Meidän perheen rahanjako - onko oikeudenmukainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manteli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Manteli

Vieras
Miehen nettopalkka n. 3900?/kk, minä yhden lapsen kanssa kotona kotihoidontuella. Mies maksaa kaiken muun paitsi minun vaatteet ja kosmetiikan ja matkapuhelinlaskun, ts. kaiken muun paitsi minun henkilökohtaiset kulut poisluettuna ruoka. "Omiin juttuihin" mulla on siis käytössä n. 300?/kk, miehellä n. 1000?/kk - olisitteko tyytyväisiä tilanteeseen

a) jos olisitte minä,
b) jos olisitte mieheni?

Meillä ei riitaa rahasta, mielenkiinnosta vain kysyn.

Minusta teillä on ihan hyvä tilanne. Miehesi kustantaa elämisenne, joten sinäkin saat taskurahaa käyttöösi. Olisin varmaan tyytyväinen kumpana osapuolena tahansa. Miehelläsi on niin hyvä nettotulo, että kyllä sillä elämisen maksaakin.

Älä vain napise, tuo on erittäin reilu jako.

Sinähän elät herroiksi tuolla rahalla, jos mies ei ala ynnäämään mitä tuli luvattua.

Mies maksaa kaiken omansa, lapsenne ja sinun kulut, ruuat, laskut ja sinä saat laittaa omat rahasi omaan käyttöösi. Hyvä

Olisin tyytväinen, mikäli mies tarvittaessa antaisi omistaan sinulle. Meillä sama tilanne, mutta rahasummat jonkin verran eri. Mies kuitenkin antaa/maksaa minun henk.koht. menojankin mikäli omat rahani eivät riitä, esim. uudet silmälasit tms.
Muuten kyllä pärjään hyvin kodinhoitotuella, kun mies maksaa kaiken muun. Omat rahani siis menevät omiin ja lasten vaatteisiin, omiin lehti/puh maksuihin, kampaamoon jne.

pitääkö tuo kaikki sisällään myös yhteiset lomamatkat ja lapsen tarvikkeet, ja onko niin että mies lyhentää myös asuntolainaa ja asunto ja muu mahdollinen kiinteä omaisuus on yhdessä teidän nimissänne.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Älä vain napise, tuo on erittäin reilu jako.

Sinähän elät herroiksi tuolla rahalla, jos mies ei ala ynnäämään mitä tuli luvattua.

Mies maksaa kaiken omansa, lapsenne ja sinun kulut, ruuat, laskut ja sinä saat laittaa omat rahasi omaan käyttöösi. Hyvä

No reiluushan riippuu täysin siitä, minkä hinnan omalle kotiäitiydelleen laittaa. Tuossahan mies vain maksaa lapsensa hoidosta omalle vaimolleen.

Meillä melkein sama tilanne ja tulot suht samat. Paitsi että minä olen se työssä käyvä. Pakollisten menojen jälkeen jäävä raha on yhteistä. Kumpikin käyttää sen, mitä tarvii. Ei mulle tulisi mieleenikään varata jotain isompaa osuutta, vaikka olen se, joka tienaa...

Teillä ei ilmeisesti ole yhteiset rahat? Minä taas tykkään siitä, että rahat on yhteisiä, kun perheenä eletään. Ja jos on yhdessä sovittu kotiäitiydestä niin en osaa ajatella asiaa niin, että onpas mies reilu, kun maksaa kaiken. Pidän sitä itsestäänselvyytenä, toinen siis elättää siinä tilanteessa ja toinen hoitaa kodin ja lapset. Meillä siis palkka+kotihoidontuki olisi ihan yhteisiä rahoja kaikki.

Mä tiedän ainakin parin missä nainen saa tuon kodinhoidontuen ja mies on töissä. Mies taitaa ostaa ruuan tässä perheessa, mutta esim. vuokran maksavat puoliksi, että ei tälle naiselle paljoa jää käteen. Ja nainen ostaa sitten vielä lastenvaatteetkin, mies ei taida osallistua niihinkään..

Meillä menee tällä hetkellä niin, että mies maksaa ruuan ja vuokran ja laskujakin maksaa. Itelle jää se kodinhoidontuki ja oon kyl tosi tyytyväinen. Iso raha mulle, kun saan käyttää periaatteessa mihin haluan, laskuja kyllä on ja lapselle ostan myös siitä vaatetta. En tiedä paljoa miehelle jää kuussa.. Enkä oikeen välitäkään tietää. Varmasti on kuitenkin palkkansa ansainnut!

Siis häh, käyttääkö mies TONNIN joka kuussa omiin menoihinsa? :o Miten saa kaiken käytettyä? Meillä pistettäisiin säästöön, esim. perheen yhteistä ulkomaanmatkaa varten tms.

Alkuperäinen kirjoittaja riippuu:
pitääkö tuo kaikki sisällään myös yhteiset lomamatkat ja lapsen tarvikkeet, ja onko niin että mies lyhentää myös asuntolainaa ja asunto ja muu mahdollinen kiinteä omaisuus on yhdessä teidän nimissänne.

Kyllä pitää. Meillä yhteinen tili, jonka kortilla maksan yhteisiin menoihin kuuluvat jutut, vain yksin omat menoni maksan omista rahoistani. Asuntolainaa ei ole, omistuasunto ja kaikki muukin merkittävä omaisuus (lähinnä siis auto) miehen nimissä, mutta olisiko tuolla muuten erotilanteessa merkitystä, jos ei ole avioehtoa? (Eroa ei siis toivottavasti koskaan edessä, mielenkiintoni tähän pointtiin vain heräsi...) :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis häh, käyttääkö mies TONNIN joka kuussa omiin menoihinsa? :o Miten saa kaiken käytettyä? Meillä pistettäisiin säästöön, esim. perheen yhteistä ulkomaanmatkaa varten tms.

En tiedä, en usko. Luulen että n. puolet siirtyy säästöön, samoin kuten itseltänikin n. 50-100?/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Manteli:
Alkuperäinen kirjoittaja riippuu:

Kyllä pitää. Meillä yhteinen tili, jonka kortilla maksan yhteisiin menoihin kuuluvat jutut, vain yksin omat menoni maksan omista rahoistani. Asuntolainaa ei ole, omistuasunto ja kaikki muukin merkittävä omaisuus (lähinnä siis auto) miehen nimissä, mutta olisiko tuolla muuten erotilanteessa merkitystä, jos ei ole avioehtoa? (Eroa ei siis toivottavasti koskaan edessä, mielenkiintoni tähän pointtiin vain heräsi...) :)

Olisin kyllä super tyytyväinen.