Meidän paikkakunnan lastensuojelu on ihan sairas...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Oma kokemukseni on, että jos en vie lasta päiväkotiin joka päivä, epäillään minulla olevan pahoja ongelmia ja kyttäyksen alkaminen on valmis. Joten vien lapsen päiväkotiin vaikka olisin miten sairaana.

ja olet joka kerta ilmoittanut päiväkotiin, että lapsi ei tule sinä päivänä??

Tottakai huolestutaan, ellei mitään kuulu eikä lasta näy. Näin juuri toimivat ne perheet, joissa on pahoja ongelmia, ilta venynyt liian pitkäksi alkoholin tms merkeissä, eikä lasta kyetä viemään hoitoon. Ihan hyvä, että ottavat asioista selvää ja hieman kyttäävätkin.. lasten parasta siinäkin ajatellaan.

Muutto voi auttaa. Ei meidän lastensuojelu jatkunut muuton jälkeen, kukaan ei sossusta ottanut yhteyttä. Mutta jos uudella paikkakunnallakin joutuu asiakkaaksi, niin tiedot tosiaan ovat siirtyneet nähtäviksi.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Muutto voi auttaa. Ei meidän lastensuojelu jatkunut muuton jälkeen, kukaan ei sossusta ottanut yhteyttä. Mutta jos uudella paikkakunnallakin joutuu asiakkaaksi, niin tiedot tosiaan ovat siirtyneet nähtäviksi.

no te olette silti lastensuojelun asiakkaita. Ei varmasti tarvita kuin pieni huolenaihe ja asia huomataan

Alkuperäinen kirjoittaja ?A?A:
Alkuperäinen kirjoittaja huokaus:
Oma kokemukseni on, että jos en vie lasta päiväkotiin joka päivä, epäillään minulla olevan pahoja ongelmia ja kyttäyksen alkaminen on valmis. Joten vien lapsen päiväkotiin vaikka olisin miten sairaana.

ja olet joka kerta ilmoittanut päiväkotiin, että lapsi ei tule sinä päivänä??

Tottakai huolestutaan, ellei mitään kuulu eikä lasta näy. Näin juuri toimivat ne perheet, joissa on pahoja ongelmia, ilta venynyt liian pitkäksi alkoholin tms merkeissä, eikä lasta kyetä viemään hoitoon. Ihan hyvä, että ottavat asioista selvää ja hieman kyttäävätkin.. lasten parasta siinäkin ajatellaan.

Hui ajatteleekohan ne mustakin noin :o
Sillä likka on eskarista välillä pois ja EN enää ilmoita niistä kun ei kukaan vastaa siihen puhelimeen siellä kun soitat moneen kertaan ilmoittaakses että on pois..
Ottaisin ap asianajajaan yhteyden jolle antaisin kirjattavaksi kaiken tuon ihan varmuuden vuoksi,ja eikö tommonen potilastietojen kysely ole laitonta ilman perusteita?vai voiko tommoset soitella ihan tuosta vaan kysyäkseen ihmisten tietoja sieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Kyllä ainakin meidän maakunnassa kaiki sossut tietävät ne muuttajaperheet. jotkut kiertävät kaikki ympäristökunnat, poistuvat aina kun tulee jotain kosketuksia viranomaisiin. Jo se muuttaminen on minusta epäilyttävää ja varhaisen puuttumisen aevoista. Toinen sakki on nämä koulupiiristä toiseen muuttavat. Kas kun joka kouluun sattuukin niin umpihuonot opettajat, että välit menee. Perheissähän ei tietenkään mitään ongelmaa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Nyt on jälleen hyvin vaikea uskoa, mutta yritetään. Millä tavalla tämä halu ottaa lapset pois sitten ilmenee?

Joo, ehkä tämä on väärä paikka puhua tällaisesta, sillä täällä on paljon niitä, joilla oikeasti on ongelmia ja lastensuojeluun tarvetta.
Ehkä oli tyhmää tehdä tämä avaus.
Haluaisin vain tietää, mitä tässä tulisi tehdä? Muutammeko pois tämän takia vai onko meillä edes mitään uhkaa?
Ja tiedän tismalleen, miten ajattelette..."siellä kuitenkin on joku kaheli, joka ei itse sitä tajua ja lastensuojelu hoitaa vaan asiaansa"...joo.
No annetaan sitten olla. Totta tämä kuitenkin on, eikä minulle eikä miehelleni ole koskaan mitään poskiontelontulehdusta vakavampaa diagnoosia annettu.

Huostaanotothan menee hallinto-oikeuden kautta, eikä siellä mene kyllä läpi, ellei ole todellinen hätä ja hyvät todisteet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saako sossu muka lääkäriltä sairaustietosi? Tekstin perusteella vaikutat ihan fiksulta, mutta uskomattomalta tuntuu. Ottakaa yhteys lakimieheen tai johonkin, jos puhut totta.

Hyvä pointti! Ota selvää (potilas-asiamies ) onko tuo tietojen luovuttaminen laillista. Käsittääkseni ei! ja sitten syyte sekä lääkäriä, että sossuja vastaan. :kieh:
Tietojen luovuttaminen "vääriin" tarkoituksiin on hyvin vakava asia.

Hmm.

Me jouduttiin käymään sosiaalitoimistossa kaksi kertaa. Mitenkään silmätikuksi ei otettu.

Papereissa näkyy varmasti mun masennus, ei silti mitään syytä vahtimiseen.

On tarjottu perhetyöntekijää, koska meillä on erityislapsi, mutta sanoin että sillä hetkellä ei ollut tarvetta, mutta voin soittaa jos tuntuu että tarvitsen että saan nukkua.

Missään vaiheessa kukaan ei ole soitellut perään eikä vahtinyt. Asiakkaita oltiin kun tukea saatiin, ja sen jälkeen ei.

Sossun työntekijöitä on monenenlaisia. Itsekin olen tavannut useita nyt kun minulla on lapsi. Minulla on nuoruudesta melkoinen tausta, joten olen senkin takia silmätikkuna, eivät usko että voisin pärjätä lapsen kanssa ja että kaikki on tätänykyä hyvin.

Miten mahtaa sossut, neuvolat ja muut tahot saada selvää ihmisen vanhoista sairaskertomuksista eli jääkö se masennus kummittelemaan vielä vuosien jälkeen? Mä sairastin masennusta joskus 18v ikäisenä kun oli tosi vaikea elämäntilanne, söin mielialalääkkeitä vajaan vuoden ja kävin psyk.sairaanhoitajan kanssa juttelemassa silloin tällöin. Masennus parani, sain opiskelut suoritettua, löysin miehen, sain työn ja lapsia.

Nyt tuosta on yli 10v aikaa ja mulla on tilanne jossa mietin että voisin tarvia apua tai ainakin haluaisin neuvolaan vähän purkaa todennäköistä tulevaa väsymystä. Meillä on 1v esikoinen ja odotan kaksosia joten voi olla että olen väsynyt kun vauvat syntyy, mieskin joutuu tekemään pitkää päivää joten joudun yksin kantamaan suurimman vastuun arjen pyörityksestä.

Kannattaako mun siis vaan neuvolassa hymyillä että kaikki hyvin ja jaksan loistavasti, vain voinko väsyessäni sanoa rehellisesti että olen joskus ihan poikki? Voidaanko tämän valituksen takia ruveta kaivelemaan jotain vanhoja papereita ja katsomaan etten olisikaan kykenevä huolehtimaan lapsista?

Onko teillä jonkun ihmisen kanssa ongelmia tai onko vihamiehiä? Mietin vaan, että jos joku onkin tehnyt perättömän lastensuojeluilmoituksen teistä ja siksi vainoavat.
Onhan tämä kyllä aika uskomaton tarina, mutta tunnen oman paikkakuntani perhetyön ja lastensuojelun piiristä työntekijän, joka kykenisi ihan takuulla tällaiseen vainoamiseen ja on jossain määrin sitä tehnytkin.

Kyllä noita sossuja on monenlaisia.. on se kumma jos ei anneta elää normaalia perhe-elämää rauhassa! Meillä taas niin päin että ne eivät puutu millään lailla vaik miten yritän pyytää apua!Ukko puhui ne ympäri aikoinaan ja nyt ne ei usko sanaakaan mitä sanon. Sillä ei ole merkitystä että isi hilluu ja raivoo ja käy päälle kännipäissään lasten nähden, sillä ei ole väliä vaikka se juo 2 koria olutta viikossa (käyhän se töissä..)..Silläkään ei ole väliä että isi ei hoida lapsiaan eikä ota niistä vastuuta, hoidanhan minä ne ja olen selvinpäin..Nyt olen rukoillut jonkun ulkopuolisen tekemään ilmoituksen, koska minun sanani eivät paina mitään. Niin kauan saa odottaa että jotain tapahtuu..sitten varmaan sanotaan että miksi näin kävi? lastensuojelua kerrakseen..................aargh..

Minä uskon aptä.. Minulla vaikea ero ja sossun täti ex miehen kanssa yrittivät tehdä minusta hullua ja kyseinen sossu täti uhkaili minua kaikellalailla että kyllä pienellä paikkakunnalla tehään tällästä ......... Onneksi on nyt äitiyslomalla mutta joudunkohan taas painostukseen kun palaa töihin? asianajajan kanssa kannattaa puhua hän voi laatia sossuun esimiehelle tai vastaavalle kirjeen kanssasi... tai sitten teet kirjeen/valituksen kyseisestä henkilöstä Helsinkiin sosiaali-ihmisille en muista nyt sanatarkasti paikan nimeä

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt..:
Kyllä noita sossuja on monenlaisia.. on se kumma jos ei anneta elää normaalia perhe-elämää rauhassa! Meillä taas niin päin että ne eivät puutu millään lailla vaik miten yritän pyytää apua!Ukko puhui ne ympäri aikoinaan ja nyt ne ei usko sanaakaan mitä sanon. Sillä ei ole merkitystä että isi hilluu ja raivoo ja käy päälle kännipäissään lasten nähden, sillä ei ole väliä vaikka se juo 2 koria olutta viikossa (käyhän se töissä..)..Silläkään ei ole väliä että isi ei hoida lapsiaan eikä ota niistä vastuuta, hoidanhan minä ne ja olen selvinpäin..Nyt olen rukoillut jonkun ulkopuolisen tekemään ilmoituksen, koska minun sanani eivät paina mitään. Niin kauan saa odottaa että jotain tapahtuu..sitten varmaan sanotaan että miksi näin kävi? lastensuojelua kerrakseen..................aargh..

mitä apua tarkalleen ottaen olet sossulta pyytänyt tilanteeseenne sitä apua saamatta?

Minä tiedän yhden tälläisen tapauksen missä perhe joutui sossun silmätikuksi tilapäisten raha ongelmien takia,joutuivat muuttamaan toiselle paikkakunnalle,että kyllä tälläistä voi tapahtua.

Totta. Suomessa tehdään vuosittain kymmeniä täysin perusteettomia huostaanottoja. Arvioisin kuitenkin, että noin 70% on aiheellisia.

Bisneksessä liikkuvat suuret rahat. Perhekoti saa kunnalta yhdeltä lapselta 200-400?/vrk. Siten perhekoti, jossa on 15 lasta, saa keskimäärin 135.000?/kk.

Voisi hyvin kuvitella, että osa summasta palautuu pimeästi huostaanotto- ja sijoituspäätösten tekijöille.

Onpa taas surullinen ketju näin tulevan sosiaalityöntekijän silmin :(

Lastensuojelun tarkoitus on nimenomaan suojella lapsia, yhdessä perheen kanssa. Se ei todellakaan ole mikään musta aukko, joka nielee lapsia viattomilta vanhemmilta.

Jos joku on tehnyt lastensuojeluilmoituksen, se joku on myös huolissaan, ja on sen sossun työ ottaa selvää onko ilmoituksessa perää. Ilmoituksesta kerrotaan huoltajille ja heidät kutsutaan juttelemaan tai sitten tehdään kotikäynti. Työntekijöitä on kaksi ja lapsella, jos asiakkuus syntyy, vielä omansa.

Sosiaalityöntekijöillä ei ole aikaa eikä resursseja alkaa tutkimaan perheitä, jotka eivät ole asiakkaita tai joista ei ole tehty ilmoitusta. Sosiaalityöntekijät eivät kierrä netissä tai kaupungissa etsimässä randomia tietoa kenestä vaan eivätkä siis tee ilmoituksia itse. Eri asia, jos naapurissa sattuu asumaan lastensuojelun työntekijä ja hän siviilinä tekee ilmoituksen. Silloinkaan hän ei itse tutki sitä.

Lääkäri saa ja hänellä on velvollisuus tehdä ilmoitus lastensuojeluun, mikäli hän epäilee lasten laiminlyöntiä. Samoin on muillakin viranomaisilla niin hoitopaikoissa kuin kouluissa, neuvoloissa ja terkkareissa.

Alkuperäisen tarinassa ei ole mielestäni tolkkua. Paljon jäi kertomatta tai sitten kyseessä ei ole aito tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja näin Suomessa:
Minä tiedän yhden tälläisen tapauksen missä perhe joutui sossun silmätikuksi tilapäisten raha ongelmien takia,joutuivat muuttamaan toiselle paikkakunnalle,että kyllä tälläistä voi tapahtua.

Totta. Suomessa tehdään vuosittain kymmeniä täysin perusteettomia huostaanottoja. Arvioisin kuitenkin, että noin 70% on aiheellisia.

Bisneksessä liikkuvat suuret rahat. Perhekoti saa kunnalta yhdeltä lapselta 200-400?/vrk. Siten perhekoti, jossa on 15 lasta, saa keskimäärin 135.000?/kk.

Voisi hyvin kuvitella, että osa summasta palautuu pimeästi huostaanotto- ja sijoituspäätösten tekijöille.

Tämä viesti on ihan höpönlöpöä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja yh-äippä 78:
Minä uskon aptä.. Minulla vaikea ero ja sossun täti ex miehen kanssa yrittivät tehdä minusta hullua ja kyseinen sossu täti uhkaili minua kaikellalailla että kyllä pienellä paikkakunnalla tehään tällästä ......... Onneksi on nyt äitiyslomalla mutta joudunkohan taas painostukseen kun palaa töihin? asianajajan kanssa kannattaa puhua hän voi laatia sossuun esimiehelle tai vastaavalle kirjeen kanssasi... tai sitten teet kirjeen/valituksen kyseisestä henkilöstä Helsinkiin sosiaali-ihmisille en muista nyt sanatarkasti paikan nimeä

hei mulle on myös tapahtunut samoin ex-sän aikana , jopa mun sairauskertomuksessani lukee semmoisia juttuja joita ex-sä on sanonut , sitä en käsitä ,mm,että olen luulo sairas. no, kysyin lääkäriltä että miten voin olla luulosairas .jos ex-sä on kertonut olleensa pirkon kanssa naimassa ja se käytti kierukkaa,ja on ---töissä siellä. eli . siitä kertomisesta halusin eroa ja joudui lääkäriin kun ukko hakkas . ja sit sossun kanssa tekemisiin. siis minä olikin sitten hullu.loppujen lopuksi. koskaan en saanut asiaa oikaistua, mut menin naimisiin ihanan miehen kans ja olen selvinnyt vaikeuksista hänen avulla. ekä ole tarvinnut sossun tanttoja enään tapailla.

Alkuperäinen kirjoittaja vakava sosiaalitapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja näin Suomessa:

Tämä viesti on ihan höpönlöpöä :laugh:
ENPÄ USKO ,KOKEMUKSENI PERUSTEELLA VARMAAN PITÄÄ KAIKKI PAIKKAANSA. TANTAT USKOO LIRKUTTELEVIA UKKOJA . JA TEKEVÄT PÄÄTÖKSIÄ VAI OMAN HELPPOUDEN /HYÖDYN MUKAAN. MITÄÄN DOKUMENTTIÄ TAI TOTUUTTA EI TUTKITA. NÄHTY ON.!

tervetuloa vaan kokemaan tosisuomi, maa jossa vanhemmilla ei ole mitään oikeuksia kun lastensuojelu astuu peliin. Puolusta itseäsi, vaadi kaikki kirjallisena ja tee heti valitus sossusta lääninhallitukselle tai lapsesi on huostassa ennenkuin ehdit mitään tehdä. Ja jatkossa, pysy kaukana kaikesta lastensuojelustsa.

Näinpä! Aivan totta voi olla ap:n tilanne, niin oudolta kuin se tuntuukin kun luulisi olevan täysi työ hoitaa ne oikeat lastensuojelun tarpeessa olevat tapaukset. Valitettavasti syyttömätkin voivat joutua silmätikuiksi mitä ihmeellisimmistä syistä. Ja kieroa peliä löytyy sossujen takaa. Löytyy myös oikeasti hyvää toimintaa mutta taitaapi olla tuurikauppaa kuinka käy.

Minua kiinnostaisi tietää missäpäin tällainen menettely on teitä kohdannut? Entisellä paikkakunnallani oli aika outoa "lastensuojelua" tai "ennaltaehkäisevää" toimintaa, että en ihmettele. Siinä meinasi mennä loputkin mielenterveydestä kun niiden sikojen kanssa taisteli. Vaan voitto tuli kun osasi laittaa vastaan ja etsiä omat oikeutensa. Valitettavasti kaikki heikommilla olevat eivät edes niitä tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Sossun työntekijöitä on monenenlaisia. Itsekin olen tavannut useita nyt kun minulla on lapsi. Minulla on nuoruudesta melkoinen tausta, joten olen senkin takia silmätikkuna, eivät usko että voisin pärjätä lapsen kanssa ja että kaikki on tätänykyä hyvin.

Todellakin on. Itsellä tausta rankka ja lasta odottaessa juoksutettiin kaikenmaailman tukiryhmissä, tapaamisissa ja huumetesteissä tietysti. Sosiaalissa oli vähän liioiteltu kuva mun tekemisistäni aikaisemmin, eikä asiaa auttanut se että itse oli rehellinen ja kertoi esim. ainekokeiluista avoimesti. Siitähän ne riemastui ja sitten mentiin kusipurkki kädessä.. Vapaaehtoista ehkä mutta enpä tiedä mitä olisi tehneet jos olisi kieltäytynyt.

Vauvan synnyttyä tyrkytettiin apua jos jonkinnäköistä, perhetyöntekijää ja tukiperhettä jne. Kieltäydyin järjestelmällisesti ja kerroin että hyvin pärjäillään. Kävin sovituissa seurantatapaamisissa siihen asti kun vauva oli puolivuotias ja sitten sovimme (siis sossut sopivat) että neuvola seurailee jatkossa ja saa olla yhteyksissä jos ongelmia on. Enkä ole sen jälkeen niistä kuullut. Mutta apua mun olisi tod hankala hakea vaikka joskus olisi rankka tilanne, koska pelkäisin varmasti jääväni silmätikuksi.

Ap:na varmasti vaihtaisin paikkakuntaa. Olisi edes mahdollisuus siihen että eri työntekijät olisivat järkevämpiä tapauksia.

Ja tuleva sossu; ls-ilmoituksen tekoon ei tarvita aina huolta. Ilkeys joskus riittää. Helppo mutta järeä keino. On myös meitä kenen vanhemmuutta epäillään turhaan. Ja sitten tiilitaloperheissä saa tapahtua mitä vaan seinien sisällä, eihän niillä mitään kun on niin mukava keskiluokkainen ydinperhe.....

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt..:

Jos mies käy päälle kännissä ja lapsiet paikalla, soitat poliisin.
Tai otat lapset ja lähdet turvakotiin. Tai hankit asunnon ja muutatte lasten kanssa.
Joskus se onni pitää ottaa omaan käteen, eli tehdä itse asioille jotakin!
Sossunko pitää tehdä jotakin, kun itsekin voisit asioihin vaikuttaa.
Ja jos et itse tee mitään, eli lähde alkoholistin ja väkivaltaisen miehen luota ja pelasta siten lapsiasi, et sinä ole kenties paras mahdollinen turva lapsille itsekään.
Ja aiotko todellakin itse odottaa kunnes jotain tapahtuu?
Mene asuntotoimistoon jne, ja hanki sinulle ja lapsillesi uusi, parempi elämä!

Alkuperäinen kirjoittaja eräs kusetettu:
tervetuloa vaan kokemaan tosisuomi, maa jossa vanhemmilla ei ole mitään oikeuksia kun lastensuojelu astuu peliin. Puolusta itseäsi, vaadi kaikki kirjallisena ja tee heti valitus sossusta lääninhallitukselle tai lapsesi on huostassa ennenkuin ehdit mitään tehdä. Ja jatkossa, pysy kaukana kaikesta lastensuojelustsa.

Näinpä! Aivan totta voi olla ap:n tilanne, niin oudolta kuin se tuntuukin kun luulisi olevan täysi työ hoitaa ne oikeat lastensuojelun tarpeessa olevat tapaukset. Valitettavasti syyttömätkin voivat joutua silmätikuiksi mitä ihmeellisimmistä syistä. Ja kieroa peliä löytyy sossujen takaa. Löytyy myös oikeasti hyvää toimintaa mutta taitaapi olla tuurikauppaa kuinka käy.

Minua kiinnostaisi tietää missäpäin tällainen menettely on teitä kohdannut? Entisellä paikkakunnallani oli aika outoa "lastensuojelua" tai "ennaltaehkäisevää" toimintaa, että en ihmettele. Siinä meinasi mennä loputkin mielenterveydestä kun niiden sikojen kanssa taisteli. Vaan voitto tuli kun osasi laittaa vastaan ja etsiä omat oikeutensa. Valitettavasti kaikki heikommilla olevat eivät edes niitä tiedä.

Miten se silmätikuksi joutuminen ilmenee? Sosiaalityöntekijähän ei ilman lastensuojelun asiakkuutta tai -ilmoitusta saa pitää mitään rekisteriä tai tutkia kenenkään perhe-elämää mutu-tuntumalta.

Onko tosiaan niin kuin täällä monet väittävät, että heidät vain satunnaisesti poimittiin kadulta silmätikuiksi ilman mitään merkkejä ongelmista? Toimeentulotuen hakemisella ei ole mitään tekemistä lastensuojelun kanssa silläkään. En siis ymmärrä miten nämä tapaukset ja tutkimukset saavat alkunsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sofianna:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

Todellakin on. Itsellä tausta rankka ja lasta odottaessa juoksutettiin kaikenmaailman tukiryhmissä, tapaamisissa ja huumetesteissä tietysti. Sosiaalissa oli vähän liioiteltu kuva mun tekemisistäni aikaisemmin, eikä asiaa auttanut se että itse oli rehellinen ja kertoi esim. ainekokeiluista avoimesti. Siitähän ne riemastui ja sitten mentiin kusipurkki kädessä.. Vapaaehtoista ehkä mutta enpä tiedä mitä olisi tehneet jos olisi kieltäytynyt.

Vauvan synnyttyä tyrkytettiin apua jos jonkinnäköistä, perhetyöntekijää ja tukiperhettä jne. Kieltäydyin järjestelmällisesti ja kerroin että hyvin pärjäillään. Kävin sovituissa seurantatapaamisissa siihen asti kun vauva oli puolivuotias ja sitten sovimme (siis sossut sopivat) että neuvola seurailee jatkossa ja saa olla yhteyksissä jos ongelmia on. Enkä ole sen jälkeen niistä kuullut. Mutta apua mun olisi tod hankala hakea vaikka joskus olisi rankka tilanne, koska pelkäisin varmasti jääväni silmätikuksi.

Ap:na varmasti vaihtaisin paikkakuntaa. Olisi edes mahdollisuus siihen että eri työntekijät olisivat järkevämpiä tapauksia.

Ja tuleva sossu; ls-ilmoituksen tekoon ei tarvita aina huolta. Ilkeys joskus riittää. Helppo mutta järeä keino. On myös meitä kenen vanhemmuutta epäillään turhaan. Ja sitten tiilitaloperheissä saa tapahtua mitä vaan seinien sisällä, eihän niillä mitään kun on niin mukava keskiluokkainen ydinperhe.....

Sinullahan kävi loppujen lopuksi hyvin. Lastensuojelun sossuilla oli vain huoli vauvastasi ja jaksamisestasi. Eikö se ole ihan hyvä asia, että joku huolehtii ja tarvittaessa auttaa. Kun kaikilla ei ole omaa tukiverkkoa ja monille se apu on todella tarpeen. Mitään kristallipalloa ei siellä toimistolla ole, jotta nähtäisiin etukäteen kuka sitä apua tarvitsee ja kuka ei.

Ilmoituksen voi tehdä kyllä vain kiusallaan, mutta äkkiä se tulee ilmi jos ei syytä huoleen ole. Mieluummin tutkitaan ne kaikki turhatkin ilmoitukset kuin jätetään tutkimatta ne joissa on aito hätä.

Yhteistyössä