Meidän päivärytmi ja mitään ei koskaan kerkee...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua pyytävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Suski";24940532]Nukutte kyl aika myöhään..[/QUOTE]

Nukutaan tai ei, mutta kun ei toista raaski herättää jollei ole mitään pakollista menoa. Kun ennen yhdeksää ei vaikuta uni tulevan.

Voi voi, stressi tuokin, miten olla lapsen kanssa enemmän kun olen koko päivän hänen kanssaan??

Mutta jos ulkoilla haluat enemmän ,niin rytmi aamulla uusiksi. Heräätte yksinkertaisesti aikaisemmin ja ilman sisäleikkejä suoraan aamupalapöydästä ulos...

Me käydään talvella vain aamupääivällä ulkona, illalla on pimeää ja mukavaa puuhastella vain kotona rauhassa. kesällä sitten ollaan llähes koko ajan ulkona. Aamulla saa nukkua rauhassa ja muutenkin mä inhoan kiirettä lastenkin kanssa.

huoh, mitä suorittamista! minä kun olin lasten kanssa kotona, niin tehtiin mitä huvitti ja milloin huvitti. pidin kiinni vain siitä, että asiat toistuu samassa järjestyksessä joka päivä, ei kloajoilla ole niin väliä. eikä todellakaan ulkoiltu joka päivä ollenkaan...

Niin ja piti lisäämäni, että usein jo aamupalapöydässä hehkutan, mitä tehdään seuraavaksi (lähdetään ulos/jumppaan/avoimeen/mihinnytvaan), ja kerron, että puetaan päälle ja mennään. Silloin se pukeminen sujuu sutjakammin. Toki 1,5-vuotiaan kanssa tämä ei ehkä vielä niin hyvin toimi kuin vuotta vanhemman, mutta meidän tytöstä oon jo pidemmän aikaa huomannut, että hän selvästi hyötyy siitä, että kerrotaan, mitä tapahtuu seuraavaksi. Esim. tuossa pukemistilanteessahan kyse ei välttämättä ole uhmasta, vaan siitä, että lapsi on pienessä päässään suunnitellut vaikkapa nukenrattaiden työntelyä, ja äiti taas ulos pukemista, ja koska lapsella ei vielä ole kykyä ajatella, että toisella voi olla toisenlaisia ajatuksia, jotka voivat nekin olla hyviä, hän suuttuu, kun hänen suunnitelmansa ei toteudukaan. Jos lapsen saa ajoissa "puhuttua puolelleen", yhteistyökin sujuu leppoisammin.

Meillä heräillään puoli kasin pintaan, ulkona ollaan joskun kymmenen aikaan, syömään tullaan puolelta päivin, sitten on päiväunet ja niin edelleen.

Ehdin tehdä vaikka mitä, mutta jos joku kysyy että miten niin en osaa vastata. Teen vain. Teen kotityötkin pääosin päivän aikana, lapsi tekee niitä minun kanssani tai sitten leikkii omiaan sillä aikaa. Iltaisin tehdään mitä sattuu: kyläillään, käydään kaupoilla tai ruokakaupassa, ollaan ulkona tai ihan kotona.

Siinä nuo lapset tulee mukana sitä sen kummemmin miettimättä. Ja puistossa leikin lapsen kanssa, kotona luen hänelle kun hän haluaa ja leikitän välillä. Joskus pidän oman yksityisen muskarin.

[QUOTE="jep";24940607]Niin ja piti lisäämäni, että usein jo aamupalapöydässä hehkutan, mitä tehdään seuraavaksi (lähdetään ulos/jumppaan/avoimeen/mihinnytvaan), ja kerron, että puetaan päälle ja mennään. Silloin se pukeminen sujuu sutjakammin. Toki 1,5-vuotiaan kanssa tämä ei ehkä vielä niin hyvin toimi kuin vuotta vanhemman, mutta meidän tytöstä oon jo pidemmän aikaa huomannut, että hän selvästi hyötyy siitä, että kerrotaan, mitä tapahtuu seuraavaksi. Esim. tuossa pukemistilanteessahan kyse ei välttämättä ole uhmasta, vaan siitä, että lapsi on pienessä päässään suunnitellut vaikkapa nukenrattaiden työntelyä, ja äiti taas ulos pukemista, ja koska lapsella ei vielä ole kykyä ajatella, että toisella voi olla toisenlaisia ajatuksia, jotka voivat nekin olla hyviä, hän suuttuu, kun hänen suunnitelmansa ei toteudukaan. Jos lapsen saa ajoissa "puhuttua puolelleen", yhteistyökin sujuu leppoisammin.[/QUOTE]

Kyllä, mainitsen aina, että "kun on syöty, mennään ulos" ja ulkona: "kohta mennään sisälle syömään, saat vielä yhdet vauhdit" jne.

Meidän päivärytmi:
- n.klo 9.00 herätys, sitten luetaan hetki kirjaa, leikitään ja maleksitaan aamupesulle. Aamupesun jälkeen aamupala, sitten taas pieni hetki touhutaan jotain sisällä.
- n.klo 11.00-11.30 ulos
- n. klo 12.45 sisälle, lounaan olen yleensä valmistellut pitkälle sillä aikaa kun lapsi syö sormiruokaa puuron jälkeen
- 13.00 lounas ja pesut
- n.13.30-15.00 päikkärit
välipala päiväunien jälkeen ja leikkimistä, touhuilua
- n.16.30 lähdetään usein kyläilemään, isovanhemmille, ulkoilemaan, kauppaan tms.
- n.18-19.00 välillä syödään päivällinen kylässä/kahvilassa/kotona (usein samaa kuin lounas tai eilisen jämiä tai jopa valmisruokaa)
n. 20.30 iltapala ja sen jälkeen iltapesu
n. 21.30 nukkumaan

Lapsi nukkuu n. 13 h ja se on minun käsitykseni mukaan keskimääräinen unen määrä 1+ -vuotiaalle. Virkeältä näyttää :) Ja ihan hyvin ehditään touhuta vaikka mitä. Me emme kyllä useinkaan ulkoile kahta kertaa päivässä, vaan aamuisin 1-2 tuntia ja se riittää. Joskus satunnaisesti ei sitäkään, jos tekee mieli vaikka leikkiä vesileikkejä aamulla. Terveisin hoitovapaalla oleva lastentarhanopettaja!

Alkuperäinen kirjoittaja Apua pyytävä;24940557:
Nukutaan tai ei, mutta kun ei toista raaski herättää jollei ole mitään pakollista menoa. Kun ennen yhdeksää ei vaikuta uni tulevan.

Minäkin ihmettelen monia tästä myöhäisestä aamusta huomauttelijoita. Saman verran niitä valveillaolotunteja tulee olivat ne sitten 07.00-20.00 tai 09.00-22.00. Lastenkin unirytmi on erilainen, ja noin pientä lastahan ei edes saisi herättää. Ja miksi edes pitäisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Apua pyytävä;24940557:

Minäkin ihmettelen monia tästä myöhäisestä aamusta huomauttelijoita. Saman verran niitä valveillaolotunteja tulee olivat ne sitten 07.00-20.00 tai 09.00-22.00. Lastenkin unirytmi on erilainen, ja noin pientä lastahan ei edes saisi herättää. Ja miksi edes pitäisi?

mää en oo ikinä tajunnu tota että monet laittaa lapset nukkuun 7-8 aikaan ja herää sitten 5-7 maissa. Ennen kellojen siirtoo meillä oli nukkuun 9 ja herätys aamulla 8 tai sen jälkeen. Ja sitten kaikki vanhemmat jotka joutuu herään aikasin niin valittaa siitä. se on aika ärsyttävää

[QUOTE="mamaa";24940706]Minäkin ihmettelen monia tästä myöhäisestä aamusta huomauttelijoita. Saman verran niitä valveillaolotunteja tulee olivat ne sitten 07.00-20.00 tai 09.00-22.00. Lastenkin unirytmi on erilainen, ja noin pientä lastahan ei edes saisi herättää. Ja miksi edes pitäisi?[/QUOTE]

Yhteiskunta pyörii tavallaan tuon aikaisemman rytmin mukaan, mutta en minäkään keksi mitä eroa on sillä että herää tunnin aikaisemmin, jos lapsen unenmäärä on kuitenkin vakio.

Jätä aamusta ulkoilu pois ja ota tilalle rauhallinen, kiireetön aamupäivä lukien ja leikkien (ja sitten joinain aamuina vaikka sinne salille?). Ehditte syödä lounaan vähän aikaisemmin ja lapsi ehtii unille aikaisemmin -> päiväunien jälkeen on aikaa olla ulkona kerralla sen 2 tuntia. Ja sitten ilta niin kuin ennenkin. Näin mä tekisin.

Yhteistyössä