Meidän lapset ei oo ikinä kipeenä - muita samanlaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maalaistyttö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maalaistyttö"

Vieras
Jatkuvasti luen kavereiden päivityksiä milloin mistäkin perheessä kiertävästä taudista, ja kun näkee lapsiperheellisiä tuttuja, niin aiheena on usein valitus siitä miten on oltu kipeenä... Mutta kun meidän lapset, tai me itsekään, ei olla kipeenä, niin ei voi osallistua keskusteluun. Koitan sit vaan hiljaa myötäillä miten rankkaa se on kun lapset sairastaa, ja olen hiljaa meidän sairastamattomuudesta: sehän ois aika epäkorrektia mainostaa sairastavien lasten vanhemmille moista.

Onko muita joilla lapset on aina terveitä? Mistä luulet sen johtuvan? Meillä on eläimiä ja asutaan maalla, ei ole tosiaankaan kovin siistiä ja ulkoillaan paljon. Syödään paljon kalaa, marjoja, vihanneksia, kasviksia, pähkinöitä yms. en tiedä vaikuttaako se? Lapset on pk:ssa ja käy kavereilla, kaupassa yms. että kyllä niihin bakteereihin kosketustakin on. Vai onkohan ne vaan geenit?

[QUOTE="a p";28369114]No... on kyllä tunnustettava että kädet muistetaan pestä vain päiväkotiin mennessä ja vessassa käydessä (5 v. ei kyllä aina taida sitäkään??), ja silloin kun ne on "oikeesti" likaiset esim. ulkoa tullessa, ja nenänkaivuustakin ollaan jääty kiinni kaikki joskus.... :([/QUOTE]

Jaa no ehkä joillakin on vaan luontaisesti parempi vastustuskyky. Meilläkään ei hirveästi sairasteta, ainakin paljon vähemmän kuin esim. tuossa naapurissa. Mutta kyllä tänä vuonna on parit flunssat vierailleet meilläkin. Oksennustaudit meille ei tule koskaan ja se on kyllä aika hassua. Yhtään oksutautia ei ole ollut, vaikka muksut päiväkodissa ja muutenkin ihan normielämää vietetty.

Syöttekö muuten jotain maitohappobakteereita?

Jaa no ehkä joillakin on vaan luontaisesti parempi vastustuskyky. Meilläkään ei hirveästi sairasteta, ainakin paljon vähemmän kuin esim. tuossa naapurissa. Mutta kyllä tänä vuonna on parit flunssat vierailleet meilläkin. Oksennustaudit meille ei tule koskaan ja se on kyllä aika hassua. Yhtään oksutautia ei ole ollut, vaikka muksut päiväkodissa ja muutenkin ihan normielämää vietetty.

Syöttekö muuten jotain maitohappobakteereita?

No oon mä eläissäni yhen maitohappobakteeripurkin ostanut, kun sairastin ITSE tässä korvatulehduksen. Hapanmaitotuotteita syödään, mutta lähinnä turkkilaista jugurttia ja tavallista piimää, välillä ostan jonkun AB-piimän tai jogurtin.

Lapsilla tuntuu olevan rautainen vastustuskyky, kun päiväkodissakaan kiertävät pöpöt ei tunnu tarttuvan. Isänsä ei oo koskaan myöskään juuri sairastanut, kerran hänellä oli vatsatauti (joka oli mullakin) ja kerran on ollut paha flunssa tässä 10 vuoden aikana kun ollaan oltu yhdessä.

Monessa sairastelevassa lapsiperheessä kärsitään perheen tietämättä esimerkiksi homeesta, jopa lievistä allergioista, jotka heikentävät vastustuskykyä. Lisäksi terveyteen ja vastustuskykyyn vaikuttavat omat elämäntavat, ravinto, liikunta (heikko peruskunto heikentää vastustuskykyä), jopa altistuminen ilmansaasteille. Käsien pesu tuolla jo mainittiinkin, mutta itse uskon myös vakaasti siihen, että liika siisteys ja liiallisuuksiin paisuteltu hygieniasta huolehtiminen heikentää kykyä vastustaa ulkopuolelta tulevia terveyshaittoja. Ihmiset eivät välttämättä aina huomaa sairastavansa, koska hyvä vastustuskyky myös auttaa rökittämään tarttuneet pöpöt nopeammin ja lieventää niiden vaikutusta. Olette siis saattaneet sairastaa vähän kuin huomaamattanne.

Me asumme kaupungissa, mutta olemme olleet todella terveitä aina. Mahatauti tarttuu lapsiin usein päiväkodista, mutta kausiflunssat ym. ovat meillä niin lieviä, että niitä ei aina edes huomata. Käy mielessä vain epäilys, että voisikohan vetämätön olo johtua jostain pöpöstä vai onko vain huonot yöunet takana. Maaseutuelämää liputan täysillä. Hyvä, että olette pysyneet terveinä. Toivottavasti näin on jatkossakin.

Mä olen sairastanut elämäni aikana yhden vatsataudin ja muistan olleeni kaksi kertaa sairaslomalla flunssan takia, toisen kerran töistä ja toisen kerran lukiossa. Lisäksi sairastin 6-vuotiaana vesirokon. Jotain flunssaa olen kyllä melkein joka talvi sairastanut, mutta yleensä oireet ovat jääneet siihen, että nenä vähän vuotaa tai kurkku tuntuu karhealta. Varmaan hyvä vastustuskyky ja hyvää tuuria, noudatan mielestäni ihan tavallisia hygieniatapoja, eli pesen kädet aina vessassa, kotiin tullessani ja ennen ruokailua ja pidän aina käsilaukussa mukana käsidesiä tai kosteuspyyhkeitä ja käytän niitä tarvittaessa. Toivottavasti periytyy omillekin lapsille.

Monessa sairastelevassa lapsiperheessä kärsitään perheen tietämättä esimerkiksi homeesta, jopa lievistä allergioista, jotka heikentävät vastustuskykyä. Lisäksi terveyteen ja vastustuskykyyn vaikuttavat omat elämäntavat, ravinto, liikunta (heikko peruskunto heikentää vastustuskykyä), jopa altistuminen ilmansaasteille. Käsien pesu tuolla jo mainittiinkin, mutta itse uskon myös vakaasti siihen, että liika siisteys ja liiallisuuksiin paisuteltu hygieniasta huolehtiminen heikentää kykyä vastustaa ulkopuolelta tulevia terveyshaittoja. Ihmiset eivät välttämättä aina huomaa sairastavansa, koska hyvä vastustuskyky myös auttaa rökittämään tarttuneet pöpöt nopeammin ja lieventää niiden vaikutusta. Olette siis saattaneet sairastaa vähän kuin huomaamattanne.

Me asumme kaupungissa, mutta olemme olleet todella terveitä aina. Mahatauti tarttuu lapsiin usein päiväkodista, mutta kausiflunssat ym. ovat meillä niin lieviä, että niitä ei aina edes huomata. Käy mielessä vain epäilys, että voisikohan vetämätön olo johtua jostain pöpöstä vai onko vain huonot yöunet takana. Maaseutuelämää liputan täysillä. Hyvä, että olette pysyneet terveinä. Toivottavasti näin on jatkossakin.

Tässä oli paljon asioita joita itsekin olen pohtinut. Me muutettiin maalle kun esikoinen oli 2 v. ja sen jälkeen sairastelu loppui aikalailla seinään koko perheessä. Miehellä ja mulla oli aiemmin molemmilla astmaa: multa se katos esikoista odottaessa samalla kun kissa-allergiakin (tällasta joskus kuulemma käy, kun äiti saa vähän niinkun "kantasoluhoitoa" sikiön kautta). Molemmilta on hävinnyt kaikki astmaoireet nyt maalla asuessa, ja mies huomaa että kun on muutaman päivän kaupungissa niin oireita tulee. Eli hänellä astma on, mutta ei oireile maalla. Ja tämä sit varmaan vaikuttaa siihen ettei sairastuta flunssiinkaan enää. Toisinaan on tosiaan sellanen "kurkku vähän kipeenä"-tunne, tai että mahassa vähän kiertää, mutta ne menee nykyään aina ohi yhessä päivässä. Eli ne on varmaan niitä pöpöjä jotka kroppa selättää ilman että tullaan kunnolla kipeeks ollenkaan.

Minä olen kanssa aina terve, niin on äitinikin. Ei vaan kyllä mitkään taudit iske ja silloin jos iskee niin tuntuu että paljon levempänä kuin muihin, eli oikeastaan en edes niitä huomaa pahemmin. Tiedän taas toisia jotka on vielä aikuisenakin koko ajan kipeänä ja mitä ihmeellisimmissä taudeissa.

Ei mekään nyt todellakaan mitenkään hysteerisesti hygieniaa vahdata. Voitaisiin paremminkin huolehtia, mutten ikinä ala tuollaiseen hysteeriseen käsidesin ylikäyttöön hohho.

Onhan ne käsidesit parempia kuin ei käsipesua ollenkaan, jos siis iei ole mahdollista pestä käsiä. Mutta norovirushan ei niillä edes lähde, vaan saippualla ja vedellä.

Meilla ei myöskään sairasteta juuri ollenkaan. Asutaan kaupungissa ja paljon liikutaan "ihmisten ilmoilla". Lapset eivät vielä päiväkodissa, mutta isompi kerhossa. Meillä ei ole eläimiä. Ei läträtä millään desifiovilla aineilla tai muutenkaan olla supertarkkoja siisteydestä.

Kaupunkielämästä huolimatta paljon kosketusta "maahan", multaan, luontoon ja metsään, mökkeilyn ym. kautta.

Ehkä suht. pitkillä imetyksillä on jonkinlaista vaikutusta.

Eipä ole meilläkään sairastettu kuin vauvana lapsella oli noro ja nyt oli vähän nuhaa pari päivää kun aloitti tarhan. Mutta lapsi on vasta 4v, kyllä sitä kai ehtii sairastamaan vielä. Pestään käsiä, ei syödä samoista lusikoista tms, eikä väkiseltään vierailla jos tiedetään että toisessa perheessä sairastetaan esim.
En imettänyt kuin kolmisen viikkoa mutta uskon että terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla on varmasti osuutta asiaan.
Joskus kun on paljon ihmisiä kipeenä saatan itse vetäistä kuurin ceetä enkä tule kipeäksi vaikka hengailisin niitten sairaiden kanssa, uskon että sekin auttaa.

Meilläkään ei juuri olla sairasteltu, joku pikkuflunssa saattaa kerran talvessa tulla. Lapsilla ei ole koskaan ollut korvatulehduksia. Ainoa kunnon tauti joka meillä pitkään aikaan on ollut, oli tänä talvena raju mutta alle vuorokauden kestävä oksennustauti joka tuli kaikille paitsi täysimetyksellä olevalle vauvalle. Asutaan kans maalla ja multä on lähtenyt lievät allergiaoireet täällä asuessa pikkuhiljaa, ennen tuli heinästä ja joistakin elämistä oireita.

Käsiä pestään normaalisti, syödään monipuolista perusruojaa, maitohappobakteereita on kaapissa muttei niitä kukaan muista koskaan ottaa :D Eläin- ja heinäpölyä ja kaikenlaisia pöpöjä varsinkin pienet lapset saa ihan taatusti aika tavalla navetassa ja pihassa pyöriessään, vaikka hygienista huolehditaankin.

Imetystä en tullut aiemmin ajatelleeksikaan. Pitkähköllä imetykselläkin saattais olla vaikutusta asiaan. Itse olen pullovauva, enkä ole kovin paljon sairastellut sitten lapsuuden jälkeen. Pienenä sairastin jonkin verran. Lasteni isää imetettiin liki 2 v. ja hän ei sairasta juuri ikinä. Lapsemme on on molemmat olleet täysimetyksellä 5 kk ja sitten imettämistä jatkettu lisäruokana melkein parivuotiaaksi.

Ja "maahan" ollaan tosiaan myös paljon kosketuksissa, kaikenlaista maassamöyrimistä aina istutushommista metsäretkiin ja eläinten kanssa touhuamiseen. Lapset on pieninä ehtineet haukata vaikka mitä "kivaa" suuhunsa, lähtien kanin papanoista... Hengissä ja jopa melkoisen terveinä on selvitty ilman käsidesiä :)

Ei meilläkään. Meillä on aika siistiä ja pestään käsiä tosi paljon. Lapset päiväkodissa. Syödään suht terveellisesti ja D-vitamiiinia otetaan purkista. Vältetään kyllä kyläpaikkoja, joissa tauti meneillään, mutta hysteerisiä ei olla. Varmaan vaan geenit... Tai imetys.

Meillä ei lapset sairasta juuri koskaan. Ylipäänsä jos sairastaa, se on tyyliin korvatulehdus tai larygniitti.

Minä en usko pätkääkään käsien pesun funktioon vastustuskyvyn kanssa.

Meillä ei lapset sairasta juuri koskaan. Ylipäänsä jos sairastaa, se on tyyliin korvatulehdus tai larygniitti.

Minä en usko pätkääkään käsien pesun funktioon vastustuskyvyn kanssa.

Ei kai käsienpesu olekaan yhteydessä vastustuskykyyn, vaan siihen että kaikki pöpöt ei kukeutuis limakalvoille kun välillä pesee käsiään?

Sillai tietty voi ajatella käsienpesun ja vastustuskyvyn olevan yhteydessä toisiinsa, että vastustuskyky kai yleensä kasvaa, jos on enemmän altistunut banteereille, eli silloin käsien pesemättömyys vois lisätä vastustuskykyä?

Mä pidän itteni ihan kultaisella keskitiellä tässä, ja pesen käsiäni vessakäyntien jälkeen ja kun ne on likaiset, mutta en sen kummemmin niitä sitten pesekään.

No meillä esikoisella (kohta 4v) oli muutama korvatulehdus joskus 1-2ikävuoden välillä, mutta sen jälkeen ei oikeastaan ole ollut kipeenä. Ei koskaan vatsataudissa tmv. On ollut vuoden päiväkodissa 2-vuotiaana. Itse ajattelen että on saanut hyvä geenit, koska itse en sairastele ollenkaan.

Nuorempi (1v) tuntuu olevan helpompi saamaan flunssan ja nenä valuu usein ja yskittää. Muuta sairauksia ei kyllä hänelläkään ole ollut.

[QUOTE="hmmh";28369583]Ei kai käsienpesu olekaan yhteydessä vastustuskykyyn, vaan siihen että kaikki pöpöt ei kukeutuis limakalvoille kun välillä pesee käsiään?

Sillai tietty voi ajatella käsienpesun ja vastustuskyvyn olevan yhteydessä toisiinsa, että vastustuskyky kai yleensä kasvaa, jos on enemmän altistunut banteereille, eli silloin käsien pesemättömyys vois lisätä vastustuskykyä?

Mä pidän itteni ihan kultaisella keskitiellä tässä, ja pesen käsiäni vessakäyntien jälkeen ja kun ne on likaiset, mutta en sen kummemmin niitä sitten pesekään.[/QUOTE]

Niin ja vaikka itselle ei tautia tuliskaan, niin likaisten käsien välityksellä sitä kyllä voi sitten levittää muihin.

Meillä ollaan myös suht terveitä. Lapset sairastavat niin harvoin, että meillä on oikeasti kuumelääkkeitä mennyt vanhaksi kaapissa... Flunssat on lieviä, mahatautia ei juuri koskaan. Kuopus ei saanut ees sitä vesirokkoa sieltä päiväkodista vaikka sitä salaa toivoinkin...
Mutta on lapset meillä välillä ihan oikeasti sairaitakin. :)

Asutaan kaupungissa. Meillä ei ole lemmikeitä eikä todellakaan likaista kotona. Käsien pesusta jaksan paasata... mutta ei lapset pese niin usein kuin mä haluaisin/toivoisin... Me ei syödä mitään maitohappobakteereita ja D-vitamiiniakin tosi laiskasti :ashamed:
Mä uskon, että geenit vaikuttavat... ja sitten se, että "toiset tuntevat itsensä helpommin sairaaksi" kuin tosiet. Ja tätä on ihan tutkittukin. Se mikä kaataa toisen sänkyyn moneksi päiväksi on toiselle pikku juttu... Eli aikuisten sairastamisesta osa on "opittuakin".

Viimeksi muokattu:
Oikein etsimällä etsin.. nimittäin täältä netistä että miksi meillä ollaan terveitä. Vanhin 22, nuorin 6v. Ei ole koskaan ollut mitään että kaikki lapset on taudissa yms. Olen täysin ulkopuolinen kun kanssasisaret puhuvat lasten sairauksista? Vanhin lapseni oli ysillä päivän poissa koulusta, koska hänestä tuntui että Ihan epäreilua kun toiset lapset saa olla poissa koulusta kun ne ovat kipeitä! Vasirokko meillä toki oli vaan sekin sairastettiin joululomalla, silloin aikanaan.
Meillä on Isänmaata saanut maistella, juosta avojaloin. Ei ole ollut varaa hedelmiin, ei vitamiineihin. Ruokaa on ollut jos on ollut. Puurot ja marjat on pelastanut monta nälkäistä päivää.
Meillä on aina ollut siisti koti, mutta ei desinfioitu. Käsiä ei todellakaan ole pesty syömään mennessä.. ehei. Olen opettanut että vessasta tullessa pestään, muutoin tarpeen mukaan. Itse olin myös terve lapsi, joten geenit voisivat selittää oman puoleni..vaan ainut kenen sängyn vierellä olen valvonut, on lasteni isä, kun kuume noussut 41. Niin meillä tosiaan ei kuumemittaria ole tarvittu lapsille, ikinä en suppoa ole laittanut? Tosin viime vuosina miehenikään ei enään ole sairastanut.. Liekö syynä minun voimabakteerit: Minulla on sormukset kädessa 24 tuntia päivässä.. leipoessakin.. Itse ajattelen että tässä se pelastajabakteeri :) Niin ja muistakaa että kaikki perheen jäsenet voivat syödä ja juoda toistensa astioista!! Se saattaa myös olla se ihmeidentekijä!!

[QUOTE="maalaistyttö";28369089]
Onko muita joilla lapset on aina terveitä?[/QUOTE]

Mitä tarkoittaa aina terveenä? Eikö teillä ole koskaan edes ollut flunssaa, saanen kyllä epäillä?

Meillä lapsella (4v) on ollut flunssa, mutta muuten on oltu terveitä. Ei asuta maalla, eikä käydä päiväkodissa.

Yhteistyössä