meidän lapset on "liian isoja" appivanhemmille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmejakumma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmejakumma"

Vieras
...eli nyt se on tapahtunut, sama mikä miehen veljen lapsillekkin aikanaan. Kun lapset oli ihan pieniä, mummo ja ukki laukkasi alvariinsa pitkän matkan päästä katsomaan lapsia. Varsinaista hoitovastuuta eivät ole liiemmin välittäneet ottaa, mutta leikkineet ja sylitelleet jne (ja äiti tai isi on hoitanut vaipanvaihdot yms. "ikävämmät velvoitteet) Jokatapauksessa mummo ja ukki ovat olleet tosi tärkeitä lapsille.

Nyt lapset ovat 5- ja 7-vuotiaita eikä mummoa ja ukkia enään innosta tulla moikkailemaan... ja sama ilmiö tosiaan tapahtui miehen veljen perheen kanssa aikoinaan. Käynnit tyssäsi suurinpiirtein samoihin ikiin.

Appivanhemmat ovat vielä hyvässä kunnossa ja reissailevat muutoin entiseen malliin (eli paljon), mutta meille ei enään kummasti ehditäkkään. Harmittaa lasten puolesta, kun usein kyselevät miksei mummo ja ukki tule enään kylään meille...? Täytyy vaan valehdella että alkavat olla jo vähän vanhempia eivätkä niin jaksa jne ja jättää reissailut kertomatta.

Outo juttu kun luulisi että nyt vasta kivaa yhdessä olisikin kun voi jo tehdä kaikenlaista eritavalla kuin silloin kun olivat ihan pieniä.

Onko muilla vastaavaa sattunut kohdalle?

Mä olen itsessäni huomannut saman kahden kummilapseni kohdalla, olin heistä paljon kiinnostuneempi, kun olivat pienempiä. Mutta ei se ajan viettäminen toki edelleenkään mitenkään vastenmielistä heidän kanssaan ole, joten en todellakaan oman typeryyteni takia ole vähentänyt yhteydenpitoa.

Kuinka teillä lapset ovat käyttäytyneet silloin kun isovanhemmat ovat käöyneet? Mietin vaan, kun meilläkin yksi sukulaislapsi on nyt 8v ja tosi hankalassa iässä. Mikään ei kiinnosta, kaikki on ihan tyhmää ja tylsää, tasan tarkkaa vain kännykkä ja jokin tietokonepeli kiinnostaa, mutta mistään muusta ei ole halukas edes juttelemaan. Onhan se vähän vaikea sellaisen lapsen kanssa mitään puuhailla tai olla yhdessä, vaikka aikuisen tietysti pitäöisi osata ymmärtää.

Tilanne oikeastaan päinvastoi.
Pidätkö itse appivanhempiin yhteyttä? Kerrotteko mitä lapsille kuuluu, mistä he pitävät ja mitä he tekisivät mielellään isovanhempien kanssa tai että lapset ovat nauttineet tai nauttisivat isovanhempien seurasta mielellään?

Käyttekö te sitten heillä vastavuoroisesti? Ja kyllä se ikäkin voi painaa, ehkä eivät vaan kehtaa tunnustaa..

Käydään kyllä, ei tosin ihan yhtä tiuhaan kuin he ovat käyneet meillä.

Kyllähän tuo ikä pointti olisi ihan järkeen käypä muuten, mutta tosissaan reissaavat muutoin entiseen malliin niin koti- kuin ulkomaillakin.

Alkuun yritin miettiä onko jotain sellaista tapahtunut, mistä olisivat voineet loukkaantua tms. mutta ei miehen kanssa keksitty mitään kun ei tässä mitään ihmeellistä ole ollut. Sitten tuli vaan mieleen, että tosiaan näillä main miehen veljen vaimo valitteli samaa asiaa. Jotenkin ajattelin sen liittyvän heillä siihen, että usein halusivat mummosta ja ukista lastenhoitajaa, jotta pääsivät itse jonnekkin ja se tuntuu olevan jotenkin nihkeää appivanhemmille. Mutta me ei olla heitä lastenhoitajiksi pyydetty kuin korkeintaan kauppareissun ajaksi, joten kyse lienee muusta.

Vähän on ollut huomattavissa lievää ärtymystä appivanhemmissa sen suhteen, että lapset ei tietenkään enään ole niin suostuvaisia ihan kaikkeen ja osoittavat oman tahtonsa. En tiedä, ehkä he eivät vain osaa olla näiden isompien lasten kanssa...

Tilanne oikeastaan päinvastoi.
Pidätkö itse appivanhempiin yhteyttä? Kerrotteko mitä lapsille kuuluu, mistä he pitävät ja mitä he tekisivät mielellään isovanhempien kanssa tai että lapset ovat nauttineet tai nauttisivat isovanhempien seurasta mielellään?

Kyllä me ollaan yhteyksissä lähes päivittäin, ainakin miehen välityksellä jossei muutoin. Olen kertonut monesti miten lapset muistelee kun tehtiin mummon ja ukin kanssa sitä ja tätä ja oli niiiiin kivaa. Voihan se olla ettei mummo ja ukki ole niin innostunut sellaisesta tekemisestä mistä meidän lapset nykyisin. Kun asiaa tarkemmin mietin, ovat olleet aina melko huonoja ulkoilemaan ja meidän lapset nykyisin lähtisi mummon ja ukin kanssa kaikkein mieluiten puistoon tai metsään (kun mummo ja ukki tietää kaikkien kasvienkin nimet ;)).

[QUOTE="vieras";23970144]Kuinka teillä lapset ovat käyttäytyneet silloin kun isovanhemmat ovat käöyneet? Mietin vaan, kun meilläkin yksi sukulaislapsi on nyt 8v ja tosi hankalassa iässä. Mikään ei kiinnosta, kaikki on ihan tyhmää ja tylsää, tasan tarkkaa vain kännykkä ja jokin tietokonepeli kiinnostaa, mutta mistään muusta ei ole halukas edes juttelemaan. Onhan se vähän vaikea sellaisen lapsen kanssa mitään puuhailla tai olla yhdessä, vaikka aikuisen tietysti pitäöisi osata ymmärtää.[/QUOTE]

Välillä on vähän tätäkin, mutta usein menee niin että vaan toisella lapsella on "hankalampi" vaihe menossa ja toinen on sitten se "hurmaavampi" osapuoli. Tietokoneet ja televisiot ei meillä niinkään lapsia kiinnosta silloin kun on "oikeaa" seuraa tiedossa ja tähän asti mummo ja ukki ovat olleet juuri sitä antaessaan aidosti koko huomionsa lapsille.

Uusimmat

Yhteistyössä