T
Työäiti
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sama:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Olin 4-vuotias, kun osasin lukea "suoraan" ja laskea laskuja. Ekalla osasin hieman englantia. Syy: Olin kiinnostunut ja sisarus oli aloittanut koulun. Silti ekalla oli ihan riittävästi haastetta ja ero muihin tasoittui ajan kanssa. Vanhempani eivät onneksi tehneet asiasta numeroa ja sain touhuilla ihan omia leikkejäni. Nyt oma lapseni on 2v. ja tuntee kymmenisen kirjainta hyvin ja tietää mitkä sanat näillä kirjaimilla alkavat. Annan hänen kehittyä omia aikojaan mitenkään preppaamatta - valloittava pikkuinen persoona
.
Pointtini oli siis, että ekalla ei tylsisty, vaikka osaisikin jotain etukäteen. Oppimista on tiedoissa, sosiaalisissa taidoissa ym. ja opettaja voi antaa lisätehtäviä. Siinä, että joku oppii jotain aikaisin ei ole mitään kehumista. Itse esimerkiksi olin taas motorisesti tosi kömpelö ja aika arka, joten vahvuutensa kullakin. Olennaista on, että vanhemmat kannustavat, mutta eivät aseta paineita tai preppaa liiaksi lasta. Kehityksen omaa kulkua ei silti tarvitse toppuutella.
Pohdiskelin tätä itsekin ja kysyin neuvoa erityisopettajalta. Nykykäytäntö on, että saa oppia heti kun haluaa. Ja meillä varmasti tuetaan lukuharjoittelua, jos lasta kiinnostaa enemmänkin se.