Meidän lounas (saa kivittää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Entinen Ksantippa S."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Entinen Ksantippa S."

Vieras
Syötiin juuri koko poppoo samaa ruokaa, tai melkein ainakin. Eli vauvalähtöinen lounas.

Mulle keitettyjä bataattilohkoja yrttisuolan kera, mozzarellaa, avokadoa, kurkkua, tomaattia ja vettä.

Taaperolle samaa ilman yrttisuolaa, juomana maito.

Vauva 6 kk jyysti onnessaan bataatin, avokadon ja kurkun paloja, ruokajuomana äidinmaito.

Itse en keksi tuosta muuta vikaa kuin että aika paljon luonnonvaroja on käytetty noihin kuljetuksiin. Seuraavalla aterialla kotimaista.

[QUOTE="vieras";29072712]Varmasti hyvää, voisin itsekin syödä. Keittäisin kylkeen kuitenkin vaikka munan, koska proteiinia tuossa on hyvin heikosti.[/QUOTE]

Muna olisi ravitsemuksellisesti tosi hyvää, mutta vauva reagoi siihen äidinmaidon kautta. Mietin kinkkua taaperon lautaselle, mutta ajattelin sitten että päivällisellä kumminkin tulee lihaa tai kalaa.

Odottelin vähän, että "vieraat" olisivat tulleet luolistaan kertomaan, että ruoka on ruokaa vain lämpimänä ja pottua sekä lihaa sisältäen :D

Pääasiallinen syy tähän aloitukseen on kuitenkin se, että olen ihan lumoutunut huomatessani, että tämä poppoo voi syödä ihan samaa ruokaa ja vielä nauttia siitä. Esikoinen oli soseiden syöjä, joten tämä on mulle ihan uusi maailma.

Ja saa antaa toki vinkkejä kotimaisista ja edullisista ruoista, jotka maistuvat vauvalle, joka ei lusikkaruoasta piittaa.

kuljetusta aiheutuva hiilijalanjälki on laivalla rahdatessa yllättävän pieni. Kotimaiset keinovalolla kasvihuoneessa kasvatetut kurkut ja tomaatit on paljon huonompi valinta kuin ulkomaiset vastaavat.

Mutta vauvalle kelvannee peruna, porkkana ja sipuli, sekä kukkakaali jota ainakin hetki sitten sai vielä suomalaisena. Kala on hyvä proteiininlähde ja niin pehmeää että menee hyvin sormiruokana. samoin toki kananmuna olisi hyvä mutta jos vauva on sille allerginen niin ehkei..
Hyvää sirmiruokaa on myös makaroonit. jäähtynyt kaurapuuro on helppo pyöritellä sormipalleroiksi. toki kaurapuuron voi myös lisätä jauhoja ja vettä ja hieman leivonjauhetta ja paistaa teeleipiä uunissa. Lihapullat on myös herkkuja, ne voi tehdä joko oelkästä jauhelishasta tai käyttämällä kaurahiutaleita ja vettä lisänä.

Rautaahan lapsesi tarvitsee, sitä saa täysjyväviljasta ja lihasta joten niitä kannattaa koittaa saada ruokavalioon.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";29072760]Odottelin vähän, että "vieraat" olisivat tulleet luolistaan kertomaan, että ruoka on ruokaa vain lämpimänä ja pottua sekä lihaa sisältäen :D[/QUOTE]

"Vieraat" :D taisivat häipyä lounastauolle harmaisiin luoliinsa syömään harmaita ruokiaan, niin ei kerinneet kommentoimaan...

En jaksa syyllisyyksiä kannella pahemmin mistään asioista, itse olen siis jo täysin piloilla ja turmeltunut.
Hyvältä idealta kuulostaa yhdistää bataatti ja avocado, voisi tehdä perunasalaatin tapaista kylmää ruokaa sillä pohjalla. Kiitos idiksestä, (olen huono keksimään ruokaideoita.)

[QUOTE="vieras";29073129]Enemmän tässä aloituksessa aloittaja nyt syyllistää meitä "vieraita"...[/QUOTE]

mutta täällä on paljon kivojakin "harmaavieras" nikillä, vaikka se nikki usein kyllä otetaan käyttöön tositarpeeseen, eli kun oikein törkeyksiä ladellaan tai vainotaan jotain mustaa nikkiä systemaattisesti.

ei vaan pysty koskaan ratkaisemaan, kuinka monta niitä ei-niin-kivoja-tai-asiallisia harmaavieras kirjoittajia on. Itse jaksan sinnikkäästi uskoa, että kivoja on ylivoimaisesti enemmän. Häiriköt vaan näkyvät niin kauas, vievät sen tilan niinkuin aina.

Luulen, että ne teiniprovoajat, joita täällä on ihan rasittavuuteen asti, käyttävät hirveen usein jotain muuta nikkiä, tyyliin äippä, pettynyt vaimo, pahamieli... :D

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;29073170:
mutta täällä on paljon kivojakin "harmaavieras" nikillä, vaikka se nikki usein kyllä otetaan käyttöön tositarpeeseen, eli kun oikein törkeyksiä ladellaan tai vainotaan jotain mustaa nikkiä systemaattisesti.

ei vaan pysty koskaan ratkaisemaan, kuinka monta niitä ei-niin-kivoja-tai-asiallisia harmaavieras kirjoittajia on. Itse jaksan sinnikkäästi uskoa, että kivoja on ylivoimaisesti enemmän. Häiriköt vaan näkyvät niin kauas, vievät sen tilan niinkuin aina.

Luulen, että ne teiniprovoajat, joita täällä on ihan rasittavuuteen asti, käyttävät hirveen usein jotain muuta nikkiä, tyyliin äippä, pettynyt vaimo, pahamieli... :D

Itse otan vieras-nimimerkin sen takia, että sitä ei ole kukaan rekisteröinyt (ei vissiin ees voi?). Luultavasti suurin osa meistä muistakin tekee niin sen takia. Enkä jaksa muutenkaan keksiä aina jotain nokkelaa nimimerkkiä, vieras on niin simppeli ja kun tällä koneellä näpyttelee niin tulee samantien ehdolle kun valitsee v-kirjaimen... helppoa! :)

Mitäs kivittämistä tuossa nyt on? Itselleni olisin tosin tehnyt kylkeen jonkun kastikkeen, vaikka tsatsikin, ja vaihtanut mozzarellan fetaan tai halloumiin. Vauvalle ne ovat tietty liian suolaisia.

Meidän kuopus oli sormiruokailija, ja annoin hänelle ihan kaikkea mitä muutkin sai. Pitkään haudutetut lihapadat on hyviä, eivät vaadi paljoa mausteita mutta maku on silti hyvä, ja pehmeä liha on helppo syödä. Riisistä saa pyöriteltyä palleroita joita on helppo syödä lisukkeena.

Meillä oli "uunisoossia", jossa siis paljon paljon kasviksia, puuroriisiä, vettä ja koskenlaskijaa.
Joo, köyhät oli sapuskat meilläkin :D Ite en kaipaa tuohon lisäksi edes mitään lihaa.

Mies varmaan paistaa pihvin lisäksi

Yhteistyössä