Meidän reilu 9kk vanha uroskoira alkanut haukkua muille koirille (kyssä myös kastroinnista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolli

Vieras
Koottuja vinkkejä kiitos, eli mitkä jutut teillä on toimineet moisen käytöksen kitkemisessä. Meillä ei siis ole sattunut mitään sen kummempaa, tuo 9kk vanha otus vaan tuntuu nykyään olevan paljon tietoisempi muiden koirien olemassaolosta ja alkaa toisen koiran nähdessään haukkua ja yrittää vetää kohti näkemäänsä koiraa. En luonnollisestikaan päästä koiraa hihnassa muiden koirien luokse, mutta tuntuu, että pojan korvat muuttuvat noissa tilanteissa pelkiksi koristeiksi.

Muutoin meillä menee hienosti ja koira tottelee asiassa kuin asiassa jopa pelkästä katseesta, eli aina emme tarvitse edes sanoja. Mutta nuo muiden koirien kohtaamiset tosiaan tällä hetkellä aiheuttavat mulle päänvaivaa ja haluan ehdottomasti opettaa koiran pois tuosta "räkyttämisestä".

Toinen juttu liittyy sitten kastroimiseen. Me emme aio teettää koirallamme pentuja ja olemmekin alusta asti olleet sitä mieltä, että koiramme kastroidaan jossain vaiheessa. Täällä joidenkin omistajien nartut ovat jostain syystä juoksuaikoinakin välillä omilla teillään (ja tunkemassa pihaamme), joten vahingon vaara on suurehko, etenkin, kun oma koiramme tulee myöhemmin olemaan tarhassa työpäiviemme ajan. Milloin tuo kastrointi kannattaisi tehdä, voiko sitä ajatella jo nyt, vai pitäisikö vielä odottaa (esimerkiksi sitä, että tuon ohitustilanteissa räkyttämisen saa koulittua pois)? Lapinkoirasta siis kyse.

Meillä ihan sama ongelma, johtuu murrosiästä. Ei siihen auta kuin kouluttaminen ja johdonmukaisuus, vaikka tulokset näkyy vasta kun murrosikä laantuu. Ja muista pysyä rauhallisena, jos teet itse asiasta numeron niin koira alkaa stressaamaan tilanteita aina.

Meidän uros nyt 11 kk, ja 12 kk iässä ollaan viemässä kastroitavaksi. Koiran voi kastroida kun se on täysikasvuinen.

Mulle sanoi eläinlääkäri, että uroksen voi kastroida kun se on täysikasvuinen, eli mielellään 1,5-2 vuotias. Toki tämä varmaan on lääkärikohtainen suositus, mutta kovin nuorta koiraa ei suositella kastroitavaksi.

otsikon perusteella olin tulossa ehdottamaan, että pojalta vaan pallit pois jos niille ei tule olemaan käyttöä :D mutta tämä olikin teillä jo ajatuksena! :) googleta koiran kastrointi, niin saat selvitettyä milloin voi aikaisintaa tuon tehdä. Se on selvää, että "murrosikä" on alkamassa teidän koiralla.

Opettakaa koiran kiinnittämään huomio teihin pyytäessänne. Kun lenkillä tulee koira vastaan niin silloin oman koiran huomio teihin (olipa se sitten herkkupala tai lelu palkkiona). Harjoiteltaa tätä ensin kotona. Sitten lenkillä ilman että ketään olisi tulossa vastaan ja sitten vähitellen muita koiria lähempää mennen. Toinen temppu on se, että kun vieras koira tulee vastaan ja oma koira alkaa innostua, niin käännyt koiran kanssa takaisin tulo suuntaan.. Vähän matkaa sinne ja sitten uudestaan menosuuntaan ja taas sama uudestaab jos koira alkaa osoittaa kiinnostusta vastaantulevaan koiraan. Näyttää hassulta, mutta toimii..

[QUOTE="vieras";24750171]Meillä ihan sama ongelma, johtuu murrosiästä. Ei siihen auta kuin kouluttaminen ja johdonmukaisuus, vaikka tulokset näkyy vasta kun murrosikä laantuu. Ja muista pysyä rauhallisena, jos teet itse asiasta numeron niin koira alkaa stressaamaan tilanteita aina.

Meidän uros nyt 11 kk, ja 12 kk iässä ollaan viemässä kastroitavaksi. Koiran voi kastroida kun se on täysikasvuinen.[/QUOTE]

Miten sä sitten omaasi koulutat noissa haukkumistilanteissa? Nameilla, vesisuihkulla nenuun (kasvattaja kertoi tästä menetelmästä), toteamalla vaan että "mennään" tms. vai miten?

Tuo täysikasvuisuus on muuten vaikea termi. Mä olen käsittänyt, että lapinkoirat esimerkiksi kasvavat korkeutta noin vuoden ikään asti ja sen jälkeen alkavat ns. vankistua. Käsittääköhän tuo täysikasvuisuus sen, että tuon vankistumisvaiheenkin pitäisi olla ohitse? Ja pitääkö olla psyykkisestikin täysikasvuinen? :D Sit varmaan jo puhuttaiskin iästä siellä 2-3 vuoden hujakoilla. No juu, täytynee kysyä oman ell:n mielipidettä tuosta.

[QUOTE="Muurarin Vaimo";24750200]http://www.elainlaakari.fi/klinikat/koiraklinikka/hoito-ohjeet/uroskoiran-kastraatio-leikkauttaminen/

Tuolla sanotaankin että 8kk alkaen voi leikata.[/QUOTE]

Joo, asiasta näytetään olevan montaa mieltä. Vaikea homma.

Mä en nyt ymmärrä yhtälöä toisille haukkuva koira ja kastrointi. :confused:
Miten ne liittyvät toisiinsa?!
Tottakai koira pyrkii toisen koiran luo ja haukkuu. Siihen pitää vaan puuttua ja koulutusta, koulutusta, koulutusta. :O
EI saa liikkua milliäkään siihen suuntaan, minne koira on vetämässä.

[QUOTE="aapee";24750281]Miten sä sitten omaasi koulutat noissa haukkumistilanteissa? Nameilla, vesisuihkulla nenuun (kasvattaja kertoi tästä menetelmästä), toteamalla vaan että "mennään" tms. vai miten?

Tuo täysikasvuisuus on muuten vaikea termi. Mä olen käsittänyt, että lapinkoirat esimerkiksi kasvavat korkeutta noin vuoden ikään asti ja sen jälkeen alkavat ns. vankistua. Käsittääköhän tuo täysikasvuisuus sen, että tuon vankistumisvaiheenkin pitäisi olla ohitse? Ja pitääkö olla psyykkisestikin täysikasvuinen? :D Sit varmaan jo puhuttaiskin iästä siellä 2-3 vuoden hujakoilla. No juu, täytynee kysyä oman ell:n mielipidettä tuosta.[/QUOTE]

Meillä haukkupanta, joka antaa suihkauksen epätoivotusta käytöksestä. Mutta ennen kohtaamista annan koiralle merkkiäänen (tämäkin pitää opettaa) ja kun se kääntää katseensa minuun, se saa namin. Sitten yritän vaan pidentää kestoa että se kiinnittäisi huomionsa minuun niin kauan että koira on ohitettu. Tämä ei tietenkään läheskään aina onnistu, tuolla on varmaan hormonit nyt niin pinnassa :D kotona kumminkin on kuin enkeli. Jos se alkaa räksyttämään niin otan jalat alle ja menen vaan nopeasti ohi, vaikka juosten. Voin myös todeta sen "mennään" ja sit mennään :)

Täysikasvuisuus riippuu rodusta ja yksilöstä. Meillä on chihuahua, ne on täysikasvuisia jopa jo 6 kk:n iässä, mutta varmuuden vuoksi odotetaan 12 kk:n ikään. Isommilla koirilla kehitys voi kestää paljonkin pitempään, kannattaa kysyä lääkäriltä. Meillä ongelmana on myös sisälle merkkailu, joten leikkaus pitäisi siksikin suorittaa heti kun mahdollista, ennen kuin merkkailusta tulee pinttynyt tapa.

[QUOTE="vieras";24750215]otsikon perusteella olin tulossa ehdottamaan, että pojalta vaan pallit pois jos niille ei tule olemaan käyttöä :D mutta tämä olikin teillä jo ajatuksena! :) googleta koiran kastrointi, niin saat selvitettyä milloin voi aikaisintaa tuon tehdä. Se on selvää, että "murrosikä" on alkamassa teidän koiralla.

Opettakaa koiran kiinnittämään huomio teihin pyytäessänne. Kun lenkillä tulee koira vastaan niin silloin oman koiran huomio teihin (olipa se sitten herkkupala tai lelu palkkiona). Harjoiteltaa tätä ensin kotona. Sitten lenkillä ilman että ketään olisi tulossa vastaan ja sitten vähitellen muita koiria lähempää mennen. Toinen temppu on se, että kun vieras koira tulee vastaan ja oma koira alkaa innostua, niin käännyt koiran kanssa takaisin tulo suuntaan.. Vähän matkaa sinne ja sitten uudestaan menosuuntaan ja taas sama uudestaab jos koira alkaa osoittaa kiinnostusta vastaantulevaan koiraan. Näyttää hassulta, mutta toimii..[/QUOTE]

Meillä käytetään sanaa "katso", kun pyydämme koiran huomiota ja tuo toimii tosiaan hyvin kotioloissa ja lenkilläkin silloin kun muita koiria ei ole näköpiirissä. Itse asiassa koiramme ottaa oma-aloitteisestikin vähän väliä lenkillä kontaktia. Mutta tosiaan sitten kun toinen koira tulee vastaan (kaukaakin), läpi ei tunnu pääsevän millään, vaan korvat katoavat tyystin. Normaalitilassa nakki on koiran suurinta herkkua, mutta tuossa tilanteessa ei suostu ottamaan edes sitä.

Täytynee seuraavaksi kokeilla tuota kääntyily-juttua. :D

Tottakai koira pyrkii toisen koiran luo ja haukkuu. Siihen pitää vaan puuttua ja koulutusta, koulutusta, koulutusta. :O

Toisilla uroskoirilla ilmeisesti hormonimäärä on niin suuri, ettei ne pysty tietyissä tilanteissa "kontrolloimaan" käytöstään, eivät siis kykene esim. kuuntelemaan omistajaa. Ne toimii täysin impulsiivisesti. Merkkejä on esim. uhittelu muille, pakonomainen astuminen, merkkaaminen, pissojen ja takapuolien pakonomainen nuoleminen. Meillä näitä kaikkea ja ne liittyy tuohon yliseksuaalisuuteen ja hormoonimäärään.

[QUOTE="vieras";24750361]Toisilla uroskoirilla ilmeisesti hormonimäärä on niin suuri, ettei ne pysty tietyissä tilanteissa "kontrolloimaan" käytöstään, eivät siis kykene esim. kuuntelemaan omistajaa. Ne toimii täysin impulsiivisesti. Merkkejä on esim. uhittelu muille, pakonomainen astuminen, merkkaaminen, pissojen ja takapuolien pakonomainen nuoleminen. Meillä näitä kaikkea ja ne liittyy tuohon yliseksuaalisuuteen ja hormoonimäärään.[/QUOTE]

Tai sit ne vaan on osa murrosikää. :whistle:

[QUOTE="vieras";24750384]Kuuluu murrosikäänkin, mutta ainakin meidän hurtalla on ihan selvästi sellaista ylimenevää käytöstä. Ja tämän selityksen olen saanut sekä kouluttajalta että eläinlääkäriltä ETTÄ kasvattajalta. Meidän koirahan merkkaa meidän nartun ruokakupinkin.[/QUOTE]

Ahaa. Onko kyseessä rotukoira? TÄyttääkö rotumääritelmän?
En hätäilisi tämän asian suhteen, vaikka se nyt tuntuukin ylitsepääsemättömän työläältä.

Minusta on sääli, että potentiaalisia siitoskoiria kastroidaan, kun on sitten vaan niitä matador-uroksia, joiden takia kaikki koirat ovat melko läheistä sukua keskenään. MIettikää, voisitteko käyttää urostanne vaikka kerrankin astutukseen ennen pallien poistamista! :)
Ja en halua riitaa, en vaan ymmärrä, miksi vielä kehittymättömät urokset tehdään "ruuniksi". :D

No mä nyt vaan kysyin kahta eri asiaa samassa ketjussa, kun en molemmista viitsinyt tehdä omaa aloitusta, vaan päätin lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Eli eivät liitykään toisiinsa. :D

Nuo on muuten jotenkin ärsyttäviä nuo koulutusta, koulutusta, koulutusta -vastaukset, joissa asiaa ei avata sen enempää. Totta ihmeessä mä kasvatan ja koulutan koiraamme joka ikinen päivä. Kysyinkin tapoja, jotka teillä muilla ovat toimineet. Ja arvaa, olemmeko liikkuneet milliäkään siihen suuntaan, johon koira vetää? Emme tietenkään. :D Koiralla on muutoin hihnakäytös jo todella hienosti hallussa ja hihna täysin löysällä (koira vieressäni) menemme ylivoimaisesti suurimman osan lenkeistämme. Ainoa ongelma on siis nuo ohitukset.

Mä olen sitäkin miettinyt, että pitäisikö mun koettaa opettaa koira ohitustilanteissa siirtymään mun viereltäni pikkaisen taaksepäin? Voisko siitä olla ratkaisua ongelmaan?

Ap: mä en voi antaa suoria vinkkejä näkemättä koiraa ja tutkimatta ensin koiran luonnetta.
Jotkut vaativat kovemmat otteet, mutta niitä en voi neuvoa käyttämään liian pehmeillä koirilla, kun on olemassa myös piilokovia ja piilopehmeitä koiria, niin todellakin pitää ensin tutustua koiraan, ennen vinkkejä. :)

Ahaa. Onko kyseessä rotukoira? TÄyttääkö rotumääritelmän?
En hätäilisi tämän asian suhteen, vaikka se nyt tuntuukin ylitsepääsemättömän työläältä.

Minusta on sääli, että potentiaalisia siitoskoiria kastroidaan, kun on sitten vaan niitä matador-uroksia, joiden takia kaikki koirat ovat melko läheistä sukua keskenään. MIettikää, voisitteko käyttää urostanne vaikka kerrankin astutukseen ennen pallien poistamista! :)
Ja en halua riitaa, en vaan ymmärrä, miksi vielä kehittymättömät urokset tehdään "ruuniksi". :D

On rotukoira ja täyttää, mutta emme ole hankkineet koiraa muuta tarkoitusta varten kuin lemmikiksi. Silloin on monien asiantuntijoidenkin mielestä vain järkevää leikkauttaa koira. (vaikka sillä ei suurempia ongelmia vielä olisi)

[QUOTE="vieras";24750457]On rotukoira ja täyttää, mutta emme ole hankkineet koiraa muuta tarkoitusta varten kuin lemmikiksi. Silloin on monien asiantuntijoidenkin mielestä vain järkevää leikkauttaa koira. (vaikka sillä ei suurempia ongelmia vielä olisi)[/QUOTE]

Onpa sääli! :(

Heti leikkaukseen vaan.. Me leikattiin vasta yli 2v koira ja räyhäys jatkuu.. Eläinlääkäri sanoi että tämä rähinän on jo opittu käytösmalli josta onkin vaikeampaa päästä eroon.. Olisi pitänyt leikata aiemmin..

Onko haukkuminen ohitustilanteissa aina sama asia kuin rähinä? Ja jotkut tosissaan sitä mieltä, että ainoa ratkaisu tilanteeseen on pallit veke? :O Mun mielestä ap on kyllä oikeilla jäljillä, kun ei pidä pallien poistoa suorana ratkaisuna ongelmaan, eihän se välttämättä sitä olisikaan.

Ap: mä en voi antaa suoria vinkkejä näkemättä koiraa ja tutkimatta ensin koiran luonnetta.
Jotkut vaativat kovemmat otteet, mutta niitä en voi neuvoa käyttämään liian pehmeillä koirilla, kun on olemassa myös piilokovia ja piilopehmeitä koiria, niin todellakin pitää ensin tutustua koiraan, ennen vinkkejä. :)

Ok, ymmärrän kyllä tuonkin pointin. Ei sulla olisi edes mitään ns. yleispätevää juttua noista tilanteista? :D Eli lähinnä sellaisia asioita, joihin minun hihnan päässä olevana kannattaisi kiinnittää huomiota. Sori tää jankkaus, pohdin vaan, että olenko jättänyt huomioimatta jotain tärkeitä juttuja, en haluaisi kaikkea suoraan murrosiänkään piikkiin laittaa, jos kyseessä olisikin jokin, mitä itse hihnan päässä teen väärin...

Hmmm..., kastrointi ei poista ongelmaa.

Koulutus sensijaan auttaa asiaan. Koiralla on oltava johtaja laumassan ja se johtaja on oltava koiranomistajan. Tässä muutamia simppeleitä ohjeita joilla koiralle voi paikansa näyttää:

- älä koskaan - koskaan mene koiran luokse silittelemään sitä. Jos haluat silitellä ja hellitellä koiraa, pyydä se luoksesi. Sama myös toisinpäin - älä silittele koiraa aina kun se sattuu tulemaan luoksesi. Jätä siis huomioimatta ja pyydä sitten koira luoksesi jos haluat silitellä. Laumassa nimittäin lauman johtajaa mielistellään ja tämä mielistely on ihmisen puolelta juuri tuota silittelyä ja huomion osoituksia.

- älä leiki koiran kanssa koiran aloitteesta, eli ole aloitteen tekevä osapuoli

- älä anna koiralle ruokaa ennen kuin olet itse syönyt - lauman johtaja syö aina ensin. Laita koiran ruoka kuppiin ja päästä koira syömään vasta luvan annettuasi

- lenkillä laita koira seuraamaan sinua, älä siis seuraa koiran perässä. Hyvä harjoitus tähän on vaihtaa suuntaa yhtäkkisesti kesken lenkin ja toistaa tätä niin kauan kuin koira tajuaa alkaa seuraamaan isäntäänsä

- kun lähdette ulos, mene ensimmäisenä ovesta ulos ja päästä koira perässä - laumanjohtaja menee aina ensin "tarkistamaan" tilanteen

Näillä vinkellä pitäisi päästä jo hyvään alkuun. Osa saattaa kuulostaa melko kovilta, mutta koirat eivät ajattele asioista samoin kuin ihmiset. Paikansa laumassaan tietävä koira on onnellinen ja tyytyväinen eikä sen tarvitse rähistä vastaantulijoille.

[QUOTE="aapee";24750432]

Mä olen sitäkin miettinyt, että pitäisikö mun koettaa opettaa koira ohitustilanteissa siirtymään mun viereltäni pikkaisen taaksepäin? Voisko siitä olla ratkaisua ongelmaan?[/QUOTE]

Kyllä, en huomannut tätä kommenttia tuota vastaustani kirjoittaessa... Eli nuo muut "temput" tukevat johtaja asemaasi ja koiran siirtäminen taaksesi ohitustilanteissa auttaa asiaa myös varmasti. Alussa koira saattaa pyrkiä ohitsesi tai rähähtää selkäsi takaa, mutta rähähdät vaan kunnolla takaisin (koiralle siis), niin oppii että on sinun tehtäväsi "varmistaa reitti". Joskus vierellä kulkeminen saattaa pahentaa näitä ohitusvaikeuksia senkin takia, että omistaja vaistomaisesti vetää koiraa lähemmäksi itseään. Tämän koira saattaa tulkita merkkinä suojeluntarpeesta. Senkin takia takana kulkeminen toimii paremmin. Aluksi voisit harjoitella ohituksia jonkun tutun koiraihmisen kanssa.

Tsemppiä kokeiluun!

Hmmm..., kastrointi ei poista ongelmaa.

Koulutus sensijaan auttaa asiaan. Koiralla on oltava johtaja laumassan ja se johtaja on oltava koiranomistajan. Tässä muutamia simppeleitä ohjeita joilla koiralle voi paikansa näyttää:

- älä koskaan - koskaan mene koiran luokse silittelemään sitä. Jos haluat silitellä ja hellitellä koiraa, pyydä se luoksesi. Sama myös toisinpäin - älä silittele koiraa aina kun se sattuu tulemaan luoksesi. Jätä siis huomioimatta ja pyydä sitten koira luoksesi jos haluat silitellä. Laumassa nimittäin lauman johtajaa mielistellään ja tämä mielistely on ihmisen puolelta juuri tuota silittelyä ja huomion osoituksia.

- älä leiki koiran kanssa koiran aloitteesta, eli ole aloitteen tekevä osapuoli

- älä anna koiralle ruokaa ennen kuin olet itse syönyt - lauman johtaja syö aina ensin. Laita koiran ruoka kuppiin ja päästä koira syömään vasta luvan annettuasi

- lenkillä laita koira seuraamaan sinua, älä siis seuraa koiran perässä. Hyvä harjoitus tähän on vaihtaa suuntaa yhtäkkisesti kesken lenkin ja toistaa tätä niin kauan kuin koira tajuaa alkaa seuraamaan isäntäänsä

- kun lähdette ulos, mene ensimmäisenä ovesta ulos ja päästä koira perässä - laumanjohtaja menee aina ensin "tarkistamaan" tilanteen

Näillä vinkellä pitäisi päästä jo hyvään alkuun. Osa saattaa kuulostaa melko kovilta, mutta koirat eivät ajattele asioista samoin kuin ihmiset. Paikansa laumassaan tietävä koira on onnellinen ja tyytyväinen eikä sen tarvitse rähistä vastaantulijoille.

Kerronpa vielä tarkemmin, miten arkemme sujuu.

Meillä koira on ihan pennusta asti saanut ruokansa muun perheen syötyä ja lisäksi se on mennyt kupilleen vasta luvan ("ole hyvä") saatuaan. Luvan koira sai alkuun heti oma-aloitteisesti kontaktia ottamalla (suoraan silmiini katsomalla), nykyään annan luvan eripituisten odotteluaikojen jälkeen (koira katsoo minua silmiin koko odotteluaikansa). Jos koira makaa ja laitan etutassujensa väliin makupalan, se ei syö makupalaa ennen kuin on saanut luvan. Sama pätee autoon menoon, autosta poistumiseen, ulos menoon, sisään tuloon. Ja meillä tosiaan ihmiset ovat alusta asti menneet ovista sisään ja ulos ensin. Esimerkiksi lenkille lähtiessämme minä siis menen ovesta ulos ensin, koira istuu eteisessä, ja odottaa lupaa tulla ulos.

Leikit ja rapsutukset ovat minun ja mieheni kohdalla alusta alkaen tapahtuneet meidän aloitteestamme, ja me myös päätämme, milloin ne loppuvat. Lapset saattavat toisinaan leikkiä koiran kanssa ja rapsuttaa sitä koirankin aloitteesta.

Lenkeillä koira kulkee useimmiten vieressäni, joten käännöksissä yms. pysyy kyllä hyvin mukana. Takametsissämme kun on vapaana, seuraa hyvin tarkkaan, missä minä olen ja pysyttelee lähettyvilläni. Kutsumme koiraa luoksemme luoksetuloharjoituksia tehdessämme, muutoin koira vapaana ollessaan pitää itse huolen siitä, että ei tipu lauman (eli meidän) matkasta.

Lisää vinkkejä vastaanotan mielelläni!

Yhteistyössä