->Ö. Asperger lapsi, tosi viisas. :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olin 4-vuotias, kun osasin lukea "suoraan" ja laskea laskuja. Ekalla osasin hieman englantia. Syy: Olin kiinnostunut ja sisarus oli aloittanut koulun. Silti ekalla oli ihan riittävästi haastetta ja ero muihin tasoittui ajan kanssa. Vanhempani eivät onneksi tehneet asiasta numeroa ja sain touhuilla ihan omia leikkejäni :). Nyt oma lapseni on 2v. ja tuntee kymmenisen kirjainta hyvin ja tietää mitkä sanat näillä kirjaimilla alkavat. Annan hänen kehittyä omia aikojaan mitenkään preppaamatta - valloittava pikkuinen persoona :).

Pointtini oli siis, että ekalla ei tylsisty, vaikka osaisikin jotain etukäteen. Oppimista on tiedoissa, sosiaalisissa taidoissa ym. ja opettaja voi antaa lisätehtäviä. Siinä, että joku oppii jotain aikaisin ei ole mitään kehumista. Itse esimerkiksi olin taas motorisesti tosi kömpelö ja aika arka, joten vahvuutensa kullakin :). Olennaista on, että vanhemmat kannustavat, mutta eivät aseta paineita tai preppaa liiaksi lasta. Kehityksen omaa kulkua ei silti tarvitse toppuutella.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Meillä kans poika innostui kirjaimista 1v10kk, kun hankin kirjainpalapelin. Osaa tunnistaa osan kirjaimista (me tosin kutsutaan niitä Auto-kirjaimeksi, Omena-kirjaimeksi, jne..). Mutta yleensä näyttää oikein kysyttäessä, ei itse nimeä niitä. Nyt ei ole kukaan tsekannut muistaako enää muuta kuin oman nimensä alkukirjaimen...

Meil ensin tunnisti oman nimensä ja muut, joita kirjoiteltiin paljon. Sitten oppi kirjoittaan ne. Tosin mun mielestä PIIRSI sanat. Nyt sitten jos sanotaan joku lause vaikkapa, poika kirjoittaa. Lukutaito tuli pian sen jälkeen. Äidilläni oli hyvä ilme, kun poika luki jonkun lehden kannesta että "tuossa lukee pääsiäislammas". :D Koulussa tulee varmaan olemaan hyvin tylsää, mutta toivottavasti jotain keksivät tilalle...

Yhteistyössä